Gisteren eens bij een andere kiné/osteopaat geweest. Die denkt nu dat ik geen blessure heb aan mijn spieren zelf, maar eerder aan een wervelkolom zelf. Niks dat niet kan genezen volgens hem, maar kan blijkbaar toch makkelijk 8 tot 12 weken duren. Of langer als je er niet mee oplet en gewoon blijft overbelasten en het laat ontsteken. Wel mag ik nog verder trainen al raad hij gewoon "zware ballast" af op de onderrug. Maar dat kwam vooral neer op, als je iets voelt, stop dan meteen. Fingers crossed dan maar dat het dat is en dat het effectief overgaat.

Gisteren eens bij een andere kiné/osteopaat geweest. Die denkt nu dat ik geen blessure heb aan mijn spieren zelf, maar eerder aan een wervelkolom zelf. Niks dat niet kan genezen volgens hem, maar kan blijkbaar toch makkelijk 8 tot 12 weken duren. Of langer als je er niet mee oplet en gewoon blijft overbelasten en het laat ontsteken. Wel mag ik nog verder trainen al raad hij gewoon "zware ballast" af op de onderrug. Maar dat kwam vooral neer op, als je iets voelt, stop dan meteen. Fingers crossed dan maar dat het dat is en dat het effectief overgaat.
Ik heb ook héél lang gesukkeld met een hardnekkige/sluimerende schouderblessure. In totaal vier kinesisten gezien. De ene zei dat ik mijn rugspieren moest bijtrainen, de andere zei dat ik mijn borstspieren moest bijtrainen, de andere masseerde gewoon wat en zei "Je gaat met die pijn moeten leren leven".

Uiteindelijk met m'n laatste sprankeltje hoop bij Kineworks in Turnhout beland. Die zeiden na twintig minuten "Dat en dat is uw probleem en dat gaan we er aan doen. Kan een maand duren voor je verbetering voelt en een paar maanden vooraleer je er volledig vanaf bent." Na twintig minuten kreeg ik daar al oefeningen aangeleerd (die ik tot op de dag van vandaag als opwarming doe) en ik denk dat ik nog geen drie maanden later eigenlijk volledig pijnloos was.

Ik kan nu terug alles van sport en kan voluit gaan zonder ook nog maar enige rem te voelen. Dat is bijna tien jaar lang ondenkbaar geweest voor mij - en ik word er bijna veertig.

Moraal van het verhaal: een andere kinesist raadplegen kan nooit geen kwaad. Baat het niet...

Ik heb ook héél lang gesukkeld met een hardnekkige/sluimerende schouderblessure. In totaal vier kinesisten gezien. De ene zei dat ik mijn rugspieren moest bijtrainen, de andere zei dat ik mijn borstspieren moest bijtrainen, de andere masseerde gewoon wat en zei "Je gaat met die pijn moeten leren leven".

Uiteindelijk met m'n laatste sprankeltje hoop bij Kineworks in Turnhout beland. Die zeiden na twintig minuten "Dat en dat is uw probleem en dat gaan we er aan doen. Kan een maand duren voor je verbetering voelt en een paar maanden vooraleer je er volledig vanaf bent." Na twintig minuten kreeg ik daar al oefeningen aangeleerd (die ik tot op de dag van vandaag als opwarming doe) en ik denk dat ik nog geen drie maanden later eigenlijk volledig pijnloos was.

Ik kan nu terug alles van sport en kan voluit gaan zonder ook nog maar enige rem te voelen. Dat is bijna tien jaar lang ondenkbaar geweest voor mij - en ik word er bijna veertig.

Moraal van het verhaal: een andere kinesist raadplegen kan nooit geen kwaad. Baat het niet...
Goed om horen dat je een oplossing hebt gevonden!

