Overgewicht, ondergewicht

88,5kg ondertussen. Laatste post was denk ik week of 6-7 geleden, was 92 toen.
Het begint af te zwakken de curve, maar allé... Bijna 30kg kwijt ondertussen.

Vorig jaar in september begonnen met dieten om strak te staan tegen dat onze trouw ging zijn (gisteren). Uiteindelijk is de trouw niet door gegaan, maar ik sta toch strak, toch 1 missie geslaagd I guess :cheer: +/- 30kg kwijt en jammergenoeg ook mijn vrouw.

88kg voor 185cm is dan ook lang niet zo slecht. Zou enkel nog wat buikvet moeten kunnen kwijtspelen

En dan het zo houden voor de rest van mijn leven natuurlijk... De eeuwige strijd.
Je klinkt alvast positief 👍
May the Force be with you 😎

Om nog es terug te komen op het 'langer kauwen /op het gemak eten...(Zie een tijdje geleden, sommigen zullen m'n betoog nog herinneren 😁)
Zonet een super interessant topic gelezen in het boek:
Over zinnenprikkelende oesters en verslavende chocolade, de antwoorden op de meest gestelde vragen over voeding.
P 127-130 'goed kauwen doet gewicht verliezen en stress beheersen.'
Door Dr.ir.Eric De Marteleire

Kauwen bevordert in sterke mate de spijsvertering. Vooral het enzym ptyaline dat zetmeel afbreekt is bijzonder actief. Ptyaline is verantwoordelijk voor 30 tot 40% van de hydrolyse van amylose tot maltose. Hoe langer men kauwt, hoe beter het zetmeel wordt afgebroken en dit is goed te merken doordat een stukje brood, waarop men voldoende lang kauwt, uiteindelijk een zoete smaak krijgt: het zetmeel wordt afgebroken naar maltose, een dissaccharide met een zoete smaak. Door goed te kauwen worden vezels fijngemalen, cellen kapot gemaakt, waardoor in een latere fase de aanwezige voedingsstoffen beter worden opgenomen in het maag/darmstelsel.
Bij goed kauwen komen er aromastoffen vrij in de mond die een signaal geven aan de hersenen over zowel structuur als smaak, met als gevolg dat de spijsvertering zich specifiek instelt op het verteren van de voedingsmiddelen.

Mensen die te snel eten kunnen last hebben van aandoeningen als het prikkelbare darmsyndroom, kolieken, flatulentie en een opgeblazen gevoel.

Als men begint te eten wordt pas na ongeveer 15 tot 20 minuten in de hersenen de stof histamine afgescheiden die de boodschap overbrengt: stop met eten. Histamine komt tussenbeide in het verzadigingsgevoel. Bovendien zorgt een voldoende productie van histamine ervoor dat het lipiden-metabolisme wordt gestimuleerd, waardoor we meer vet gaan verbranden.

Uit onderzoek blijkt dat goed kauwen de doorstroming in de hersenen met 20% kan verhogen in de normale volwassen personen en dit effect is zelfs nog groter bij jonge mensen. Het is ook vastgesteld bij het kauwen op kauwgom. Het kauwen op kauwgom verhoogt de bloedcirculatie in de hersenen, waardoor de energieconsumptie toeneemt, het zuurstoftransport in de hersenen verhoogt, maar ook daalt het gehalte aan bepaalde stresshormonen, zoals ACTH, adrenaline en noradrenaline. Men moet dan wel traag kauwen. Wanneer het stressgehalte hoog is, leidt dit ook tot gewichtstoename.

Ten slotte nog vermelden dat is aangetoond dat mensen die altijd goed kauwen, zich in de regel psychosomatisch beter voelen .

Ik zal niet alles neer tokkelen hoor 😆
En nee, ik heb het weer niet kort kunnen houden 😉
Zij die afkicken vd chipkes ( vooral s'avonds bij het tv-kijken) groeten u

Laatst bewerkt:
Toch weer wat bijgekomen. Het voornaamste probleem is het gebrek aan beweging, denk ik. Sporten hou ik niet vol, ik kan me er moeilijk aan zetten. Fitness is een optie maar het steekt me tegen om mezelf af te beulen in een ruimte met een hoop andere mensen die zichzelf aan het afbeulen zijn. Mocht ik tijd zat hebben zou ik dagelijks 10 à 20 km willen en kunnen wandelen omdat ik geniet van de natuur en het feit dat ik mijn kop eens kan leegmaken, maar die tijd is er dus niet omdat ik voltijds werk. Nu de maanden donker worden is het een extra drempel om 's avonds na de huishoudelijke taken en nadat mijn dochter in bed rond 20u ligt nog iets te gaan doen buiten in de zetel ploffen met een goed boek. In het najaar heb ik wel wat dagen verlof genomen om wat in de tuin te werken en om effectief ook wat in de natuur te gaan wandelen - maar dat volstaat natuurlijk niet.

