Paklijstje

JPV

Crew Member
Crowdfunder FE
Denk niet dat hier al een topic voor geweest is, maar wij gaan deze zomer op reis en aangezien het onze eerste intercontinentale vlucht mét kinderen (weliswaar al 9 & 13), zijn er toch enkele zaken die we in orde willen maken.

Vul gerust aan. Ik heb onderaan in de spoiler een écht bagagelijstje geplaatst, die we weliswaar voor alle reizen (ook autoreizen, ...) gebruiken en dus niet altijd van toepassing is. Maar het kan mss handig zijn voor anderen.

Enkele weken voor de reis:

  • Bancontactkaarten activeren voor gebruik buiten de Eurozone
  • Checken dat de limiet op de Mastercardkaarten in orde zijn
  • Lijstje medicatie maken en laten bevestigen door een arts
  • Eventueel nog wat dollars (kleingeld) kopen
  • Nummerplaat voor parking check-in in orde zetten (Interparking website)+ wegenwerken rond Gent controleren (tijdens nacht autostrade soms volledig afgesloten)
  • Kinderen hun muziek en netflix laten downloaden
  • WerkGSM laten activeren op het werk (mss ook Laptop?)
  • Laatste versie van verzekeringsvoorwaarden opzoeken en ergens beschikbaar maken voor geval van nood.
  • Vaccinatieverplichtingen nog eens controleren (covid)
  • Zetels vlucht controleren en eventueel heractiveren




Paar dagen voor de reis/Dag voor de reis:

  • Digitaal inchecken (24 uur ervoor) (OOK voor vertrek volgende vluchten)
  • E-sim kopen/activeren
  • Powerbanks opladen, koptelefoons opladen
  • Roaming uitzetten bij de kinderen, maar kijken dat mogelijkheid wél aangezet wordt om te bellen vanuit USA/Canada in geval van nood
  • Alles afdrukken van reisdocumenten, noodnummers
  • Fotocamera leeg maken

Dag van reis zelf:

  • Kinderen hun netflix-app openen OP het vliegtuig, nog met Belgische verbinding.

