Pauze tijdens de film in de cinéma? Voor of tegen?

Graag een pauze tijdens de film?

  • Ja

    Stemmen: 32 18,7%
  • Ja/nee, enkel bij lange films

    Stemmen: 72 42,1%
  • Nee

    Stemmen: 63 36,8%
  • IDC / Ik heb géén mening maar wil toch stemmen!

    Stemmen: 4 2,3%

  • Totaal aantal stemmers
    171
  • Opiniepeiling gesloten .
Ik ben het op zich wel 'gewoon' geworden ondertussen. Maar voor mij eigenlijk liever niet. Volgens mij ben ik tot hiertoe altijd al blijven zitten en nog nooit gebruik gemaakt van het moment.

Bij kinderfilms is het inderdaad iets anders. Daar maken mijn kinderen wel gebruik van het moment om nog eens een toiletbezoek te doen (het gezeur om nieuwe snoep/chips moet je er dan maar even bijnemen zeker :unsure: )
 
Een goed concert onderbreek je ook niet in de helft.

Ik heb toch wel al concerten geweten met pauzes hoor. Ik ben niet meer zeker (want lang geleden) maar dacht bvb bij Ennio Morricone in het Sportpaleis. En bij musicals in het theater heb je bij mijn weten ook wel pauzes (en wellicht ook voor andere theater-producties) en dat ligt toch al niet zo ver af van een film in de cinema.
 
Ik heb nooit van m'n leven anders geweten dat er pauze is :unsure:.
En maar goed ook, want ik moet wel eens en m'n aandachtspanne is slechter en slechter geworden door m'n vergroeide hand met gsm.
Kunnen jullie zonder een aandachtsdip 2 uur+ naar een scherm staren?
 
Bijvoorbeeld Oppenheimer was drie uur en, eerlijk, een pauze op elk gegeven moment zou je er helemaal uitgehaald hebben. Voor films met een eerder jong publiek - alles onder PG13 - misschien wel best een pauze, kinderen tenslotte. Maar voor ‘gewone’ films liever niet. Is nu ook niet dat drie uur echt de norm aan het worden is. Voor de Mario Movie ging ik extra betaald hebben voor een pauze (sorry, kinderen!) 🫣 Maar stel dat ik Inception was gaan zien in de bioscoop, met een pauze ging ik er nog minder van gesnapt hebben.
 
Voor films van ongeveer 2u of ietske langer, geen pauze. Dat haalt mij compleet uit de film.

Voor langere films hoeft het voor mij ook niet, maar begrijp wel dat het bij films van 3u voor sommige mensen wel nodig is.
 
Best wel fan van een pauze bij een lange film. Laatste keer Oppneheimer gaan kijken in Imax en dat was zonder pauze. Toch naar de wc gemoeten omdat ik het niet meer kon houden en dat is wel jammer want je mist toch wel 5 minuten van de film.
 
Aangezien wij zo goed als altijd eerst iets gaan eten en drinken voor de cinema en dan tijdens de film ook nog paar pintjes drinken is een plas pauze meer dan welkom dus ja graag.
 
In vergelijking met vroeger gaan we hier nog amper naar de cinema (hoop en al 1 à 2 keer per jaar voor de kids), maar voor zover ik me herinner was het vroeger inderdaad zonder pauze en dat is hier ook de voorkeur. In de metropolis geven ze (nu?) wel een pauze en zelfs bij kinderfilms als Paw Patrol is dat onnodige onderbreking.
 
Bijvoorbeeld Oppenheimer was drie uur en, eerlijk, een pauze op elk gegeven moment zou je er helemaal uitgehaald hebben.
Oppenheimer is letterlijk een film met 2 helften.. Tenzij je zit te trippen op paddestoelen, snap ik niet hoe je er door een 10 minuten pauze er "volledig" uitgehaald word. Draagt allesbehalve het momentum van bvb een Fury Road waar er letterlijk maar een enkele scene ademruimte word gegeven.
Dat nog eens specifiek een adrenaline shot van jewelste is voor het publiek, ik sprong zowat een gat in de lucht. "WE GO BACK?? heb ik dat juist gehoord??!

Maar ik ben ook wel van mening dat zowat elk +3u extravaganza in een miniserie kan worden gesneden.
Zo dit jaar nog Lawrence of Arabia op een 3 dagen uitgekeken. Komt zo'n films enkel ten goede.
 
Zo dit jaar nog Lawrence of Arabia op een 3 dagen uitgekeken. Komt zo'n films enkel ten goede.
Say what now? 😅

Lawrence of Arabia tracht je onder te dompelen in de woestijn en dat wordt veel moeilijker als je dat gaat uitrekken over meerdere dagen. Sommige films proberen je zelfs te hypnotiseren en vallen praktisch uit elkaar als je er een pauze tussen gooit. Een pauze haalt je per definitie uit de film. Je begint wat op je gsm te tokkelen om de tijd te doden tot de film terug begint. Het is immersie brekend en daar kan je niet echt rond.

Persoonlijk wacht ik zelfs vaak met series te kijken soms tot ze helemaal zijn afgerond maar toch tenminste tot een seizoen volledig uit is juist om ook die niet in stukjes en beetjes te moeten bekijken. Je moet altijd wel weer terug de draad oppikken en beetje gemarineerd worden in de vibe die de film tracht te creëren.