Ik ga zelf naar een praktijk waar er meerdere zitten en het was op aanraden van de eerste kine zelf om eens bij een collega te gaan met meer ervaring en studies nog dan hem. Dus dat vind ik wel goed dat ze zelf durven eerlijk zijn en zeggen "ik weet het momenteel niet, maar we laten het hier niet bij". Ik moet wel zeggen vandaag is de eerste dag dat ik na een kine bezoek veel minder last heb, de totaal andere oefeningen doen ook echt deugt. Heb er dus voorlopig goeie moed in en ik heb graag realistische vooruitzichten, duurt het effectief 2/3 maand dan is het zo, maar dan weet ik ook dat ik moet geduld hebben gewoon.

Wat ik wel droog vind is dat die ene kine bij jou zei "Je gaat met die pijn moeten leren leven". Dat zou bij mij toch meteen het laatste bezoekje zijn. Zelf al is het zo, dan zou ik toch willen dat ze mij kunnen zegen waarom dat zo is en wat de lange termijn opties zijn en dergelijke, maar gewoon droog zeggen "ja deal with it" da vind ik wel wa cheap.

Goed om horen dat je een oplossing hebt gevonden!

Ik ga zelf naar een praktijk waar er meerdere zitten en het was op aanraden van de eerste kine zelf om eens bij een collega te gaan met meer ervaring en studies nog dan hem. Dus dat vind ik wel goed dat ze zelf durven eerlijk zijn en zeggen "ik weet het momenteel niet, maar we laten het hier niet bij". Ik moet wel zeggen vandaag is de eerste dag dat ik na een kine bezoek veel minder last heb, de totaal andere oefeningen doen ook echt deugt. Heb er dus voorlopig goeie moed in en ik heb graag realistische vooruitzichten, duurt het effectief 2/3 maand dan is het zo, maar dan weet ik ook dat ik moet geduld hebben gewoon.

Wat ik wel droog vind is dat die ene kine bij jou zei "Je gaat met die pijn moeten leren leven". Dat zou bij mij toch meteen het laatste bezoekje zijn. Zelf al is het zo, dan zou ik toch willen dat ze mij kunnen zegen waarom dat zo is en wat de lange termijn opties zijn en dergelijke, maar gewoon droog zeggen "ja deal with it" da vind ik wel wa cheap.
Ja en ik verzin het niet hoor. Die praatte echt over 'de pijnkliniek' enzo. Ik was toen net dertig geworden en ik kan u verzekeren; dan zakt de moed u wel even in de schoenen.

Geduld is sowieso wel een must als je een oplossing wilt op lange termijn. En consequent uw oefeningen blijven doen (en met overtuiging!). Dat zei mijn kinesist ook wel: omdat ik elke dag sportte (en die oefeningen dus elke keer als opwarming deed) maakte ik ook vrij vlot progressie. Maar daar wringt vaak het schoentje hé: niet consequent zijn of uw oefeningen rap rap afhaspelen...

Ben nu ook net week op vakantie geweest en heb mijn oefeningen daar geen enkele keer gedaan en dat levert dan ook wel nul problemen op. Ik doe die oefeningen ondertussen al jaren dus de spieren die verstevigd moesten worden, zullen ondertussen wel voldoende stevig zijn om ook is een weekje zonder training te kunnen. :p

Succes ermee man!

Zijn er bepaalde merken die aan- af te raden zijn? Of waar zit prijs-kwaliteit verschil?
Recent nog de basis 16kg gekocht bij amazon.de(Amazon basics 52eur incl). Goedkoper en beter ga je denk ik niet makkelijk vinden. Tenzij 2ehands. Ik raad alvast al de NL.fitness type webshops af.

16 is zowat het standaard aangeraden gewicht voor alle beginners. Voor mijn 70kg meer dan genoeg. Als je al wat krachttraining gewoon bent en wat meer weegt kan je voor de 20 gaan.

Misschien een domme vraag, niet kwaad zijn :)

Maar kan ik enkel met benchpress beginnende manboobs wegwerken?
Ik heb pompen geprobeerd maar ik krijg dan altijd pijn aan mijn polsen, bij gewoon benchpress heb ik niet echt pijn.
Decline bench, pec deck & incline bench. Goed wat spieren kweken en dan lijkt het al een pak beter. Je proporties gaan door krachttraining ook veranderen, ook al verandert je gewicht niet erg. Je moet er dus geen 5kg voor afvallen (kan wellicht geen kwaad ofc).

