Partijvoorzitter Groen Horch opgepakt protesten Israëlische vlag

Apache weet meer, en heeft een langer filmpje
0:00 - 0:40 - kalm, grote smile op gezicht van de Horch
0:40 - 3:30 - politie duwt betogers uit verboden zone. Duidelijk te zien dat Horch (in zijn hoedanigheid als politicus?) overlegt met politie. Ziet er allemaal wat op elkaar gepropt uit.
3:30 - Arrestatieteam komt binnen op video, en haalt heel duidelijk één persoon als eerste eruit, Horch.

Op basis van deze beelden, die toch een bredere context tonen, zie ik 1/ een gewone betoging geen geweld of verkeerde zaken, 2/ politie die zeer goed weet dat Horch aanwezig is, en 3/ heel specifieke actie van arrestatieteam naar Horch (ik stel me de vraag of dat in dit geval nodig was)

Ik merk in dit topic ook dat er veel 'vanuit de loopgraven' wordt gediscussieerd, vanuit de vaste overtuigingen van het Palestijns-Israëlisch conflict ... spijtig

Dit geeft duidelijk weer dat 1) er niets speciaals aan de hand is 2) Horch geviseerd wordt door het arrestatieteam. Dus de vraag is: van wie hebben ze opdracht gekregen? Antwoord: hoogstwaarschijnlijk van De Wever. Van wie anders? En De Wever zal weer de vermoorde onschuld spelen. Dat is zijn patent: brandje stoken, framen en dan uit de lucht vallen.

Waarom zou De Wever daarvoor nu de opdracht geven? Wat heeft hij hier bij te winnen?

Lijkt mij niet onlogisch dat men de "leiders" van een ongeoorloofde betoging (toch op die plaats) weg gaat halen, als men deze weg wil?

Ik maakte er eerst niet veel uit. Ik dacht dat Horch (die ik niet eens goed ken) het gewoon uitgehangen had.
Maar dat filmpje geeft wel een heel ander beeld. De politie probeert idd iedereen traag weg te duwen, maar da's heel wat volk en Horch staat daar eerst en kan eigenlijk nergens naartoe. Hij wordt er meteen uitgesleurd terwijl hij niet meer of minder doet dan al die andere betogers.

Waarom zou De Wever daarvoor nu de opdracht geven? Wat heeft hij hier bij te winnen?

Lijkt mij niet onlogisch dat men de "leiders" van een ongeoorloofde betoging (toch op die plaats) weg gaat halen, als men deze weg wil?
Om Horch te kunnen framen als onverantwoordelijke voorzitter/politicus/parlementslid bijvoorbeeld. Alle middelen zijn goed om tegenstanders te framen. Het zou niet de eerste keer zijn.

Groen is politiek op sterven na dood, en Horch heeft al meermaals blijk gegeven te hebben van zeker geen politiek zwaar gewicht te zijn (of dit potentieel te kunnen worden.)

Ik weet niet of het ik het grappig moet vinden of triest dat mensen geloven dat De Wever hier persoonlijk de opdracht voor zou geven.
Waarom heeft hij Mertens of D'haese de voorbije maanden dan nog niet laten oppakken?

En waarom staat heel mijn Facebook tijdlijn plots vol met berichten over de zogezegde Antwerpse ICE-politie? Mensen worden nog wat meer tegen elkaar opgezet, de ordehandhaving nog meer in diskrediet gebracht. Dit gaat binnenkort eens fout aflopen.

Apache weet meer, en heeft een langer filmpje
0:00 - 0:40 - kalm, grote smile op gezicht van de Horch
0:40 - 3:30 - politie duwt betogers uit verboden zone. Duidelijk te zien dat Horch (in zijn hoedanigheid als politicus?) overlegt met politie. Ziet er allemaal wat op elkaar gepropt uit.
3:30 - Arrestatieteam komt binnen op video, en haalt heel duidelijk één persoon als eerste eruit, Horch.

Op basis van deze beelden, die toch een bredere context tonen, zie ik 1/ een gewone betoging geen geweld of verkeerde zaken, 2/ politie die zeer goed weet dat Horch aanwezig is, en 3/ heel specifieke actie van arrestatieteam naar Horch (ik stel me de vraag of dat in dit geval nodig was)

Ik merk in dit topic ook dat er veel 'vanuit de loopgraven' wordt gediscussieerd, vanuit de vaste overtuigingen van het Palestijns-Israëlisch conflict ... spijtig
Arrestatie team krijgt wss vanuit de camera beelden door dat 1 persoon in gesprek/discussie gaat met de politie en zich wil profileren

Ja dan wordt je er gewoon uit geplukt hè
Luister gewoon op zo'n moment ipv altijd in discussie te moeten gaan