Ik heb liever geen pauzes maar ben niet perse tegen pauzes als een film 3 uur of langer duurt maar dan wel liefst één die de maker er zelf heeft ingebouwd (zoals in LoA) en niet zomaar pats licht aan in het midden van een random scene.
 
Laatst bewerkt:
Liever geen pauze om te vermijden dat mensen meer snacks gaan inslaan en weer een half uur gaan kraken. :unsure:
Killers Of The Flower Moon was ook zonder pauze in Kinepolis Brussel.
 
Je begint wat op je gsm te tokkelen om de tijd te doden tot de film terug begint.
Yeah hier zit al het verschil, ik laat die kanker uit, of in de auto. Thuis word er ook geen film of serie half bekeken met een smartphone in handbereik. 5 tot 10 min geen stimulatie is hier geen probleem.
 
Oppenheimer is letterlijk een film met 2 helften.. Tenzij je zit te trippen op paddestoelen, snap ik niet hoe je er door een 10 minuten pauze er "volledig" uitgehaald word. Draagt allesbehalve het momentum van bvb een Fury Road waar er letterlijk maar een enkele scene ademruimte word gegeven.
Daar zitten we natuurlijk met persoonlijke voorkeuren, ik was helemaal ‘in’ Oppie en voor mij zou het sneu geweest zijn om dan plots Kenji en Keanu te zien popcorn halen terwijl Miriam een plasje moest gaan doen. En ik kan de laatste jaren ook heel weinig naar de bioscoop, ik denk sommige jaren zelfs gewoon niet, dus mijn ervaring met of zonder pauze is heel beperkt.
 
Je begint wat op je gsm te tokkelen om de tijd te doden tot de film terug begint.

Het probleem van geen pauze is dan weer dat je altijd mensen hebt die zo verslaafd zijn aan hun GSM dat ze zonodig tijdens de film ineens mail, Facebook, enz... moeten gaan checken. Dat is nog een pak storender eigenlijk, en had ik bvb voor bij Barbie (die dus -toeval of niet- zonder pauze getoond werd). En dat was volk die bijna een halve rij meer naar rechts zat, maar dat oplichtend scherm zie je dus van een heel eind ver.
Al bij al gaat er nog altijd niets boven je eigen home-cinema thuis. Als je hoognodig moet, druk je gewoon op Pauze :).
 
Niks zo vervelend dan wanneer je van een film aan’t genieten bent en de persoon 3 plaatsen verderop in een lege colabeker begint te plassen.

Limburger dus ik ben de pauzes ook gewoon en reken er ook wel wat op door een kleine blaas. Wanneer ik de laatste jaren wat arthouse films ging bekijken in het lokale cultureel centrum was dat zonder pauze en toch één keer de zaal moeten verlaten omdat ik het echt niet meer kon houden. Ik denk dat dat ook iets mentaal is want thuis kan ik makkelijk op mijn gemak een film van 3u of meer aan één stuk zien. Dit jaar bv. A Brighter Summer Day in één keer uit gekeken, 4u aan een stuk.

Als ik naar de film ga is dat alleen, vroeger vond ik het wel plezant om met mijn gezelschap al wat te praten over de film tijdens de pauze.

Intermissions waren trouwens de norm bij langere films tot ergens vooraan de jaren 80. Toen werden zeer lange blockbusters zeldzamer en konden de filmzalen meer screenings per dag doen door de pauze te laten vallen. Ik geloof dat ik Laurence of Arabia trouwens ooit gestreamd heb met de intermission ingebouwd, dus gewoon 10 min zwart beeld. Als de filmmakers er rekening mee houden, kan dat op een gepaste manier ingebouwd worden (in de Kinepolis in Hasselt helaas ook al meegemaakt dat ze gewoon midden in een scène pauzeren). Ik geloof dat Bollywood films standaard nog een pauze hebben en dat ze daar dus rekening mee houden in de editing. 2001 A Space Odyssey heeft ook een bewuste intermission omdat de kijker dan even het eerste deel kon laten bezinken. Die komt ook niet mooi in de helft van de film.

Praktisch ben ik dus voorstander, artistiek kan ik zien waarom men er tegen is maar kan een pauze ook nut hebben.
 
Ik ben voor pauze bij films die langer dan 2 uur duren.
Hier idem.

Maar laat ons vooral nuchter blijven: Kinepolis (en al die andere) doen dat niet voor ons hé;
vooral omdat ze dan extra inkomsten kunnen genereren (toiletbezoek, eten/drank)....
 
In Brugge sinds kort ook.
Aha das goed dak het weet.
Want tot nu ging ik eigenlijk gewoon telkens naar de parking gaan pissen. (in de struiken daar welteverstaan)

Betalen voor een toiletbezoek. Nee dat is iets dat ik eigenlijk nooit doe.
En al zeker niet op een plaats waar je +10 euro betaalt voor naar een film te zien ?!
(Je betaalt toch ook niet in een restaurant of brasserie om daar naar toilet daar te gaan ffs)
 
Terug
Bovenaan