VariaGSM
Eten/DrinkenKauwgom
Eten/DrinkenKleine flesjes water
Eten/DrinkenKoekjes
KeukenAfwasmiddel
KeukenAluminiumfolie
KeukenElastiekjes
KeukenHuisvuilzakken
KeukenIsobag rugzak
KeukenKeukenhanddoeken
KeukenKeukenpapier
KeukenPakje papieren zakdoeken
KeukenPapieren zak voor papierafval
KeukenPapieren zakdoekjes doos
Keukenplakband
KeukenPlastic bordjes en bestek
KeukenPlastic zakjes keuken
KeukenScherp mes
KeukenSchotelvod
KeukenSchroefpot bloem
KeukenSchroefpot suiker
KeukenSnelbinders
KeukenSpons
KeukenStickerproduct
KeukenThermosbekers
KeukenTupperwarepotjes
KeukenVaatwastabs
KeukenWasknijpers
KeukenWc-papier
KeukenZwarte zakken om te verduisteren
Per persoonJas/regenjas/jeansjas
Per persoonOndergoed+kledij
Per persoonpeignoir
Per persoonpetje
Per persoonpyjama (lang +kort)
Per persoonriem
Per persoonSchoenen: laarzen/sneakers/slippers/sandalen/wandelschoenen/sportschoenen
Per persoonzonnebril
ReisapotheekAfter pick
ReisapotheekAnti-histamine/allergie
ReisapotheekEigen medicatie
ReisapotheekBlarenpleisters
Reisapotheekbloeddukmeter
ReisapotheekCompresjes
ReisapotheekDafalgan
ReisapotheekDaktarinspray
ReisapotheekDiarreemiddel
ReisapotheekFP2 mondmaskers
ReisapotheekFucidinezalf/affusine
ReisapotheekGrote pleisters
Reisapotheek
ReisapotheekHoestsiroop kinderen x2
ReisapotheekIets voor keelpijn volw. en kinderen
ReisapotheekKlein medicamentenzakje handtas
ReisapotheekKleine pleisters
Reisapotheek
Reisapotheek
Reisapotheekmond-handgel
ReisapotheekNeurofen kinderen
ReisapotheekNeusdruppels ons + kind
ReisapotheekOntsmettingsmiddel
ReisapotheekOormedicatie
ReisapotheekPincet
Reisapotheek
ReisapotheekSneltesten corona
ReisapotheekSpidifen
ReisapotheekTekentang
ReisapotheekThermometer
ReisapotheekVickx-zalf
ReisapotheekVoltaren
ReisapotheekZonnecreme + crème gezicht rituals
Speelgoedbadmintonset
SpeelgoedBal (kegels?)
SpeelgoedFluojasjes
Speelgoedgsm L+O (+lader)
Speelgoedhelmen
Speelgoedhoofdtelefoons x 4
SpeelgoedSkeelers
SpeelgoedSteps
Toiletgerief2 zwemhanddoeken L+O
ToiletgeriefBadmatten
ToiletgeriefBorstels
ToiletgeriefBril
ToiletgeriefDagcreme
ToiletgeriefDeodorant
ToiletgeriefDouchegel
ToiletgeriefDouchekapje
ToiletgeriefExtra handdoeken sauna
ToiletgeriefGelWatjes
ToiletgeriefGezichtslotion
ToiletgeriefHaarbandjes
ToiletgeriefHaardroger
ToiletgeriefHanddoeken (klein/groot)
ToiletgeriefInlegkruisjes
ToiletgeriefKam
ToiletgeriefLactacyd femina
ToiletgeriefLenzen (+reserve)
ToiletgeriefLenzenpotje
ToiletgeriefLenzenproduct
ToiletgeriefLippenbalsem
ToiletgeriefMaandverbanden
ToiletgeriefMuggenarmbanden
Toiletgeriefnachtcreme
ToiletgeriefNagelknipper/schaar
ToiletgeriefOogdruppels
ToiletgeriefOogzalf
ToiletgeriefOorstokjes
ToiletgeriefOorstokjes kinderen
ToiletgeriefPapieren zakdoeken
ToiletgeriefParfum
ToiletgeriefSauna-olie
ToiletgeriefScheermes
ToiletgeriefScheerschuim
ToiletgeriefShampoo
ToiletgeriefSnurkbeugel +tabletten
ToiletgeriefTampons
ToiletgeriefTandenbekers
ToiletgeriefTandenborstels
ToiletgeriefTandenstokers
ToiletgeriefTandpasta
ToiletgeriefToiletgerief
ToiletgeriefVochtige doekjes (indiv. Verpakte) x 2
ToiletgeriefWasgel kinderen
ToiletgeriefWashandjes (wegwerp?)
Varia2 frigoboxen
VariaAansteker
VariaBatterijen
VariaBatterijlader
VariaBoekje naast bed/balpen
VariaBrillen
VariaBulldogclips
Variadoos met producten doos vol muggenproducten
VariaDunschiller
Variaextra rugzak (uitstapjes)
VariaFitbits+opladers
VariaFototoestel ons
VariaHandtas/heuptas
VariaHeuptasjes, kleine handtas
VariaKaarsjes
VariaKattenkop
VariaKersenpit
VariaKussen
VariaLamp dikkie dik
VariaMuggenapparaatjes
VariaOntgeurder (HG)
VariaOplaadbakje fototoe.
VariaParaplu+kinderen
VariaPicnicdeken
Variapotje vol kleingeld voor baantoiletten
VariaPowerbank
VariaReisbescheiden
VariaReisdocumenten (hotels, vliegtuig, …)
VariaReiswekker ons
VariaRugzak + kinderen
VariaRugzakcover
VariaVerdwaalbandjes
VariaVerlengkabels
VariaVliegenmepper
VariaWasmiddel/verzachter
VariaWaterspuitbus
VariaWegenatlas
ZwemmenArmbandjes
ZwemmenPlastic zakken (natte was)
ZwemmenBadpak/bikini/zwembroek
 
Sorry voor de slightly off topic JPV, maar als ik uw spoiler lees, dan vraag ik me af hoeveel extra valiezen je wel niet hebt moeten aankopen :crazy:

Paklijstje is trouwens ook voor iedereen anders hé. (in mijn geval is dat meestal aantal tshirts, sokken, onderbroeken voor het aantal dagen ter plaatse, nog wat extra pulls of broeken, tandenborstel en scheer apparaat and that's it. al de rest die ik nog zou nodig hebben, koop ik dan daar)
Voor zuiderse landen heb ik zelfs nog minder mee. Gewoon kledij voor 4 dagen, en dan laat ik de was doen ter plaatse om de 3 a 4 dagen. Op die manier kan ik makkelijker rond trekken met een rugzak of klein valiesje)

On topic dan: medicatie neem ik nooit mee. Ik koop alles ter plaatse, want vind het te riskant om (met tussenstops) te kunnen geconfronteerd worden met locale medicijn/drug wetten. Ik las bv dat in bepaalde arabische landen al paracetamol/tramadol verboden is... (nu reis je naar USA dus daar zal dit wel niet van toepassing zijn, maar kom. Om het topic toch globaal te houden..)
Al het essentiële kan je toch makkelijk ter plaatse kopen, indien nodig.

