Overgewicht, ondergewicht

Ik ben er stilaan onderdoor aan het gaan. Ik denk de voorbije paar jaar gedurig "het zal wel in orde komen" maar dat doet het niet en blijf maar steken in dezelfde eetgewoontes.

Ik ben er stilaan onderdoor aan het gaan. Ik denk de voorbije paar jaar gedurig "het zal wel in orde komen" maar dat doet het niet en blijf maar steken in dezelfde eetgewoontes.
Zelfde ingesteldheid gehad om uiteindelijk er echt ongelukkig van te zijn. Die slechte eetgewoontes afleren, is echt zo moeilijk als dit gepaard gaat (toch voor mij) met stress en te weinig slaap.

Al aan enige begeleiding gedacht?

Je moet jezelf vooral bedenken dat je niet plots moet overschakelen van je huidige situatie naar een gezondheidsfreak. Afhankelijk van waar je momenteel staat en wat je eetgewoontes momenteel zijn kan je ook kleine stapjes nemen. En zelfs kleine stapjes hebben een impact. Enkele (domme) voorbeelden:

Drink je momenteel 4 blikjes Cola per dag? Probeer dan over te schakelen op 4 blikjes Cola Zero, je hoeft zelfs het aantal niet meteen terug te schroeven.
Eet je momenteel 3 koeken per dag? Probeer eerst af te bouwen naar 2 per dag, dan wanneer je dit gewoon bent naar 1 per dag en zo verder.
Haal je momenteel 3 keer per week kebab/pizza/friet? Bouw het af naar 2 keer per week, en dan opnieuw wanneer je dit gewoon bent naar 1 keer per week.

Hetzelfde kan je ook op vlak van sporten doen. Doe je momenteel niets? Ga dan niet ineens 3 uur per dag in de fitness hangen. Probeer 2-3 dagen per week een half uurtje te gaan wandelen met wat muziek, podcast, de hond, uw goudvis, etc.

Elke week of zelfs pas elke 2 weken probeer je een nieuwe kleine stap te zetten. En ja, dan gaat het inderdaad zijn tijd nemen. Maar zie het zo, stel dat je die kleine stapjes elke 2 weken neemt gaat ja patroon tegen nieuwjaar er al volledig anders uitzien aangezien je tegen dan al 12 stappen hebt genomen.

Wat mij op vlak van voeding veel heeft geholpen is dat ik ben afgestapt van de gekende Vloamsche boerenkost. Ik probeer meer Mediteraans/Zuiders/Oosters te eten, meer pasta, rijst, wok, kip, etc. Want zelf vind ik niets zo afschuwelijk dan die standaard kapotgekookte bloemkool of bonen in melksaus. Het enige dat ik eigenlijk nog echt eet dat Belgische kost is, is friet. :unsure:

Laatst bewerkt:
Iemand een tip voor smorges als ontbijt?

Ik heb vroeger havermout (gemengd met banaan) geprobeerd ma vond de smaak nogal flets. Opgewarmd in de microgolf viel al helemaal tegen.

Onlangs dit meegebracht en vind ik superlekker gemengd onder magere platte kaas maar vrees of het al niet even erg is als brood eten :')

AHI_43545239373932393236

Ik heb vroeger havermout (gemengd met banaan) geprobeerd ma vond de smaak nogal flets. Opgewarmd in de microgolf viel al helemaal tegen.

Onlangs dit meegebracht en vind ik superlekker gemengd onder magere platte kaas maar vrees of het al niet even erg is als brood eten :')

AHI_43545239373932393236
Dat is een behoorlijke suikerbom ja! (ik vind die ook lekker. 😁)
Maar havermout op zich is idd 2x niets. Je kan er kaneel in doen, stukjes banaan, rozijnen, ik eet dat soms met diepvriesframbozen,...

Of ik maak havermoutpannenkoekjes met banaan!

Ik heb vroeger havermout (gemengd met banaan) geprobeerd ma vond de smaak nogal flets. Opgewarmd in de microgolf viel al helemaal tegen

Probeer het eens met sojamelk, van everyday of Albert Heijn (gezoet of ongezoet maakt niet uit). Veel en veel lekkerder dan gewone melk of water. Na de magnetron de schijfjes banaan er bij, mengen en smullen maar.. af en toe jezelf eens verwennen door er blauwe bessen en frambozen bij te doen. Fantastisch gewoon.

(Ik eet al bijna 10jaar niks anders meer qua ontbijt sinds ik de combi met sojamelk heb ontdekt😅)

Probeer het eens met sojamelk, van everyday of Albert Heijn (gezoet of ongezoet maakt niet uit). Veel en veel lekkerder dan gewone melk of water. Na de magnetron de schijfjes banaan er bij, mengen en smullen maar.. af en toe jezelf eens verwennen door er blauwe bessen en frambozen bij te doen. Fantastisch gewoon.

