Overgewicht, ondergewicht

Hier gaat dat andersom zijn op vakantie he, sowieso een drankje en wat serrano en fuet elke dag :unsure:.
ik heb er bijna om de 2 dagen toch frieten zitten eten of iets vettigs, maar blijkbaar was mijn kcal verbruik op een dag toch redelijk hoog

Iemand een tip voor het volgende? Ik ben de laatste 12 jaar ondertussen, van zo'n 112 kg naar 70 kg gegaan. (voornamelijk door in de glorieperiode veel te hardlopen, en met periodes van maximaal twee maanden enorm op m'n eten te letten)

Nu ... het is altijd met ups and downs geweest, en ik was altijd tevreden rond de 75 kg. Ik merk echter (vooral het laatste jaar) op, dat ik toch weer rond de 82 kg draai. (wat nog altijd niet slecht is voor m'n 1m87)

M'n eeuwige strijd zijn vooral tussendoortjes, en nog altijd niet verklaren vreetbuien. (allez ja, ze zijn wel te verklaren)

Ik zou na m'n verlof, nog eens een inspanning willen leveren om het onder controle te krijgen. Ik zou een tijdje 's morgens en 's middags een maaltijdvervanger willen proberen. (dus niet an sich een enorme proteïneshake). Heeft er hier iemand een goeie tip voor? (het mag gerust iets met havermout zijn 's morgens) maar initieel zou ik gerust dus iets willen nemen (een shake) die me een verzadigd gevoel geeft, om dan 's avonds een gezonde evenwichtige maaltijd te nuttigen.

Ik zou na m'n verlof, nog eens een inspanning willen leveren om het onder controle te krijgen. Ik zou een tijdje 's morgens en 's middags een maaltijdvervanger willen proberen. (dus niet an sich een enorme proteïneshake). Heeft er hier iemand een goeie tip voor? (het mag gerust iets met havermout zijn 's morgens) maar initieel zou ik gerust dus iets willen nemen (een shake) die me een verzadigd gevoel geeft, om dan 's avonds een gezonde evenwichtige maaltijd te nuttigen.
60 g havermout, beetje pindakaas, banaan erbij, schep proteinepoeder en aanvullen met melk en dat een minuut laten blenden. Ge zit tot de middag goed in dat geval ;)

60 g havermout, beetje pindakaas, banaan erbij, schep proteinepoeder en aanvullen met melk en dat een minuut laten blenden. Ge zit tot de middag goed in dat geval ;)

Goeie shake, ik vraag me enkel af in hoeverre je dit een maaltijdvervanger kan noemen. Voor mij is dat een doodgewone maaltijd...

Shakes geven in het algemeen net minder lang een verzadigd gevoel.

Daarom dat ze ook veel aangeraden worden voor een bulk waarbij men moeite heeft om meer calorieën te eten

Sinds ik een paar jaar geleden eenzelfde ervaring had, als in ontdekken wat een gigantische caloriebom zo'n broodmaaltijd met beleg is, doe ik dat ook nog maar 1 a 2 maal per kwartaal en beschouw ik dat als een echte cheatmaaltijd.

Gelukkig is goed beleg hier in Polen niet zo gemakkelijk te vinden als in Belgie. Kip curry, prepare, etc is hier allemaal niet te vinden en ik ben veel te lui om dat zelf te maken.

Goeie shake, ik vraag me enkel af in hoeverre je dit een maaltijdvervanger kan noemen. Voor mij is dat een doodgewone maaltijd...
Voor velen is een shake wel een vervanger tov een gewone vaste maaltijd of een kom ontbijtgranen. Maar ik volg u wel, ik eet elke ochtend havermout dus elke variatie daarin is gewoon een normale maaltijd.

Voor velen is een shake wel een vervanger tov een gewone vaste maaltijd of een kom ontbijtgranen. Maar ik volg u wel, ik eet elke ochtend havermout dus elke variatie daarin is gewoon een normale maaltijd.

Ik denk dat het punt eerder was dat dit niet echt een shake is gewoon omdat je het blendt. 60 g havermout, beetje pindakaas, banaan erbij, schep proteinepoeder en aanvullen met melk: dat is gewoon een normale maaltijd.

Anders kan je evengoed spinazie met worst klaarmaken, in de blender stoppen en hupsakee, daar heb je ook een shake mee.

(los van het feit dat het wel een goeie maaltijd is, jouw voorstel.)

Dit weekend echt veel te slecht gegeten begon zaterdag middag met drie donuts ( met suiker ) s' avonds paar babybellen ( stuk of 7 denk ik )
Gisteren na het voetbal om 22u 30 nog twee cheeseburgers gegeten en fanta gedronken.

heb wel mijn fruit binnen en mijn water :unsure:

Juist 4 “glutenvrije” minipistolets gegeten met 2 sneden brood en overal kaas tussen: 985kcal! Mijn normaal ontbijt lunch en avondeten tijdens de week is elk 400kcal!

Persoonlijke Wake-up call na gebruiken calorieteller. Net ontdekt dat 1x pistolet 137kcal ongeveer is. Aangezien ik als ontbijt op de zaterdag normaal 5 pistolets eet is dat dus 685kcal aan pistolets alleen. Tel daarbij 5x 20gr kaas is nog eens 356kcal. Totaal ontbijt: 1042 kcal. Dat is nog exclusief mosterd/majo/ketchup die er meestal ook over gaat. Ik heb gedacht dat ik gluten intolerant was omdat ik me de zaterdag namiddag na ons “ontbijtje” (en ook nog lunch) altijd heel moe voelde. Maar misschien kwam dat gewoon door de caloriebom want dat is toch wel veel imo zeker voor iemand van 70kg met bureaujob.

