Play4 Patiënt Dompi

Ja, want een sixpack is natuurlijk hét doel van iemand met morbide obesitas... :unsure:
Daarvoor wordt die ingreep van duizenden euro's vast terugbetaald!

Precies enorm moeilijk om te begrijpen voor sommigen dat een gemiddeld lagereschoolkind of zelfs volwassene te verliezen in gewicht misschien niet realistisch is zonder hulp... En al helemaal als zaken zoals sporten niet evident zijn omwille van schaamte, zware gewrichtspijn, laag zelfbeeld door jarenlang gepest en bespot te worden. Maar hey, wat weten de experten er nu van die beweren dat het wél het laatste redmiddel kan zijn om iemand wel "aanvaardbaar gezond" te krijgen...
 
Ja, want een sixpack is natuurlijk hét doel van iemand met morbide obesitas... :unsure:
Daarvoor wordt die ingreep van duizenden euro's vast terugbetaald!

Precies enorm moeilijk om te begrijpen voor sommigen dat een gemiddeld lagereschoolkind of zelfs volwassene te verliezen in gewicht misschien niet realistisch is zonder hulp... En al helemaal als zaken zoals sporten niet evident zijn omwille van schaamte, zware gewrichtspijn, laag zelfbeeld door jarenlang gepest en bespot te worden. Maar hey, wat weten de experten er nu van die beweren dat het wél het laatste redmiddel kan zijn om iemand wel "aanvaardbaar gezond" te krijgen...
maar toch 'elk pondje gaat door het mondje' :S
 
No shit, Sherlock! 🙄

Obesitas kan worden veroorzaakt door biologische, psychologische en/of sociale factoren. In veel gevallen is er sprake van een gecombineerde oorzaak waarbij de aanleg tot abnormale vetstapeling al vastligt in de genen, maar waarbij bijvoorbeeld de sociale omgeving, zoals familie of de snackbar om de hoek, ook de nodige invloed heeft gehad.
Bij slechts een klein aantal gevallen is wel één aanwijsbare oorzaak te vinden voor overgewicht of obesitas. Dat maakt de behandeling van gewichtsverlies ook zo moeilijk. Bij elk persoon met overgewicht of obesitas spelen verschillende factoren een rol, telkens in een andere verhouding of mate



En daarom moet je, als je de ingreep wil laten doen, passeren bij een diëtist(e), psycholoog, psychiater, endocrinoloog, gastro-enteroloog,... Waarbij je dus ook geweigerd kan worden als 1 van hen van oordeel is dat je kans op slagen met de ingreep, gering is.
 
Ik ken mensen die een maagring laten steken hebben, en 10 jaar later opnieuw dik zijn. Je kunt dat trainen en rekken zeg maar.

Ooit iemand 3 frieten zien eten en horen zeggen: ik heb oprecht genoeg

Hij weegt opnieuw 130kg
 
Om de één of andere redenen associëren we overgewicht met gezelligheid, goed leven, vrolijkheid, ... Pas als het extreem wordt, lijken er pas alarmbellen af te gaan. Als die persoon dan afvalt en gezonder wordt, wat een geweldige prestatie is, moet hij van de wereld te horen krijgen dat hij er vroeger beter uitzag.

Tgoh, we associëren dat daarmee omdat er wrs ook een groot stuk waarheid in zit; er is wrs wel een grote correlatie is tussen overgewicht en door het leven gaan als een levensgenieter en de levensvreugde die daarbij hoort. Puur hypothetisch: als ik voor pakweg een feestweek naar Ibiza moet kiezen tussen een "guitig" iemand, of een fitness bro die elke calorie dat hij eet/drinkt ingeeft in zo'n app, dan weet ik het wel. :oi22:
En in alle eerlijkheid, dikke mensen zien er ook gewoon schattiger uit. Pakweg een Kamal Karmach ziet er toch gewoon veel aaibaarder uit dan een Kevin Janssens?

Nu, neemt natuurlijk niet weg dat overgewicht enorm ongezond is. Maar het heeft imo indirect wel zo z'n 'charmes' wanneer anderen het hebben.
 
No shit, Sherlock! 🙄

Obesitas kan worden veroorzaakt door biologische, psychologische en/of sociale factoren. In veel gevallen is er sprake van een gecombineerde oorzaak waarbij de aanleg tot abnormale vetstapeling al vastligt in de genen, maar waarbij bijvoorbeeld de sociale omgeving, zoals familie of de snackbar om de hoek, ook de nodige invloed heeft gehad.
Bij slechts een klein aantal gevallen is wel één aanwijsbare oorzaak te vinden voor overgewicht of obesitas. Dat maakt de behandeling van gewichtsverlies ook zo moeilijk. Bij elk persoon met overgewicht of obesitas spelen verschillende factoren een rol, telkens in een andere verhouding of mate



En daarom moet je, als je de ingreep wil laten doen, passeren bij een diëtist(e), psycholoog, psychiater, endocrinoloog, gastro-enteroloog,... Waarbij je dus ook geweigerd kan worden als 1 van hen van oordeel is dat je kans op slagen met de ingreep, gering is.