En je power banks, ik ken ook niet de juiste regeling daaromtrent, maar ook daar is het wattage van belang, en mag zeker niet overschrijden voor je handbagage, maar ook voor je grote valies dacht ik.

Voor de rest is je lijstje wel heel erg volledig denk ik, ik kan niet meteen andere zaken denken die je zeker moet mee hebben.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
  • Leuk
Waarderingen: JPV
Sorry voor de slightly off topic JPV, maar als ik uw spoiler lees, dan vraag ik me af hoeveel extra valiezen je wel niet hebt moeten aankopen :crazy:
Ik heb er dan nog een aantal persoonlijke zaken uitgegooid + dingen zoals eten/drinken niet meegerekend :).

Maar voor alle duidelijkheid:
- niet iedereen gaat op hotel, in een vakantiewoning heb je soms meer nodig
- het lijstje dat we hebben is vooral bedoeld voor autoreizen
TRUMP zei:
On topic dan: medicatie neem ik nooit mee. Ik koop alles ter plaatse, want vind het te riskant om (met tussenstops) te kunnen geconfronteerd worden met locale medicijn/drug wetten. Ik las bv dat in bepaalde arabische landen al paracetamol/tramadol verboden is... (nu reis je naar USA dus daar zal dit wel niet van toepassing zijn, maar kom. Om het topic toch globaal te houden..)
Al het essentiële kan je toch makkelijk ter plaatse kopen, indien nodig.
Met kinderen heb je wel degelijk op voorhand dingen mee, zeker als je anders enkele tientallen/honderden km's moet reizen om medicatie te kunnen krijgen. Bovendien is mijn vriendin na een zware longontsteking in Noorwegen wel geleerd.
TRUMP zei:
En je power banks, ik ken ook niet de juiste regeling daaromtrent, maar ook daar is het wattage van belang, en mag zeker niet overschrijden voor je handbagage, maar ook voor je grote valies dacht ik.
niet aan gedacht, blijkbaar mogen powerbanks bij air canada zelfs niet in de ingecheckte bagage (https://www.aircanada.com/ca/en/aco/home/plan/baggage/restricted-and-prohibited-items.html#/). Voor USA geldt dit: https://www.tsa.gov/travel/security-screening/whatcanibring/all
 
@JPV ja verbaast mij niets hoor, ivm die power banks.

Ik heb al telkens ik een verre reis gemaakt heb, de vraag gekregen bij het inchecken "er zitten toch geen powerbanks in uw grote valies hé?" .
(ik zeg niet dat het zeker NIET mag, maar wellicht mogen die maar een bepaalde max capacity hebben ALS het al mag; Maar ik heb dus gene dus ik kan het niet weten)

Dus dat is zeker iets kritisch. Goed mee opletten. Blijkbaar kan dit door de scan systemen verward worden als "bommen"
 
Voor intercontinentale reizen scande ik steeds enkele persoonlijke documenten in (rijbewijs, ID/paspoort) die ik dan naar mezelf mailde.
Op die manier had ik altijd een digitale kopie achter de hand voor het geval dat ik bestolen zou worden bvb. Als je dan een pc ter beschikking hebt, kan je inloggen op je mailadres en heb je die digitale kopie ter beschikking.

Eerlijk gezegd geen idee als het zinvol is om te doen, maar het geeft me wat gemoedsrust.
 
Voor intercontinentale reizen scande ik steeds enkele persoonlijke documenten in (rijbewijs, ID/paspoort) die ik dan naar mezelf mailde.
Op die manier had ik altijd een digitale kopie achter de hand voor het geval dat ik bestolen zou worden bvb. Als je dan een pc ter beschikking hebt, kan je inloggen op je mailadres en heb je die digitale kopie ter beschikking.

Eerlijk gezegd geen idee als het zinvol is om te doen, maar het geeft me wat gemoedsrust.
Dat is een goeie tip die ik inderdaad nog vergeten te vermelden ben.

