Pensioenshervorming en Perequatie

DogFacedGod

Well-known member
Ik snap nu niet hoe dat die "perequatie van de ambtenarenpensioenen" zo'n moeilijk onderwerp is. "heilig huisje" volgens VLD "een aanval op de ambtenarenpensioen" volgens de vakbonden.


Uitleg over perequatie

Voor federale gepensioeneerde ambtenaren spreken we van een verhoging van 0,0303% van de pensioenen in een periode van de laatste 10 jaar en dat redt plotseling het pensioenplan?
Voor de soldaten is het zelfs 0% in de laatste 10 jaar
.
En dat redt plots de rekening van het pensioenplan?
Ik snap het niet. Ik heb het gevoel dat er een paar zich royaal rijk hebben gerekend om dat te laten passeren via Europa :p.
 
Ik snap nu niet hoe dat die "perequatie van de ambtenarenpensioenen" zo'n moeilijk onderwerp is. "heilig huisje" volgens VLD "een aanval op de ambtenarenpensioen" volgens de vakbonden.


Uitleg over perequatie

Voor federale gepensioeneerde ambtenaren spreken we van een verhoging van 0,0303% van de pensioenen in een periode van de laatste 10 jaar en dat redt plotseling het pensioenplan?
Voor de soldaten is het zelfs 0% in de laatste 10 jaar
.
En dat redt plots de rekening van het pensioenplan?
Ik snap het niet. Ik heb het gevoel dat er een paar zich royaal rijk hebben gerekend om dat te laten passeren via Europa :p.

Ik las ergens iets over een besparing van 0.3% op het BBP tegen 2070.

Ach wat. Hoe meer getalm vandaag hoe harder de crash binnen dit en 10 jaar zal zijn wanneer we op de schuimkop van de golf babyboomerpensioengangers gaan zitten.
 
Ik las ergens iets over een besparing van 0.3% op het BBP tegen 2070.

Ach wat. Hoe meer getalm vandaag hoe harder de crash binnen dit en 10 jaar zal zijn wanneer we op de schuimkop van de golf babyboomerpensioengangers gaan zitten.
Het is vooral veelzeggend dat men tot 2070 moet gaan om een besparing te bekomen met een cijfer voor de komma...
Wat heeft men de voorbije jaren uitgestoken buiten wat Coronamaatregelen nemen?
 
Ik snap nu niet hoe dat die "perequatie van de ambtenarenpensioenen" zo'n moeilijk onderwerp is. "heilig huisje" volgens VLD "een aanval op de ambtenarenpensioen" volgens de vakbonden.


Uitleg over perequatie

Voor federale gepensioeneerde ambtenaren spreken we van een verhoging van 0,0303% van de pensioenen in een periode van de laatste 10 jaar en dat redt plotseling het pensioenplan?
Voor de soldaten is het zelfs 0% in de laatste 10 jaar
.
En dat redt plots de rekening van het pensioenplan?
Ik snap het niet. Ik heb het gevoel dat er een paar zich royaal rijk hebben gerekend om dat te laten passeren via Europa :p.

Ik snap dit ook niet.

Federale ambtenaren hebben de laatste 20 jaar praktisch géén opslag gekregen bovenop de index. Vlaamse ambtenaren en leerkrachten wel. (Federale) politie ook. Defensie dan weer blijkbaar niet... lijkt mij echt een habbekrats om te besparen.

Ambtenarenpensioenen zijn op zich goed genoeg om het wel te redden zonder die perequatie denk ik dan...
Riante tweede pijlers belasten klinkt mooi... maar daar zullen dergelijke profielen in de praktijk wel snel een uitzondering op vinden.

Iedereen langer laten werken... daar wordt het stilaan te laat voor als alle babyboomers stilaan met pensioen gaan zijn binnenkort?
 
Ik las ergens iets over een besparing van 0.3% op het BBP tegen 2070.

Ach wat. Hoe meer getalm vandaag hoe harder de crash binnen dit en 10 jaar zal zijn wanneer we op de schuimkop van de golf babyboomerpensioengangers gaan zitten.
Vorig jaar kostten de pensioenen 57,5 miljard: onhoudbaar veel volgens experts.

