Play4 Patiënt Dompi

ilgonwe

Well-known member
We volgen het medisch traject van Dominique Van Malder die een Gastric Bypass laat doen. We zijn getuige van de emotionele weg die hij aflegt met alle twijfels, angsten en vragen.
Na het succes van Patiënt Pedro wordt er nu de focus gelegd op een ander medisch probleem: overgewicht.
Elke woensdag rond 21:00 op Play4

https%3A%2F%2Fstatic.nieuwsblad.be%2FAssets%2FImages_Upload%2F2023%2F05%2F26%2F719517d2-1c2d-495c-83f7-446523a77a21.png
 
Ik ben hier wel benieuwd naar. Patiënt Pedro was een fantastisch programma en ik hoop dat ze dit kunnen verder zetten.
 
De eerste aflevering zoekt denk ik nog naar de goede toon. Overgewicht is al zo vaak gecoverd dat de platgetreden paden weer worden bewandeld. De meest pakkende momenten waren de pijnlijke herinneringen van Dominique. Ik hoop dat het verbetert, maar ik denk dat het niet zal tippen aan Patiënt Pedro.
 
Dompi zijn pa wel geniale man. :)

Op zijn speech lijken zijn “vrienden” dan weer een pak minder enthousiast. Krijgt daar ook niet zoveel aandacht om zijn party precies.
 
Hij ziet er dan ook ineens 20 jaar ouder uit, je zou voor minder...

Dat is bij iedereen die zoveel kilo afvalt... Die huid is uitgerekt, en dat krijg je raar of zelden nog goed. Ik ken iemand die midden de 20 is, en die al zolang ik haar ken, erg 'plus-size' was. Die is op een jaar iets van een 40 kilo afgevallen, maar je ziet dat echt wel aan die huid, zelfs al is ze nog zo jong.

Voor de rest, een programma waar eens meer dikke mensen naar mogen kijken. Body positivity allemaal goed en wel, maar (morbide) obees zijn is gewoon een ziekte die je zo snel mogelijk moet 'curen'. Wel jammer dat Dominique Van Malder nu z'n sympathiek kopke niet meer heeft. 🙃
 
Erg dat dit soort programma's aandacht krijgen. Dat ge zo weinig karakter hebt om zelf af te vallen.

Ik hen zelf ook een buik, maar probeer het natuurlijk op te lossen.
Is toch allemaal minder simpel als jij het hier voorstelt vind ik.

Ieder lichaam is anders, en alsof iedere dikke mens enkel en alleen geen karakter zou hebben. Voor sommige mensen lijkt mij dit de enige oplossing.
 
  • Leuk
Waarderingen: C11
Jammer dat Dominique Van Malder nu z'n sympathiek kopke niet meer heeft. 🙃

Is dat eigenlijk ook gewoon geen onderdeel van het probleem? Ik pik nu even jouw zin eruit, maar ook de andere reacties hier zoals verwijzen naar een concentratiekamp, er slecht uitzien, er ouder uitzien, ...

Om de één of andere redenen associëren we overgewicht met gezelligheid, goed leven, vrolijkheid, ... Pas als het extreem wordt, lijken er pas alarmbellen af te gaan. Als die persoon dan afvalt en gezonder wordt, wat een geweldige prestatie is, moet hij van de wereld te horen krijgen dat hij er vroeger beter uitzag.


Erg dat dit soort programma's aandacht krijgen. Dat ge zo weinig karakter hebt om zelf af te vallen.

Ook erg dat er over anorexia wordt gesproken. Dat ge zo weinig karakter hebt om gewoon eens zelf een boterham in uw mond te steken...

Er zijn veel gradaties en redenen voor overwicht. Je kan echt niet iedereen over dezelfde kam scheren.
 
Mijn reactie komt er door bijvoorbeeld op TLC my 600lb-life te kijken. Altijd excuses daar en dat is gewoon in 95 procent van de gevallen.
 
Is dat eigenlijk ook gewoon geen onderdeel van het probleem? Ik pik nu even jouw zin eruit, maar ook de andere reacties hier zoals verwijzen naar een concentratiekamp, er slecht uitzien, er ouder uitzien, ...

Om de één of andere redenen associëren we overgewicht met gezelligheid, goed leven, vrolijkheid, ... Pas als het extreem wordt, lijken er pas alarmbellen af te gaan. Als die persoon dan afvalt en gezonder wordt, wat een geweldige prestatie is, moet hij van de wereld te horen krijgen dat hij er vroeger beter uitzag.




Ook erg dat er over anorexia wordt gesproken. Dat ge zo weinig karakter hebt om gewoon eens zelf een boterham in uw mond te steken...

Er zijn veel gradaties en redenen voor overwicht. Je kan echt niet iedereen over dezelfde kam scheren.
Een geweldige prestatie? Een maagring steken? Serieus?

Waar is de tijd van sporten en karakter?
 
Een geweldige prestatie? Een maagring steken? Serieus?

Waar is de tijd van sporten en karakter?

Zou je dit ook zeggen tegen iemand met anorexia die een voedingssonde laat plaatsen?

Opnieuw, het is vooral belangrijk om niet iedereen over dezelfde kam te scheren. Natuurlijk zijn er mensen die dit als 'luie' oplossing gebruiken. Ik ken ook de verhalen van mensen die zich volproppen, zodat ze net genoeg wegen om in aanmerking te komen voor de operate.
Maar aan de andere kant zijn er ook mensen waarbij obesitas een zware fysieke en psychische ziekte is en die hebben zo'n hulpmiddelen zeker nodig.

Al die uitspraken van karakter kweken enzo zijn enorm stigmatiserend en drijven mensen met obesitas juist nog meer in het verdomhoekje.
Als het allemaal daadwerkelijk zo makkelijk was als 'gewoon wat minder eten' zou obesitas niet als een epidemie beschouwd worden. Meer dan 1 miljard (!) mensen zijn obees.

De gemiddelde mens vindt het al moeilijk als hij 5 tot 10kg wil kwijtraken. Het internet staat vol met verhalen en mislukkingen hierover. Laat staan hoe moeilijk het kan zijn om 50kg te verliezen.
 
Raar programma. Ik ben nu 35 en voor het eerst is mijn sixpack zittend niet meer zichtbaar. Wie zijn schuld is dat? De mijne, ik ben verslaafd aan Haribo world mix en ook aan paprika nootjes en pils. Als ik terug een permanente 6-pack wil zal ik moeten stoppen met Haribo en andere troep. Een maagring zal dat niet oplossen.
 
Terug
Bovenaan