Het speelt ergens in mijn achterhoofd om eens een stevig te snoeien in calorieën om dat gewicht kwijt te spelen maar dat is niet bepaald een duurzame manier. Heb wel wat halters gekocht (2 x 10 kg) waar ik bijna dagelijks oefeningen mee doe.

194 cm - 38 jaar - 106 kg (max gewicht is 108 kg op mijn 37, min gewicht is 83 kg op mijn 23). Rond 90 kg zou ik tevreden zijn.

Toch weer wat bijgekomen. Het voornaamste probleem is het gebrek aan beweging, denk ik. Sporten hou ik niet vol, ik kan me er moeilijk aan zetten. Fitness is een optie maar het steekt me tegen om mezelf af te beulen in een ruimte met een hoop andere mensen die zichzelf aan het afbeulen zijn. Mocht ik tijd zat hebben zou ik dagelijks 10 à 20 km willen en kunnen wandelen omdat ik geniet van de natuur en het feit dat ik mijn kop eens kan leegmaken, maar die tijd is er dus niet omdat ik voltijds werk. Nu de maanden donker worden is het een extra drempel om 's avonds na de huishoudelijke taken en nadat mijn dochter in bed rond 20u ligt nog iets te gaan doen buiten in de zetel ploffen met een goed boek. In het najaar heb ik wel wat dagen verlof genomen om wat in de tuin te werken en om effectief ook wat in de natuur te gaan wandelen - maar dat volstaat natuurlijk niet.

Het speelt ergens in mijn achterhoofd om eens een stevig te snoeien in calorieën om dat gewicht kwijt te spelen maar dat is niet bepaald een duurzame manier. Heb wel wat halters gekocht (2 x 10 kg) waar ik bijna dagelijks oefeningen mee doe.

194 cm - 38 jaar - 106 kg (max gewicht is 108 kg op mijn 37, min gewicht is 83 kg op mijn 23). Rond 90 kg zou ik tevreden zijn.
Dagelijks dumbells gebruiken is niet perse nodig eigenlijk, tenzij je het voor onderhoud van jouw spieren doet. Als je het voor spieropbouw wil doen of om jouw maximale kracht te vergroten , dan train je met opbouwende gewichten en/of meer reps.. en dan heb je ook dagen waarbij je rust nodig hebt om te herstellen..
En als je een lichaam evenwichtig wil trainen dan heeft jouw onderlichaam ook training nodig natuurlijk.
Je kan alles thuis trainen. Voor onderlichaam vb , squats en enkele keren op en af de trap..

Je kan gewoon ook iedere morgen en/of avond push-ups doen bvb..
Dag 1: in het eerste halfuur na het opstaan beetje in beweging komen eerst en dan es kijken hoeveel push-ups je kan doen.
Hou dat aantal aan de 1e week, iedere morgen.
Geleidelijk aan voeg je een extra push-up toe.
Als je wil kan je het s'avonds ook doen..
Ik doe s'morgens paar minuutjes gymnastiek en als laatste push-ups..duurt echt toch niet lang?

Ik denk wel niet dat je enkel bijgekomen bent door alleen te weinig beweging. Misschien es jouw voeding gedurende de dag checken?
Niet enkel calorieën beperken, zoals je zelf aangaf..maar gezond en gevarieerd eten..

Met beetje geduld en volharding kom je er wel.

Je hoeft niet te sporten hé om af te vallen.
https://tdeecalculator.net/ via deze calculator weet je hoeveel calorieën je mag eten.
Log je eten in een programma zoals bv myfitnesspal en kijk hoeveel je te veel eet en pas aan. Vermageren doe je simpel door minder te eten dan je lichaam nodig heeft, ongezond of gezond maakt niet voor te vermageren.

Maar gezond of ongezond eten maakt wel uit voor jouw lichaam.
NIet alles met veel calorieën is ongezond trouwens.
Welke voedingsstoffen in voeding zitten zijn ook belangrijk, ongeacht de calorie.
Misschien vind jij dat niet belangrijk?

Als je gezonder eet , val je meestal af. (Beetje voedingskennis is wel aangeraden)
Wil jij de rest van jouw leven calorieën tellen?
Het is makkelijker om gezondere gewoontes aan te leren (word je gewoon) vind ik.

