Overgewicht, ondergewicht

Ik snap niet waarom aardappelen zo in een slecht daglicht geplaatst worden. Check eens de calorische dichtheid van koolhydraatbronnen zoals aardappelen, pasta, brood, rijst.
Ze verzadigen ook nog eens meer dan rijst en alle dergelijke.
M'n zus is 15 kilo afgevallen door voornamelijk aardappelen te eten als koolhydraat bon (+ helft van bord groenten) en boterhammen s'middags met soms een slaatje. Het moet allemaal niet zo overdreven moeilijk...

En sport? Die ging gewoon 3x week wandelen, een goei 5km met op zondag een uitschieter van 7km of meer.
Sport is overrated voor afvallen, maar is zeker goed voor de rest van uw gezondheid.
Het blijft nog altijd 70 tot 80% voeding en de rest is slaap en beweging...

maar steken in dezelfde eetgewoontes.
Wat misschien kan helpen is je eetgewoontes niet aanpassen, maar je koopgewoontes.

Ik ben zelf echt een ongecontroleerde vreetzak. Als er een zak chips in de kast ligt gaat die op, volledig, die avond. Dus ik heb geleerd dat het makkelijker is om in de winkel 10 seconden sterk te zijn en die zak gewoon niet te kopen, ipv dagen/weken sterk te zijn en die zak niet op te eten.

In ieder geval, niet opgeven, je kan dit! Het begin is het moeilijkst.

Ik snap niet waarom aardappelen zo in een slecht daglicht geplaatst worden. Check eens de calorische dichtheid van koolhydraatbronnen zoals aardappelen, pasta, brood, rijst.
M'n zus is 15 kilo afgevallen door voornamelijk aardappelen te eten als koolhydraat bon (+ helft van bord groenten) en boterhammen s'middags met soms een slaatje. Het moet allemaal niet zo overdreven moeilijk...

En sport? Die ging gewoon 3x week wandelen, een goei 5km met op zondag een uitschieter van 7km of meer.
Sport is overrated voor afvallen, maar is zeker goed voor de rest van uw gezondheid.
Klopt inderdaad, sport wordt overschat qua calorie-consumptie en als je je bord voor 50% met groenten vult dan zijn aardappelen geen grote boosdoener want de vezels in de groenten zorgen ervoor dat de vertering tijd vergt en dus geen piek in bloedsuikerspiegel van de koolhydraten van die aardappelen.

in the end komt het toch altijd weer uit op calorie in <> calorie uit, en de "calorie in" beperken is dan de "kunst", manier waarop maakt minder uit, kies gewoon voor een aanpak waarbij je je kan voorstellen dat je die nog 10 jaar kan volhouden

Iemand een tip voor smorges als ontbijt?

Ik heb vroeger havermout (gemengd met banaan) geprobeerd ma vond de smaak nogal flets. Opgewarmd in de microgolf viel al helemaal tegen.
Misschien is die smaak ook iets waar je aan moet wennen omdat je gesuikerde zaken gewoon bent. Ik eet al jaren havermout met zonnebloempitten en cacaopoeder (zonder suiker). Ik kook dat, genoeg voor 3 dagen, in 50% water en 50% melk. Zoals anderen hier al aangaven kun je makkelijk die smaak aanpassen door er andere zaken onder te mengen, en wat zout toe te voegen.

Die Quaker's zijn heel smakelijk maar bevatten veel suiker. Ik weet dat Delhaize bv. deze heeft:

Dat komt in de buurt en is o.a. met stevia gezoet. Ze hebben er ook andere varianten van (let wel op, sommigen zijn gewoon met suiker en dus niet beter dan die Quaker's. Je zoekt die met nutriscore A.
Wat is er trouwens mis met een normaal brood? Ik eet nog steeds elke morgen nen boterham met kippewit, ei & groeten, vult enorm en de laatste keer dat ik het berekende was het ~400 kcal
Maak er volkoren van en het klopt helemaal. Brood heeft een slechte naam omdat mensen dan bv. voor wit brood kiezen en je voor je het weet een berg calorieën binnenkrijgt zonder erg lang verzadigd te zijn. Geef mij zo'n typisch wit brood van de bakker/winkel, dun gesneden, en ik eet een half brood per maaltijd, waar alles dan nog eens belegd is.

Ik denk dat aardappelen een beetje hetzelfde worden bekeken als brood. In een typische Vlaamse maaltijd is dat vaak een serieuze portie aan aardappelen (en in puree dan nog met room of boter soms), waardoor je makkelijk een hoop calorieën binnenkrijgt. Natuurlijk, als je daar wat rationeel mee omspringt is er niets mis met aardappelen.

Met sport ben ik akkoord hoor, dat is hier al vaker gezegd: mensen overschatten wat sporten aan calorieën verbrandt. Eet een snoepreep of drink een sportdrank genre AA om te "herstellen" (wat voor de gelegenheidssporter onzin is) en je krijgt mogelijk meer extra binnen.