Ja. Daar gebeurt niets dat een dergelijke gewelddadige aanval in de rug rechtvaardigt.
Op zijn minst had die man eerst het mondelinge bevel moeten krijgen zich door de politie buiten de massa te laten brengen.
Die met zijn bruine T-shirt heeft hem al heel stevig vast (als bescherming?) - dan moet je gewoon even doorpakken

Mondeling vragen 😂 Eerst ff de situatie "ontmijnen" - veiligstellen en dan kan je praten
Je gaat daar toch niet in gesprek in die situatie op dat moment en smeken of hij wil meekomen

Arrestatie team krijgt wss vanuit de camera beelden door dat 1 persoon in gesprek/discussie gaat met de politie en zich wil profileren
Dit is natuurlijk net het punt. De politie wist toen ook al dat het om een partijvoorzitter ging (niet helemaal onverwacht op een betoging die al verschillende toppolitici had aangetrokken). En dan toch eventjes "nekklemgewijs" die binnenvissen.... Nah, dit stinkt. Of Dewever er bij betrokken is, denk het niet, maar beide kanten kunnen toen hoe daadkrachtig ze wel zijn (Joodse hoek met N-VA, PVDA zat Groen zelfs te verdediging gisteren in Terzake)

Ik zie de subtiele 7/10-kaart weer passeren.

En ja, het was een gruwelijke massamoord. Niemand minimaliseert dat. Maar een Palestijnse vlag reduceren tot Hamas of 7/10 is even simplistisch als een Israëlische vlag reduceren tot elke bom op Gaza.

Alleen wordt die nuance blijkbaar vooral gevraagd voor de Israëlische vlag. Bij de Palestijnse vlag moet ze meteen beladen worden met “massamoorden”. Selectiviteit 🥰

Als een vlag “ook een volk vertegenwoordigt en niet enkel machthebbers”, dan geldt dat voor Palestijnen even goed. Niet enkel wanneer het handig uitkomt voor Israël.

Grotendeels akkoord met wat je zegt. Maar vind je zelf niet dat protesteren tegen een Israëlische vlag, maar zelf met een vlag zwaaien waaronder een litanie aan misdaden tegen de mensheid zijn gebeurd, waaronder 7 oktober, wat hypocriet? Niet hypocriet uit slechte wil, dat denk ik zelf ook niet, maar toch alleszins vanuit een gebrek aan perspectief.

Groen is toch echt niet goed in politiek bedrijven, ze krijgen hier een prachtige PR meevaller en lijken niet te weten hoe dit te gebruiken. Na een hele reeks voorzitters die zelfs moeite hadden om in de media te komen heb je hier een voorzitter die het nieuws haalt op een positieve manier, als iemand die opkomt voor zijn mening, beetje radicaal, op de barricades... Het is eens wat anders en iets anders is wat Groen nodig heeft.

Maar in plaats van dat podium nu voluit te gebruiken om te blijven gaan op hun politieke boodschap wentelen ze zich volledig in slachtofferschap over het feit dat hun voorzitter opgepakt is en hoe dat niet eerlijk is. Je hebt een illegale betoging georganiseerd en een organisator is tijdens die betoging opgepakt en vrijgelaten, da's hoe het spel gespeeld wordt, ik kan me moeilijk voorstellen dat je met dit soort klaagzang iemand overtuigd behalve je directe aanhangers.

Net de beelden nog even beter bekeken, is toch ook helemaal geen nekklem? En 4sec later is hij al volledig los.
Wat maakt het eigenlijk zelfs uit of er al dan niet een nekklem is gebruikt? Iemand zomaar aanhouden tijdens een geweldloos protest is op zichzelf al zéér bedenkelijk, ongeacht of dit hard- of zachthandig is gebeurd.

Ik heb nog geen enkele beelden gezien die de aanhouding ook maar enigszins verantwoorden.

Wat mijns inziens nog het meest problematisch is, is niet het voorval zelf, maar wel het feit dat het op sociale media luidkeels toegejuicht wordt.

Wat maakt het eigenlijk zelfs uit of er al dan niet een nekklem is gebruikt? Iemand zomaar aanhouden tijdens een geweldloos protest is op zichzelf al zéér bedenkelijk, ongeacht of dit hard- of zachthandig is gebeurd.

Ik heb nog geen enkele beelden gezien die de aanhouding ook maar enigszins verantwoorden.

Wat mijns inziens nog het meest problematisch is, is niet het voorval zelf, maar wel het feit dat het op sociale media luidkeels toegejuicht wordt.
De betoging was illegaal. Als je illegale betogingen niet mag opbreken dan is er zelfs geen reden meer om dat onderscheid te maken denk ik.

De betogers kregen orders van de politie om weg te gaan, omdat men daar niet mocht betogen omwille van allerlei veiligheidsredenen.
Men besluit deze orders te negeren en moeilijk te doen.

