PlayStation 5 Pro

Ik snap dat geklaag niet. Bij elk product kost de premium versie een pak meer dan de standaard. De meerprijs gaat nooit procentueel evenredig in lijn liggen met de upgrade.

Een tv die dubbel zo duur is dan een andere wilt ook niet zeggen dat die daarom 2x beter is.
Een NVidia RTX4090 kost ook 2x zoveel als een 4080. Je haalt met de 4090 ook niet dubbel zoveel fps.
Een gasketel die 30% duurder is zal ook niet perfect 30% zuiniger zijn.
Een auto die dubbel zo duur is rijdt ook niet dubbel zo snel of is ook niet dubbel zo groot.

Neemt niet weg dat ik ook wel vind dat de prijs 650 euro mocht zijn ipv 800.

Als de pro nu 150/200 euro minder zou kosten, hoeveel verschil zou dat nu echt maken voor de meeste hier? De meeste hier kopen zoveel games en hebben een immense backlog dat die 150 euro een peulschil is tov de totale kostprijs van hun hobby.

Laatst bewerkt:
Het verschil tussen beide toestellen is toch echt niet zo gigantisch dat het de bijna dubbele prijs verantwoord.
Natuurlijk zijn er mensen die het beste van het beste en het nieuwste van het nieuwste willen, maar qua value lijkt me dit alvast geen voltreffer.

Het lijkt mij gewoon te duur voor wat het is. En het kwalijke is dat mensen hierin ook deels meegaan waardoor bedrijven blijven denken dat ze ermee weg komen.
Zoals mijn voor beeld dat ik eerder aanhaalde kan je het een beetje vergelijken met grafische kaarten voor de pc.
Je betaald een premium prijs voor iets betere graphics en frames.
Het is optioneel, met een goedkopere versie kan je ook gamen met zo goed als dezelfde ervaring.

Het is duur, ja. Ik moest ook even slikken en ik was ook aan het twijfelen voor hem aan te schaffen maar eigenlijk heeft Digital Foundry mij een beetje overhaalt door enkele voorbeelden te tonen en hun preview ervaringen met de console zelf. De PSSR heeft echt wel potentieel.
Ik snap dat geklaag niet. Bij elk product kost de premium versie een pak meer dan de standaard. De meerprijs gaat nooit procentueel evenredig in lijn liggen met de upgrade.

Een tv die dubbel zo duur is dan een andere wilt ook niet zeggen dat die daarom 2x beter is.
Een NVidia RTX4090 kost ook 2x zoveel als een 4080. Je haalt met de 4090 ook niet dubbel zoveel fps.
Een gasketel die 30% duurder is zal ook niet perfect 30% zuiniger zijn.
Een auto die dubbel zo duur is rijdt ook niet dubbel zo snel of is ook niet dubbel zo groot.

Neemt niet weg dat ik ook wel vind dat de prijs 650 euro mocht zijn ipv 800.

Als de pro nu 150/200 euro minder zou kosten, hoeveel verschil zou dat nu echt maken voor de meeste hier? De meeste hier kopen zoveel games en hebben een immense backlog dat die 150 euro een peulschil is tov de totale kostprijs van hun hobby.
Voila, my point exactly.

Ook hier, BG is geen gemiddeld publiek…
En dan nog. Ik heb geld ‘genoeg’, wat niet wil zeggen dat ik dat zomaar buiten gooi om het beste van het beste te hebben.
Voor mij is de PS5 pro te duur, maar mijn main setup is een SIM rig met een prijskaartje (PC incl) waarmee je 10 PS5 pro’s van kan kopen.

Gewoon omdat ik dat leuker vind. Moest ik voornamelijk PS5 spelen, dan zou ik ook gewoon de pro kopen.

Maar er zijn er genoeg waarvoor een base PS5 al te duur is, laat staan een pro.
Een pro zal de 800€ wel waard zijn, Sony zal de prijselasticiteit wel onderzocht hebben, het is nog steeds een bedrijf dat winst moet maken.

9U7HWLs.png

Ik vraag me eigenlijk af, of de gemiddelde gamer het verschil gaat zien tijdens het spelen, zonder de game te pauzeren en te gaan inzoomen op de details?
Enkel bij GT7 was de RT duidelijk aanwezig door de reflecties van de auto's.

Voor de rest heeft geen enkel ander filmpje mij tot nu toe kunnen overtuigen.

Bij sommige games zal het verschil groter zijn dan bij andere, bij bv FFVII Rebirth is het een groot verschil.

Tis idd vrij duur but what ya gonna do. Met quasi geen concurentie van andere partijen.
699 euro zoals ongeveer de us zou wa schappelijker zijn.
Het blijft een console voor hardcore mensen he
Dat is dus compleet onfair. De 699 dollar is de prijs zonder de BTW. In Amerika afficheren ze hun prijzen erzonder. Omdat die verschillend zijn in elke deelstaat. De eindprijs zal ook wel rond diezelfde 800 dollar/euro schommelen... ook in Amerika.

