Partijvoorzitter Groen Horch opgepakt protesten Israëlische vlag

Dit dus hé, als je dan wilt betogen; betoog dan tegen de diplomatische banden.

Maar gewoon betogen tegen het ophangen van de vlag (en dat zijn er velen gezien de slogans die men roept en borden met "haal die vlag weg") is gewoon onlogisch. En er zullen mensen bijzitten die ook tegen die banden betogen hé, maar de luide massa + die dat in de media komen (zie bv Ilona & Florian in het filmpje in dit artikel), betogen enkel en alleen tegen de vlag volgens hun eigen uitleg...

Zie eerder artikel waar dit in staat:

Is natuurlijk om zich erachter weg te steken, maar het klopt wel. Er zijn richtlijnen opelegd door de FOD BZ i.v.m. Rusland maar niet i.v.m. Israël.
Nochtans vind ik dat een vlag van een land dat momenteel oorlogsmisdaden pleegt, onder leiding van een gezocht oorlogsmisdadiger, niet aan mijn stadhuis hoort.

Maar ik ben niet tegen diplomatieke banden, waarom zou ik daar dan tegen gaan protesteren? Prima, onderhoud de diplomatieke banden. Hou de communicatielijnen open. Isolatie lijkt me ook niet de juiste aanpak. Maar op dit moment vind ik het niet kunnen dat die vlag daar ophangt.

Ook opvallend: geen sprake van meerderheid en oppositie tijdens de gemeenteraad. Vooruit stemde mee met de oppositie (PVDA, Groen, CD&V) terwijl Vlaams Belang N-VA steunde.

Ik vind het alleszins enorm jammer dat dit zo op de spits wordt gedreven. Persoonlijke mening: we moeten absoluut niet neutraal zijn tegenover genocide maar het is wel onze morele verantwoordelijkheid om een duidelijk standpunt in te nemen. In die zin heb ik wel alle begrip voor de houding van de oppositie.

Ik heb een prima bron aangegeven om aan te geven dat het in deze inderdaad verdacht is. Men importeert bewust een internationaal issue, met veel tromgeroffel op stedelijk/gemeentelijk vlak.

Je hebt ook mensen die zich oprecht het leed van de Palestijnen aantrekken. Het is toch weer het toppunt van cynisme dat je je niet kan voorstellen dat mensen kunnen protesteren tegen Israël zonder bijbedoelingen.

Het is bovendien ook nogal onnozel om bij deze specifieke case enkel de linkse partijen te verwijten van stemmen te willen ronselen bij 'allochtonen', terwijl de voornaamste reden waarom N-VA niet te bewegen valt in deze kwestie is omdat zij een andere groep 'allochtonen' te vriend willen houden.

Ik heb een prima bron aangegeven om aan te geven dat het in deze inderdaad verdacht is. Men importeert bewust een internationaal issue, met veel tromgeroffel op stedelijk/gemeentelijk vlak.

Dat heb ik niet gezegd. Je kan gerust ook voorbeelden vinden, zeker met bepaalde parlementsleden van die partij (N-VA) waarbij de pro-Israëlische framing ook een stevig staaltje politiek is.

Het wordt niet louter verkocht als protocol. Antwerpen volgt de diplomatieke banden van de federale overheid (en tot nader order hoort dat issue ook meer thuis op dat vlak, dan op het Schoon Verdiep). Bovendien is er ook gestemd over of men de vlag moet verwijderen, en men heeft er geen meerderheid voor gevonden. Ik betreur echter ook dat om die democratische meerderheid te behouden, men heeft moeten terugvallen op steun van het Vlaams Belang.
Maar dan zijn we er toch? Je zegt zelf dat N-VA’ers evengoed pro-Israëlische framing gebruiken en dat dat ook politiek is. Exact mijn punt. Alleen wordt het ene “verdacht” omdat het op allochtone kiezers mikt, en het andere heet dan gewoon geopolitieke/morele positionering. Selectief, niet?

"een internationaal issue importeren” is wel héél makkelijk... Antwerpen hangt zelf buitenlandse staatsvlaggen aan het stadhuis. Dan heb je dat internationale niveau al binnengetrokken in je lokale symboliek. Je kan niet eerst een Israëlische vlag aan het stadhuis hangen en daarna verbaasd doen dat mensen daar lokaal politiek op reageren.