Cijfers zijn nietszeggend als je in de spiegel niet content ben.

Goedemiddag
Mijn eerste post op dit forum.
Ik hoor graag wat tips, meningen of misschien kan ik anderen helpen.
Ik stel me graag even voor. Misschien boeit het jullie niet, maar wie wil lezen, mag :support:
Ik was aan het typen maar merkte dat het lijvig werd.
Daarom wat korter gedaan.
30 jaar
1m95
Fitness sinds 1,5 jaar - start 2023
10 jaar geen klop hebben gedaan van mijn 18 tot 28.
De combinatie van een bureaujob, corona, geen beweging en alleen wonen heeft er voor gezorgd dat ik op mijn 'piek' 100+kg woog.
skinny fat. veel te hoog vet% en quasi geen spieren.
lichaamsbouw leptosoom - ectomorph.
januari 2023 - start - basic fit - 97kg.
letterlijk 0 spieren, bench press met de bar lukte niet.
gestart met PPL. Echter ging ik ongeveer 2.5 keer per week naar de fitness. zelf besloten dat PPL niet rendabel is voor mij.
vanaf zomer 2023 - programma GZCLP - 3 à 4 keer per week.
bench, gewichten, cable pulley en wat accessoires gekocht.
Vanaf oktober 2023 abonnement gekomen op een "boutique" gym.
reden: basic fit te druk
Voordeel van deze gym: niet veel volk, hogere gemiddelde leeftijd, personal coaching inbegrepen.
Hier staat ook een full body e-gym circuit van 11 verschillende toestellen. dit is HIIT.
Vanaf 1 januari 2024 tel ik mijn calorieën + eet ik verhoogd in eiwitten, toen woog ik ik 89-91kg, vandaag weeg ik 85-87 kilogram.

Mijn eerste jaar wou ik vooral de overtollige kilo's eraf in combinatie met fitter worden. Ik ben echter nog steeds niet 'sterk'. Vanaf volgend jaar ga ik meer focus leggen op de echte spieropbouw. Momenteel nog een half jaar cutten.
Besloten om minder powerlifting focus te hebben en meer hypertrofie.
OHP met bar doe ik niet meer, wel met dumbbells of machine.

Ondertussen ziet mijn schema er als volgt uit:
maandag: squat + Full body circuit
dinsdag upper (biceps, triceps, traps, chest, lats)
woensdag rust/cardio
donderdag deadlift + full body circuit
vrijdag legs + abs
zaterdag rust/cardio/home
zondag rust/cardio/home.

Schema is echter wel fluide naar tijd, planning en goesting.
Ondertussen ben ik bezig met een opleiding personal coach. Voornamelijk om niet alleen de wat, maar ook de waarom beter te begrijpen.

Wanneer ik squat voel ik me meer belemmerd dat ik buiten adem ben, dan dat mijn benen het begeven. Iemand een idee hoe dit komt? na een 4-tal reps moet ik even pauzeren, maar ondertussen ligt dat gewicht wel te drukken. Na 2, 3, 4 reps herhaalt dit proces zich. Ik draag altijd een garmin toestel en wanneer ik squat dropt mijn hartslag (consequent, heel gek) naar 35-50 slagen/minuut. Ik heb hier twee oplossingen voor: ofwel heeft mijn garmin minder contact met mijn huid, dit door mijn armpositie ofwel scheelt er echt iets met mijn hartslag wanneer ik squat. Maar dat laatste lijkt mij het omgekeerde dan wat er gebeurt.

Mijn preworkout is ongeveer op en ik zie dat 'realsupps.nl' 1+1 aanbiedt. Is dit te vertrouwen?