Sodium zit ook al aan 1750mg wat betekent dat ik bijna geen zout meer mag binnen krijgen vandaag om onder de 2300mg te blijven. In praktijk dus geen processed foods meer vandaag 🫡

Ik ben nu ongeveer 2 weken die Cronometer aan het gebruiken en 4 weken op mijn eten “aan het letten om gezonder te zijn” en ben al gezakt in die 4w van 72.8kg droog in de ochtend naar 68.8kg, en dat terwijl ik nu ook veel meer water drink. Dus door gewoon “normaal gezond” te eten nu begin ik zwaar af te vallen. Het kan maar positief zijn zeker zolang mijn bmi niet te laag zakt.

Weer eens een mooi voorbeeld van hoe een app als MyFitnessPal (of consoorten) fantastisch is om je met de neus op de feiten te drukken en tot inzichten kan doen komen. Vaak denk je dat je niet eens zo slecht bezig bent, maar de realiteit kan wel eens anders zijn.

Ik eet zelf 1 keer per dag boterhammen. 4 sneden bruin brood (zo donker mogelijk), en dan liefst iets als kippewit erop. Dan land ik rond de 350-400 kcal.
Préparé is iets dat ik grotendeels heb geband sinds ik MFP ooit beginnen gebruiken ben. Dat is een enorme caloriebom. Eigenlijk ook andere slaatjes a la kip curry, tonijnsla, ...

Nu eerlijk, ik vind het een beetje naïef om te geloven dat iets per definitie gezond wordt omdat er geen dierlijke producten inzitten. Dat al die slaatjes vol mayonaise (caloriëen), zout en/of suiker zitten is toch ook redelijk algemeen geweten.

In het algemeen vind ik eigenlijk dat veel mensen kennelijk nooit die tabellen op de verpakking lezen, daar staat altijd per 100 g op wat erin zit. Vaak staat er bij de portiegrootte dan ook nog hoeveel % van de referentie-inname dat geeft. Goed wetende dat de meeste mensen wel wat meer eten dan die porties geeft dat soms toch al serieuze waarden, dan zie je dat je bij wijze van spreken bij twee happen aan 30% van je zoutinname zit.

Wat me wel altijd opvalt is hoe die oerbelgische gewoonte om 2x per dag brood te eten toch echt vaak ongezond is. Volkorenbrood zelf, ok, maar wat gebruik je als beleg? Weinig dat gebaseerd is op groenten, hummus of babaganoush misschien, maar dan pas je ook al best op met zout.

Nu eerlijk, ik vind het een beetje naïef om te geloven dat iets per definitie gezond wordt omdat er geen dierlijke producten inzitten. Dat al die slaatjes vol mayonaise (caloriëen), zout en/of suiker zitten is toch ook redelijk algemeen geweten.

In het algemeen vind ik eigenlijk dat veel mensen kennelijk nooit die tabellen op de verpakking lezen, daar staat altijd per 100 g op wat erin zit. Vaak staat er bij de portiegrootte dan ook nog hoeveel % van de referentie-inname dat geeft. Goed wetende dat de meeste mensen wel wat meer eten dan die porties geeft dat soms toch al serieuze waarden, dan zie je dat je bij wijze van spreken bij twee happen aan 30% van je zoutinname zit.

Wat me wel altijd opvalt is hoe die oerbelgische gewoonte om 2x per dag brood te eten toch echt vaak ongezond is. Volkorenbrood zelf, ok, maar wat gebruik je als beleg? Weinig dat gebaseerd is op groenten, hummus of babaganoush misschien, maar dan pas je ook al best op met zout.
Klopt als een bus. Vooral wit brood en het standaard beleg (slaatjes of vette vleesjes). Ik eet eigenlijk bijna nooit nog brood, net af en toe in het weekend eens (en dan nog volkoren/meergranen).
Die zoutinname is bij mij wel altijd een probleem, ik eet dat gewoon echt graag :unsure:.

Klopt als een bus. Vooral wit brood en het standaard beleg (slaatjes of vette vleesjes).
Die zoutinname is bij mij wel altijd een probleem, ik eet dat gewoon echt graag :unsure:.
Same, mijn vrouw was gewoon heel zout te eten (eigenlijk is dat in veel landen zo vergeleken met ons) en ja, het verbetert ook wel de smaak. Haar bloeddruk is eigenlijk aan de lage kant, dus geen probleem, maar ik heb die luxe niet.

Nuja, wat is lekker: zout, suiker, vet.

Same, mijn vrouw was gewoon heel zout te eten (eigenlijk is dat in veel landen zo vergeleken met ons) en ja, het verbetert ook wel de smaak. Haar bloeddruk is eigenlijk aan de lage kant, dus geen probleem, maar ik heb die luxe niet.
Als je daar al problemen mee hebt is dat iet anders inderdaad.
Voor de rest zijn het vooral de suikerwaardes die mij soms nog altijd verbazen in sommige producten.

het is volgens mij die % van de referentie-inname die geen slik bare informatie is. je zou die eerst moeten interpreteren voor uw gebruik.
ook het procent per 100g zegt mij weinig in een oogslag. ik lees vaak die tabellen, vooral om op zout te letten ( ik moet meer zout eten, go figure ).
ook niet verschieten hoeveel zout er in brood zit, en dat eet ik eigenlijk nooit.

Terug
Bovenaan