Dat er geen meerderheid was om ze weg te halen: prima, democratisch zo beslist. Maar een meerderheid maakt iets niet automatisch neutraal. Het betekent gewoon dat de keuze om ze te laten hangen politiek gewonnen heeft.
Noem het consequent diplomatiek beleid. Fine. Maar “apolitiek” of “neutraal”? Naah. Hard pass. Protocol is hier gewoon de verpakking.

Nochtans vind ik dat een vlag van een land dat momenteel oorlogsmisdaden pleegt, onder leiding van een gezocht oorlogsmisdadiger, niet aan mijn stadhuis hoort.

Maar ik ben niet tegen diplomatieke banden, waarom zou ik daar dan tegen gaan protesteren? Prima, onderhoud de diplomatieke banden. Hou de communicatielijnen open. Isolatie lijkt me ook niet de juiste aanpak. Maar op dit moment vind ik het niet kunnen dat die vlag daar ophangt.
Dus het is oké zolang het maar niet in het zicht is? Want zo komt het over bij mij.

Misschien bekijk ik het te zwart-wit, maar voor mij zou het eerder alles of niets zijn. Zeggen dat je wel nog de diplomatieke banden wilt behouden met een land dat momenteel oorlogsmisdaden pleegt, onder leiding van een gezocht oorlogsmisdadiger maar gewoon de vlag, die er hangt omwille van die banden, niet wilt zien; snap ik niet.

Weer een goed voorbeeld van de clash in BE tussen links en rechts. Mochten het 2 tektonische platen zijn, dan was het een aardbeving geweest.

Achter de schermen is De Wever actief met brandje stoken en politici framen. Hij kan het niet laten. En dan op TV de vermoorde onschuld komen uithangen.

Dus het is oké zolang het maar niet in het zicht is? Want zo komt het over bij mij.

Misschien bekijk ik het te zwart-wit, maar voor mij zou het eerder alles of niets zijn. Zeggen dat je wel nog de diplomatieke banden wilt behouden met een land dat momenteel oorlogsmisdaden pleegt, onder leiding van een gezocht oorlogsmisdadiger maar gewoon de vlag, die er hangt omwille van die banden, niet wilt zien; snap ik niet.

Het is toch iets anders dan "in het zicht"? De diplomatieke relaties mogen in het zicht. En de relaties met de Joodse mensen die hier wonen zeker ook, want we willen niet in een situatie komen dat die hier verketterd worden. Maar letterlijk hun vlag aan je stadhuis laten waaien, is iets meer dan dat. "Hoog in het vaandel". Zeker ook omdat de àndere daar niet hangt. In een oorlogssituatie spreek je op die manier wel je steun voor de ene en niet voor de andere uit. Of je wilt er een punt van maken om hun kleuren wél te laten zien, wat al evenzeer een standpunt innemen is.

Daar heeft De Wever natuurlijk zelf ook voor gezorgd met zijn uitspraken als toenmalig burgemeester van Antwerpen. En zijn Antwerpse partijgenoten helpen daar niet bij. Dan denk ik in de eerste plaats aan Freilich of aan de burgemeester van Edegem die zoete broodjes bakt met extremistische kolonisten in de bezette Palestijnse gebieden.

Ik vind het echt beschamend om te zien.

Dat is toch allemaal gewaagd spel van de N-VA vind ik. Ze staan binnen het stadscollege eigenlijk alleen in hun coalitie (samen met het VB...)
Er is géén enkele reden om een partijvoorzitter te laten oppakken tijdens een geweldloze protestactie (ik had alvast nog geen berichten gekregen dat deze gewelddadig verlopen waren)
NVA had geen instructie gegeven om de partijvoorzitter op te pakken dacht ik, de politie wist gewoon niet wie Horch was (kan je ze moeilijk kwalijk nemen, het zou me verbazen als de gemiddelde Vlaming/Antwerpenaar dit weet).

Het is vooral ook een wonder dat het stadsbestuur eigenlijk nog functioneert want een normale linkse partij had er al lang de stekker uit getrokken. Alleen is Vooruit denk ik geen normale linkse partij meer en dan zal men binnen x aantal jaar zich afvragen waarom ze plots veel stemmen verloren zijn. Ook al omdat als je op hen stemt je toch weet dat je de N-VA erbij krijgt.