Komt ook nog eens bij op de schouders van de jonge generaties, die al schulden mogen wegwerken, onder de noemers flexibel zijn en levenslang studeren.

Mogen we ook een generatie onderhouden waarbij men vaak tussen hun 50 en 60 op pensioen ging.
Met vaak ook nog eens extra sociale tegemoetkomingen erbovenop.

Totaal geen buffers opgebouwd destijds.

Maar niet getreurd, die jongeling kan er een flexijob bijnemen.

 
Laatst bewerkt:
Voorbeeldje van de andere zijde: mijn vader zal dit jaar op pensioen gaan, 48 jaar voltijds gewerkt, geen enkele dag werkloos, amper ziektedagen- pensioen van 1800 € bruto netto… geen bonus.

Kwestie van het pensioenprobleem eens tastbaar te maken.

edit: correctie: 1800 € netto
 
Laatst bewerkt:
Dat ligt dan aan u hoor.

Awel zeg dan hoe het wel ineen moet zitten ?

Wij weten niet wat die in die 48 jaar heeft bijgedragen. We weten enkel dat er iemand zegt dat die gewerkt heeft. Als die 45 jaar geleden gewerkt heeft aan 1000€ per jaar voor 10 jaar (en in de laatste 10 jaar op 2000€ bruto per maand zat) dan is 1800€ bruto elke maand extreem, maar verdiend, vrijgevig...
 
Awel zeg dan hoe het wel ineen moet zitten ?

Wij weten niet wat die in die 48 jaar heeft bijgedragen. We weten enkel dat er iemand zegt dat die gewerkt heeft. Als die 45 jaar geleden gewerkt heeft aan 1000€ per jaar voor 10 jaar (en in de laatste 10 jaar op 2000€ bruto per maand zat) dan is 1800€ bruto elke maand extreem, maar verdiend, vrijgevig...
Correctie: 1800 € netto, wel gemengde loopbaan (23 jaar zelfstandig als 1 mans zaak), 25 jaar als werknemer - laatste loon iets meer dan 6000 € bruto.

Het systeem/mogelijkheden als zelfstandige was in die tijd niet echt denderend qua mogelijkheden extra pensioenopbouw, ook de systemen van vandaag bestonden niet - nu goed, hij heeft het niet meer nodig - maar best een groot contrast ivm het minimum pensioen bvb.

Vader van collega heeft als standaard arbeider met 46 jaar voltijds dienst bij zelfde werkgever bijna 1700 €, dat zijn toch best lage bedragen - daar gaapt een heel grote pensioenkloof met de overheden. Al waren dat de gouden tijden bij de overheden natuurlijk, vriend van vader is op pensioen gegaan bij Belgacom op 51 jaar als arbeider - heeft vandaag de dag bijna 2600€ netto.
 
Laatst bewerkt:
Correctie: 1800 € netto, wel gemengde loopbaan (23 jaar zelfstandig als 1 mans zaak), 25 jaar als werknemer - laatste loon iets meer dan 6000 € bruto.

Het systeem/mogelijkheden als zelfstandige was in die tijd niet echt denderend qua mogelijkheden extra pensioenopbouw, ook de systemen van vandaag bestonden niet - nu goed, hij heeft het niet meer nodig - maar best een groot contrast ivm het minimum pensioen bvb.
Ik ga even een brute aanname maken: 23 jaar dan ook amper iets bijgedragen en fiscaal geoptimaliseerd? Da's zoals @Renegadexxripxx aangeeft al een totaal ander verhaal!

Zelfs als hij wel veel heeft bijgedragen: als zelfstandige weet je dat je zelf voor je pensioen moet zorgen, dat zijn nu eenmaal de regels van het spel en da's bekend vanaf de start. Om daar nu wat medelijden mee te komen sprokkelen, meh.

Ik vind 1800 netto als pensioen ten andere geen klein bedrag. Dat is een bedrag waar voltijds werkenden aan de start van hun leven (dus hypotheek, kinderen,...) soms nog niet aan komen. Het netto minimum pensioen na een volledige loopbaan van bijdragen (dus als werknemer) bedraagt 1549 euro, 1800 is meer dan 1549 dus ik zie geen contrast. Kleine reality check misschien?
 
