Post - / math - / experimental / indie rock

Nog aanbevelingen naast de curatoren?
Ik heb hier vandaag de BRDCST-playlist eens opgezet en ik beveel alvast Meara O'Reilly aan. Fantastische koptelefoonmuziek. Wel geen idee hoe dat live gaat uitpakken
De stille film The Fall of the House of Usher van Jean Epstein (geprojecteerd op 35mm) begeleid door een live score van Jozef van Wissem

Nog aanbevelingen naast de curatoren?
Ik heb hier vandaag de BRDCST-playlist eens opgezet en ik beveel alvast Meara O'Reilly aan. Fantastische koptelefoonmuziek. Wel geen idee hoe dat live gaat uitpakken
Ik ken eerlijk gezegd doorgaans veel artiesten op BRDCST niet.

Milan W. zou ik zeker aanraden, heeft vorig jaar een heel mooi dreampopalbum uitgebracht.
Qua rock Kassie Krut en YHWH Nailgun uiteraard.
Als jazz uw ding is SML (meer traditionele jazz) en The Handover (wereldmuziek + fusion jazz).
Keeley Forsyth maakt mooie, dramatische muziek maar heeft me nooit helemaal beet gehad.
De Schuurman als ge wilt schuren, man.
Backxwash is experimentele rap met goth, punk en noiseinvloeden.
De hierboven vernoemde Jozef van Wissem zou ik ook waarschijnlijk checken door zijn connectie met Jim Jarmush (heeft de soundtrack voor Only Lovers Left Alive gemaakt).

Buiten deze namen ken ik eigenlijk enkel Anna Von Hausswolff en Colin Stetson nog, dat zijn no brainers. En Dame Area, dat is ook een acquired taste.

Nyx nog niet van gehoord (los van het feit dat dat de naam was van mijn jeugdhuis vroeger)

Hannah Cohen klonk idd top. Wat meer aandacht geven.

De nieuwe Destroyer vind ik trouwens ook top. Na Kaputt is die wat van mijn radar verdwenen, maar heb de indruk dat dit één van de betere albums in het repertoire is.

Ik kende die band niet en ben dankbaar voor de tip en tegelijk ook gefrustreerd dat mijn schoonfamilie het een goed idee vond om een jaar op voorhand een familieweekend te plannen tijdens Sonic City

Ik kende die band niet en ben dankbaar voor de tip en tegelijk ook gefrustreerd dat mijn schoonfamilie het een goed idee vond om een jaar op voorhand een familieweekend te plannen tijdens Sonic City
Geen grote naam maar een geweldige cultband, ik ben een heel grote fan. Voor iemand die niet erg bekend is met het genre zullen ze misschien als een vrij standaard posthardcore band klinken maar voor mij hebben ze toch hun eigen originele variant op dat geluid.

Als je een album wilt proberen, zou ik als eerste Fake Train aanbevelen en erna New Plastic Ideas. Fake Train is hun eerste uitgebrachte album maar toen hadden ze al een album opgenomen en tijdelijk geschrapt (later uitgekomen als hun selftitled). Daardoor hadden ze op Fake Train eigenlijk al hun eigen geluid gevonden dat op de volgende platen telkens verfijnd werd tot en met Repetition, met New Plastic Ideas als hoogtepunt voor mij.

Op het album na Repetition, Challenge For A New Society, beginnen ze dat eigen hardere geluid van de vorige platen een beetje te verlaten. Dat leidde tot hun laatste album, Leaves Turn Inside You. Een fantastisch, ambitieus album maar voor mij niet meer de "pure" Unwound van ervoor.

Ik zou chronologisch gaan en niets skippen. Net als bij Fugazi is de volledige discografie gewoon essentiëel, niks filler of eens een mindere plaat. Fugazi en Unwound zijn de twee grootheden in het post-hardcore genre voor me.

Neem er als toemaatje nog Jawbox' For Your Own Special Sweetheart bij!

Als album laten we zeggen top3 in het genre

Na Tortoise nog goed nieuws. Volgende maand nieuw album van Stereolab.

Terug
Bovenaan