Het is ook niet slim van het stadsbestuur om Horch te arresteren. Ik heb nog nooit van hem gehoord, maar dit is wel een heel aangename kennismaking. "Bad publicity is ook publicity". En gearresteerd worden omwille van Gaza vind ik niet eens bad, maar eerder badass. Dan mag hij misschien nog regels overtreden hebben, strategisch gezien geef je hem daar wel mee wat hij wilt en dat is aandacht. Ook al zijn uiteraard de intenties oprecht maar het is mooi meegenomen voor hem.

En wat betreffende de vlag, tja. Als je neutraal bent, moet je elke vlag uithangen, ook die van Noord-Korea en Rusland. En die zijn wel degelijk heel controversieel. De redenen waarom men hier niet ingrijpt is omwille van de Joodse gemeenschap in Antwerpen, omdat N-VA afhankelijk is van die stem en graag de 80% die het in 2024 verkreeg daar wilt behouden. En ook omdat ze weten dat de gewone Vlaming toch wel weer opnieuw op hun zal stemmen. Los van wat hun mening over Gaza wel moge zijn. Maar de N-VA mag wat mij betreft zich wel afvragen aan wiens hun kant ze nu wel staan. Aan die van de Vlamingen (en daarmee ook de solidariteit aan anderen die een onafhankelijkheidsstrijd voeren) of die van de Israëlische kolonisten.

Laatst bewerkt:

Ik vind dat een bijzonder naieve benadering. Iedereen, wijzelf inclusief, heeft bloed aan zijn handen. Ga je dan met iedereen breken? En waarom zou je in godsnaam met een vermanend vingertje gaan wijzen voor iets waar je niets mee te maken hebt? Compleet zinloos.

Je hebt ook mensen die zich oprecht het leed van de Palestijnen aantrekken. Het is toch weer het toppunt van cynisme dat je je niet kan voorstellen dat mensen kunnen protesteren tegen Israël zonder bijbedoelingen.

Het is bovendien ook nogal onnozel om bij deze specifieke case enkel de linkse partijen te verwijten van stemmen te willen ronselen bij 'allochtonen', terwijl de voornaamste reden waarom N-VA niet te bewegen valt in deze kwestie is omdat zij een andere groep 'allochtonen' te vriend willen houden.

In het geval van Groen kan ik me zeker en vast inbeelden dat naiëf idealisme ook een stevige factor is. Eén van de redenen waarom Horch overigens de foute keuze was bij hun voorzittersverkiezingen, toch als men bij de gewone Vlamingen een impact had willen realiseren. Met Horch zal de combinatie van oprecht veel belang hechten aan de kwestie Gaza zeker meespelen, maar het electorale en de concurrentie met PvdA evenzeer.

Die aanhalingstekens zijn natuurlijk niet nodig of gepast of voor een groep mensen die al eeuwen in Antwerpen woont, en die zeker en vast niet unaniem achter Israël staan (want Israël vertegenwoordigt niet alle joden), maar dit terzijde.

Er is iets te zeggen voor dat 'niet handelen' ook niet helemaal neutraal is, maar dat neemt niet weg dat wél handelen desondanks een grotere impact kan hebben.

Daar heeft De Wever natuurlijk zelf ook voor gezorgd met zijn uitspraken als toenmalig burgemeester van Antwerpen. En zijn Antwerpse partijgenoten helpen daar niet bij. Dan denk ik in de eerste plaats aan Freilich of aan de burgemeester van Edegem die zoete broodjes bakt met extremistische kolonisten in de bezette Palestijnse gebieden.

Ik vind het echt beschamend om te zien.

Als je dat vanuit het standpunt van De Wever als toenmalig burgemeester van Antwerpen bekijkt, en vanuit het hier en nu, heb je gelijk.
Als je dat bekijkt vanuit het standpunt van hem als toenmalig partijvoorzitter en vlak na de terreuraanslagen van 7/10 is het natuurlijk een ander verhaal.

Van de burgemeester van Edegem had ik nog niet/nauwelijks gehoord. Maar van wat ik daarvan lees (bron) heb je inderdaad 100% gelijk, zowel in diens functie van burgemeester of als die van parlementslid is het dubieus/niet oké om Israëlische nederzettingen niet erkend door de Belgische staat zomaar te bezoeken imho.