Velen zeggen wel: Ga bij verlies meteen naar de ambassade. Maar niet elk land heeft een ambassade, en velen weten dit niet.
Voor Thailand , Cambodia , Laos bijvoorbeeld, moet je zowiezo naar Bangkok.
Dus als je je papieren kwijt raakt in Cambodia of Laos.... ja dan moet je naar Bangkok, maar geraak maar eens de grens over natuurlijk , als je geen papieren meer hebt. Lijkt me echt geen fijne gedachte.
 
Adapters, vind ik altijd handig om op voorhand al mee te hebben ipv ter plaatse te moeten kopen. Zeker als je een laptop zou meenemen, zeker niet elke adapter kan de dikkere pinnen van veel laptopstekkers aan.

Eventueel noise cancelling headphone of oordopjes voor op zo'n lange vlucht, vond ik toch altijd comfortabeler om te kunnen slapen.
 
Eventueel noise cancelling headphone of oordopjes voor op zo'n lange vlucht, vond ik toch altijd comfortabeler om te kunnen slapen.
Ik zie altijd mensen met zo'n NEK KUSSEN ook in de rij staan om te boarden :D

ik snap het ergens wel, lijkt comfortabel.
Maar ik zou het nooit doen. Voor die xx aantal uurtjes op een vliegtuig, en dan zit ik daar een hele vakantie mee opgescheept.

Nee ik ben een low kilo flyer.
Ik vind het heerlijk, naar de andere kant van de wereld, met enkel handbagage. Spring ik makkelijk in minibussen, binnenlandse vluchten, zonder enige toeslag.
Voor mij is dan ook Lufthansa een heerlijke airline: Kan je tickets kopen zonder ruim koffer ! scheelt toch een aardige slok op de borrel.
Eigenlijk zou elke airline dat moeten aanbieden vind ik.
 
Ik zie altijd mensen met zo'n NEK KUSSEN ook in de rij staan om te boarden :D

ik snap het ergens wel, lijkt comfortabel.
Maar ik zou het nooit doen. Voor die xx aantal uurtjes op een vliegtuig, en dan zit ik daar een hele vakantie mee opgescheept.

Nee ik ben een low kilo flyer.
Ik vind het heerlijk, naar de andere kant van de wereld, met enkel handbagage. Spring ik makkelijk in minibussen, binnenlandse vluchten, zonder enige toeslag.
Voor mij is dan ook Lufthansa een heerlijke airline: Kan je tickets kopen zonder ruim koffer ! scheelt toch een aardige slok op de borrel.
Eigenlijk zou elke airline dat moeten aanbieden vind ik.

Nek kussen heb ik nooit meegenomen, maar dan zou ik toch voor een opblaasbaar kiezen, neemt geen ruimte in, weegt niets... :)
 
Ik heb zo'n lijstje dat ik telkens als inspiratie gebruik, maar vooral concentreert op wandelen. Dingen die in het lijstje van JPV niet zijn opgenomen:

  • Regenbroek
  • Fleece
  • Wandelkousen
  • Kompeed / pleisters tegen blaren
  • En soms ook extra batterijen voor m'n fototoestel
  • Thermisch ondergoed (afhankelijk waar je zit uiteraard)
 
Waar trekken jullie naartoe?

Mijn tip: zoveel mogelijk zaken die je niet ter plaatse kan aankopen / vervelend zijn om daar te moeten gaan zoeken in een winkel / duur zijn om te vervangen in de handbagage stoppen ipv in de ruimbagage.
Dan bedoel ik vooral specifieke medicatie, reservebrillen, zonnebrillen op sterkte, opladers voor al je toestellen (fototoestel, gsms, tablets, sporthorloge, ...) , inlogbakje van de bank, reisstekker.
Geleerd toen vorig jaar àl onze valiezen 3 weken vermist waren.

Ik beschouwde tot dan toe handbagage als 'enkel wat je onderweg in het vliegtuig nodig hebt', dus we beschikten wél over een kruiswoordraadselboek, een e-reader, 8 (!) strips, 6 (!) knuffels voor de kinderen, opblaasbare nekkussentjes. Maar de zaken hierboven had ik dus handiger gevonden :wtf:

Oordoppen voor in het vliegtuig vind ik ook een aanrader, en oortjes (geen bluetooth maar met kabel) om de films te kunnen kijken op het vliegtuig. Eventueel koptelefoons voor de kinderen als die niet gewend zijn van oortjes te gebruiken.
Een slaapmaskertje gebruik ik ook altijd op het vliegtuig.

