Overgewicht, ondergewicht

Het weekje vakantie zit er weer bijna op. Snoepje voor de tv, wijntje of biertje daarbij. Geen weegschaal aanwezig hier. Het zal dit weekend pikken als ik op de weegschaal thuis ga staan. Brood en water een ganse week zal het worden. Hopelijk valt het allemaal wat mee.

Het weekje vakantie zit er weer bijna op. Snoepje voor de tv, wijntje of biertje daarbij. Geen weegschaal aanwezig hier. Het zal dit weekend pikken als ik op de weegschaal thuis ga staan. Brood en water een ganse week zal het worden. Hopelijk valt het allemaal wat mee.
Hier bijna de 2e week vakantie in Frankrijk die ten einde loopt. Iedere dag apero, uitgebreider ontbijt, rapper al eens een cola en s avonds een koekje ofzo.. ben benieuwd. Vrees dat mijn 5 kilo die ik op 2 maand kwijt was er op die 2 weken terug zal zijn.

Hier halverwege mijn verlof en al een week veel te veel aan het eten, drinken en te weinig beweging. Nog een week van dit en dat gaat serieus tegenvallen op de weegschaal thuis. Ik voel me ook enorm opgeblazen. Maar goed, ik geniet er nu wel nog even van en dan schade herstellen wanneer ik thuis ben.

Hier bijna de 2e week vakantie in Frankrijk die ten einde loopt. Iedere dag apero, uitgebreider ontbijt, rapper al eens een cola en s avonds een koekje ofzo.. ben benieuwd. Vrees dat mijn 5 kilo die ik op 2 maand kwijt was er op die 2 weken terug zal zijn.
Het viel al bij al nog wel mee. Afgevallen in plaats van bijgekomen. Hopelijk viel het bij jou ook wat mee.

Mensen, geniet eens een keer van uw vakantie. Focus u op die 50 andere weken in een jaar. Die zijn een pak belangrijker.

Een vraag voor de mensen met overgewicht, voelen jullie je soms ook gewoon fysiek ongemakkelijk? Niet dat er per se iets pijn doet ofzo, maar dat je ergens zit en er een bepaalde "druk" heerst op uw lichaam. Zit atm spijtig genoeg op mijn zwaarste gewicht ooit nu en da's toch iets dat me sinds kort overkomen is. Verzekerst iets dat ik niet voor de rest van mijn leven wil eigenlijk :unsure:

Het viel al bij al nog wel mee. Afgevallen in plaats van bijgekomen. Hopelijk viel het bij jou ook wat mee.
Slechts 1 kilo. Maar voel me wel meer opgeblazen dan die ene kilo.

Vanaf morgen weer wat meer opletten.

@Carrion ik geniet zeker van de vakantie hoor. Maar na 2 maanden letten op het eten en het minderen van suikers etc merk ik gewoon dat ik er mij niet top bij voel om opnieuw meer te snoepen enzo (op het moment zelf wel natuurlijk). Dus op zich is dat wel een goed teken.
Een vraag voor de mensen met overgewicht, voelen jullie je soms ook gewoon fysiek ongemakkelijk? Niet dat er per se iets pijn doet ofzo, maar dat je ergens zit en er een bepaalde "druk" heerst op uw lichaam. Zit atm spijtig genoeg op mijn zwaarste gewicht ooit nu en da's toch iets dat me sinds kort overkomen is. Verzekerst iets dat ik niet voor de rest van mijn leven wil eigenlijk :unsure:
Enigste wat ik voel is de verminderde ademhaling als ik op mijn zwaarste sta. Puffen nadat ik 2 verdiepingen heb gedaan is meestal het sein om terug wat gezonder te eten.

Hoe ik eruit zie speelt ook mee maar is vooral voor mezelf want meestal verschieten de mensen als ze horen hoeveel ik weeg dankzij mijn lengte (en bredere schouders)

Tuurlijk voel je u overal ongemakkelijk, en 1 maal een belediging gekregen en dat komt binnen ook al weet je het. Heb nog steeds overgewicht ar 40kg lichter voelt toch prettig aan.
Je gaat bepaalde situaties uit de weg gaan ( trappen etc, niet durven sporten ).