PS ik speel oldschool runescape en league of legends.
Leg curls doen voor je begint met squatten. 3x 30 reps ofzo om er wat bloed in te krijgen. Je gaat je steviger voelen in je squat. Ik zie niet direct hoe lang je bent, maar kan ook zijn dat squatten gewoon te akward aanvoelt voor jou door je lengte. Heb je het gevoel dat je de bar moet vastnemen/tegenhouden? Ken je high bar vs low bar squats?
Goed blijven ademen bij squat (veel door je mond&neus zodat je diaphram niet teveel beweegt ander sben je onstabiel)
PL squats zijn iets anders.

Je split is wat vreemd, ik zou gewoon voor een push/pull/legs gaan en laat je lichaam ook wat rusten. Flink investeren in compounds, erna kan je wat oefeningen doen om je kerstboom verder te versieren (wat hammers curls voor je voorarmen of wat). Ik zie geen benefits door full body circuits te doen. Als je echt hard gaat op die 3 dagen heb je ook geen zin meer om de dag erna nog iets te doen. Meer spiermassa gaat ook je kcal/honger een boost geven. Op dat moment gewoon kiezen voor voeding hoog in eiwitten (mik 40gr per maaltijd ofzo).

Neem vooral je tijd/rust.
Preworkout is te duur voor wat het is en dikwijls te vol gestoken met caf. wat uitdroogt en krampen geeft. Gewoon een koffietje ervoor.
Er zijn, imo, maar een paar fitness merken écht goed en dat is een merk zoals optinum nutrition.

Wat doet/zegt de coach?

hey, staat er wel in vermeld hoor :) een meter 95.
bedoel je leg curls of leg extensions?
Zelf ben ik meer fan van high bar squats.
Ik heb ook low bar squats geprobeerd maar dan moet ik echt die bar tegenhouden met mijn handen.
ik ben de naam van de techniek kwijt, maar ik adem in en brace mijzelf voor ik zak, hou het vast en zal pas uitademen wanneer ik terug stijg.
Coach zegt dat de techniek voor squatten goed zit.

Ik gebruik het fullbody circuit ook als een vorm van cardio, hartslag gaat er hard van de hoogte in. Het hybride gegeven waarbij ik mijn volledige lichaam gebruik, spreekt mij wel aan. (+ natuurlijk een verkoopstrucje, maar je hebt pas recht op een coach als je betaalt voor het circuit.)

Ga ik meer 1 x PPL per week wel voldoende progressie boeken? wil je niet elke spiergroep 2 x per week aangrijpen?
ik wil vooral een preworkout waarbij ik tintelingen voel :D
Leg curls (hamstrings).
Voor PL squat ik ook zo maar als je voor hoge reps gaat blijf ik liever wat ademen. Als je dit wil blijven doen, sure, maar let er dan ook op dat je niet opspant (wel brace) en tegelijk je adem inhoudt.
Je lengte gaat in het begin wel wat tegenwerken. Wil je voor hypertrofie gaan of PL, aandachtspuntje blijft wel dat je on top ff op adem komt. Zo dat 10 reps knallen op 10 seconden is killer.

Het probleem dat ik wat heb met die fullbody is dat het een workout is en geen training. Training is uitgepland (de mijne vroeger voor bijna een jaar) en een workout is zo'n kcal burner met als enige benefit dat je er goed van zweet. Als ik je straks 2 blikken soep geef en zeg curl 1000 keer ga je dat ook flink voelen maar het heeft geen nut. Ik ken de workout natuurlijk niet, maar ik zie dit dikwijls. Vooral bij een high end fitness zit dat nog eens in een leuk jasje met flinke techno muziek en dan ben je helemaal in hogere sferen. Nu goed, als je het gevoel hebt er 500kcal mee te verbranden op een halfuur be my guest hé. Hou er ook rekening mee dat je mss je cardio wel periodiseren en als je nu in een spieropbouwende fase zit zou ik de cardio een beetje laten en misschien 20 wandelen op een high incline.