Het is toch iets anders dan "in het zicht"? De diplomatieke relaties mogen in het zicht. En de relaties met de Joodse mensen die hier wonen zeker ook, want we willen niet in een situatie komen dat die hier verketterd worden. Maar letterlijk hun vlag aan je stadhuis laten waaien, is iets meer dan dat. "Hoog in het vaandel". Zeker ook omdat de àndere daar niet hangt. In een oorlogssituatie spreek je op die manier wel je steun voor de ene en niet voor de andere uit. Of je wilt er een punt van maken om hun kleuren wél te laten zien, wat al evenzeer een standpunt innemen is.
Ik snap het nog niet. Dit is voor alle vlaggen "in het zicht" om de diplomatische relaties zichtbaar te maken. Waarom dan zo specifiek hameren op 1 en dan enkel de vlag?
Er zijn meerdere oplossingen mogelijk in mijn ogen; namelijk tegen alle vlaggen betogen of tegen de diplomatische relaties met Israël betogen; dit om te beginnen want er zullen wel nog andere betere opties zijn. Maar tegen een vlag betogen die er voor een reden hangt; samen met andere vlaggen die er om dezelfde reden hangen en niet betogen tegen die reden; dat is mijn ogen gewoon hypocriet.

Je maakt net een statement door 1 land te gaan viseren in die setting. En nog een groter statement als je een andere vlag erbij zou hangen; een vlag van een niet-herkende soevereine staat (door België) waar geen diplomatische relaties mee zijn... Je kan vinden dat dit wel zo zou moeten zijn, daar heb ik geen probleem mee. Maar nu duw je het naar voren als redenen terwijl het niet zo is.

Voor mij is het simpel hoor: haal alle vlaggen weg. Zowel buitenlandse, Belgische, Vlaamse, en gelijk welke andere er nog zou hangen. Allez, de vlag van Antwerpen en die van de districten zouden nog kunnen uiteindelijk sinds dat de bevoegdheden zijn. Dat is de enige neutrale oplossing waar niemand zich dan aan gaat schofferen als men het "ziet" (allez, of net niet).

Dat is toch allemaal gewaagd spel van de N-VA vind ik. Ze staan binnen het stadscollege eigenlijk alleen in hun coalitie (samen met het VB...)
Er is géén enkele reden om een partijvoorzitter te laten oppakken tijdens een geweldloze protestactie (ik had alvast nog geen berichten gekregen dat deze gewelddadig verlopen waren)

De reden waarom hij opgepakt is geweest is niet omdat hij partijvoorzitter is. Wel omdat hij weerspannig was en andere feiten gepleegd heeft (al ontkent hij dat zelf).

Het was tevens geen onschuldige protestactie. Er werd gescandeerd en de afspraken en bevelen werden niet nageleefd. Men ging naar smalle straten en brachten daar burgers in gevaar en men was weerspannig.
En als bepaalde berichten kloppen dan was er wel degelijk sprake van geweld.

Trouwens, N-VA pakt hier niemand op. Dat doet de politie, een onafhankelijk orgaan.

Ik vind het alleszins enorm jammer dat dit zo op de spits wordt gedreven. Persoonlijke mening: we moeten absoluut niet neutraal zijn tegenover genocide maar het is wel onze morele verantwoordelijkheid om een duidelijk standpunt in te nemen. In die zin heb ik wel alle begrip voor de houding van de oppositie.

Men neemt toch een standpunt in?
Die van neutraal te blijven en historische diplomatieke banden en weerspiegelingen daarvan te laten blijven bestaan.
Een zeer duidelijk standpunt lijkt me. Maar dat is niet het standpunt, die van de oorlog, die velen willen zien. Maar dat is iets anders natuurlijk.

Het is vooral ook een wonder dat het stadsbestuur eigenlijk nog functioneert want een normale linkse partij had er al lang de stekker uit getrokken. Alleen is Vooruit denk ik geen normale linkse partij meer en dan zal men binnen x aantal jaar zich afvragen waarom ze plots veel stemmen verloren zijn. Ook al omdat als je op hen stemt je toch weet dat je de N-VA erbij krijgt.

Een stadsbestuur laten vallen voor een vlag. Over een kwestie die ook vooral federaal beslecht wordt of dient te worden. Sterk.
Een federaal niveau waar vooruit ook aan de knoppen zit.

Je mag democratisch op dit vlak van mening verschillen. Daarvoor dient die democratische stemming ook, die democratisch beslist werd in geen actie ondernemen en de vlag laten hangen.

Het is ook niet slim van het stadsbestuur om Horch te arresteren. Ik heb nog nooit van hem gehoord, maar dit is wel een heel aangename kennismaking. "Bad publicity is ook publicity". En gearresteerd worden omwille van Gaza vind ik niet eens bad, maar eerder badass. Dan mag hij misschien nog regels overtreden hebben, strategisch gezien geef je hem daar wel mee wat hij wilt en dat is aandacht. Ook al zijn uiteraard de intenties oprecht maar het is mooi meegenomen voor hem.

