Post uw nieuwe vinyl - B1

Dag liefhebbers, ik kocht hier enkele jaren geleden enkele platen over van @Polle32 en heb intussen een bescheiden platencollectie aangelegd.
Tot nu toe luisterde ik op de platenspeler die mijn ouders 30 jaar geleden kochten waar ik zelf wat kabels aan gesoldeerd heb.
Binnenkort verhuis ik en zou ik als kers op de taart een nieuwe installatie willen aankopen.

Los van de geluidskwaliteit wil het oog natuurlijk ook wat, waardoor mijn oog viel op Pro-Ject.
Pro-ject All-In-One True HiFi Stereo Set incl. Debut Carbon EVO, MaiA S3, Speaker Box S2, Connect it LS 3m, Damp it

Het enige wat misschien een klein beetje tegen valt is de prijs (1700eur).
Wat zouden jullie adviseren? Gewoon een debut Evo 2 kopen en los daarvan deftige set speakers kopen,...? Zijn er leuke varianten op de markt?

Alvast bedankt om even samen weg te dromen!

CAS-Black-1.jpg
Intussen iets gekocht?
Ik zou 2dehands gaan. Voor een fractie van de prijs heb je een setup die jàren meegaat.
Pro-ject is wel top, zou ik zéker aanraden. Vind je vaak ook 2dehands in een topstaat.
De meeste Vinyl liefhebbers/verzamelaars onderhouden hun spullen zeer goed en veranderen geregeld om te upgraden (ik ook). Zo kan je 2dehands vaak goede deals doen.

Een trapje hoger IMO vind je de REGA Planar, ook echt fantastisch.

Intussen iets gekocht?
Ik zou 2dehands gaan. Voor een fractie van de prijs heb je een setup die jàren meegaat.
Pro-ject is wel top, zou ik zéker aanraden. Vind je vaak ook 2dehands in een topstaat.
De meeste Vinyl liefhebbers/verzamelaars onderhouden hun spullen zeer goed en veranderen geregeld om te upgraden (ik ook). Zo kan je 2dehands vaak goede deals doen.

Een trapje hoger IMO vind je de REGA Planar, ook echt fantastisch.

Gezien mijn eisen ben ik vrij snel beland bij een soundbar (tv ruimte) die gekoppeld kan worden met een speaker (leefruimte) voor muziek.
Ben zo bij bluesound beland en was meteen overtuigd, heb de bluesound pulse soundbar gekocht samen met de Pulse 2i.

Aan die Pulse 2i kan ik rechtstreeks een platenspeler hangen, welke dat net zal worden ga ik tussen de feestdagen eens rustig over nadenken :)
REGA Planar hadden ze ook in de winkel waar ik de bluesound ben gaan beluisteren, maar dat adviseerde hij eerder voor high end hifi setup.
In mijn geval lijkt iets zoals een Pro-ject T1 phono de gulden middenweg.

Ook de bluesound NODE er tussen gooien en een platenspeler zonder pre amp leek mij even leuk, maar lees daar dan over dat het de typische vinylsfeer toch wat doorbreekt, wat niet de bedoeling is. Als je dan doorleest lijkt de T1 zelfs niet ideaal, dus misschien 2ehands voor iets beter gaan.. Ben er nog niet uit

Gezien mijn eisen ben ik vrij snel beland bij een soundbar (tv ruimte) die gekoppeld kan worden met een speaker (leefruimte) voor muziek.
Ben zo bij bluesound beland en was meteen overtuigd, heb de bluesound pulse soundbar gekocht samen met de Pulse 2i.

Aan die Pulse 2i kan ik rechtstreeks een platenspeler hangen, welke dat net zal worden ga ik tussen de feestdagen eens rustig over nadenken :)
REGA Planar hadden ze ook in de winkel waar ik de bluesound ben gaan beluisteren, maar dat adviseerde hij eerder voor high end hifi setup.
In mijn geval lijkt iets zoals een Pro-ject T1 phono de gulden middenweg.

Ook de bluesound NODE er tussen gooien en een platenspeler zonder pre amp leek mij even leuk, maar lees daar dan over dat het de typische vinylsfeer toch wat doorbreekt, wat niet de bedoeling is. Als je dan doorleest lijkt de T1 zelfs niet ideaal, dus misschien 2ehands voor iets beter gaan.. Ben er nog niet uit
Mmja, de Planar komt inderdaad pas goed tot zijn recht met matching versterker en speakers.
In uw setup zou ik een Sony ps-lx310bt overwegen. Die heeft ingebouwde Bluetooth èn phono preamp in huis en klinkt echt goed voor zijn prijs. (Whathifi 5*).
Is ook een automatische dus convenient voor in de huiskamer als een huisgenoot (lief, bezoek, ...) eens een plaatje wil opleggen - kan soms een drempel zijn op een handmatige, ik spreek uitvervaring ;-)
In de zomer kan je dan met de Bluetooth zelfs in de tuin een plaatje luisteren op je bluetooth speaker

Mmja, de Planar komt inderdaad pas goed tot zijn recht met matching versterker en speakers.
In uw setup zou ik een Sony ps-lx310bt overwegen. Die heeft ingebouwde Bluetooth èn phono preamp in huis en klinkt echt goed voor zijn prijs. (Whathifi 5*).
Is ook een automatische dus convenient voor in de huiskamer als een huisgenoot (lief, bezoek, ...) eens een plaatje wil opleggen - kan soms een drempel zijn op een handmatige, ik spreek uitvervaring ;-)
In de zomer kan je dan met de Bluetooth zelfs in de tuin een plaatje luisteren op je bluetooth speaker

Leuke tip, thnx!
Looks zijn belangrijk en die Sony is een mooi bakske.
Als geld niet het probleem is, zou je dan eerder 100 euro meer uitgeven en de project aanraden? Ik zie mij nooit van mn leven een bluetooth speaker aan een platenspeler hangen.