Klopt, en meestal ligt de echte oorzaak dan nog bij de (obese) ouders die hun kinderen al van jongs af aan het overgewicht (letterlijk) met de paplepel hebben ingegoten (zoals bij Van Malder ook zo was). Is een vorm van kindermishandeling imo, maar wie ben ik om daar over te oordelen.

Vroeger was ik daar minder blij mee, maar nu kan ik goed genoeg begrijpen waarom mijn ouders mij vaak tot wenen toe veel groenten lieten eten. Nu zijn er heel wat dagen dat ik echt kan genieten van "konijneneten". :oi22:
 
Ik volg het programma ook omdat ik zelf ook jarenlang overgewicht heb gehad en beide verhalen ken. Zowel mijn mama als ikzelf zijn beiden ongeveer 35kg kwijt. Ikzelf door dieet, mijn mama door operatie.

Achtergrondinfo:
Ik ga uiteraard niet zeggen dat we heel ons leven op konijneneten geleefd hebben, maar ik kan wel zeggen dat we echt geen McDo verslaafden waren. Integendeel zelfs.
Erfelijke aanleg is iets dat velen echt onderschatten. Als ik naar mijn team op't werk kijk en zie wat zij binnenspelen op een dag, dan woog ik 300kg. Als ik bij wijze van spreken nog maar naar iets ongezonder kijk, dan plakt het er al aan.
En nee, niets mis met de schildklier enzo en ik neem geen speciale medicatie waar je van bij komt.
Volgens mij is't gewoon ook een kwestie van goede of slechte genen.

Mijn situatie:
Ik ben extreem beginnen diëten. Dagelijks slaatje eten 's middags (zonder saus en alles zelf gemaakt. Want believe me, van slaatjes uit de winkel kom ik bij). 's Avonds meestal alleen groenten en stukje vlees of kip. Maar geen aardappelen, rijst, pasta, brood (1 pistolet eten is meteen zichtbaar in gewicht)
Daarnaast ben ik heel veel beginnen sporten.
Vele collega's vragen me dus wat mijn ideale formule is, want het lijkt zo makkelijk. Maar ze beseffen niet dat dit een dagelijkse spartaanse strijd zal blijven.

Situatie mama:
Mijn mama was een eeuwige jojojer. Ook vaak vele kilo's kwijtgeraakt, maar altijd terug hervallen. Vandaar een aantal jaar geleden voor operatie gekozen.
Ze kan echt veel minder eten nu qua hoeveelheid, maar zonder dieet mindset kom je er dus nog steeds niet. Zij heeft het moeilijker om altijd het koekje bij de koffie te weigeren (het gaat echt om zo'n kleine dingen) en dan komt ze daar nog steeds van bij.

Dus ik zou alle situaties niet zomaar gemakkelijk durven noemen... Mensen die altijd slank geweest zijn beseffen echt niet goed welke strijd iemand soms moet leveren.
 
Ik denk dat ze Dompi beter eerst een maand of drie hadden gevolgd in de latere fase van een begeleid dieet zodat het duidelijk was of hij een eetstoornis had, gewoon geen discipline had of dat het effectief heel moeilijk was om af te vallen.

Ik acht de kans echter groot dat het eerder die eerste twee zaken zijn. Want vermoedelijk is hij net zoals 99% van de bevolking iemand die normaal reageert op een courant caloric deficit om af te vallen.

Toch een beetje een gemiste kans.

Maar in mijn ogen kan je in al die gevallen kiezen voor een ingreep op een bepaald moment, want liever dat dan iemand die zich doodvreet. Hij komt ook op een leeftijd waar dit wel kan gezien worden als zijn laatste (succesvolle) mogelijkheid.

Hopelijk kan hij een gezondere relatie met eten opbouwen.
 
Friendly reminder om het te houden op het inhoudelijke. (het gaat goed, maar soms randje, één post verwijderd)
We hebben ook twee (!) threads in vrije tijd & lifestyle over overgewicht waar je de discussie nog ten gronde kunt voeren.
 
Ergerlijk programma. Had sympathie voor de figuur maar na deze zever...
Geen enkele toegevoegde waarde, ik snap niet dat die bv's koste wat kost in de picture willen staan en zichzelf verloochenen.
 
Terug
Bovenaan