Personalized Ads & Tracking - Luistert mijn gsm mee?

Toch kan ik het volgende niet verklaren:

Een 8 jaar geleden zit ik in de living met m'n vrouw. Nog nooit iets over opgezocht of zelfs maar over gesproken. Plots begint zij over de radiatoren in de living en hoe we die met de verbouwingen wat kunnen proper zetten. Ik vertel haar dat er panelen bestaan om de zijkanten van een radiator dicht te maken.

De dag erop kreeg ik niets anders dan relcame over zijkanten om op een radiator te monteren. Zoiets specifiek, zonder daar ooit iets over opgezocht te hebben.
Je vrouw is beginnen zaken opzoeken en vermits men weet dat jullie samenwonen kreeg jij de dag erop reclame te zien?

volgens Lieven Scheire ligt dat aan uw locatie-data, en het feit dat veel mensen vaak dingen opzoeken.

dus bvb,
gij gaat op reis naar Pattaya. gij komt thuis en gij spreekt af met vriendengroep A, waar gij in geuren en kleuren over uw reis vertelt. het algoritme ziet adhv uw locatiegegevens dat gij samenzit met die vrienden, en dat achteraf een aantal van uw vrienden op hunne gsm de zoekopdracht "pattaya" in geven.
wat later spreekt ge af met vriendengroep B, en ge zit weer te vertellen, en die vriendengroep begint ook te zoeken naar informatie over Pattaya.
en een beetje later, vriendengroep C, denkt het algoritme al "het zal daar weer over Pattaya gaan", en tegen dat ge uitverteld zijt, en uw vrienden hunne gsm pakken, moeten ze al niet meer zoeken, want het komt er automatisch op.

in uw situatie lijkt het mij dan:
eerste vriend koopt marstek batterij, vertelt erover, andere vrienden zoeken het op, één of 2 kopen er ook één. volgende keer, spreken die er allemaal over, weer opzoeken, weer vrienden die het aanschaffen.
nu zit gij erbij, zijn er nog die er één gekocht hebben, en zegt het systeem: we zullen den Donny T. al maar reclam geven, dan moet hij niet meer zoeken.

echt afluisteren zou logistiek onmogelijk zijn (als ge élke telefoon élk gesprek moet afluisteren en analyseren...)
Dit lijkt mij ook. Ik merk daar zelf heel weinig van en heb mijn locatie quasi nooit aan staan. Dat doe ik omdat ik het een beetje creepy vond dat Google mij eens een overzicht van alle plekken waar ik geweest was op een maand had voorgeschoteld.

Daarnaast weten we allemaal wel hoe slecht speech recognition werkt. Zeker met (merk)namen of producten waar ik een Engelse term voor gebruik in een Nederlandse zin, slaat speech recognition quasi altijd de bal mis zelfs wanneer ik op m'n taal let. Hoe een gsm (in de broekzak?) dat zou moeten kunnen verstaan in omgevingen waar wat mensen door elkaar praten of waar vrienden niet echt op hun taal letten in een informeel gesprek, is mij een raadsel. En dat je microfoon zogezegd wel toegang zou hebben om alles op te nemen wanneer je de app niet gebruikt ook wanneer je expliciet hebt aangegeven dat het niet mag, zou wel al lang bestraft geweest zijn door Europa.

Laatst bewerkt:
De kost daarvan zou gigantisch zijn terwijl je met wat trackingcookies + locatiedata gewoon hetzelfde kan bereiken.
Viruske op uwe PC en als je het slecht beveiligd hebt, uw cookies nooit cleared en geen 2 of 3 stapsverificatie hebt toegepast op uw account, dan kan men gewoon inloggen op BG met uw account zonder zelfs uw wachtwoord te kennen.

De hacker steelt gewoon uw cookie sessie en voila ie zit onder uw naam hier te chatten terwijl jij ligt te slapen.

Er worden toch bepaalde stukken opgenomen in je google account? Ik heb dat vroeger eens gevonden waar het stond via een forum, maar onlangs nog eens geprobeerd en die optie was weg. Zat ook vrij diep verborgen in de menus.
Er stonden daar allemaal heel korte geluidsfragmentjes in van een paar seconden. Dat ik aan het spelen was met de kleine, stukjes gesprekken,... Gewoon heel random.