Dat is dus compleet onfair. De 699 dollar is de prijs zonder de BTW. In Amerika afficheren ze hun prijzen erzonder. Omdat die verschillend zijn in elke deelstaat. De eindprijs zal ook wel rond diezelfde 800 dollar/euro schommelen... ook in Amerika.
Taxes zijn tussen 4 en 11,5%, afhankelijk van de staat en woonplaats. Dus $730 - 780, in de duurdere staten klopt het wel wat je zegt in dollars. In Euro zit je dan bij €665-720, dus toch 10-20% minder als hier.
Maar eigenlijk zegt die prijs toch niet alles... Je zou dat mijns inziens beter vergelijken relatief met het inkomen dat aan extra's gespendeerd kan worden (inkomen - de kosten van huur, eten,...). Geen idee welke richting die wijzer dan uitslaat. Op zich kost een PS5 maar 1/3 van de huur op vele plaatsen, maar omdat alles daar zo duur is, moeten ze al met meerderen samen gaan wonen, dus is het een luxe die ze dan niet zo gemakkelijk kunnen veroorloven.
Uiteindelijk komt die prijs dan ook niet van een "eerlijke" vertaling, maar vanuit een winstmaximalisatie. Vraag en aanbod, 10% extra verkopen aan 20% minder winst is het voor een bedrijf niet waard...
Zoals hier al zo vaak gezegd: al het het voor jou waard is (zoals een dure TV, grafische kaart, nieuwste GSM,...), dan koop je het, anders niet. Vorige upgrades/refreshes heb ik meestal ook gekocht (met inruil bij de GM) omdat de base versie toch trager aan begon te voelen. De PS5 pro heb ik dat gevoel (bij de games die ik speel) niet, dus had ik dat aan deze prijs ook niet gedaan (zelfs met een inruilactie).

Ivm prijs vraag ik me wel af wat dat zal doen met de prijs van de PS6.
Hoe je het ook draait of keert, blijft die €800 bizar. Als die PS6 bvb pakweg €600 gaat kosten, is het bizar dat een console die tussen de PS5 en PS6 zit, zowel qua specs als qua releasedatum, daar zo ver boven zou zitten qua prijs.
Nu, het is natuurlijk ook deels het gevolg van het feit dat de PS5 zelf, 4 jaar na release nog duurder is dan origineel. Zoiets heb ik bij mijn weten nog nooit meegemaakt met consumenten-electronica. En tenslotte vergelijkt iedereen natuurlijk ook met de PS4 waar de Pro gewoon gereleased werd voor dezelfde prijs als dat de gewone PS4 mee op de markt kwam.
In die optiek zijn al die vergelijkingen met PC gaming, iphones, etc… toch wel irrelevant en precies vooral bedoeld door kopers om hun dure aankoop toch wat te rechtvaardigen. En daarmee wil ik niet zeggen dat het een domme aankoop of zo zou zijn. Ik ben zelf ook nog altijd aan het twijfelen, maar ik vind wel 100% dat hij compleet belachelijk geprijsd is.

Tijden zijn veranderd. GPU's zijn bijvoorbeeld een pak duurder geworden.
De pro ging nooit maar dan ook nooit aan de release prijs van de 5 verkocht worden. Kijk naar de prijs van de slim bij release...
Je zegt zelf dat de base 5 doorheen de looptijd in prijs gestegen is ipv gedaald...

Ik zou er van uit gaan dat de PS6 in november 2027 of 2028 als digital only console zal gereleased worden aan 649 of 699 euro.

Laatst bewerkt:
Tijden zijn veranderd. GPU's zijn bijvoorbeeld een pak duurder geworden.
De pro ging nooit maar dan ook nooit aan de release prijs van de 5 verkocht worden. Kijk naar de prijs van de slim bij release...
Je zegt zelf dat de base 5 doorheen de looptijd in prijs gestegen is ipv gedaald...

Ik zou er van uit gaan dat de PS6 in november 2027 of 2028 als digital only console zal gereleased worden aan 649 of 699 euro.

Als je de inflatie meetelt is de PS5 gewoon dezelfde prijs gebleven, licht gedaald.

Als het goed is verdien je 15-17% meer als bij de release van de PS5. Daar komt in januari nog eens 3,5% bij btw.

Als je de inflatie meetelt is de PS5 gewoon dezelfde prijs gebleven, licht gedaald.

Als het goed is verdien je 15-17% meer als bij de release van de PS5. Daar komt in januari nog eens 3,5% bij btw.
Niet elk land heeft loonsindexatie...
15% opslag op 4 jaar tijd is immens veel voor veel mensen.

Altijd die inflatie als drogreden. Electronica heeft nooit inflatie gevolgd. Mijn eerste PC was een 386SX die gewoon low-end was. Met inflatie zou die vandaag omgerekend €5000 kosten. Met elektronica heb je voor hetzelfde geld 5 jaar later gewoon altijd iets dat een stuk beter is.
Ok, componentgewijs zijn er wel uitzonderingen, zoals GPUs, wat wel verklaart waarom consoles momenteel niet in prijs zakken, maar dat heeft weinig met inflatie te maken, maar alles met de uitzonderlijke vraag (crypto, AI..).

Altijd die inflatie als drogreden. Electronica heeft nooit inflatie gevolgd. Mijn eerste PC was een 386SX die gewoon low-end was. Met inflatie zou die vandaag omgerekend €5000 kosten. Met elektronica heb je voor hetzelfde geld 5 jaar later gewoon altijd iets dat een stuk beter is.
Ok, componentgewijs zijn er wel uitzonderingen, zoals GPUs, wat wel verklaart waarom consoles momenteel niet in prijs zakken, maar dat heeft weinig met inflatie te maken, maar alles met de uitzonderlijke vraag (crypto, AI..).

Mja, nu vergelijk je een low-end maar in de tijd niche product met iets waar vandaag de dag er in elk gemiddeld gezin meerdere van bestaan. Een laptop voor schoolwerk van de kinderen had je 2 jaar geleden voor 400€ (na promo van 100€). Toen hebben we laptops met i3 cpu en 256Gb SSD gekocht voor de kinderen en die doen het vandaag nog perfect.
Die vergelijking gaat niet op.

Het zal mss een beetje greed zijn, maar inflatie mag je toch niet zomaar wegvagen.
De PS5 pro zal ook een beetje een test zijn naar prijselasticiteit om te kijken hoever ze de PS6 gaan kunnen pushen.

Terug
Bovenaan