Het stadsbestuur heeft hem niet opgepakt. Dat deed de politie omdat hij zich niet aan de afspraken hield, omdat hij weerspannig was, burgers in gevaar bracht en omdat hij zou gespuwd hebben.

Dat dit dus door het stadsbestuur of de N-VA gedaan is om politieke redenen is totaal bij de haren getrokken.

En wat betreffende de vlag, tja. Als je neutraal bent, moet je elke vlag uithangen, ook die van Noord-Korea

Sterk. En welke historische diplomatieke banden hebben we met Noord-Korea?
Want je vergeet hier wel even de reden waarom die vlag daar überhaupt hangt.

Aan die van de Vlamingen (en daarmee ook de solidariteit aan anderen die een onafhankelijkheidsstrijd voeren) of die van de Israëlische kolonisten.

Of hoe je dit conflict kan simplificeren tot de 10de macht. Een onafhankelijkheidstrijd ja, geen andere aanleiding of andere factoren.

En hoezo steun aan de Vlamingen? Bij mijn weten is er maar een beperkt draagvlak voor de acties en het draagvlak van gisteren.
Democratisch is er door volksvertegenwoordigers beslist dat hij blijf hangen. Volksvertegenwoordiging, vertegenwoordiging van de bevolking dus. Zegt dat niet genoeg?

Ik vind het echt walgelijk dat je als politieker de politie in diskrediet probeert te brengen, zeker gezien het gebrek aan respect dat er tegenwoordig heerst voor onze ordediensten (al helemaal in grote steden).

Maar dan bevestig je toch net mijn punt? Het is dus wel een standpunt. Alleen plak jij er “neutraal” op omdat het vertrekt vanuit diplomatieke continuïteit. Fine. Maar in deze context is dat gewoon de keuze om protocol zwaarder te laten wegen dan het symbolische signaal van die vlag.

Verdedigbaar, maar zeker niet apolitiek.

En “democratisch beslist” is ook geen random argument waarmee iets plots neutraal wordt. Een meerderheid maakt iets democratisch gelegitimeerd, niet automatisch moreel consistent of apolitiek. Anders is elke coalitiebeslissing neutraal zodra er genoeg handjes omhoog gaan.

Dus aub, zeg gewoon “we behouden het protocol ondanks de Gazacontext.” Dat is tenminste eerlijk, i.p.v. dat ze zich in allerlei domme bochten wringen.

Ik vind dat een bijzonder naieve benadering. Iedereen, wijzelf inclusief, heeft bloed aan zijn handen. Ga je dan met iedereen breken? En waarom zou je in godsnaam met een vermanend vingertje gaan wijzen voor iets waar je niets mee te maken hebt? Compleet zinloos.
Als je het zo platrelativeert, is er inderdaad niks aan de hand.
Als je het echter bekijkt als een land in een huidig genocidaal conflict waarbij het de dader is van nu al enkele jaren aan oorlogsmisdaden, dan zie je toch een groot verschil met pakweg wijzelf, of eigenlijk elk ander land dat niet Rusland of Noord-Korea is. En jij spreekt van een vermanend vingertje, maar ik dus niet: ik spreek van hun kleuren niet op mijn stadhuis te hangen. Niet letterlijk hun vaandel te zwaaien. Tussen beiden ligt nog een oceaan van grijs.

Ik snap het nog niet. Dit is voor alle vlaggen "in het zicht" om de diplomatische relaties zichtbaar te maken. Waarom dan zo specifiek hameren op 1 en dan enkel de vlag?
Er zijn meerdere oplossingen mogelijk in mijn ogen; namelijk tegen alle vlaggen betogen of tegen de diplomatische relaties met Israël betogen; dit om te beginnen want er zullen wel nog andere betere opties zijn. Maar tegen een vlag betogen die er voor een reden hangt; samen met andere vlaggen die er om dezelfde reden hangen en niet betogen tegen die reden; dat is mijn ogen gewoon hypocriet.

Je maakt net een statement door 1 land te gaan viseren in die setting. En nog een groter statement als je een andere vlag erbij zou hangen; een vlag van een niet-herkende soevereine staat (door België) waar geen diplomatische relaties mee zijn... Je kan vinden dat dit wel zo zou moeten zijn, daar heb ik geen probleem mee. Maar nu duw je het naar voren als redenen terwijl het niet zo is.

