Paklijstje

Ik heb de laatste 3 jaar veel aankopen gedaan en nog nooit meer de kaartlezer nodig gehad, die hebben we onlangs van ons lijstje geschrapt, dacht ik.
Wij gaan 1 keer een relatief grote som CAD nodig hebben, de kosten bij Wise zijn groter dan bij onze eigen bankkaarten.
Het viel ons vooral op in Noord Europa. Ik herinner me nog dat iedere mobiele aankoop moest worden bevestigd in Zweden.

Meestal proberen we alles met een creditcard te betalen (liefst via Apple Pay). Geldopnames beperken we tot een kleiner bedrag (in geval van). Bepaalde traditionele banken rekenen €5-6 per geldopname aan buiten Europa. Dan komt Wise al gauw voordeliger uit. De eerste twee transacties per maand zijn gratis (tot €200) wereldwijd en nadien betaal je €0.50 + 1,75% transactiekosten.
 
Velen zeggen wel: Ga bij verlies meteen naar de ambassade. Maar niet elk land heeft een ambassade, en velen weten dit niet.
Voor Thailand , Cambodia , Laos bijvoorbeeld, moet je zowiezo naar Bangkok.
In principe heb je recht om in elke ambassade van een EU land aan te kloppen voor papieren:
Scans of kopies hebben van je papieren zal idd wel helpen.
 
Ik kan niet het volledige artikel lezen, maar ik vermoed weer iemand die verzekeringen weer zag als een "vergetelheid" ?

“Mijn zwaargewonde zoon naar België halen, kost me ruim 200.000 euro”: mama voelt zich radeloos na ongeval van Jorgo (39) op Bali

“De dag na het ongeval bleek dat hij geen reisverzekering afgesloten had. Ik kan dat nog altijd niet geloven. Jorgo was altijd heel voorzichtig. Ik denk echt dat het gaat om een vergetelheid”, vertelt Petra emotioneel. “Toen ik dat hoorde heb ik meteen de Belgische ambassade en Mutas (Intermutualistische Zorgcentrale, red.) gecontacteerd, maar niemand kan iets doen voor mijn zoon. "
 
Niet zo lang geleden naar West-USA geweest, rond gereden met een camper.
Achteraf gezien veel te veel stukken kledij bij.
Heel de reis heb ik gedaan met 2 shorts, 1 lange broek en een stuk of 5 t-shirts.
Ik had 5 shorts, 3 lange broeken en 12 t-shirts bij.
Aangezien we niet elke dag konden douchen was het ook zinloos om een propere t-shirt aan te doen. We hebben dan 3 keer de was kunnen doen.
Dus dit is wel een goede om de bagage te beperken.
 
Hier standaard in de backpack/portefeuille (voor wandel/trektochten):
  • een oude klantenkaart met anderhalve meter ducttape rond (bv al gebruikt om geloste schoenzool tijdelijk vast te maken in the middle of knowhere). Enkele zipties zijn ook handig.
  • Een paar meter lederdraad en naald
  • een 'multitool' card: mesje, zaagje, schroevendraaier, flesopener,... > is m'n everyday carry tegenwoordig, al voor duizenden een zaken gebruikt. Ook al meermaals in de portefeuille gehad op vliegtuig, maken ze blijkbaar geen probleem van.
impr_929405-PDP_6.jpg


Aan de backpack ook een paracord armband: handig om schoenen vast te klikken, en heeft een paar meter stevig koord in geval van nood.
91woKDAj9ZS._AC_UF1000,1000_QL80_.jpg
 
Terug
Bovenaan