Ik ben onder de indruk van uw 4m² :eek:.
Ik denk dat ik per sessie 3 nieuwe putten in mijn muur zou maken :laugh:.
De (ex)garage is iets groter dan dat, maar de plaats waar m'n materiaal staat/past is echt ongeveer 4m². Het helpt wel dat ik een verkorte barbell heb (150cm).

Ik wou er vooral mee aantonen dat je met beperkte ruimte thuis echt wel deftig kan trainen. Enige "probleem" in mijn geval is misschien hoogte. In die garage zit een houten frame/verdiep dat als mini zolder dient om een dakkoffer en dergelijke te stockeren. Maar zoals ik zei, seated OHP is evengoed als OHP voor mij.

Ik heb chance dat de vorige eigenaar een adept was van de Vlaamse koterijschool, waardoor er achter ons rijhuis een gigantisch gebouw staat van zo'n 4 meter hoog, dat die mens gebruikte als zijn atelier (schrijnwerker als hobby) en duivenkot. Maar ik ken evengoed mensen die in hun tuinhuisje trainen. Voor de grote compounds heb je niet zoveel plaats nodig. Als je gaat gewichtheffen ofzo, dat lijkt me wel een serieus risico.

@Sylverscythe kettle bell is er eentje van 8 kg. Voor die raises is dat zelfs al te weinig.

Gisteren dan maar handstand push ups gedaan (4 reps, 3 sets), maar ik heb geen zicht op m'n form en weet eigenlijk niet of daar een goede form in bestaat. Dat is volgens mij belastend voor de rug.

@Sylverscythe kettle bell is er eentje van 8 kg. Voor die raises is dat zelfs al te weinig.
Lateral raise met 8 kg lijkt me nog wel redelijk wat, maar dat is inderdaad te licht voor al de rest.
Gisteren dan maar handstand push ups gedaan (4 reps, 3 sets), maar ik heb geen zicht op m'n form en weet eigenlijk niet of daar een goede form in bestaat. Dat is volgens mij belastend voor de rug.
Lijkt me iets waarbij je je lichaam kaarsrecht moet kunnen houden, anders zal dat inderdaad niet ideaal zijn voor de rug.

Lateral raises met elke kant 8kg zijn inderdaad niet echt "beginnersniveau" te noemen vind ik.
Het gaat iets te vlot vind ik. Misschien is dat ook omdat er een tikkeltje 'swing' inzit i.v.m. een halter? Ondanks ik proper stop beneden en ook niet hoger dan 90° ga. Maar het gewicht t.o.v. het handvat van een kettle bell i.t.t. een dumbell geeft een 'swing' gevoel.

Anyhow, 't is ook niet dat ik van 0 moet beginnen hé. Ik heb wel een zekere basis, al heb ik die de laatste 2 maanden wat laten verwateren.

Hallo, beginneling hier 😀. Ben bijna 2 maand geleden begonnen met krachttraining (in het begin echt met gewichtjes van 3kg en 5kg) op een rustige manier. Ik heb in het verleden wat blessures gehad dus ik doe het wat rustig aan altijd met kleine stapjes.

Ik heb nu gemerkt dat ik wel voel dat er progressie is (groei aan mijn armen, schouders en rug worden sterker) en begin ook al wat zwaardere gewichten te gebruiken (10 kg maximum dus nog steeds beginnersniveau uiteraard). Ik vraag mij nu wel af vanaf wanneer je echt 'breder' begint te worden, en daarmee bedoel ik dus vooral de breedte van de schouders en de rug. Is dat iets dat pas komt op de lange termijn of is dat iets dat snel kan komen eens je met zwaardere gewichten bezig bent? Wat voeding en eiwitten betreft ben ik al goed op de hoogte, het ligt zeker niet aan te weinig eiwitten innemen denk ik. Misschien gewoon wat zwaardere oefeningen beginnen doen in plaats van de klassieke lateral raises en dergelijke, of gewoon wat langer wachten :) maar hoor graag de ervaren mensen hun mening

Hallo, beginneling hier 😀. Ben bijna 2 maand geleden begonnen met krachttraining (in het begin echt met gewichtjes van 3kg en 5kg) op een rustige manier. Ik heb in het verleden wat blessures gehad dus ik doe het wat rustig aan altijd met kleine stapjes.