Je gewicht is een evenwicht tussen wat je als voeding consumeert en wat je verbruikt. Op details na is dat kcal in/uit natuurlijk. Maar je verbruik is grotendeels gewoon "bestaan". Mensen overschatten wat sport net kan aanpassen, omdat men kijkt naar mensen die heel veel kilometers malen (cardio) of zeer veel spiermassa hebben (vooral meer verbruik doorheen de dag).

Als je nu begint te sporten zal dat zeker gezonder zijn, en in principe heb je dan meer verbruik. Maar zonder dat je let op wat je eet is de kans groot dat je ook meer gaat eten want van sporten krijg je doorgaans honger.

Voor meer beweging in te bouwen (los van het feit of het helpt met vermageren):

Ik heb een bureaufunctie: bureaustoel omgeruild voor een deskbike en fiets zo een aantal uren op een dag aan mijn bureau.

Woon-werk verkeer ook met de fiets. Smiddags gaan wandelen.

Als ik moet wachten tijdens de hobby's van de kinderen, ga ik lopen.

Bakfiets aangeschaft en alle verplaatsingen onder de kerktoren met de fiets, ook mijn wekelijkse boodschappen enz...

Ivm krachttraining bekijken wanneer je dit kan doen en hoelang en daarrond een schema bouwen. Er bestaan verschillende zeer goede schema's, maar je bent er niets mee als je geen 3 keer per week een uur kunt trainen.

@Avondland, als ik niet "down the rabbit hole" van krachttraining zou gegaan zijn zou ik gewoon wat kettlebell swings doen voor de TV 's avonds. Goed voor postuur, beetje meer richting uithouding dan enkel kracht, en met minimale uitrusting te doen. Maar zoals bij alles moet je vooral iets vinden dat je kan/wil volhouden.

ik sta qua gewicht nu wel echt goed, wil nog een paar kilo kwijt dat ik de kaap van de 30kg kwijt kan aantikken en dan heb ik een paar kilo marge om bij te komen desnoods.

Maar mijn buikvet en manboobs zouden nog wel iets minder mogen.

Echter het sporten heeft er nog nooit in gezeten, de enige kans op slagen is dat ik iets doe dat ik thuis gewoon kan doen.
Ik heb een roeimachine, en verder niets.

Wat zijn zo de eenvoudige dingen voor thuis voor wat buikvet te verliezen? Of zijn dat gewoon situps :D

Het heeft geen zin van mezelf voor te liegen van naar de gym te gaan, ik weet toch dat dat 3 keer gaat gebeuren en dan niet meer. Eerlijk duurt het langst, ook met jezelf.

Als je vet verliest, verlies je niet een beetje vet van overal?
Moeilijk om specifiek enkel buik/borst vet te verliezen denk ik.
Duursporten verliest redelijk wat vet.. misschien een hometrainer aanschaffen en een uurke voor tv fietsen? 😉

Als je vet verliest, verlies je niet een beetje vet van overal?
Moeilijk om specifiek enkel buik/borst vet te verliezen denk ik.
Duursporten verliest redelijk wat vet.. misschien een hometrainer aanschaffen en een uurke voor tv fietsen? 😉
Hij heeft al een roeimachine. Daar zou het in principe ook mee moeten lukken lijkt me. Kijkt wel net iets minder makkelijk tv.

ik sta qua gewicht nu wel echt goed, wil nog een paar kilo kwijt dat ik de kaap van de 30kg kwijt kan aantikken en dan heb ik een paar kilo marge om bij te komen desnoods.

Maar mijn buikvet en manboobs zouden nog wel iets minder mogen.

Echter het sporten heeft er nog nooit in gezeten, de enige kans op slagen is dat ik iets doe dat ik thuis gewoon kan doen.
Ik heb een roeimachine, en verder niets.

Wat zijn zo de eenvoudige dingen voor thuis voor wat buikvet te verliezen? Of zijn dat gewoon situps :D

Het heeft geen zin van mezelf voor te liegen van naar de gym te gaan, ik weet toch dat dat 3 keer gaat gebeuren en dan niet meer. Eerlijk duurt het langst, ook met jezelf.
Je komt vetmassa bij en verliest die volgens je genetica. Je hele metabolisme gaat niet speciaal van je buik vet verbranden omdat je die spieren gebruikt. Buikvet is, zeker bij mannen, zowat het eerste dat je krijgt en laatste dat je verliest.

Je gewicht is een evenwicht tussen wat je als voeding consumeert en wat je verbruikt. Op details na is dat kcal in/uit natuurlijk. Maar je verbruik is grotendeels gewoon "bestaan". Mensen overschatten wat sport net kan aanpassen, omdat men kijkt naar mensen die heel veel kilometers malen (cardio) of zeer veel spiermassa hebben (vooral meer verbruik doorheen de dag).

