Post - / math - / experimental / indie rock

Zal deze onder experimentele rock plaatsen, album van een tienkoppig collectief uit Austin met onder andere de vroegere drummer van Swans, Thor Harris. Zeer lange hypnotiserende krautrock drones. Eigenlijk één lang nummer van 76 minuten. Check ook hun vorige album van vorig jaar, In E dat very good was.
Damn dit kon ik wel smaken :music:

Een gezapiger tempo, soms zelfs wat filmisch, maar ik betrap mij er bij meerdere nummers op dat ik aan het meebewegen ben met hoofd, vingers olof voeten. Heel fijne melodieën/ritmes (ik zou soms zelfs beats durven zeggen, maar dat is een wat rare woordkeuze in dit genre)

Gisteren Jonny Nash ontdekt. Zalige ambient instrumentale muziek (met soms hier en daar een vocal).

En ik las het volgende voor zijn nieuwe album, dat volgens mij in juli verschijnt.
Whilst Nash’s gentle guitar playing forms the central pillar throughout, ‘Once Was Ours Forever’ is a world is built with the help of numerous collaborators, each of whom bring their touch to the record without overpowering it; Canadian ambient jazz saxophonist Joseph Shabason makes a return appearance, providing his delicate flourishes to ‘Angel’. Saxophone is also provided by Shoei Ikeda (of Japanese psychedelic trio Maya Ongaku), Tomo Katsurada (ex Kikagaku Moyo) provides cello, and Tokyo Acid Folk artist Satomimagae (RVNG) lends her haunting multilayered vocals to ‘Rain Song’.

Daar kijk ik dus best wel naar uit

Zonnige drones met serieus verwerkte doedelzak op Glitterbeat (erg cool en consistent label). Zit dus behoorlijk wat Schotse folk invloed in, dus misschien wel interessant voor de fans van Lankum? Ze heeft ook al samengewerkt met Colin Stetson

Omdat bands als BCNR of caroline nooit ver weg zijn en ook de sound van The Velvet Underground ermee vergeleken wordt, leek het mij niet slecht deze even te delen. Hebben vrijdag hun debuutalbum uitgebracht. Nodigt na 1 luisterbeurt alvast probleemloos uit om te herbeluisteren.

Ik zie hier en daar ook dat ze op Sonic City zouden spelen (maar is nog niet officieel bevestigd door het festival, denk ik)

Deze band/album dus:
The New Eves - The New Eve is Rising.
(De Spotify links werken hier precies niet momenteel)

Omdat bands als BCNR of caroline nooit ver weg zijn en ook de sound van The Velvet Underground ermee vergeleken wordt, leek het mij niet slecht deze even te delen. Hebben vrijdag hun debuutalbum uitgebracht. Nodigt na 1 luisterbeurt alvast probleemloos uit om te herbeluisteren.

Ik zie hier en daar ook dat ze op Sonic City zouden spelen (maar is nog niet officieel bevestigd door het festival, denk ik)

Deze band/album dus:
The New Eves - The New Eve is Rising.
(De Spotify links werken hier precies niet momenteel)
Ook al een paar keer beluisterd, heerlijke plaat.

En hoe zot is die lineup van Sonic City, Marissa Nadler en Ata Kak hebben zichzelf ook al aangekondigd.

The New Eves ook nu aan het luisteren omdat ik het overal zag passeren. Het is als VU maar dan allemaal vrouwen die fan zijn van The Wicker Man. :p
Wel een heerlijke plaat tot nu toe

Unwound is echt de grote naam voor me. Bijna even legendarische band als Fugazi in het (echte) post-hardcore genre. Check eigenlijk gewoon alles, maar Repetition is een goede instapper!

Marissa Nadler heb ik lang niet gevolgd maar haar album July heb ik toch veel opgelegd en heb ik op vinyl. Ook goed optreden van haar in de Vooruit bijgewoond, lang geleden.

Protomartyr en Destroyer zijn ook goed. Laat je bij die laatste niet aan de bandnaam vangen trouwens, het klinkt anders dan je denkt. Check hun album Kaputt. Model/Actriz is een beetje hype, maar heeft bij me nog niet echt een klik gemaakt. Maar als ik er toch ben zou ik wel gaan kijken.

Mhaol heeft ook een fijn album uitgebracht. Fat Dog gaat een feest zijn. Ghostwoman is fijne psychpop. Deadletter is straffe postpunk. Adult DVD is heel straf live. Ata Kak is ook een feest live.

Tweede album van Ethel Cain dit jaar (ok, die eerste is technisch gezien een EP van anderhalf uur). Wat een meesterwerk. Bij momenten vind ik het iets te veel gaan richting de sound van Phoebe Bridgers/boygenius, dat is voor mij niet nodig. Je merkt dat de EP een duidelijke stap is richting dit album (drones en heel donker), hier mengt ze het geluid van haar debuut met die EP. Sterke kanshebber voor AOTY.

Die nieuwe Cass McCombs (Interior Live Oak) is ook wel een schot in de roos.
1 uur en een kwartier lang, maar verveelt nooit.
Laatste nummer en titeltrack bleef me het meest bij eerste luisterbeurten, waarschijnlijk wegens iets steviger/anders en ook wel recency bias. Maar ik voel aan alles dat dat hoogtepunt nog wel kan veranderen na nieuwe luisterbeurten.

Met lichte tegenzin toch nog een Spotifylinkje:

Vrijdag nieuwe releases dag! Deze tweede van Brooklyn hipsters Water From Your Eyes was ik al een tijdje naar aan het uitkijken en hij stelt niet teleur. Opvolger van één van de leukste plaatjes uit 2023. Ze zijn nog tegendraadser maar zetten zich ook vast in een echt goede groove. Het is wel wat vanalles en de kitchen sink, maar de variatie maakt het des te leuker.

Die nieuwe Cass McCombs (Interior Live Oak) is ook wel een schot in de roos.
1 uur en een kwartier lang, maar verveelt nooit.
Laatste nummer en titeltrack bleef me het meest bij eerste luisterbeurten, waarschijnlijk wegens iets steviger/anders en ook wel recency bias. Maar ik voel aan alles dat dat hoogtepunt nog wel kan veranderen na nieuwe luisterbeurten.

Met lichte tegenzin toch nog een Spotifylinkje:
Dit komt toch ook wel goed binnen! Je kan me altijd plezier doen met zo'n klassiek aanvoelende rock.

Vrijdag nieuwe releases dag! Deze tweede van Brooklyn hipsters Water From Your Eyes was ik al een tijdje naar aan het uitkijken en hij stelt niet teleur. Opvolger van één van de leukste plaatjes uit 2023. Ze zijn nog tegendraadser maar zetten zich ook vast in een echt goede groove. Het is wel wat vanalles en de kitchen sink, maar de variatie maakt het des te leuker.
Zaaaalige plaat. :love:

Typische plaat voor mij die wat meer luisterbeurten nodig heeft, wrs door de stijlvariatie 😅
Tweede luisterbeurt vielen de puzzelstukjes al een pak beter in elkaar. Eerste luisterbeurt voelde nogal chaotisch aan.
Benieuwd naar de volgende luisterbeurten, want de goesting om opnieuw te luisteren is alvast aanwezig.

Radiohead zou weer gaan touren, data in november en december schijnen te vroeg op hun site gepost geweest zijn en er nu weer afgehaald zijn. 🤫

Voorlopig enkel data in Spanje, Italië, Engeland en Denemarken.

Terug
Bovenaan