Er zijn nog meer schema's natuurlijk. Maar als je de techniek onder knie krijgt (no pun) en je leert zwaarder trainen/gaat zwaardere gewichten nemen ga je er wel genoeg aan hebben. Elke training moet maximaal benut worden, dus maximum inspanning. Zo zou ik het doen. Maar er zijn meerdere scholen van denken ofc. Je kan high volume gaan en de pump achterna gaan, werkt ook lekker maar ik vind dat tijdrovend voor mezelf.

Curse is goed voor tintelingen.

Mijn eerste post op dit forum.
Ik hoor graag wat tips, meningen, kan ik in discussie gaan of misschien kan ik anderen helpen.
Een paar gedachten:
De manier om sterker te worden zijn de grote compounds gewoon, dus voor mij is al de rest surplus. Ook denk ik dat zo'n "brosplit" zoals vaak gedopeerde bodybuilders niet optimaal is om sterk te worden, en dat beginners zich niet moeten bezig houden met bulken en cutten, maar gewoon moeten trainen. Een consistent trainingsschema =/= elke training dood zijn door een circuit, zoals ook @Sloan zegt.

Mij doen de termen die je gebruikt allemaal wat te veel aan als onnodige bijkomstigheden, maar dat komt waarschijnlijk van die PT, en ik ben dan ook een oude zaag.

Soit, ik ben geen dokter maar ik zou het heel sterk vinden dat je tijdens een zware inspanning zoals een squat een dalende hartslag krijgt. Buiten adem raken tijdens een squat kan met een hoog aantal herhalingen, maar als je spreekt over 2-4 reps en je ademt gewoon zoals je zegt: ik zou dan toch eens kijken of die hartslagmeter goed contact maakt en indien ja eens een cardioloog raadplegen. Het is toch wel vrij standaard om bovenaan te "bracen" en dan na zakken en het sticking point gecontroleerd uit te ademen. Ik heb nooit specifiek cardio gedaan en ik heb geen problemen met de ademhaling tenzij je richting 10 reps gaat.

Hoelang zitten de meeste leden al op deze thread?
Ik zit al op de website sinds telenet/9L en toen was deze toch elke dag gevuld met schema's, voeding, nieuwe oefeningen,..

AresOnlyOne, AliChemicali, Dietrich, Baats,..
Waren allemaal beesten die al jaren trainde.

Ik zit al op de website sinds telenet/9L en toen was deze toch elke dag gevuld met schema's, voeding, nieuwe oefeningen,..

Geen idee, ik train van 2004 maar toen postte ik hier niet. Ook nooit echt een fan geweest van de typische gym-cultuur, dus niet meteen in deze thread komen posten.

Je bent nog het opperbeest Kenzanavari vergeten :laugh: . Alhoewel een volgespoten panlat blijft een panlat natuurlijk.

Amai ja, die had anavar gepakt maar ge zag er niks van? En dan zeggen da het van 2j geleden was dus hij was volgens zichzelf nog steeds natty, toch?
Dat was idd de man die met een ander member zat te lachen omdat die geen "gainz" maakte. En iedereen was jaloers op zijn fysiek. Tot op een dag iemand een printscreen postte van een thread op dutchbodybuilding.nl waar kenzani oa achter anavar vroeg. Nadien heeft hij dan al die topics aangepast naar "nvm" :laugh: .

Opzich niets tegen anabolen maar wel tegen losers die zich als een fake natty voordoen.

Dat was idd de man die met een ander member zat te lachen omdat die geen "gainz" maakte. En iedereen was jaloers op zijn fysiek. Tot op een dag iemand een printscreen postte van een thread op dutchbodybuilding.nl waar kenzani oa achter anavar vroeg. Nadien heeft hij dan al die topics aangepast naar "nvm" :laugh: .

Opzich niets tegen anabolen maar wel tegen losers die zich als een fake natty voordoen.
Kan me da for some reason heel levendig inbeelden. Die stond wel goe droog en had goeie schouders, denk ik.