Laatst bewerkt:
Correctie: 1800 € netto, wel gemengde loopbaan (23 jaar zelfstandig als 1 mans zaak), 25 jaar als werknemer - laatste loon iets meer dan 6000 € bruto.

Het systeem als zelfstandige was in die tijd niet echt denderend qua pensioenopbouw, ook de systemen van vandaag bestonden niet - nu goed, hij heeft het niet meer nodig - maar best een groot contrast ivm het minimum pensioen bvb.

Daar komt de aap dan dus ook uit de mouw. Als zelfstandige moest je zelf voor uw pensioen zorgen. Dat was juist wat zelfstandige zijn wilde zeggen. Je regelt alles zelf en moest daarvoor dan ook minder afdragen dan als werknemer aan het sociale bestel.

Dat heeft men tegenwoordig anders geregeld zodanig dat mensen toch altijd een menswaardig pensioen hebben (omdat sommige mensen tegen zichzelf beschermd dienden te worden). Enige nadeel is dat de link met de brede schouders echter volledig ondergraven wordt. Het is zelfs zo dat de brede schouders van de werknemers die kost mogen opvangen.

Het feit dat die pensioenen de index volgen voor de mensen die op pensioen gaan is natuurlijk ook iets dat een significante impact heeft. Natuurlijk allemaal begrijpbaar. Maar het contribueert natuurlijk wel aan de stijging van die pensioenkost waar de volgende generatie mag voor opdraaien. Al heeft het natuurlijk niet geholpen dat men met terugwerkende kracht aan de zelfstandigen die mogelijks nooit hebben bijgedragen aan de sociale zekerheid (en geoptimaliseerd/geprofiteerd hebben) ook een verhoging van de minimumpensioen gegeven waardoor onze begroting erdoor verder geïmpacteerd is.

Je gaat dat probleem echter enkel oplossen als je al de sterke schouders gaat mee laten opdraaien voor de toekomstige pensioenskosten. Al zou een hogere bijdragen van de erfenisbelasting natuurlijk ook kunnen helpen.
 
Voorbeeldje van de andere zijde: mijn vader zal dit jaar op pensioen gaan, 48 jaar voltijds gewerkt, geen enkele dag werkloos, amper ziektedagen- pensioen van 1800 € bruto netto… geen bonus.

Kwestie van het pensioenprobleem eens tastbaar te maken.

edit: correctie: 1800 € netto

Waarom staat 'amper ziektedagen' in deze opsomming? Dat is nu net de basis van solidariteit: iemand die amper ziek is draagt meer bij aan het systeem ten voordele van mensen die minder geluk hebben met hun gezondheid.
Gelukkig is in dat opzicht het opsparen van ziektedagen bij de ambtenarij enkele jaren geleden afgeschaft. Veel asocialer kon een regeling niet zijn.
 
Ach wat. Hoe meer getalm vandaag hoe harder de crash binnen dit en 10 jaar zal zijn wanneer we op de schuimkop van de golf babyboomerpensioengangers gaan zitten.
Vorig jaar kostten de pensioenen 57,5 miljard: onhoudbaar veel volgens experts.

Komt ook nog eens bij op de schouders van de jonge generaties, die al schulden mogen wegwerken, onder de noemers flexibel zijn en levenslang studeren.
Wekelijkse reminder dat er totaal geen probleem is :)

België is steenrijk en productief, dus wat schulden bij in aanloop naar de piek van de vergrijzing (2040-2045) en daarna easy terug die extra schulden afbouwen over de volgende 20 jaar want dan is er een demografisch surplus.

Of als men het fiscaal per se gelijktijdig wil doen: erfenis en andere vermogensbelasting omhoog tot normale tarieven is easy, want het mediane privévermogen van Belgen zit bij de top 5 in de wereld.

Dus 'crash' of 'financiële afgrond' en 'België is failliet' is allemaal dikke zever.

Er zijn immers easy oplossingen, die politiek moeilijk zijn (aangezien de gemiddelde kiezer het niet snapt en liever wat klaagt over de politiek) maar probleemloos zullen uitgevoerd worden als het echt nodig blijkt.

Minder welvarende landen hebben die luxe niet.
 