Laatst bewerkt:
glycemische index van "normaal" brood is ongeveer even hoog als een klontje suiker, als je er voldoende groenten bij doet is het goed, maar het brood op zich is tricky, want al die suikers zorgen voor stijging van je bloedsuikerspiegel en dus dipje paar uur later waardoor je weer honger gaat hebben.

kippewit is ook niet zo ideaal als het klinkt, als het uit een pakje van de winkel komt zal er ook wel pak suiker bij zitten, als het effectief wit van de kip is dat je er zelf af haalt dan is het iets anders, maar ik vermoed dat je het uit een pakje haalt?
Over het "brood"...dit kan ik enkel maar beamen! Sinds mijn zoon diabetes type 1 heeft en dus constant gemonitord wordt, is het "vrij simpel" voor het ontbijt:
* Ontbijtgranen à la Kellog's: hij mag nog zoveel insuline inspuiten als hij wilt, dan nog heeft hij een enorme piek van zijn bloedsuikerspiegel en daarna natuurlijk een enorme dip waar hij na 1 uur absoluut terug suiker moet eten
* Wit brood: piek ietsje minder als de ontbijtgranen maar de dip erna is even gigantisch
* Zuurdesembrood: kleine piek maar geen forse daling erna...kan een paar uur verder zonder zich bezig te houden met zijn suikers
* Het idale ontbijt voor hem: huisgemaakte granola + volle griekse yoghurt + fruit: minder insuline nodig, geen enkele piek!

Indien hij toch voor brood kiest dans eet hij eerst een eitje en dan pas het brood + beleg, maakt ook een mooi verschil.

Met sport ben ik akkoord hoor, dat is hier al vaker gezegd: mensen overschatten wat sporten aan calorieën verbrandt. Eet een snoepreep of drink een sportdrank genre AA om te "herstellen" (wat voor de gelegenheidssporter onzin is) en je krijgt mogelijk meer extra binnen.

Bottom line en erg kort door de bocht: sport om gezond te zijn, voeding om te vermageren.

Ja, als ik in volle aanloop naar een marathon 9 uur per week aan het lopen ben verbrand ik genoeg kcal om 1 kg te vermageren, maar minstens driekwart daarvan moet ik toch al compenseren om niet te zwak te staan.

edit: ik eet trouwens gewoon brood. Liefst bruin, en graag volkoren, maar het gezin thuis eet dat niet echt dus vaak eet ik dat niet. Het gaat er dan om dat je je aan hoeveelheden houdt en dat je geen vreetbuien krijgt, maar dan is er op zich ook niet veel mis met brood in een evenwichtig eetpatroon.

Iemand een tip voor smorges als ontbijt?

Ik heb vroeger havermout (gemengd met banaan) geprobeerd ma vond de smaak nogal flets. Opgewarmd in de microgolf viel al helemaal tegen.

Onlangs dit meegebracht en vind ik superlekker gemengd onder magere platte kaas maar vrees of het al niet even erg is als brood eten :')

AHI_43545239373932393236
Je moet maar eens zoeken in verschillende supermarkten. Er zijn tientallen merken en varianten van granola. Sinds kort heb ik m'n eerste maaltijd van de dag (lunch) veranderd van boterhammen naar yoghurt (Grieks of skyr) met granola en blauwe bessen en/of banaan.
Sindsdien heb ik al heel wat merken geprobeerd, ook al omdat ik allergisch ben aan amandel- en hazelnoten en dat in redelijk wat merken zit.
Voorlopig vind ik de granola van Eat Natural met boekweit wel de beste. Die vind je in Carrefour, maar daar is ie wel duur. In Jumbo is ie quasi 2 euro goedkoper. Ook die van Bamboo (te vinden in Delhaize, Jumbo en Carrefour) is lekker (deze bv: https://www.delhaize.be/nl/shop/Zoe...Granola-Pure-chocolade/p/S2020042200423530000).
En de granola met rode vruchten van het huismerk van Jumbo vond ik ook wel wat hebben.
De granola met chocolade en karamel van het huismerk van Delhaize was me te zoet.

Je moet maar eens zoeken in verschillende supermarkten. Er zijn tientallen merken en varianten van granola. Sinds kort heb ik m'n eerste maaltijd van de dag (lunch) veranderd van boterhammen naar yoghurt (Grieks of skyr) met granola en blauwe bessen en/of banaan.
Sindsdien heb ik al heel wat merken geprobeerd, ook al omdat ik allergisch ben aan amandel- en hazelnoten en dat in redelijk wat merken zit.
Voorlopig vind ik de granola van Eat Natural met boekweit wel de beste. Die vind je in Carrefour, maar daar is ie wel duur. In Jumbo is ie quasi 2 euro goedkoper. Ook die van Bamboo (te vinden in Delhaize, Jumbo en Carrefour) is lekker (deze bv: https://www.delhaize.be/nl/shop/Zoe...Granola-Pure-chocolade/p/S2020042200423530000).
En de granola met rode vruchten van het huismerk van Jumbo vond ik ook wel wat hebben.
De granola met chocolade en karamel van het huismerk van Delhaize was me te zoet.