(Ik eet al bijna 10jaar niks anders meer qua ontbijt sinds ik de combi met sojamelk heb ontdekt😅)
Idd ik at het destijds met gewone melk. Een smaakloos papke :LOL: Ik moet idd eens blauwe bessen in huis halen, nooit geprobeerd.

Volgende week nog es een poging wagen. Havermout, banaan en blauwe bessen en andere melk.

AHI_43545239373932393236

Je hebt van Quaker Cruesli ook de granola original en granola noten & zaden die qua voedingswaarden veel beter zijn dan deze met chocolade. Meer eiwitten en minder suikers. Het blijft natuurlijk wel cruesli... maar ik heb zelf ook graag iets krokants :)

Mijn ontbijt in de zomer is standaard een 'smoothie bowl' met banaan, rode vruchten uit diepvries, soya melk en een schep eiwitpoeder. En daar dan een beetje cruesli bij. Als ik eens wat afwisseling wil ga ik eerder voor banaan met pindakaas en wat cacaopoeder, maar daarbij tellen de calorieën al snel op.

Qua havermout heb je wel wat opties om er meer smaak aan toe te voegen, zoals hierboven al staan. Ik wil daar ook zeker als tip de plantaardige melken met een smaakje aan toevoegen (vanilla, chocolade). Of een schepje proteïnepoeder aan de havermout toevoegen is ook altijd lekker!

AHI_43545239373932393236
Bij mymuesli verkopen ze ook havermoutmengelingen. De ene al wat gezonder dan de andere, maar zitten er tussen die best lekker zijn en waar voornamelijk gevriesdroogde vruchten aan toegevoegd zijn.

Ook bij de gewone muesli zitten er daar heel erg lekkere tussen die vooral granen en fruit zijn.

Je moet jezelf vooral bedenken dat je niet plots moet overschakelen van je huidige situatie naar een gezondheidsfreak. Afhankelijk van waar je momenteel staat en wat je eetgewoontes momenteel zijn kan je ook kleine stapjes nemen. En zelfs kleine stapjes hebben een impact. Enkele (domme) voorbeelden:

Drink je momenteel 4 blikjes Cola per dag? Probeer dan over te schakelen op 4 blikjes Cola Zero, je hoeft zelfs het aantal niet meteen terug te schroeven.
Eet je momenteel 3 koeken per dag? Probeer eerst af te bouwen naar 2 per dag, dan wanneer je dit gewoon bent naar 1 per dag en zo verder.
Haal je momenteel 3 keer per week kebab/pizza/friet? Bouw het af naar 2 keer per week, en dan opnieuw wanneer je dit gewoon bent naar 1 keer per week.

Hetzelfde kan je ook op vlak van sporten doen. Doe je momenteel niets? Ga dan niet ineens 3 uur per dag in de fitness hangen. Probeer 2-3 dagen per week een half uurtje te gaan wandelen met wat muziek, podcast, de hond, uw goudvis, etc.

Elke week of zelfs pas elke 2 weken probeer je een nieuwe kleine stap te zetten. En ja, dan gaat het inderdaad zijn tijd nemen. Maar zie het zo, stel dat je die kleine stapjes elke 2 weken neemt gaat ja patroon tegen nieuwjaar er al volledig anders uitzien aangezien je tegen dan al 12 stappen hebt genomen.

Wat mij op vlak van voeding veel heeft geholpen is dat ik ben afgestapt van de gekende Vloamsche boerenkost. Ik probeer meer Mediteraans/Zuiders/Oosters te eten, meer pasta, rijst, wok, kip, etc. Want zelf vind ik niets zo afschuwelijk dan die standaard kapotgekookte bloemkool of bonen in melksaus. Het enige dat ik eigenlijk nog echt eet dat Belgische kost is, is friet. :unsure:
Ik snap wel wat je zegt en dat is me eerder al gelukt maar ik raak echt niet over de drempel nu. Herval is een constante.