Ik ga even een brute aanname maken: 23 jaar dan ook amper iets bijgedragen en fiscaal geoptimaliseerd? Da's zoals @Renegadexxripxx aangeeft al een totaal ander verhaal!

Zelfs als hij wel veel heeft bijgedragen: als zelfstandige weet je dat je zelf voor je pensioen moet zorgen, dat zijn nu eenmaal de regels van het spel en da's bekend vanaf de start. Om daar nu wat medelijden mee te komen sprokkelen, meh.
Daar komt de aap dan dus ook uit de mouw. Als zelfstandige moest je zelf voor uw pensioen zorgen. Dat was juist wat zelfstandige zijn wilde zeggen. Je regelt alles zelf en moest daarvoor dan ook minder afdragen dan als werknemer aan het sociale bestel.

Dat heeft men tegenwoordig anders geregeld zodanig dat mensen toch altijd een menswaardig pensioen hebben (omdat sommige mensen tegen zichzelf beschermd dienden te worden). Enige nadeel is dat de link met de brede schouders echter volledig ondergraven wordt. Het is zelfs zo dat de brede schouders van de werknemers die kost mogen opvangen.

Het feit dat die pensioenen de index volgen voor de mensen die op pensioen gaan is natuurlijk ook iets dat een significante impact heeft. Natuurlijk allemaal begrijpbaar. Maar het contribueert natuurlijk wel aan de stijging van die pensioenkost waar de volgende generatie mag voor opdraaien. Al heeft het natuurlijk niet geholpen dat men met terugwerkende kracht aan de zelfstandigen die mogelijks nooit hebben bijgedragen aan de sociale zekerheid (en geoptimaliseerd/geprofiteerd hebben) ook een verhoging van de minimumpensioen gegeven waardoor onze begroting erdoor verder geïmpacteerd is.

Je gaat dat probleem echter enkel oplossen als je al de sterke schouders gaat mee laten opdraaien voor de toekomstige pensioenskosten. Al zou een hogere bijdragen van de erfenisbelasting natuurlijk ook kunnen helpen.

Vader heeft steeds met plezier gewerkt, dat op zich is al goud waard, hij zal niets tekort komen - het is hier best goed leven in België - alleen zijn er onderling toch nog best wat grote verschillen die niet altijd te verantwoorden zijn of waar er gewoon veel geld down de drain gaat.

Maar doorheen de jaren is er best wat gewijzigd:
  • Fiscale optimalisaties voor zelfstandigen in de jaren 70-80-90 .... een fractie van wat vandaag mogelijk is, bovendien ook veel minder gekend. Al was er wel de mogelijkheid voor de ultieme fiscale optimalisatie - zwartwerk, die is er vandaag nog - maar iets minder (mits wat ingrijpen op de pensioenvorming van zelfstandigen zou men dat trouwens ook wat kunnen sturen).
  • Min. pensioen voor zelfstandigen zoals vandaag de dag het geval is (ongeacht het loon) - bestond niet
  • Groepsverzekeringen voor werknemers - vandaag redelijk gangbaar, 25 jaar terug veel minder.
  • Bovenstaande geld ook voor pensioensparen
Maar de pensioenhervorming heeft een muis gebaard, een fractionele besparing, gespreid over een gigantisch tijdskader, met als resultaat dat de kosten op een duur departement terug worden doorgeschoven. Het pensioenbedrag is minder problematisch geworden doorheen de jaren - voor een groep mensen in elk geval, maar dat is enkel en alleen te wijten aan allerhande fiscale koterij want het basispensioen schiet schromelijk tekort voor alle niet ambtenaren of speciale statuten. Waarom de gelegenheid niet aangrijpen om naar een redelijk basispensioen te werken zonder 2de/3de/4de pijler, waarom miljarden laten verloren gaan met systemen van pensioensparen/LT sparen, waarom uitgekiemde systemen opzetten voor zelfstandigen i.p.v. wat meer te focussen op basispensioen op basis van inkomen, waarom fiscaal voordelige groepsverzekeringen ....

Waarom staat 'amper ziektedagen' in deze opsomming? Dat is nu net de basis van solidariteit: iemand die amper ziek is draagt meer bij aan het systeem ten voordele van mensen die minder geluk hebben met hun gezondheid.
Gelukkig is in dat opzicht het opsparen van ziektedagen bij de ambtenarij enkele jaren geleden afgeschaft. Veel asocialer kon een regeling niet zijn.