Ik zou graag wat gezonder eten, alleen kook ik echt niet graag.
Ik vind het dan ook een echte struggle om elke dag iets van eten te voorzien.

Iemand tips voor gemakkelijke en snelle maaltijden met een beperkt aantal ingrediënten?

Iemand tips voor gemakkelijke en snelle maaltijden met een beperkt aantal ingrediënten?
Slaatjes en wraps. 1x per week omelet met groentjes in.
Airfryer vind ik ideaal om te gebruiken omdat je er niet bij moet blijven. Bvb vlees moet niet gedraaid worden, je kan verschillende dingen in het mandje tegelijkertijd klaarmaken (vb kip met kroketjes),...

De maaltijdsalades van de Albert Heijn vind ik best lekker.

BBQ ? Zeker met dit weer ideaal

Ik ga geen 79 pagina's lezen dus excuses mocht er al eens iets vermeld/gevraagd zijn in een gelijkaardige lijn.

Ik ben qua gewicht altijd net niet met ondergewicht geconfronteerd geweest. Ongeveer 1m72 en quasi altijd iets rond de 55 kg.

Ik heb vaak wel wat hinder ondervonden van m'n buik (ook als kind) maar er werd nooit iets gevonden/afgedaan als stresssymptoom.
In het najaar van 2020 ben ik bij een gastro-enterologe geweest die wèl iets gevonden heeft (al dan niet gelinkt aan de reden van m'n bezoek) en sindsdien neem ik Colitofalk. Ongeveer een jaar voordien bij een andere gastro-enteroloog had ik ook een coloscopie maar die leidde tot geen bevindingen... Het is nog steeds niet 100% duidelijk wat het juist is/was want het beeld lijkt op iets maar blijft wel nog vaag.

<Eigenlijk kan ik het beter aan een arts vragen maar 't is niet het praktische gevolgen kan hebben dus ik vraag het hier ook eens. Misschien heeft iemand iets gelijkaardigs ofzo>

Ik merk op dat ik sindsdien wèl bijgekomen ben en nu zit ik rond de 62-63 kg.
Nu bouw ik wel spiermassa op (niet dat ik voorheen veel sportte, maar nu beweeg ik wel met enkele appjes en het heeft effect).
Dus nu vraag ik me af of ik bij kan komen dankzij de behandeling of is het buikje gewoon gelinkt aan m'n leeftijd (toen 29/30, nu 31).
Ben ik dan onbewust doorheen een periode gegaan met ondervoeding door een slechtere opname van voedingsstoffen?

Ik ga ervan uit dat het meeste gewicht wel afkomstig is van spierontwikkeling hurrr

Ik merk op dat ik sindsdien wèl bijgekomen ben en nu zit ik rond de 62-63 kg.
Nu bouw ik wel spiermassa op (niet dat ik voorheen veel sportte, maar nu beweeg ik wel met enkele appjes en het heeft effect).
Dus nu vraag ik me af of ik bij kan komen dankzij de behandeling of is het buikje gewoon gelinkt aan m'n leeftijd (toen 29/30, nu 31).
Ben ik dan onbewust doorheen een periode gegaan met ondervoeding door een slechtere opname van voedingsstoffen?

Ik ga ervan uit dat het meeste gewicht wel afkomstig is van spierontwikkeling hurrr
Ik zou nu wel denken dat zo'n 7-8 kg spiermassa duidelijk zichbaar zou zijn op een frame van 60 kg. Aangezien je spreekt van "bewegen met enkele appjes" wat niet echt klinkt als doorgedreven krachttraining, zou ik eerder denken dat je nu een caloriesurplus hebt omdat je misschien meer opneemt, en dit spiermassa/vetmassa oplevert. De verhouding geen idee, maar zal zeker niet 100/0 zijn.

Terug
Bovenaan