Als je nu begint te sporten zal dat zeker gezonder zijn, en in principe heb je dan meer verbruik. Maar zonder dat je let op wat je eet is de kans groot dat je ook meer gaat eten want van sporten krijg je doorgaans honger.
Krachttraining is eigenlijk de meest overroepen sport als het op gewichtsverlies komt. Niet in de zin dat het geen goede sport is eh, alles behalve. Maar vrijwel iedereen overschat het aantal kcal die je verbrand bij gewichtheffen. Zelfs met een uur intensief krachttraining zit je maar ergens tussen de 150-300 kcal. En aan die 300 kcal gaat 90% van de mensen die je in de gemiddelde fitness ziet rondlopen niet aankomen. Doe je 3 x per week kracht maar eet je elke dag een leo koek als 4-uurtje heb je puur de verbrande kcal al teniet gedaan. (krachttraining heeft natuurlijk meer effect dan enkel kcal verbanden) Op dat vlak is cardio een pak efficiënter als het puur om kcal verbranden gaat.

80% van gewichtverlies gebeurt in de keuken. Beweging moet je in mijn ogen puur voor de gezondheid zien. Zelf loop ik nu elke dag 5 km en doe ik +- 40 minuten kracht en voor die 2 samen reken ik 200 kcal. Het zal door de cardio misschien iets meer zijn, maar sport moet je in mijn ogen toch vooral conservatief erbij tellen.

Krachttraining is eigenlijk de meest overroepen sport als het op gewichtsverlies komt. Niet in de zin dat het geen goede sport is eh, alles behalve. Maar vrijwel iedereen overschat het aantal kcal die je verbrand bij gewichtheffen. Zelfs met een uur intensief krachttraining zit je maar ergens tussen de 150-300 kcal. En aan die 300 kcal gaat 90% van de mensen die je in de gemiddelde fitness ziet rondlopen niet aankomen. Doe je 3 x per week kracht maar eet je elke dag een leo koek als 4-uurtje heb je puur de verbrande kcal al teniet gedaan. (krachttraining heeft natuurlijk meer effect dan enkel kcal verbanden) Op dat vlak is cardio een pak efficiënter als het puur om kcal verbranden gaat.

80% van gewichtverlies gebeurt in de keuken. Beweging moet je in mijn ogen puur voor de gezondheid zien. Zelf loop ik nu elke dag 5 km en doe ik +- 40 minuten kracht en voor die 2 samen reken ik 200 kcal. Het zal door de cardio misschien iets meer zijn, maar sport moet je in mijn ogen toch vooral conservatief erbij tellen.
Krachttraining die je vooral voor spieropbouw en/of spieruithouding toch? Diegenen die het puur voor meer spierkracht doen trainen meestal nogal zwaar en/of fanatiek 💪😄.

Als ik m'n dagelijks push-ups 2 dagen oversla, voel ik al het verschil dat ik meer moeite moet doen. Je hebt altijd voordeel bij krachttraining.

Volledig akkoord met Carrion en ik zou het zelf door trekken dat sport niet perse goed is als je gewicht wilt verliezen gewoon omdat bij 90% van de mensen dat het valse gevoel geeft dat ze meer kunnen eten en dat eten dan slecht inschatten waardoor ze gewoon even veel/meer kcal binnenkrijgen.

Sporten (zowel cardio als kracht) moet je doen voor je gezondheid, iets wat voor mij iets anders is dan enkel je gewicht.

Krachttraining die je vooral voor spieropbouw en/of spieruithouding toch? Diegenen die het puur voor meer spierkracht doen trainen meestal nogal zwaar en/of fanatiek 💪😄.

Als ik m'n dagelijks push-ups 2 dagen oversla, voel ik al het verschil dat ik meer moeite moet doen. Je hebt altijd voordeel bij krachttraining.
Krachttraining wordt meer en meer aanzien als noodzakelijk voor de gezondheid, zeker op latere leeftijd.

Mits wat intensiteit wordt 48 uur tussen trainingen aangeraden doorgaans, van 72 uur ga je niets verliezen hoor.

Krachttraining doe je niet enkel puur voor spieropbouw natuurlijk. Uw botten worden sterker, uw stabilisators worden sterker, zoals Sylverscythe zegt zijn er ook steeds meer studies die aantonen dat krachttraining ook voordelig is op latere leeftijd.

Ik vermoed dat je laatste zin eerder psychologisch is. Er is geen enkele wereld waar je na 48 uur al kracht- of spierverlies hebt dermate dat je voelt dat je oefeningen zwaarder worden. Dat gevoel kan ook gewoon dag tot dag verschillen afhankelijk van hoe goed je geslapen hebt, ziekte, etc.

Terug
Bovenaan