Daar sta ik ook volledig achter, maar niet heiliger zijn dan de paus - niet alle opgenomen ziektedagen in ons land zijn terecht, het opsparen van ziektedagen is niet afgeschaft hoor - dat bestaat nog steeds, alleen kan men ze nu niet zonder reden inzetten - wie stoute schoenen aantrekt en lak heeft aan het systeem zoals het bedoeld is (voor diegenen die ziek zijn) gaat op 60 jaar naar de dokter met een depressie en kan alsnog de opgespaarde ziektedagen gebruiken, of gewoon 6 maand thuis met een likdoorn of neusverkoudheid - wie uit is op misbruik heeft wel wat mogelijkheden.

Op zich is dat systeem perfect - men zou het overal moeten toepassen - je zal maar eens een ernstige diagnose krijgen, ongeval met lange revalidatie - een privé werknemer die jaren gezond was zal na 1 maand fors terugvallen - echt fair kan je dat niet noemen.
 
Gelukkig is in dat opzicht het opsparen van ziektedagen bij de ambtenarij enkele jaren geleden afgeschaft. Veel asocialer kon een regeling niet zijn.
Niet waar :oi22: .

Bij ons toch niet 90 eerste drie jaar dan elk jaar 30 bij op is op en dan in dispo (60 procent wedde ofzo indien dat blijft duren kan pensioen om medische redenen maar das nu wel geen vetpot) maar als je weinig ziek bent heb je er nog honderden (of meer) over einde loopbaan.
 
Ik vind 1800 netto als pensioen ten andere geen klein bedrag. Dat is een bedrag waar voltijds werkenden aan de start van hun leven (dus hypotheek, kinderen,...) soms nog niet aan komen. Het netto minimum pensioen na een volledige loopbaan van bijdragen (dus als werknemer) bedraagt 1549 euro, 1800 is meer dan 1549 dus ik zie geen contrast. Kleine reality check misschien?

Ik vind dat wel een klein bedrag, zeker als je ziet hoeveel RSZ er in de kassa is gestopt door iemand die z'n hele leven gewerkt heeft (zowel van werknemer als werkgevers kant).
Laat dat nu net weer het probleem zijn in België, er alles aan doen zodat diegene die amper gewerkt heeft (20 jaar op een loopbaan van 42 jaar) toch een minimum pensioen kan trekken van 1500€ en diegene die dan effectief 42 (of in dit geval 48j) aan de slag is geweest amper 300€ meer krijgt.
 
Iedereen langer laten werken... daar wordt het stilaan te laat voor als alle babyboomers stilaan met pensioen gaan zijn binnenkort?

De babyboomers vallen buiten het systeem van "langer" werken. Dat is de generatie die nog steeds "gunstmaatregelen" geniet om op pensioen te gaan. Die zijn ten andere quasi allemaal bijna met pensioen.
De generatie die echt het slachtoffer wordt van de "hervormingen" is generatie X (mensen geboren na de babyboom generatie), en alle mensen die nu ergens 40+ zijn. Heel hun leven veel afgedragen, om uiteindelijk later op pensioen te gaan mogen gaan, tegen slechtere (financiële) voorwaarden en geen mogelijkheid meer om echt bij te sturen qua pensioenopbouw (want daarvoor is het reeds te laat).

De nieuwe generatie (starters) die kunnen nog kiezen hoe ze aan pensioen opbouw gaan doen.
 
Gelukkig is in dat opzicht het opsparen van ziektedagen bij de ambtenarij enkele jaren geleden afgeschaft. Veel asocialer kon een regeling niet zijn.

Ik bevestig hetgeen anderen al hebben gezegd. Tijdens de vorige regering stond het afschaffen hiervan op de planning. Met de val van de regering tgv dat Marakash debacle is dit onder andere toen niet meer doorgevoerd.