Ik heb nu gemerkt dat ik wel voel dat er progressie is (groei aan mijn armen, schouders en rug worden sterker) en begin ook al wat zwaardere gewichten te gebruiken (10 kg maximum dus nog steeds beginnersniveau uiteraard). Ik vraag mij nu wel af vanaf wanneer je echt 'breder' begint te worden, en daarmee bedoel ik dus vooral de breedte van de schouders en de rug. Is dat iets dat pas komt op de lange termijn of is dat iets dat snel kan komen eens je met zwaardere gewichten bezig bent? Wat voeding en eiwitten betreft ben ik al goed op de hoogte, het ligt zeker niet aan te weinig eiwitten innemen denk ik. Misschien gewoon wat zwaardere oefeningen beginnen doen in plaats van de klassieke lateral raises en dergelijke, of gewoon wat langer wachten :) maar hoor graag de ervaren mensen hun mening
Het zal altijd wel wat persoonlijk zijn, ieders lichaam is namelijk anders, en ook gebonden aan je doel.
Maar voor mij zie ik altijd het meeste "groei" in schouders/benen/borst/rug als ik echt krachttraining doe gebaseerd op compound movements (=Deadlift, Squat, Bench Press, Shoulder Press, Row, ...).
Dat zijn dan hoge gewichten met meestal relatief lage repetities.
Meeste definitie zie ik wanneer ik me meer focus op individuele spiergroepen en train met wat lagere gewichten en hoger aantal repetities.

Het zal altijd wel wat persoonlijk zijn, ieders lichaam is namelijk anders, en ook gebonden aan je doel.
Maar voor mij zie ik altijd het meeste "groei" in schouders/benen/borst/rug als ik echt krachttraining doe gebaseerd op compound movements (=Deadlift, Squat, Bench Press, Shoulder Press, Row, ...).
Dat zijn dan hoge gewichten met meestal relatief lage repetities.
Meeste definitie zie ik wanneer ik me meer focus op individuele spiergroepen en train met wat lagere gewichten en hoger aantal repetities.
En met definitie bedoel je dan de vorm van de spieren vooral (mooie afgetrainde vorm)? En met groei bedoel je dan meer het groter/breder worden van de spieren?

En met definitie bedoel je dan de vorm van de spieren vooral (mooie afgetrainde vorm)? En met groei bedoel je dan meer het groter/breder worden van de spieren?

Het zien zelf van de spier heeft vooral te maken met je vetpercentage, hoe groot die spier specifiek is hangt af van je training. In theorie is puur op kracht trainen niet de beste manier om zo "breed" mogelijk te worden, dan wil je eerder richting de 5-8 rep range gaan met bepaalde oefeningen terwijl je bij kracht toch eerder naar de 1-5 rep range wilt gaan.

Bij mezelf voelde ik na een paar weken al wat verschil en na pakweg een halfjaar was het voor anderen vrij duidelijk. De meeste gains bereik je als je alles goed doet in principe het eerste jaar. Het tweede jaar boeken de meeste mensen ook nog redelijk wat verbetering (maar al een stuk minder dan het eerste jaar) en daarna zijn het eigenlijk jaarlijks relatief kleine verbeteringen.

Ga je naar een fitness of doe je dat thuis? Gezien de genoemde gewichten lijkt het alsof je vooral dumbbells gebruikt en niet echt oefent op de compound oefeningen zoals bench press, overhead press, squat, deadlift, barbell row?
Het zien zelf van de spier heeft vooral te maken met je vetpercentage, hoe groot die spier specifiek is hangt af van je training. In theorie is puur op kracht trainen niet de beste manier om zo "breed" mogelijk te worden, dan wil je eerder richting de 5-8 rep range gaan met bepaalde oefeningen terwijl je bij kracht toch eerder naar de 1-5 rep range wilt gaan.
Dat is zelfs nog laag, voor isolatie oefeningen zoals lat raises gebruik ik typisch 12 reps.

Ik volg wat @Hellsdinner zei, het meest efficiënte zijn de grote compounds. Meer spieren per oefening, meer effect.

"Breder" is iets dat geleidelijk aan gebeurt door te trainen, wat inhoudt geleidelijk zwaarder gaan in de gewichten (progressive overload).

Natuurlijk, "breder" en dus gespierde rug en schouders, dan zal het interessant zijn om zaken te doen zoals overhead press, pull ups, rows, deadlifts, ...

Jeff Nippard

Jeff heeft me al heel goed op weg geholpen met al zijn Science based video's.

Jeremy Ethier

Jermey heeft ook veel video's gebaseerd daarop, hij was ook een skinny guy die hard heeft moeten timmeren voor breder te worden.
Beide zijn echt relaxed voor te kijken, leggen het op een normale manier uit.

Enkel de apps skippen dat ze aanbevelen of hun site.
Voor de rest echt wel kwaliteit content en zeker voor een beginner.