Dat scherm herinner ik me ook, maar voor zover ik weet stonden daar alleen de fragmenten die volgden op ‘Hey Google’, niet willekeurige fragmenten?

Dat scherm herinner ik me ook, maar voor zover ik weet stonden daar alleen de fragmenten die volgden op ‘Hey Google’, niet willekeurige fragmenten?
hm geen idee, is al zodanig lang geleden. Ik weet niet of die Hey Google toen al bestond maar zou kunnen. Want mijn Siri schiet ook soms in gang als je iets zegt die lijkt op "Hey Siri".

ill do you one better, al een paar weken staat er een tuinslang met haspel in mijn 'save for later' lijst bij amazon, nooit er van gekomen om te bestellen.
vandaag plots voor de deur: een pakket met net dat in. nooit besteld. en het kwam niet eens van amazon, maar van Coolblue. op mijn naam en adres. ik vertrouw niks meer.

ill do you one better, al een paar weken staat er een tuinslang met haspel in mijn 'save for later' lijst bij amazon, nooit er van gekomen om te bestellen.
vandaag plots voor de deur: een pakket met net dat in. nooit besteld. en het kwam niet eens van amazon, maar van Coolblue. op mijn naam en adres. ik vertrouw niks meer.
Misschien gewoon legit aangekocht van uw vrouw omdat ze het beu is dat je blijft talmen om ene te kopen? :baard:

Kennis die het als cadeau voor u kocht? Coolblue gaat heus geen gratis producten beginnen opsturen.

Kennis die het als cadeau voor u kocht? Coolblue gaat heus geen gratis producten beginnen opsturen.
Mijn ma heeft ooit 3 flessen olijfolie opgestuurd gekregen van Amazon die ze nooit besteld heeft. Contact genomen en daar wisten ze zelf niet van wie ze kwamen en waar ze wel naartoe moesten. Ze mocht ze houden. En dat waren flessen van een premium kwaliteit, dus een mooi bedragje toch.

En een collega ook out of the Blue een elektrische tandenborstel opgestuurd gekregen van bol die hij nooit besteld had.

Het gebeurt dus wel.

Gisteren 5 minuten gepraat over mijn gasbbq. Een paar uur later ga ik thuis op Reddit en krijg ik constant posts te zien van Weber bbqs.

Nochtans al jaren niks over BBQ's opgezucht.

Toevallig noem ik dat niet en al zeker niet als die andere persoon zijn gsm ook niet gebruikt heeft om dat op te zoeken.

Ik ga een experiment starten en over het voorwerp in de vorige post niets opzoeken, maar alleen over praten in de buurt van mijn gsm 3x per dag, met 5x een vermelding van het woord in combinatie met "kopen".
Edit: 22u50: zonet reclame voor saté's van Renmans, nog niet het toestel
Edit 22u52: reclame van Colruyt: "BBQ of niet deze zomer..."
Edit: 23u04 "Tijd voor een BBQ met Easyblue (primagaz)
Edit: 23u07: Colruyt :"BBQ of niet..."
Edit: 23u10: Reclame van 2dehands met een Gas Weber BBQ te koop..
Edit 23u17: Facebooksuggestie voor de groep Kamado BBQ vrienden
(Morgen zet ik het verder)

Laatst bewerkt:
Ik ga een experiment starten en over het voorwerp in de vorige post niets opzoeken, maar alleen over praten in de buurt van mijn gsm 3x per dag, met 5x een vermelding van het woord in combinatie met "kopen".
Edit: 22u50: zonet reclame voor saté's van Renmans, nog niet het toestel
Edit 22u52: reclame van Colruyt: "BBQ of niet deze zomer..."
Edit: 23u04 "Tijd voor een BBQ met Easyblue (primagaz)
Edit: 23u07: Colruyt :"BBQ of niet..."
Edit: 23u10: Reclame van 2dehands met een Gas Weber BBQ te koop..
Edit 23u17: Facebooksuggestie voor de groep Kamado BBQ vrienden
(Morgen zet ik het verder)
Je hebt het ondertussen wel 5x getypt hé.
You are feeding the algorithm…
Wreed experiment dit…

Terug
Bovenaan