Ik snap wel wat je zegt en dat is me eerder al gelukt maar ik raak echt niet over de drempel nu. Herval is een constante.
Misschien wil je ergens toch nog te veel in 1x veranderen? Dan kan het helpen om gedurende enkele weken 1 iets aan te pakken. Bijvoorbeeld gedurende 3 weken jezelf een ontbijt proberen maken van 300 of 400ckal. Spelen met beleg en brood, zoeken naar alternatieven zoals havermout pannenkoeken of omelet,...
En dan ook enkel dat. Dat gaat je gewicht niet drastisch aanpakken maar een gezondere routine is veel waardevoller op langere termijn. Lukt dat, kijk dan op iets van beweging toe te voegen. Ik heb bvb de stap gezet om van 8000 naar 12000 stappen te gaan. Track je eigen stappen eens en probeer bewust daar 30% extra beweging aan toe te voegen. Niet met grootse dingen maar met een toerke te wandelen voor je gaat eten, boodschappen gaan doen met de fiets, 3x per week 10 of 15 lengtes te gaan zwemmen,... Er zal wel iets zijn van beweging dat je aankan, zowel fysiek als naar volhouden toe. En ook hier is beperkt ingrijpen de essentie, iets wat je op lange termijn vol kan houden. En zo geleidelijk aan kleine veranderingen (bvb zoeken naar snacks die minder ckal bevatten maar die je toch smaken) tot je ziet dat er effect komt op de weegschaal. En vooral gedurende enkele weken maar op 1 nieuw ding focussen en enkel dat. Niet èn ontbijt èn een slaatje 's middags èn 3x per week gaan sporten èn... Neen. Gewoon je tijd nemen en je gedurende weken slechts op 1 nieuwigheid focussen.

AHI_43545239373932393236
Klein beetje zout in de haver+melk mengeling doet voor mij al heel veel.

Je kan als alternatief ook eens naar de zakken van Delhaize kijken. Die vallen best goed mee qua macro's. Paar jaar geleden eens een heleboel van dat soort dingen vergeleken, misschien heb je er nog wat aan, maar het zal wat outdated zijn (vooral de prijzen...): https://imgtr.ee/image/JGVGj

Je geraakt er zelf niet uit, dus ga je best naar je huisarts om advies te vragen. Die zal je wel kunnen doorverwijzen naar begeleiding of een andere aanpak voorstellen.

AHI_43545239373932393236
Ontbijt skippen? Ik doe dit nu al een tijdje en zie eigenlijk enkel voordelen, neem pas eerste calorieën bij lunch en heb eigenlijk nauwelijks honger, gewoon glas water is voldoende… probeer het eens, wie weet valt het wel mee

Ontbijt skippen? Ik doe dit nu al een tijdje en zie eigenlijk enkel voordelen, neem pas eerste calorieën bij lunch en heb eigenlijk nauwelijks honger, gewoon glas water is voldoende… probeer het eens, wie weet valt het wel mee
Uiteindelijk komt het gewoon neer op wat minder calorieën innemen natuurlijk.

een bananenbrood kan je ook maken als alternatief. Uw havermout in de blender gooien en dan gebruik je dat als bloem. Opletten met de recepten die je vindt want veel gooien daar nog een berg suiker in en dan is het eerder cake dan iets anders. Ik zoet dat met rozijnen of dadels.

Wat is er trouwens mis met een normaal brood? Ik eet nog steeds elke morgen nen boterham met kippewit, ei & groeten, vult enorm en de laatste keer dat ik het berekende was het ~400 kcal

Edit: @Buon, wat Carrion zegt klopt allemaal, wat je misschien ook eens kan proberen de komende weken, is gewoon niet denken aan calorieën/afvallen, maar op zoek gaan naar lekkere gerechten/recepten die gemakkelijk te maken zijn en (vrij) gezond zijn, experimenteer wat en als je dingen vindt die je lekker vindt, opschrijven voor later ;)

Laatst bewerkt:
Wat is er trouwens mis met een normaal brood? Ik eet nog steeds elke morgen nen boterham met kippewit, ei & groeten, vult enorm en de laatste keer dat ik het berekende was het ~400 kcal
glycemische index van "normaal" brood is ongeveer even hoog als een klontje suiker, als je er voldoende groenten bij doet is het goed, maar het brood op zich is tricky, want al die suikers zorgen voor stijging van je bloedsuikerspiegel en dus dipje paar uur later waardoor je weer honger gaat hebben.

kippewit is ook niet zo ideaal als het klinkt, als het uit een pakje van de winkel komt zal er ook wel pak suiker bij zitten, als het effectief wit van de kip is dat je er zelf af haalt dan is het iets anders, maar ik vermoed dat je het uit een pakje haalt?

De iets betere versie daarvan is deze:

Ik vind hem lekker met wat amandelmelk of hazelnootmelk. Die eet ik wanneer ik niet echt aan het opletten ben. En voor de rest inderdaad gewoon havermout, maar daar maakt de bereiding ook uit. Doe eens niet in de microgolf, maar op een lager vuurtje een langere tijd. Tot hij helemaal uit elkaar valt. Ik doe er dan ook nog wat rozijnen bij, maar dat kan nog van alles zijn. Gedroogde bessen, chia, zaden... alleen wel niet overdrijven, een klein handje in totaal is meer dan genoeg.

Terug
Bovenaan