Voor mij is het simpel hoor: haal alle vlaggen weg. Zowel buitenlandse, Belgische, Vlaamse, en gelijk welke andere er nog zou hangen. Allez, de vlag van Antwerpen en die van de districten zouden nog kunnen uiteindelijk sinds dat de bevoegdheden zijn. Dat is de enige neutrale oplossing waar niemand zich dan aan gaat schofferen als men het "ziet" (allez, of net niet).
Tja, ik heb het al uitgelegd... beter kan ik niet, vrees ik :D Je mag dat gerust hypocriet vinden, maar ik vind dat de waarden op dit moment achter die vlag niet overeenkomen met wat ik aan mijn stadhuis wil.

Er wòrdt al 1 land geviseerd in deze setting: Dit is de vlag van de verdrukker voor heel veel van je inwoners. En de vlag van een oorlogsmisdadiger voor nog meer inwoners. Het is alleen gemakkelijker om die groep te viseren dan de Joodse groep, misschien. Maar zelfs dat doet me eigenlijk niet heel veel.

Het hele conflict is op te lossen door te zeggen dat je de vlag weghaalt tot de volkerenmoord en de oorlogsmisdaden stoppen. Wie kan daar iets op tegen hebben? En de vlag is niet meer te zien, dus volgende week komt dat niet weer opnieuw naar boven. Nu hangt ze daar en staan we telkens weer met het schaamrood: "Neenee, je begrijpt het verkeerd, we verdedigen het niet! We wapperen alleen met hun vlag!". Dat kan kloppen, maar zo lijkt het alvast niet.

Tja, ik heb het al uitgelegd... beter kan ik niet, vrees ik :D Je mag dat gerust hypocriet vinden, maar ik vind dat de waarden op dit moment achter die vlag niet overeenkomen met wat ik aan mijn stadhuis wil.

Er wòrdt al 1 land geviseerd in deze setting: Dit is de vlag van de verdrukker voor heel veel van je inwoners. En de vlag van een oorlogsmisdadiger voor nog meer inwoners. Het is alleen gemakkelijker om die groep te viseren dan de Joodse groep, misschien. Maar zelfs dat doet me eigenlijk niet heel veel.

Het hele conflict is op te lossen door te zeggen dat je de vlag weghaalt tot de volkerenmoord en de oorlogsmisdaden stoppen. Wie kan daar iets op tegen hebben? En de vlag is niet meer te zien, dus volgende week komt dat niet weer opnieuw naar boven. Nu hangt ze daar en staan we telkens weer met het schaamrood: "Neenee, je begrijpt het verkeerd, we verdedigen het niet! We wapperen alleen met hun vlag!". Dat kan kloppen, maar zo lijkt het alvast niet.
Je kan niet zomaar een vlag (of een symbool of eender wat) gaan weghalen omdat een groepje mensen zich daardoor gekwetst voelt of niet achter de politiek/bestuur van de land staat. Dan kan je net zo goed elke vlag naar beneden gaan halen, als dat het criterium moet worden.

Je kan niet zomaar een vlag (of een symbool of eender wat) gaan weghalen omdat een groepje mensen zich daardoor gekwetst voelt of niet achter de politiek/bestuur van de land staat. Dan kan je net zo goed elke vlag naar beneden gaan halen, als dat het criterium moet worden.
Tuurlijk kun je dat wel. Maar jij spreekt over "gekwest voelen". Ik spreek over een heel duidelijke grens: oorlogsmisdadiger, genocide, huidig conflict.

Hahaha, versimpeling #193748 by @Straddle.

Het punt is niet gewoon “een groepje mensen voelt zich gekwetst”. Het punt is dat die vlag vandaag staat voor een staat die betrokken is bij massaal burgerleed, oorlogsmisdaden en borderline genocide. Dat reduceren tot “mensen zijn gekwetst” is wel heel handig en zwak geformuleerd natuurlijk. To no ones surprise natuurlijk.

Alsof het hier gaat over wat gevoeligheden rond een vaag buitenlands beleid, en niet over een vlag aan een stadhuis terwijl die staat Gaza platlegt, de West-Bank kapot annexeert (heb je hier iets over zeggen inhoudelijks, of negeer je dat handig?) en Libanon aanvalt (jaja, want "Hezbolla").

Terug
Bovenaan