Lijkt mij niet meer dan logisch dan dat je wordt aangehouden?

Grotendeels akkoord met wat je zegt. Maar vind je zelf niet dat protesteren tegen een Israëlische vlag, maar zelf met een vlag zwaaien waaronder een litanie aan misdaden tegen de mensheid zijn gebeurd, waaronder 7 oktober, wat hypocriet? Niet hypocriet uit slechte wil, dat denk ik zelf ook niet, maar toch alleszins vanuit een gebrek aan perspectief.
Ik wil echt niet moeilijk doen, maar maar ik vind het geen 1-op-1 vergelijking.

Een burger die met een Palestijnse vlag zwaait op een protest is iets anders dan een stadsbestuur dat een Israëlische staatsvlag aan een stadhuis laat hangen. 7/10 was een gruwelijke massamoord, geen twijfel aan, maar als we elke vlag gaan reduceren tot de ergste misdaden die eronder gepleegd zijn, dan is de Israëlische vlag vandaag evengoed de vlag waaronder Gaza wordt platgebombardeerd en de West-Bank verder wordt gekoloniseerd.

Dus die nuance moet in beide richtingen gelden. Een Palestijnse vlag is niet automatisch "Hamas-merch", net zoals een Israëlische vlag niet automatisch “ik steun elke bom op Gaza” betekent. Maar bij een officieel gebouw ligt de lat imo gewoon hoger dan bij burgers op straat.

De betoging was illegaal. Als je illegale betogingen niet mag opbreken dan is er zelfs geen reden meer om dat onderscheid te maken denk ik.
En... dan?

Sinds wanneer is een "illegale betoging" blanco cheque voor eender welk soort politieoptreden. Anders kan je eender welk optreden achteraf goedpraten... lijkt mij een gevaarlijkere redenering.

Openbreken? Sure. Maar doen alsof deze borderline-ICE-met-maskertje-op-praktijken doodnormaal is... Vreemd.

En je ziet niet wat er voor dat filmpje is gebeurd of wat hij misschien zegt wat niet gehoord kan worden. Het zal toch wel gemakkelijk een paar minuten duren voor het arrestatieteam ter plaatse is, dus zien en horen we überhaupt alle relevante informatie?

En inderdaad. Sowieso verkeerde plaats, geen toestemming om daar te betogen. Ze zetten zich in blok tegen de politie. Je kan duidelijk zien dat de agent hem puur vastneemt zo om hem uit die massa te halen en dan wordt hij meteen gelost uit die greep. Overdreven politiegeweld heb ik totaal niet gezien. Overdreven theater wel.

Raad de quote ... :unsure:

Hier gebeuren zaken die wij in geen enkel land van de Europese Unie zouden moeten tolereren. Of men het nu eens of oneens is met de Catalanen doet er eigenlijk niet toe. Je sluit geen mensen op omdat ze gewoon hun democratische rechten uitoefenen. Dat doe je gewoon niet. Dat doe je nergens, en al zeker niet in de Europese Unie."

Nu voor mij gaat de actie er ook wel wat over, zeker hoe gericht het bleek te zijn maar dat is nu wel altijd al de realiteit van een betoging geweest.

Ik zie anderzijds ook niet echt wat ik een hardhandige arrestatie zou noemen... dan heb ik al véél (qua ernst) meer hardhandige arrestaties gezien, met mensen die op de grond gegooid werden, of tegen de muur gedrukt. Handboeien... nog net geen wapens.

Als ik naar de synthese der dingen kijk, zie ik hier vooral een povere media-actie van Horch, die eigenlijk blij mag zijn dat hij gearresteerd is, want tot dusver is hij meer succesvol in de media geraakt met dit Gaza-issue (waarop hij zich voorheen ook al profileerde) dan dat hij een stevige (of zelfs enige) indruk heeft nagelaten in andere media-optredens. En ja, ik heb hem als actuajunkie gezien in De Afspraak op Vrijdag of Terzake, colour me not impressed.

Dit en de bijbehorende polarisatie toont wat mij betreft ook gewoon het falen van Groen als partij aan.
Ze hadden bij hun vorige voorzittersverkiezingen een kandidate waarmee ze de partij terug op een koers hadden kunnen zetten om ook bij de gewone Vlamingen/Belgen te "scoren", een meer realistische koers, om het ecologische te verzoenen met het dagdagelijkse/economische...

Ik kan er overigens nog enig begrip voor opbrengen dat voor sommige mensen bepaalde symbolen gevoelig liggen, symbolen hebben nu éénmaal enige betekenis, maar tja, dat roept dan weer heel wat ander voer voor debat op.

Ik stoor mij mogelijks meer aan het feit dat de N-VA in deze een alternatieve meerderheid met het VB gevormd heeft, dat zou ook langer kunnen nazinderen.

Terug
Bovenaan