Politiegeweld in België

Is er ergens in de media al gelekt wat er in die 2 uren is gebeurd?

Net goed, dan moet ze ook maar niet in zijn gezicht spuwen in volle Corona tijden. Van mij hadden ze haar gerust nog heel wat harder mogen aanpakken.

Jij weet net zoals ik evenmin wat er gebeurd is, dus doe je hetzelfde als wat ik deed. Conclusies trekken zonder dat je de context kent, niemand kent die trouwens. Iedereen gaat uit op basis van "de klopjacht die 2 uren duurde".
 
Is er ergens in de media al gelekt wat er in die 2 uren is gebeurd?



Jij weet net zoals ik evenmin wat er gebeurd is, dus doe je hetzelfde als wat ik deed. Conclusies trekken zonder dat je de context kent, niemand kent die trouwens. Iedereen gaat uit op basis van "de klopjacht die 2 uren duurde".
Ze spuwt in zijn gezicht en dat staat op beeld. Wat jij er allemaal rond vertelt is nergens te zien. Toch een groot verschil imo.
 
Ze spuwt in zijn gezicht en dat staat op beeld. Wat jij er allemaal rond vertelt is nergens te zien. Toch een groot verschil imo.
De agent heeft een slag aan het meisje, en dat staat ook op beeld. We weten allemaal niets wat er is gebeurd, dus stop dan met zo hard te zijn voor dat 14-jarige meisje. Ja, misschien dat het klopt zoals jullie het zeggen en dat het een stuk krapuul is, maar dat weet je niet. Voor hetzelfde geldt klopt ook dat het zodanig uit zijn context is getrokken dat we allemaal de verkeerde conclusies trekken, omdat we zoveel randgevallen meemaken elders zoals in het Brusselse of sommigen op hun werk ervaren. Dat is een nadeel van die media coverage, zeker als het volledige beeld of verhaal van allebei de kanten niet verteld wordt. Ik ben zelf ook in de fout gegaan, dat geef ik eerlijk toe. Maar er zijn er velen die met mij dezelfde fout maken en oordelen over iets waar ze misschien 10 a 20% van de feiten kennen, nl. de arrestatie zelf.
 
De agent heeft een slag aan het meisje, en dat staat ook op beeld. We weten allemaal niets wat er is gebeurd, dus stop dan met zo hard te zijn voor dat 14-jarige meisje. Ja, misschien dat het klopt zoals jullie het zeggen en dat het een stuk krapuul is, maar dat weet je niet. Voor hetzelfde geldt klopt ook dat het zodanig uit zijn context is getrokken dat we allemaal de verkeerde conclusies trekken, omdat we zoveel randgevallen meemaken elders zoals in het Brusselse of sommigen op hun werk ervaren. Dat is een nadeel van die media coverage, zeker als het volledige beeld of verhaal van allebei de kanten niet verteld wordt. Ik ben zelf ook in de fout gegaan, dat geef ik eerlijk toe. Maar er zijn er velen die met mij dezelfde fout maken en oordelen over iets waar ze misschien 10 a 20% van de feiten kennen, nl. de arrestatie zelf.
Ja, en tijdens die arrestatie spuwt ze in het gezicht van een agent en krijgt dan een licht tikje. Dat zijn de zichtbare feiten. Je mag er blijven ronddraaien, dat spuwen compleet negeren en doen alsof wij even van de pot gerukte reacties geven als jij er over, maar dat maakt nog niet dat je gelijk hebt.
 

En dan ontstaat er frustratie ?? Ondanks alle politieke beloftes blijft dit de realiteit. Ervaring genoeg met parket Gent die alles steevast seponeert.
 
Als ge wetens en willens een regel die voor iedereen geldt niet respecteert, niet luistert naar politie en u dan verzet in die mate dat ge ook nog spuugt in agenten hun gezicht zijt ge doorgaans wel een marginaal stuk crapuul.

Politiegeweld in België bestaat, maar het is totaal geen structureel probleem. Ik denk dat er grotere structurele problemen zijn op vlak van jongeren die geen respect hebben en zich de facto onschendbaar voelen door de gang van zaken op vlak van justitie en hoe zij in zekere mate de media kunnen beheersen. En dan hebben we het nog niet over die 'betogingen' voor elke scheet die steevast uitdraaien op een grote rage room voor de Brusselse jongeren.