Ga je naar een fitness of doe je dat thuis? Gezien de genoemde gewichten lijkt het alsof je vooral dumbbells gebruikt en niet echt oefent op de compound oefeningen zoals bench press, overhead press, squat, deadlift, barbell row?
Inderdaad enkel dumbbels thuis maar ben ondertussen ook begonnen met naar de fitness te gaan. Daar zag ik al snel veel mensen die compound oefeningen doen inderdaad maar besefte niet dat zulke oefeningen echt nodig zijn als je wat breder wilt worden. Dacht dat mensen dat gewoon doen puur om meer kracht op te bouwen.

Bedankt allemaal om te reageren! Ik heb dus nog wat research te doen naar zulke compound oefeningen en hoe je ze het beste uitvoert :)

Inderdaad enkel dumbbels thuis maar ben ondertussen ook begonnen met naar de fitness te gaan. Daar zag ik al snel veel mensen die compound oefeningen doen inderdaad maar besefte niet dat zulke oefeningen echt nodig zijn als je wat breder wilt worden. Dacht dat mensen dat gewoon doen puur om meer kracht op te bouwen.

Bedankt allemaal om te reageren! Ik heb dus nog wat research te doen naar zulke compound oefeningen en hoe je ze het beste uitvoert :)
Het is niet "breder worden" of kracht hé. Er is wat meer nadruk op massa als je van die lange sets isolatie-oefeningen doet zoals bodybuilders, en meer nadruk op kracht als je korte, zware sets doet met veel rust tussen zoals powerlifters, maar het ene kan niet zonder het andere. En als beginner zit je sowieso wel daartussen.

Persoonlijk vind ik Starting Strength zowat ideaal om een basis op te bouwen. Elke training nadruk op de grote compounds met regelmaat daarin. Het probleem met alles rond training en voeding is dat er altijd iemand claimt het warme water opnieuw uitgevonden te hebben omdat het in se eenvoudig is om sterker te worden als beginneling. Terwijl IMO je jezelf een groot plezier zal doen door correct te leren squatten, deadliften, bankdrukken (bench), schouderdrukken (OHP), en pull ups/rows uit te voeren. Hier consistent maandenlang met progressive overload 3-5 reeksen van 5 herhalingen mee uitvoeren zal je een betere basis geven dan zowat 90% van wat in een standaard gym rondloopt.

Laatst bewerkt:
Het is niet "breder worden" of kracht hé. Er is wat meer nadruk op massa als je van die lange sets isolatie-oefeningen doet zoals bodybuilders, en meer nadruk op kracht als je korte, zware sets doet met veel rust tussen zoals powerlifters, maar het ene kan niet zonder het andere. En als beginner zit je sowieso wel daartussen.
Klopt zeer zeker, zo bedoelde ik het ook niet. Die twee gaan inderdaad wel samen, maar sommige mensen focussen wel echt puur op kracht en niet zozeer op de lichaamsbouw zelf.

Persoonlijk vind ik Starting Strength zowat ideaal om een basis op te bouwen. Elke training nadruk op de grote compounds met regelmaat daarin. Het probleem met alles rond training en voeding is dat er altijd iemand claimt het warme water opnieuw uitgevonden te hebben omdat het in se eenvoudig is om sterker te worden als beginneling
Oh yes thank you! Dat is echt zo irritant als beginner! Er is veel tegenstrijdige info op het internet als het aankomt op oefeningen/voeding en als je net wilt beginnen kan dat demotiverend zijn vind ik.
Terwijl IMO je jezelf een groot plezier zal doen door correct te leren squatten, deadliften, bankdrukken (bench), schouderdrukken (OHP), en pull ups/rows uit te voeren. Hier consistent maandenlang met progressive overload 3-5 reeksen van 5 herhalingen mee uitvoeren zal je een betere basis geven dan zowat 90% van wat in een standaard gym rondloopt.
Bedankt voor de tips! Wat is de reden van het lage aantal herhalingen? Omdat die oefeningen heel zwaar zijn of zit daar echt een bepaalde logica achter (heb die compound oefeningen nog niet gedaan dus misschien ben ik naïef en denk ik dat 5 herhalingen makkelijk is).

