Maar dat weet je goed genoeg. Het wordt geen rondje "is het genocide of niet!" en "wie is de echte schuldige". Dus geen letter schrijf ik daar extra over, want dat is allemaal niet van tel. Ik zou het daardoor ook snappen als ze de Palestijnse vlag niet willen ophangen om die reden: de aanslagen die gepleegd zijn onder die vlag kunnen ook niet. Alleen, die hing er al niet. En deze wel. Dus wat mij betreft, vind ik het schandalig dat die er nog hangt.
Dat mag je dan minimaliseren door het te hebben over "ocharme je gevoelens", maar daar heb ik het niet over. De ene keer past die realpolitik in de kraam, en de andere keer moeten we de andere kant opkijken als Freilich in de VS en in Israël foute dingen gaat doen. Want dit is alleen neutraal als je dié werkelijkheid negeert.
Geef me het land dat door het Internationaal Gerechtshof een tussenvonnis kreeg voor genocide, waarvan er tegen de leiders een internationaal arrestatiebevel is uitgevaardigd dat ze negeren en waarvan de VN-onderzoekscommissies al jaren verslagen laten zien van oorlogsmisdaden, en ik laat je een land zien waarvan ik de vlag niet aan mijn stadhuis wil, omdat ik die kleuren niet wil uitdragen. Die waarden passen niet bij mijn stadhuis.