Die agent heeft mischien 200 interventies vredig afgesloten, ondanks dat hij vaak telkens alle zonden van Israel over zich kreeg, en nu geeft hij een spugend mormel een klein tikje terwijl zij alle medewerking weigert en er wordt door sommigen gesproken alsof het een structureel probleem is. Alsof die agent het probleem is? Wat moet zo iemand doen indien een 14-jarige hem negeert? Gewoon aanvaarden dat zo een kind almachtig is en hem/haar de bevestiging geven dat ze ongeschonden door het leven geraken ten alle tijde? Mij maakt dat niet uit dat haar vergrijp 'klein' is. Het opzetten van een mondmasker is iets kleins en ridicuul, maar iedereen is gelijk voor de wet.

En of de overtreder nu 14 of 40 is ook geen punt. Indien die persoon kiest om de regel te negeren, de gevolgen niet serieus te nemen en daardoor het conflict zelf te escaleren mag die voor mijn part inderdaad een flinke klap bovenop zijn/haar hoofd krijgen. Het voorspelbare gevolg van uw daden is enkel en alleen maar te wijten aan uw eigen keuzes.

En er zijn natuurlijk ook agenten die afschuwelijk zijn in het de-escaleren van situaties. Want in alle tv-programmas zie je vaak genoeg agenten die zelfs met een camera in hun nek een kleine situatie al snel laten uitlopen in een standoff. In het programma 'Op Interventie' zit er bijvoorbeeld een kale gast met overgewicht die in elke situatie lijkt te moeten overcompenseren. Maar dat is duidelijk de minderheid.

Je moet maar eens nagaan dat we het afgelopen jaar verschillende filmpjes hebben gezien van jongeren die agenten belagen en zelfs op hun hoofd schoppen, zonder gevolgen. Dat is toch ridicuul dat je een politieagent kan aanvallen en een halve moordpoging kan ondernemen met enkel een lichte bolwassing als straf? En hoe moeten die agenten zich voelen met zo weinig bescherming en steun van justitie tegen steeds sterkere agressie?
 
De agent heeft een slag aan het meisje, en dat staat ook op beeld. We weten allemaal niets wat er is gebeurd, dus stop dan met zo hard te zijn voor dat 14-jarige meisje die agent. Ja, misschien dat het klopt zoals jullie het zeggen en dat het een stuk krapuul gefrustreerd baaske is, maar dat weet je niet. Voor hetzelfde geldt klopt ook dat het zodanig uit zijn context is getrokken dat we allemaal de verkeerde conclusies trekken, omdat we zoveel randgevallen meemaken elders zoals in het Brusselse of sommigen op hun werk ervaren. Dat is een nadeel van die media coverage, zeker als het volledige beeld of verhaal van allebei de kanten niet verteld wordt. Ik ben zelf ook in de fout gegaan, dat geef ik eerlijk toe. Maar er zijn er velen die met mij dezelfde fout maken en oordelen over iets waar ze misschien 10 a 20% van de feiten kennen, nl. de arrestatie zelf.
:unsure:
 
Er is in België eerder een probleem met justitie dan met de politie, zelfs al ken je niet alle details van de zaak, lijkt mij een jeugdrechter die zijn/haar ontslag verdient eerlijk gezegd, want ik kan me geen verzachtende omstandigheden inbeelden die ertoe zouden moeten leiden dat deze criminele jongeren, uitschot in wording, géén sanctie zouden moeten krijgen.
 
Politiegeweld in België bestaat, maar het is totaal geen structureel probleem. Ik denk dat er grotere structurele problemen zijn op vlak van jongeren die geen respect hebben en zich de facto onschendbaar voelen door de gang van zaken op vlak van justitie en hoe zij in zekere mate de media kunnen beheersen. En dan hebben we het nog niet over die 'betogingen' voor elke scheet die steevast uitdraaien op een grote rage room voor de Brusselse jongeren.

(...)


En er zijn natuurlijk ook agenten die afschuwelijk zijn in het de-escaleren van situaties. Want in alle tv-programmas zie je vaak genoeg agenten die zelfs met een camera in hun nek een kleine situatie al snel laten uitlopen in een standoff. In het programma 'Op Interventie' zit er bijvoorbeeld een kale gast met overgewicht die in elke situatie lijkt te moeten overcompenseren. Maar dat is duidelijk de minderheid.