Leuke tip, thnx!
Looks zijn belangrijk en die Sony is een mooi bakske.
Als geld niet het probleem is, zou je dan eerder 100 euro meer uitgeven en de project aanraden? Ik zie mij nooit van mn leven een bluetooth speaker aan een platenspeler hangen.

Als je de "automatische" functie niet belangrijk vindt wel, anders zou ik voor de Sony gaan.

't Is soms toch wel frustrerend...

Toen ik een paar jaar geleden me eindelijk weer wat meer met muziek ging bezighouden nadat mijn woning was gerenoveerd dacht ik: nu ga ik eens al die LPs kopen die ik als tiener destijds moest laten liggen omdat ik er geen geld voor had.
In de praktijk valt dat toch flink tegen: vandaag eens naar een nieuwe (pop-up?) platenwinkel geweest en het was opnieuw van hetzelfde: steeds weer dezelfde tweedehands LPs van bands die me niet interesseren en als ik al iets vind wat me aanspreekt heeft het een belachelijke prijs (50 tot 70 euro is geen uitzondering). Dus maar weer met lege handen vertrokken...
Komt het doordat ik enkel tweedehands vinyl wil kopen? Of doordat mijn favoriete genre (heavy) metal is en metalheads blijkbaar zelden hun LPs wegdoen? Of (wat me waarschijnlijker lijkt) ben ik in een nostalgische bui geraakt op een tijdstip dat iedereen (zelfs diegenen die vroeger nooit LPs kochten) opeens voor vinyl gaat?

Nu ja, ik heb wel zo'n 80 LPs dus altijd wel wat 'te draaien' als ik wil...maar het mag altijd meer zijn.:biglaugh:

@Taxandrian Ik vind het wel vreemd dat tweedehands vinyl die prijs hanteert. Zelf heb ik mijn laatste vinyl aan € 18 en € 24 gevonden op Vinted (zowel tweedehands als nieuw, al is nieuw uiteraard eerder uitzonderlijk € 18), maar dat is uiteraard geen platenwinkel als je daar echt liefhebber van bent. Verkoper komt uit Spanje. De vorige tweedehandsplaat vond ik aan € 20 (ook tweedehands en moeilijk te vinden) bij een Italiaanse verkoper. (Ik zeg dit omdat ik de indruk heb dat Spanjaarden en Italianen er meestal goedkoper zijn qua prijs, en ik heb dan nog eens exta geluk dat het meestal zij zijn die platen verkopen waar ik interesse voor heb.)

Vandaag gaan afhalen trouwens! Zeer fijn om mijn meestgedraaide plaat dit jaar op vinyl te hebben, ook al is de staat niet perfect en zijn er duidelijke gebruikssporen aan de cover. De andere twee zijn wel nog in zo goed als nieuwe staat.

Of doordat mijn favoriete genre (heavy) metal is en metalheads blijkbaar zelden hun LPs wegdoen?
Kennis kreeg onlangs 90 stuks goeie metal cadeau van leeftijdgenoot (59jr), was het bezit van de schijven beu en den andere was bekend als liefhebber. Als beginner met beperkt budget en tijd is het een onmogelijk genre.

Vinyl is gewoon stupide duur.
Vond het eigenlijk altijd al zo prijs/kwaliteit gesproken. Spontaan iets kopen doe ik nog zelden terwijl dat vroeger toch al eens kon gebeuren. Ik heb nog chance dat veel electronisch geweld niet uitverkoopt en ze dan ten einde stock -30% over de toonbank gaan.
@Taxandrian Ik Verkoper komt uit Spanje. De vorige tweedehandsplaat vond ik aan € 20 (ook tweedehands en moeilijk te vinden) bij een Italiaanse verkoper. (Ik zeg dit omdat ik de indruk heb dat Spanjaarden en Italianen er meestal goedkoper zijn qua prijs, en ik heb dan nog eens exta geluk dat het meestal zij zijn die platen verkopen waar ik interesse voor heb.)
Spanje en Italië oppassen. Stevige bootleg cultuur. Mezelf toch al aan laten vangen.

Kennis kreeg onlangs 90 stuks goeie metal cadeau van leeftijdgenoot (59jr), was het bezit van de schijven beu en den andere was bekend als liefhebber. Als beginner met beperkt budget en tijd is het een onmogelijk genre.

Lijkt het wel wat op, ja.
Zoals ik al eerder zei: een plaatje draaien is voor mij vooral nostalgie; daarom dat ik ook enkel tweedehands zoek: echt die platen kunnen kopen die ik destijds moest laten liggen omdat er toen zo veel aanbod was dat ik harde keuzes moest maken.
Blijkbaar was het naïef om te denken dat die tweedehands platenwinkels wel vol zouden liggen met LPs van Testament, Helstar, Exodus, etc....wat dus niet het geval blijkt te zijn. Die zitten dus waarschijnlijk nog altijd bij hun originele kopers.
Maar gelukkig heeft deze metalhead zijn LPs ook nooit verkocht (zelfs nooit bij me opgekomen) en zo héél af en toe tik ik nog eens iets op de kop...🙂

Weer eentje van mijn must have lijstje kunnen afvinken !! 🙏🙌

Heather Nova - Oyster

Laatst bewerkt:
Buit van een weekendje Utrecht:

Earl Sweatshirt - Sick!

Earl Sweatshirt & The Alchemist - Voir Dire

FKA Twigs - EP2

The Yussef Dayes Experience - Live from Malibu

Terug
Bovenaan