Waar ik verdomd blij om ben. Al is dit wel met een bias, aangezien ik er al gebruik van gemaakt heb en verdomd blij was dat ik die mogelijkheid had.
En persoonlijk vind ik het wel een goed ding dat je ze kan inzetten indien je effectief eens iets erg aan de hand hebt, zoals hartinfarct, kanker,... of een andere zware ziekte waar je niet zomaar af bent op 20 dagen. En als we eerlijk zijn, de kans dat we zo'n ziekte zullen krijgen tegen ons 67 (in wandelgangen wordt er al gefluisterd over voor ambtenaren pensioen pas op 72...) lijkt mij realistisch. En lijkt mij dan ook een positieve oplossing die men gerust mag doortrekken naar de private sector.

Vader heeft steeds met plezier gewerkt, dat op zich is al goud waard, hij zal niets tekort komen - het is hier best goed leven in België - alleen zijn er onderling toch nog best wat grote verschillen die niet altijd te verantwoorden zijn of waar er gewoon veel geld down de drain gaat.

Ach die verschillen zijn wel te verantwoorden. Hangt er gewoon af van hoe je het bekijkt. Op het moment dat je echter de verschillen begint dicht te rijden, dan moet je ook het principe voor de bijdragen dicht rijden.

Al heb ik persoonlijk er geen probleem mee dat die preruiqatie wordt afgeschaft. Al denk ik dat die preruiqatie tijdens de copernicusomwenteling de grootste invloed gehad heeft. Al heb ik geen cijfers ervan, maar het lijkt mij wel het meest logische.
En ik betwijfel dat we in de nabije toekomst of verre toekomst nog ooit een substantiële verhoging van de ambtenarenlonen gaan krijgen.

Er was een semi-akkoord over de verhoging met 1% of zo van de overheidslonen (1% voor A, 2% gespreid voor al de anderen dacht ik). Dus met die wijziging zal dat, denk ik, dan ook door de neus geboord worden van degenen die al op pensioen zijn.
Maar aan de andere kant, met het systeem van de indexatie en het feit dat de pensioenen van een ambtenaar wel ok is, lijkt het mij een meer dan aanvaardbare hervorming.
Al weet ik niet of die 0.3% cumulatief werkt, dus verschil van 2% buiten index. Dus over een tijdspanne van 7 jaar wordt het verhoogd naar die 2% of het topt de stijging af op 0.3%.

Maar de pensioenhervorming heeft een muis gebaard, een fractionele besparing, gespreid over een gigantisch tijdskader, met als resultaat dat de kosten op een duur departement terug worden doorgeschoven. Het pensioenbedrag is minder problematisch geworden doorheen de jaren - voor een groep mensen in elk geval, maar dat is enkel en alleen te wijten aan allerhande fiscale koterij want het basispensioen schiet schromelijk tekort voor alle niet ambtenaren of speciale statuten. Waarom de gelegenheid niet aangrijpen om naar een redelijk basispensioen te werken zonder 2de/3de/4de pijler, waarom miljarden laten verloren gaan met systemen van pensioensparen/LT sparen, waarom uitgekiemde systemen opzetten voor zelfstandigen i.p.v. wat meer te focussen op basispensioen op basis van inkomen, waarom fiscaal voordelige groepsverzekeringen

Ik zie persoonlijk ook niet veel besparingsruimte via een pensioenhervorming. Ik zie echter enkel de weg van extra heffingen als oplossing om dit draagbaar te maken. Maar liberalen (LDD, NVA, OVLD, MR) gaan daar niet direct voor springen. Net zoals de CD&V daar niet voor staat te springen. Want dan wil dat zeggen dat je ook voor inkomsten uit spaargelden, huurgelden,... etc... zou moeten gaan bekijken. En dat is voor velen not done. Want allez ja, ze moeten het altijd gaan halen bij anderen. Maar nooit bij hen.

Daarnaast, hangt het er vanaf wat uw intentie is van een pensioen. Het probleem met een basispensioen op basis van inkomen is dat het al zeer snel niet sociaal wordt. Uiteindelijk blijft het een systeem dat lobsided werkt, mensen die zeer weinig bijdragen ga je nu eenmaal ook een pensioen moeten geven. En als je er dan toch een deftige differentiatie aan wil gaan geven dan moet je de kost voor de toekomstige pensioenen nog verder gaan opdrijven. Vergeet namelijk niet dat de bijdragen die je hebt gegeven peanuts zijn in vergelijking met hetgeen je er op het einde terug uittrekt. Door het fenomeen van de indexatie.
En het is de volgende generatie die er voor mag opdraaien. Om die raden lijkt het mij dan ook dat men in het verleden heeft gezorgd voor een beperkter pensioen. Zonder dat je er rijk van wordt.