Je moet maar eens nagaan dat we het afgelopen jaar verschillende filmpjes hebben gezien van jongeren die agenten belagen en zelfs op hun hoofd schoppen, zonder gevolgen. Dat is toch ridicuul dat je een politieagent kan aanvallen en een halve moordpoging kan ondernemen met enkel een lichte bolwassing als straf? En hoe moeten die agenten zich voelen met zo weinig bescherming en steun van justitie tegen steeds sterkere agressie?
Er is in België eerder een probleem met justitie dan met de politie, zelfs al ken je niet alle details van de zaak, lijkt mij een jeugdrechter die zijn/haar ontslag verdient eerlijk gezegd, want ik kan me geen verzachtende omstandigheden inbeelden die ertoe zouden moeten leiden dat deze criminele jongeren, uitschot in wording, géén sanctie zouden moeten krijgen.
Het gaat hier nu om die situatie, hè. Hoe wordt het optreden van de agent beter door te kijken naar de "structurele problemen" bij jongeren die geen respect hebben of door aan te geven dat die agenten niet in de meerderheid zijn (dat zou er nog aan mankeren!)? Of dat er een probleem is met Justitie? Daarvan wordt het optreden van die agent in deze zaak toch niet beter van? Of niet minder problematisch als het gebeurt?

Ik snap dat niet goed. Ja, de punten zullen zeer zeker wel valabel zijn. Er is een probleem met Justitie. En die agenten zullen absoluut in de minderheid zijn. En er zullen zeker een groeiende groep jongeren zijn die geen respect hebben. Maar dat betekent toch helemaal niet dat er geen regels hoeven te zijn en dat verder gaan dan die regels, je machtspositie misbruiken of buitensporig geweld plegen tegen minderjarigen, ineens moet bedekt worden met één of andere mantel der liefde?

Beiden kunnen fout zijn, hè. De agent kan te ver gegaan zijn. En de jongere kan volledig in fout zijn. Maar het is de job van één van de twee om dat professioneel aan te pakken. En als hij het heeft doen escalleren, bijvoorbeeld, heeft hij zijn job niet correct uitgevoerd en moet dat bekeken worden door zijn bazen. Zoals dat op mijn job ook gebeurt, en bij vallen er dan nog niet eens fysieke slachtoffers als ik iets mis doe. Als de jongere iets fout heeft gedaan, moet dat bekeken worden door een rechter als hij wordt aangeklaagd. Twee verschillende dingen.
 
Maar dat betekent toch helemaal niet dat er geen regels hoeven te zijn en dat verder gaan dan die regels, je machtspositie misbruiken of buitensporig geweld plegen tegen minderjarigen, ineens moet bedekt worden met één of andere mantel der liefde?
Dat is het net. Die agenten worden wel degelijk aangepakt en gestraft in België. Dat wordt niet bedekt door de mantel der liefde. Het is ook niet omdat ik begrip heb voor het geval van een agent die even zijn geduld verliest dat ik ook zijn gedrag excuseer. Dat is hetzelfde wanneer er zich problemen voordoen met een specifieke gemeenschap in onze grootsteden. Ik begrijp waarom een bepaald gedrag zich kan stellen, maar het is daarom nog geen excuus.

Die agent wordt doorgaans tegeoei gestraft voor zijn vergrijp. Maar vorig jaar was er bijvoorbeeld een kerel die een agente in Brussel met een krik op haar hoofd heeft geslagen bij een verkeerscontrole. Daarnaast heeft hij nog vier andere agenten werkonbekwaam gemept. Ik weet de verdere afloop niet meer, maar het zou me verbazen als die man meer dan een paar maand in de gevengenis heeft gezeten. Terwijl de straffen de rechter wel degelijk toelaten om zo een man wat langer te laten bezinnen in de gevangenis.

Beiden kunnen fout zijn, hè. De agent kan te ver gegaan zijn. En de jongere kan volledig in fout zijn. Maar het is de job van één van de twee om dat professioneel aan te pakken. En als hij het heeft doen escalleren, bijvoorbeeld, heeft hij zijn job niet correct uitgevoerd en moet dat bekeken worden door zijn bazen. Zoals dat op mijn job ook gebeurt, en bij vallen er dan nog niet eens fysieke slachtoffers als ik iets mis doe. Als de jongere iets fout heeft gedaan, moet dat bekeken worden door een rechter als hij wordt aangeklaagd. Twee verschillende dingen.
Ik acht de kans bestaande dat het meisje in kwestie gewoon iets heeft gedaan wat een aanhouding rechtvaardigde. Maar beiden kunnen inderdaad fout zijn. Echter, het feit dat het fysiek wordt is niet de facto de agent zijn schuld imo.
 
Terug
Bovenaan