Dat is toch allemaal gewaagd spel van de N-VA vind ik. Ze staan binnen het stadscollege eigenlijk alleen in hun coalitie (samen met het VB...)
Er is géén enkele reden om een partijvoorzitter te laten oppakken tijdens een geweldloze protestactie (ik had alvast nog geen berichten gekregen dat deze gewelddadig verlopen waren)
De reden waarom hij opgepakt is geweest is niet omdat hij partijvoorzitter is. Wel omdat hij weerspannig was en andere feiten gepleegd heeft (al ontkent hij dat zelf).
Het was tevens geen onschuldige protestactie. Er werd gescandeerd en de afspraken en bevelen werden niet nageleefd. Men ging naar smalle straten en brachten daar burgers in gevaar en men was weerspannig.
En als bepaalde berichten kloppen dan was er wel degelijk sprake van geweld.
Trouwens, N-VA pakt hier niemand op. Dat doet de politie, een onafhankelijk orgaan.
Ik vind het alleszins enorm jammer dat dit zo op de spits wordt gedreven. Persoonlijke mening: we moeten absoluut niet neutraal zijn tegenover genocide maar het is wel onze morele verantwoordelijkheid om een duidelijk standpunt in te nemen. In die zin heb ik wel alle begrip voor de houding van de oppositie.
Men neemt toch een standpunt in?
Die van neutraal te blijven en historische diplomatieke banden en weerspiegelingen daarvan te laten blijven bestaan.
Een zeer duidelijk standpunt lijkt me. Maar dat is niet het standpunt, die van de oorlog, die velen willen zien. Maar dat is iets anders natuurlijk.
Het is vooral ook een wonder dat het stadsbestuur eigenlijk nog functioneert want een normale linkse partij had er al lang de stekker uit getrokken. Alleen is Vooruit denk ik geen normale linkse partij meer en dan zal men binnen x aantal jaar zich afvragen waarom ze plots veel stemmen verloren zijn. Ook al omdat als je op hen stemt je toch weet dat je de N-VA erbij krijgt.
Een stadsbestuur laten vallen voor een vlag. Over een kwestie die ook vooral federaal beslecht wordt of dient te worden. Sterk.
Een federaal niveau waar vooruit ook aan de knoppen zit.
Je mag democratisch op dit vlak van mening verschillen. Daarvoor dient die democratische stemming ook, die democratisch beslist werd in geen actie ondernemen en de vlag laten hangen.
Het is ook niet slim van het stadsbestuur om Horch te arresteren. Ik heb nog nooit van hem gehoord, maar dit is wel een heel aangename kennismaking. "Bad publicity is ook publicity". En gearresteerd worden omwille van Gaza vind ik niet eens bad, maar eerder badass. Dan mag hij misschien nog regels overtreden hebben, strategisch gezien geef je hem daar wel mee wat hij wilt en dat is aandacht. Ook al zijn uiteraard de intenties oprecht maar het is mooi meegenomen voor hem.
Het stadsbestuur heeft hem niet opgepakt. Dat deed de politie omdat hij zich niet aan de afspraken hield, omdat hij weerspannig was, burgers in gevaar bracht en omdat hij zou gespuwd hebben.
Dat dit dus door het stadsbestuur of de N-VA gedaan is om politieke redenen is totaal bij de haren getrokken.
En wat betreffende de vlag, tja. Als je neutraal bent, moet je elke vlag uithangen, ook die van Noord-Korea
Sterk. En welke historische diplomatieke banden hebben we met Noord-Korea?
Want je vergeet hier wel even de reden waarom die vlag daar überhaupt hangt.
Aan die van de Vlamingen (en daarmee ook de solidariteit aan anderen die een onafhankelijkheidsstrijd voeren) of die van de Israëlische kolonisten.
Of hoe je dit conflict kan simplificeren tot de 10de macht. Een onafhankelijkheidstrijd ja, geen andere aanleiding of andere factoren.
En hoezo steun aan de Vlamingen? Bij mijn weten is er maar een beperkt draagvlak voor de acties en het draagvlak van gisteren.
Democratisch is er door volksvertegenwoordigers beslist dat hij blijf hangen. Volksvertegenwoordiging, vertegenwoordiging van de bevolking dus. Zegt dat niet genoeg?