Oh yes thank you! Dat is echt zo irritant als beginner! Er is veel tegenstrijdige info op het internet als het aankomt op oefeningen/voeding en als je net wilt beginnen kan dat demotiverend zijn vind ik.
Opnieuw misschien persoonlijk, maar tenzij je echt zware tekorten hebt in je voeding of rommel eet zou ik niet meteen alles omgooien. Het dieet in onze streken bevat al vrij veel tot heel veel eiwitten, en als je zoals gezegd voor de rest goede porties groenten en koolhydraten eet zou ik er me niet te druk in maken.
Bedankt voor de tips! Wat is de reden van het lage aantal herhalingen? Omdat die oefeningen heel zwaar zijn of zit daar echt een bepaalde logica achter (heb die compound oefeningen nog niet gedaan dus misschien ben ik naïef en denk ik dat 5 herhalingen makkelijk is).
De redenering is dat je enerzijds genoeg volume (herhalingen) moet doen om je lichaam zich laten aan te passen, en anderzijds dat de inspanning zwaar genoeg moet zijn om effectief voldoende spiervezels te recruteren. 5 herhalingen wordt vaak als het beste compromis gezien. Er zit wel wat meer achter maar dan moet ik het boek nog eens bovenhalen.

Ruw gezegd kan je langere sets doen, maar dan ben je meer naar uithouding aan het opschuiven dan krachttraining. Je kan ook kortere sets doen, maar dan moet je het gewicht serieus verhogen wat ook risico inhoudt als beginner en ook suboptimaal is als beginner om je lichaam zich laten aan te passen.

Het idee is dan wel dat die 5 herhalingen voldoende uitdagend zijn dat je er misschien wel 6 of 7 uit kan halen als je echt zou moeten (reserve inbouwen), maar niet meer. Het idee achter die reserve is dat je traint, dat wil zeggen dat je je lichaam voldoende uitdaagt/kapot maakt om een aanpassing te krijgen, maar niet zover dat je moeite hebt om tijdig te recupereren tegen de volgende training. Opnieuw ruw gezegd moet een optimale training niet aanvoelen alsof je op het punt staat te falen. Door wekelijks (en later trager dan dat) gewicht toe te voegen ga je al snel sterker worden dan je had verwacht.

(Zeker als je je echt toespitst op kracht (denk powerlifting), zal je verder in je training ook gebruik maken van sets van een lager aantal herhalingen. Met als extremum trainingen waar je misschien 3 keer gaat squatten, met 2-5 minuten tussen de squats, maar wel met een gewicht dat maar enkele procenten onder je maximum zit. Maar daar moet je nu niet mee beginnen.)

Om terug te komen op die Starting Strength: https://startingstrength.com/get-started/programs

Je ziet dat het absoluut beginnersprogramma dus neerkomt op:

Dag A: Squat 3 sets van 5 reps, Bench of OHP 3 sets van 5 reps, Deadlift 1 enkele set van 5 reps
Dag B: idem, de andere optie van bench of OHP met idem schema, idem
Die twee dagen wissel je af en je gaat 3x per week trainen. Dat is alles, veel mensen denken dan "oh zo weinig, ik voel me amper moe", en gaan daar nog bakken zaken bij doen, terwijl dat niet optimaal is.

Na de beginfase van 3 weken ofzo zie je dan dat de deadlifts op een van de twee dagen worden afgewisseld met iets anders omdat die relatief belastend zijn. Dat is ook wel persoonlijk, ik heb 18 jaar 3x per week squat, bench, deadlift gedaan. De power clean is ook niet zo eenvoudig om aan te leren, dus je zou kunnen overwegen om die door een roeibeweging of pull ups/chin ups te vervangen van in het begin, maar de persoon achter deze schema's is nogal een fan van power clean.

Laatst bewerkt:

Zoals hierboven aangehaald, zoek een lineaire progressie schema voor beginners en hou dat voor op zijn minst enkele maanden aan. Compounds zijn oefeningen waarbij je als beginner lange tijd snelle groei in kracht gaat zien en die zoals Sylverscythe al schreef voor een goede basis gaan zorgen. Start daarmee en als je nog tijd over hebt dan kan je daarna nog wat extra isolatie werk doen.

Als je zorgt dat je in een surplus zit op vlak van calorieën dan ga je als beginner zien dat je bij de compound oefeningen de eerste maanden quasi wekelijks 5kg extra (pakt 2.5kg voor OHP) kan doen dan de week ervoor. Pullups zijn als beginner waarschijnlijk te hoog gegrepen, die zou ik vervangen door een andere oefening zoals lat pulldown want je hebt al behoorlijk wat kracht nodig om een pullup te kunnen doen.

@Sylverscythe en @LSDsmurf , heel erg bedankt voor jullie reacties!! Ik heb dus echt moeten opzoeken wat een overhead press is hè, om maar aan te geven dat ik echt op het beginnersiveau van de beginners zit 😛.

Ik ga zeker nog wat meer research doen naar die compound oefeningen maar lijkt me duidelijk dat ik die moet integreren in mijn trainingen.

Vergelijkbare onderwerpen

D
Reacties
14
Weergaven
2K
Terug
Bovenaan