Goedemiddag
Mijn eerste post op dit forum.
Ik hoor graag wat tips, meningen of misschien kan ik anderen helpen.
Ik stel me graag even voor. Misschien boeit het jullie niet, maar wie wil lezen, mag

Ik was aan het typen maar merkte dat het lijvig werd.
Daarom wat korter gedaan.
30 jaar
1m95
Fitness sinds 1,5 jaar - start 2023
10 jaar geen klop hebben gedaan van mijn 18 tot 28.
De combinatie van een bureaujob, corona, geen beweging en alleen wonen heeft er voor gezorgd dat ik op mijn 'piek' 100+kg woog.
skinny fat. veel te hoog vet% en quasi geen spieren.
lichaamsbouw leptosoom - ectomorph.
januari 2023 - start - basic fit - 97kg.
letterlijk 0 spieren, bench press met de bar lukte niet.
gestart met PPL. Echter ging ik ongeveer 2.5 keer per week naar de fitness. zelf besloten dat PPL niet rendabel is voor mij.
vanaf zomer 2023 - programma GZCLP - 3 à 4 keer per week.
bench, gewichten, cable pulley en wat accessoires gekocht.
Vanaf oktober 2023 abonnement gekomen op een "boutique" gym.
reden: basic fit te druk
Voordeel van deze gym: niet veel volk, hogere gemiddelde leeftijd, personal coaching inbegrepen.
Hier staat ook een full body e-gym circuit van 11 verschillende toestellen. dit is HIIT.
Vanaf 1 januari 2024 tel ik mijn calorieën + eet ik verhoogd in eiwitten, toen woog ik ik 89-91kg, vandaag weeg ik 85-87 kilogram.
Mijn eerste jaar wou ik vooral de overtollige kilo's eraf in combinatie met fitter worden. Ik ben echter nog steeds niet 'sterk'. Vanaf volgend jaar ga ik meer focus leggen op de echte spieropbouw. Momenteel nog een half jaar cutten.
Besloten om minder powerlifting focus te hebben en meer hypertrofie.
OHP met bar doe ik niet meer, wel met dumbbells of machine.
Ondertussen ziet mijn schema er als volgt uit:
maandag: squat + Full body circuit
dinsdag upper (biceps, triceps, traps, chest, lats)
woensdag rust/cardio
donderdag deadlift + full body circuit
vrijdag legs + abs
zaterdag rust/cardio/home
zondag rust/cardio/home.
Schema is echter wel fluide naar tijd, planning en goesting.
Ondertussen ben ik bezig met een opleiding personal coach. Voornamelijk om niet alleen de wat, maar ook de waarom beter te begrijpen.
Wanneer ik squat voel ik me meer belemmerd dat ik buiten adem ben, dan dat mijn benen het begeven. Iemand een idee hoe dit komt? na een 4-tal reps moet ik even pauzeren, maar ondertussen ligt dat gewicht wel te drukken. Na 2, 3, 4 reps herhaalt dit proces zich. Ik draag altijd een garmin toestel en wanneer ik squat dropt mijn hartslag (consequent, heel gek) naar 35-50 slagen/minuut. Ik heb hier twee oplossingen voor: ofwel heeft mijn garmin minder contact met mijn huid, dit door mijn armpositie ofwel scheelt er echt iets met mijn hartslag wanneer ik squat. Maar dat laatste lijkt mij het omgekeerde dan wat er gebeurt.
Mijn preworkout is ongeveer op en ik zie dat 'realsupps.nl' 1+1 aanbiedt. Is dit te vertrouwen?
PS ik speel oldschool runescape en league of legends.