Wij hebben zo 1 oude 'toiletzak' met daarin vanalles: elastiekjes, spanbandjes, een aansteker, mini dreft en mini wasmiddel en doosje vaatwastabletten, alcoholstift, plakband, rolletje touw, balpen. Zo moet ik dat niet elke reis opnieuw verzamelen. Ik bewaar die bij de toiletzakken en kan die telkens gewoon mee in de valies keilen, klaar.

Wij nemen in onze bagage ook lege drinkflessen mee om ter plaatse te gebruiken op wandelingen.

Op mijn reislijstje staat onderaan ook 'vlak voor vertrek' en daar staat dan: vuilnisbak leegmaken, open doos melk weggieten, open charcuterie meedoen of weggooien, onnodige autosleutels thuislaten (van de auto die thuis blijft), ... een paar zo'n dingen die altijd terugkeren.
 
Misschien nog erbij zetten dat je zorgt dat je de juiste en belangrijkste verzekeringen hebt.
Was vorig jaar iemand in het nieuws die toch zonder hospitalisatieverzekering die gedekt was buiten europa was getrokken en dan toch iets tegengekomen op reis. Moest hij een fundraiser ofzo oprichten om daar ooit een deeltje van te kunnen betalen.
Omdat hij dacht dat dat niet nodig ging zijn.
 
oortjes (geen bluetooth maar met kabel) om de films te kunnen kijken op het vliegtuig
Ook handig om je bedrade oortjes te kunnen gebruiken mocht je ergens een museumbezoek afleggen met audiobegeleiding. Altijd handig dat je je eigen oortjes kunt inpluggen ipv de gesharede koptelefoons ter plaatse te moeten gebruiken.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Wij zetten altijd wat extra geld op onze Wise account.

Bij mobiele aankopen in het buitenland (die niet via Apple Pay verlopen) kan het soms voorkomen dat jij jezelf dient te identificeren via de kaartlezer van je bank. Met Wise (maar ook Revolut) kan je deze transacties gewoon via hun app bevestigen.

Geldopname met hun fysieke kaart komt doorgaans ook voordeliger uit dan bij traditionele banken.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: 515
@JPV ja verbaast mij niets hoor, ivm die power banks.

Ik heb al telkens ik een verre reis gemaakt heb, de vraag gekregen bij het inchecken "er zitten toch geen powerbanks in uw grote valies hé?" .
(ik zeg niet dat het zeker NIET mag, maar wellicht mogen die maar een bepaalde max capacity hebben ALS het al mag; Maar ik heb dus gene dus ik kan het niet weten)

Dus dat is zeker iets kritisch. Goed mee opletten. Blijkbaar kan dit door de scan systemen verward worden als "bommen"
Powerbanks mogen in geen enkele ingecheckte bagage steken. Enkel en alleen in handbagage.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Waar trekken jullie naartoe?

Mijn tip: zoveel mogelijk zaken die je niet ter plaatse kan aankopen / vervelend zijn om daar te moeten gaan zoeken in een winkel / duur zijn om te vervangen in de handbagage stoppen ipv in de ruimbagage.
Dan bedoel ik vooral specifieke medicatie, reservebrillen, zonnebrillen op sterkte, opladers voor al je toestellen (fototoestel, gsms, tablets, sporthorloge, ...) , inlogbakje van de bank, reisstekker.
Geleerd toen vorig jaar àl onze valiezen 3 weken vermist waren.
Canada en al onze vluchten zijn zonder overstappen, wat de kans op gemiste bagage gelukkig kleiner maakt. Maar we voorzien idd om daarop voorzien te zijn. Ik vraag me eigenlijk af of het daarom ook nuttiger kan zijn om je bagage in 2 keer in te checken, om de kans op volledig verloren bagage te verminderen (dus bvb eerst mama+1kind en een half uur later papa+ander kind.
Artemis zei:
Oordoppen voor in het vliegtuig vind ik ook een aanrader, en oortjes (geen bluetooth maar met kabel) om de films te kunnen kijken op het vliegtuig.
krijg je dat niet gratis? (op lange afstandsvluchten)?
Artemis zei:
Wij hebben zo 1 oude 'toiletzak' met daarin vanalles: elastiekjes, spanbandjes, een aansteker, mini dreft en mini wasmiddel en doosje vaatwastabletten, alcoholstift, plakband, rolletje touw, balpen. Zo moet ik dat niet elke reis opnieuw verzamelen. Ik bewaar die bij de toiletzakken en kan die telkens gewoon mee in de valies keilen, klaar.
idem. Bij ons is het (voor autoreizen) zelfs een volledige krat met spullen.
 