Ook al eens zelf proberen te maken? Gewoon wat je wil mengen op bakpapier en de oven in. Mijn vrouw koopt de ingrediënten op Pit & Pit, maar er zijn wellicht ook goedkopere alternatieven. Tips voor de ingrediënten vond ik hier.

Ik moet sommige tips hier nog eens deftig lezen maar daarnet rap in de winkel (Alvo) eens wat dingen meegepakt :LOL: Blauwe bessen al niet gevonden. En ja van Soja melk ken ik nog niet veel :p

Test cases:
granola vs muesli (A labels)
soja melk vs platte kaas

Opmerking: ik ontbijt wel graag. Niets zo zalig als zo half wakker met een kom ontbijtgranen achter uwe pc te zitten met een tas koffie. Ik moet ook zeggen dat ik sneller een voldaan gevoel heb en makkelijk tot de middag verder kan. Vroeger met zo van die droge boterhammen at ik veel te snel tussendoortjes.

Gezond2.jpg

Laatst bewerkt:
Dit gaat er elke morgen wel goed in hier en er komt toch niet al te veel bij.

Ook lekker makkelijk. Ik maak er zo'n 4/5 op voorhand klaar en ik moet in de ochtend al nergens naar kijken. Ik maak het sinds kort wel met Skyr in plaats van Griekse Yoghurt 10%. Dat gaat ook al wat helpen.

Waar gaat je voorkeur naar uit? Android/Ios of mag het gerust merkgerelateerd zijn zoals Garmin/Fitbit bijvoorbeeld?

De Garmin Venu 2s die eniac geplaatst heeft ziet er wel zeer goed uit alleen beetje te 'mannelijk' naar mijn gevoel maar ik heb gezien dat ze daarin ook elegante, witte modelletjes hebben.
Ga dat eens verder bekijken, bedankt iedereen voor de tips.

Wat ik vooral mis is een goede snack om rond 15-16u te eten op het werk.
Ik denk dan meteen aan van die graanrepen maar die zijn vaak overloaded met suiker etc…
Fruit eet ik smorgens al.

Wat ik vooral mis is een goede snack om rond 15-16u te eten op het werk.
Ik denk dan meteen aan van die graanrepen maar die zijn vaak overloaded met suiker etc…
Fruit eet ik smorgens al.

Een andere vraag die je kan stellen is waarom je die snack wil?
Ik heb persoonlijk nooit die logica, die er al van kinds af aan wordt ingedrild, van snacks in de voor- en namiddag begrepen. Soms zie ik collega's rond me zitten die eigenlijk een hele dag door aan het eten zijn.

Ik heb persoonlijk nooit die logica, die er al van kinds af aan wordt ingedrild, van snacks in de voor- en namiddag begrepen. Soms zie ik collega's rond me zitten die eigenlijk een hele dag door aan het eten zijn.

Gewoon honger en een flauw gevoel, en pure gewoonte.
Wij eten 's avonds thuis ook pas rond 20u en op sommige dagen 22u30.
Ontbijten doe ik niet, nooit gedaan. Het zou ook nog een optie zijn om de structuur wat aan te passen maar de eerste 2 uren krijg ik niks binnen behalve een halve koffie ofzo op het werk.
Rond 10u een banaan en appel. Lunch is relatief kleine portie en dan kweek je een hongergevoel in de late namiddag.

Gelieve nooit makreel uit blik op het werk te eten.
Ik snack eigenlijk niet hoor, maar moest ik dat nu meehebben at ik dat wel gewoon. Bureau alleen en je kan je tanden ook op het werk poetsen, ik heb wel wat collega's gehad die dat deden.
Akkoord, ik doe dat eigenlijk ook niet, maar ik eet wel redelijk wat voor ontbijt, lunch, en avondeten. In de late avond kreeg ik dan ook wel zin in meer rommel (zie eerdere post).
Gewoon honger en een flauw gevoel, en pure gewoonte.
Wij eten 's avonds thuis ook pas rond 20u en op sommige dagen 22u30.
Ontbijten doe ik niet, nooit gedaan. Het zou ook nog een optie zijn om de structuur wat aan te passen maar de eerste 2 uren krijg ik niks binnen behalve een halve koffie ofzo op het werk.
Rond 10u een banaan en appel. Lunch is relatief kleine portie en dan kweek je een hongergevoel in de late namiddag.
Als je niet kan ontbijten zou ik al gewoon zwaarder eten tijdens de lunch.

Er is helemaal niets mis met snacks eten. Welke snacks je eet is belangrijker.
Als je honger hebt, kan je best altijd iets eten zodat je geen vreetbui krijgt wanneer het tijd is om te eten.
En sommige mensen hebben helemaal geen nood aan een tussendoortje en andere wel. Bij mij kan ik de ene dag perfect zonder een tussendoortje terwijl op een andere dag ik er wel eentje nodig heb. Kan zijn door dat ik actiever ben die dag, of dat ik te weinig bij een bepaalde maaltijd heb gegeten of dat een maaltijd later is dan normaal.

Terug
Bovenaan