Alichem is heeft later nog zijn nickname veranderd en hele post gemaakt over zijn ervaring in een VIP club. Zijnde een rood lint en een tafelken en content da 'm was da hij eindelijk zijn buikspieren kon zien. Stond hij daar me zijn hemd open.

En dan Diogenes/Elvis? Die had in Afrika gevochten tegen stammen en was kampioen bodybuilding geweest?

Ik volgde toen al deze thread, Alichemicali kan ik me wel herinneren.

De thread was toen wel een pak meer 'gymbro'. Veel Zyzz fans bijvoorbeeld

Was dat toen niet eerder een algemenere fitness thread? Die is al enkele jaren dood op dit forum, meeste posts in deze thread gaan voornamelijk over powerlifting ipv bodybuilding. Er is wel wat overlap maar zijn eigenlijk twee verschillende zaken.

Ik ben in oktober terug begonnen met krachttraining. Dan een mindere periode gehad in april, mei en nu terug consistenter bezig. Ik heb in het verleden competitief geturnd dus ben zeker niet skinny.
Ik merk wel dat ik heel snel "buiten adem" ben. Ik kan max 3 verschillende oefeningen doen per spiergroep en dan zit er gewoon geen pap meer in. Ik denk dat dat is omdat ik redelijk veel "kracht" nog in mij heb, maar dat de spieren door lange tijd verwaarlozing zeer snel "op" zijn.

De eerste maanden dat ik begon werd ik direct na de training zelfs misselijk, duizelig. Dat heb ik nu gelukkig al niet meer.
Ik ben ook voorlopig nog vrij van blessures en begin steeds zwaardere gewichten te nemen .

Ik ben ook een duursporter (lopen, fietsen) en durf toch ook wel zeggen dat een stevige krachttraining geen lachertje is. Ik haal absoluut niet de hartslagen die ik tijdens het lopen haal, maar op één of andere manier put ik mijn lichaam toch zwaar uit. Respect dus voor iedereen die naar de gym gaat :D

Ik ben in oktober terug begonnen met krachttraining. Dan een mindere periode gehad in april, mei en nu terug consistenter bezig. Ik heb in het verleden competitief geturnd dus ben zeker niet skinny.
Ik merk wel dat ik heel snel "buiten adem" ben. Ik kan max 3 verschillende oefeningen doen per spiergroep en dan zit er gewoon geen pap meer in. Ik denk dat dat is omdat ik redelijk veel "kracht" nog in mij heb, maar dat de spieren door lange tijd verwaarlozing zeer snel "op" zijn.

De eerste maanden dat ik begon werd ik direct na de training zelfs misselijk, duizelig. Dat heb ik nu gelukkig al niet meer.
Ik ben ook voorlopig nog vrij van blessures en begin steeds zwaardere gewichten te nemen .

Ik ben ook een duursporter (lopen, fietsen) en durf toch ook wel zeggen dat een stevige krachttraining geen lachertje is. Ik haal absoluut niet de hartslagen die ik tijdens het lopen haal, maar op één of andere manier put ik mijn lichaam toch zwaar uit. Respect dus voor iedereen die naar de gym gaat :D

Conditioneel uw kracht trainen is ook nog iets totaal anders dan je pure kracht trainen (in de vorm van PR's). Ik weet nog goed dat een maat van mij die al enkele jaren trainde max 220kg DL deed net zoals ik, maar dat die gemakkelijk richting de 10 reps van 180 deed terwijl ik kapot was na 5

Het is een heel ander systeem natuurlijk, voornamelijk aeroob tegenover voornamelijk anaeroob. Van een set zware deadlifts of squats put je de energie-voorraad in je spieren gewoon helemaal uit en komt na de inspanning de "klop" om die terug aan te vullen. Als duursporter ga je misschien sneller herstellen tussen sets maar de impact blijft volgens mij.

Powerliften is op dat vlak wat absurd natuurlijk. Een enkele squat of deadlift alles geven en dan 5 minuten zitten puffen.

Vergelijkbare onderwerpen

D
Reacties
14
Weergaven
2K
Terug
Bovenaan