Misschien nog erbij zetten dat je zorgt dat je de juiste en belangrijkste verzekeringen hebt.
Was vorig jaar iemand in het nieuws die toch zonder hospitalisatieverzekering die gedekt was buiten europa was getrokken en dan toch iets tegengekomen op reis. Moest hij een fundraiser ofzo oprichten om daar ooit een deeltje van te kunnen betalen.
Omdat hij dacht dat dat niet nodig ging zijn.
Dat is idd een belangrijke. Wat ik zelfs voorzien is dat ik de dag ervoor als wc-lectuur de algemene voorwaarden eens lees. Zo lees je altijd extra dingen die verzekerd zijn waar je niet altijd aan zou denken (stomweg: bij onze verzekering nu zit zelfs een knuffelservice, waarbij je een vergeten knuffel kan laten opsturen. Niet echt meer van groot belang bij ons, maar wel voor gezinnen met héél jonge kinderen nuttig)
 
Wij zetten altijd wat extra geld op onze Wise account.

Bij mobiele aankopen in het buitenland (die niet via Apple Pay verlopen) kan het soms voorkomen dat jij jezelf dient te identificeren via de kaartlezer van je bank. Met Wise (maar ook Revolut) kan je deze transacties gewoon via hun app bevestigen.

Geldopname met hun fysieke kaart komt doorgaans ook voordeliger uit dan bij traditionele banken.
Ik heb de laatste 3 jaar veel aankopen gedaan en nog nooit meer de kaartlezer nodig gehad, die hebben we onlangs van ons lijstje geschrapt, dacht ik.
Wij gaan 1 keer een relatief grote som CAD nodig hebben, de kosten bij Wise zijn groter dan bij onze eigen bankkaarten.
 
Canada en al onze vluchten zijn zonder overstappen, wat de kans op gemiste bagage gelukkig kleiner maakt. Maar we voorzien idd om daarop voorzien te zijn. Ik vraag me eigenlijk af of het daarom ook nuttiger kan zijn om je bagage in 2 keer in te checken, om de kans op volledig verloren bagage te verminderen (dus bvb eerst mama+1kind en een half uur later papa+ander kind.
Bij ons was er een staking aan de gang op de luchthaven, dat wisten we de dag voor vertrek. Dus we waren al blij dat we toch konden vliegen. Maar onze frank was niet gevallen dat dat misschien gevolgen zou hebben voor de bagage, ook omdat het een rechtstreekse vlucht was.
Half uurtje verschil bij het inchecken zal volgens mij geen verschil maken, als het écht misloopt is het blijkbaar ongeveer het hele vliegtuig dat geen bagage bijheeft.
Bagage mixen in de valiezen (ipv 1 valies telkens vullen met gerief van 1 persoon) deden wij wel al, maar ik denk dat jullie dat ook wel doen. Dat lijkt me dan een kleinere moeite voor eventuéél wel een mogelijk resultaat.
Nuja, ik wil je ook niet nodeloos ongerust maken hoor, mééstal gaat het gewoon goed. Maar eventjes 5 minuten nadenken over wat je toch liever écht niet kwijt maakt kan het wel aangenamer maken.
krijg je dat niet gratis? (op lange afstandsvluchten)?
Jaren geleden hebben we dit nog gratis gekregen, maar deze zomer (Air France, Parijs naar San Francisco) heb ik dat helemaal niet zien uitgedeeld worden, iedereen gebruikte zijn eigen.
Gewone oordoppen, tegen lawaai, zou ik me voorstellen dat je wel kan krijgen als je het vraagt. Maar dat heb ik ook niet gezien ofzo.

In 2019 zijn we met Lufthansa naar New York gevlogen en wij hadden wel het pakket 'maaltijden' bijgeboekt maar dat was dus zelfs niet gratis, de mensen enkele rijen voor ons kregen alleen snacks tegen betaling.
De tijden zijn veranderd, zeker :crazy:
 
Ik heb ook al eens 10 dagen zonder bagage gezeten in een Centraal-Amerikaans land. Gelukkig was alles daar niet te duur, maar na 3 dagen zat ik door mijn medicatie, dus dat is toch wel een gedoe geweest. De juiste medicatie was niet verkrijgbaar, maar had het geluk dat iets met dezelfde actieve stof daar vrij verkrijgbaar was. Nu heb ik toch altijd 2 extra t-shirts en voor een paar dagen extra ondergoed in mijn handbagage zitten. Als het echt lang duurt, moet je dan alsnog gaan winkelen, maar kunt dan toch een paar dagen verder.
 
Terug
Bovenaan