2650€ netto voor een ambtenaar is namelijk zeer mooi. Maar stinkend rijk gaat hij er niet van worden. En in de praktijk is 2650€ netto eenzelfde inkomen als 1800€ netto als werknemer en de inkomsten uit 1 huurhuis. Of als je het anders bekijkt 50k spaargeld / pensioenbonus op 5 j, 200k spaargeld / pensioenbonus op 20j. Mooi zeer zeker. Maar niet fenomenaal hoog.

En ik heb schrik dat als je gaat zeggen van kijk, iemand die 6k bruto heeft gehad moet een pensioen van 3000€ netto krijgen... want die heeft deftig bijgedragen. Dan klinkt dat natuurlijk zeer goed, maar schuif je die kost enorm zwaar door naar de volgende generatie.

En uiteindelijk, laten we eerlijk zijn, als je 1800€ pensioen hebt en een eigen huis, wat men toch in België zeer zwaar promoot, dan valt dat allemaal zeer goed mee voor de gemiddelde belg. Natuurlijk de persoon die gewoon is om 15k€ netto binnen te krijgen en dat ook te spenderen... die gaat even schrikken. Maar je kan aan de andere kant toch ook niet verwachten dat je een pensioen van 10k zou kunnen krijgen? Toch ?

Daar sta ik ook volledig achter, maar niet heiliger zijn dan de paus - niet alle opgenomen ziektedagen in ons land zijn terecht, het opsparen van ziektedagen is niet afgeschaft hoor - dat bestaat nog steeds, alleen kan men ze nu niet zonder reden inzetten - wie stoute schoenen aantrekt en lak heeft aan het systeem zoals het bedoeld is (voor diegenen die ziek zijn) gaat op 60 jaar naar de dokter met een depressie en kan alsnog de opgespaarde ziektedagen gebruiken, of gewoon 6 maand thuis met een likdoorn of neusverkoudheid - wie uit is op misbruik heeft wel wat mogelijkheden.

Sluit aan bij het bovenstaande. Uiteindelijk is het een potje, en het is een potje dat je op uw 60ste gereset wordt en beperkt wordt. Wat ook wil zeggen dat je het eens gebruikt niet meer kan gebruiken. Persoonlijk kijk ik liever niet naar het misbruik om een systeem af te schaffen, maar kijk ik dan liever naar een systeem waarbij de controlearts defacto wordt ingezet en bepaald of het aanvaardbaar is de termijn die gegeven wordt.

Volgens mij gaat er dan al zeer veel van het misbruik weg zonder dat je de baby met het badwater weggooit.

Op zich is dat systeem perfect - men zou het overal moeten toepassen - je zal maar eens een ernstige diagnose krijgen, ongeval met lange revalidatie - een privé werknemer die jaren gezond was zal na 1 maand fors terugvallen - echt fair kan je dat niet noemen.
Idem.
 
Ik vind dat wel een klein bedrag, zeker als je ziet hoeveel RSZ er in de kassa is gestopt door iemand die z'n hele leven gewerkt heeft (zowel van werknemer als werkgevers kant).
Laat dat nu net weer het probleem zijn in België, er alles aan doen zodat diegene die amper gewerkt heeft (20 jaar op een loopbaan van 42 jaar) toch een minimum pensioen kan trekken van 1500€ en diegene die dan effectief 42 (of in dit geval 48j) aan de slag is geweest amper 300€ meer krijgt.

Het systeem is dan ook een systeem dat bij de sterkeren meer gaat halen om ervoor te kunnen zorgen dat degenen die pech hebben en de zwakkeren ook een menswaardig pensioen hebben.
Terwijl er toch een differentiatie gemaakt wordt om ervoor te zorgen dat er iets staat ten behoeve van het feit dat je al die jaren gewerkt hebt, zonder dat we de toekomstige generatie onder de bus gooien om belachelijk hoge pensioenen uit te keren.

Want wat zou je dan wel toepasselijker vinden ?
 
Terug
Bovenaan