Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Zelfde ingesteldheid gehad om uiteindelijk er echt ongelukkig van te zijn. Die slechte eetgewoontes afleren, is echt zo moeilijk als dit gepaard gaat (toch voor mij) met stress en te weinig slaap.Ik ben er stilaan onderdoor aan het gaan. Ik denk de voorbije paar jaar gedurig "het zal wel in orde komen" maar dat doet het niet en blijf maar steken in dezelfde eetgewoontes.
Je moet jezelf vooral bedenken dat je niet plots moet overschakelen van je huidige situatie naar een gezondheidsfreak. Afhankelijk van waar je momenteel staat en wat je eetgewoontes momenteel zijn kan je ook kleine stapjes nemen. En zelfs kleine stapjes hebben een impact. Enkele (domme) voorbeelden:Ik ben er stilaan onderdoor aan het gaan. Ik denk de voorbije paar jaar gedurig "het zal wel in orde komen" maar dat doet het niet en blijf maar steken in dezelfde eetgewoontes.

Dat is een behoorlijke suikerbom ja! (ik vind die ook lekker.Iemand een tip voor smorges als ontbijt?
Ik heb vroeger havermout (gemengd met banaan) geprobeerd ma vond de smaak nogal flets. Opgewarmd in de microgolf viel al helemaal tegen.
Onlangs dit meegebracht en vind ik superlekker gemengd onder magere platte kaas maar vrees of het al niet even erg is als brood eten :')
![]()
)
Iemand een tip voor smorges als ontbijt?
Ik heb vroeger havermout (gemengd met banaan) geprobeerd ma vond de smaak nogal flets. Opgewarmd in de microgolf viel al helemaal tegen
)Idd ik at het destijds met gewone melk. Een smaakloos papkeProbeer het eens met sojamelk, van everyday of Albert Heijn (gezoet of ongezoet maakt niet uit). Veel en veel lekkerder dan gewone melk of water. Na de magnetron de schijfjes banaan er bij, mengen en smullen maar.. af en toe jezelf eens verwennen door er blauwe bessen en frambozen bij te doen. Fantastisch gewoon.
(Ik eet al bijna 10jaar niks anders meer qua ontbijt sinds ik de combi met sojamelk heb ontdekt)
Ik moet idd eens blauwe bessen in huis halen, nooit geprobeerd.Iemand een tip voor smorges als ontbijt?
Ik heb vroeger havermout (gemengd met banaan) geprobeerd ma vond de smaak nogal flets. Opgewarmd in de microgolf viel al helemaal tegen.
Onlangs dit meegebracht en vind ik superlekker gemengd onder magere platte kaas maar vrees of het al niet even erg is als brood eten :')
![]()

Bij mymuesli verkopen ze ook havermoutmengelingen. De ene al wat gezonder dan de andere, maar zitten er tussen die best lekker zijn en waar voornamelijk gevriesdroogde vruchten aan toegevoegd zijn.Iemand een tip voor smorges als ontbijt?
![]()
Ik snap wel wat je zegt en dat is me eerder al gelukt maar ik raak echt niet over de drempel nu. Herval is een constante.Je moet jezelf vooral bedenken dat je niet plots moet overschakelen van je huidige situatie naar een gezondheidsfreak. Afhankelijk van waar je momenteel staat en wat je eetgewoontes momenteel zijn kan je ook kleine stapjes nemen. En zelfs kleine stapjes hebben een impact. Enkele (domme) voorbeelden:
Drink je momenteel 4 blikjes Cola per dag? Probeer dan over te schakelen op 4 blikjes Cola Zero, je hoeft zelfs het aantal niet meteen terug te schroeven.
Eet je momenteel 3 koeken per dag? Probeer eerst af te bouwen naar 2 per dag, dan wanneer je dit gewoon bent naar 1 per dag en zo verder.
Haal je momenteel 3 keer per week kebab/pizza/friet? Bouw het af naar 2 keer per week, en dan opnieuw wanneer je dit gewoon bent naar 1 keer per week.
Hetzelfde kan je ook op vlak van sporten doen. Doe je momenteel niets? Ga dan niet ineens 3 uur per dag in de fitness hangen. Probeer 2-3 dagen per week een half uurtje te gaan wandelen met wat muziek, podcast, de hond, uw goudvis, etc.
Elke week of zelfs pas elke 2 weken probeer je een nieuwe kleine stap te zetten. En ja, dan gaat het inderdaad zijn tijd nemen. Maar zie het zo, stel dat je die kleine stapjes elke 2 weken neemt gaat ja patroon tegen nieuwjaar er al volledig anders uitzien aangezien je tegen dan al 12 stappen hebt genomen.
Wat mij op vlak van voeding veel heeft geholpen is dat ik ben afgestapt van de gekende Vloamsche boerenkost. Ik probeer meer Mediteraans/Zuiders/Oosters te eten, meer pasta, rijst, wok, kip, etc. Want zelf vind ik niets zo afschuwelijk dan die standaard kapotgekookte bloemkool of bonen in melksaus. Het enige dat ik eigenlijk nog echt eet dat Belgische kost is, is friet.![]()
Misschien wil je ergens toch nog te veel in 1x veranderen? Dan kan het helpen om gedurende enkele weken 1 iets aan te pakken. Bijvoorbeeld gedurende 3 weken jezelf een ontbijt proberen maken van 300 of 400ckal. Spelen met beleg en brood, zoeken naar alternatieven zoals havermout pannenkoeken of omelet,...Ik snap wel wat je zegt en dat is me eerder al gelukt maar ik raak echt niet over de drempel nu. Herval is een constante.
Klein beetje zout in de haver+melk mengeling doet voor mij al heel veel.Iemand een tip voor smorges als ontbijt?
![]()
Je geraakt er zelf niet uit, dus ga je best naar je huisarts om advies te vragen. Die zal je wel kunnen doorverwijzen naar begeleiding of een andere aanpak voorstellen.Ik snap wel wat je zegt en dat is me eerder al gelukt maar ik raak echt niet over de drempel nu. Herval is een constante.
Ontbijt skippen? Ik doe dit nu al een tijdje en zie eigenlijk enkel voordelen, neem pas eerste calorieën bij lunch en heb eigenlijk nauwelijks honger, gewoon glas water is voldoende… probeer het eens, wie weet valt het wel meeIemand een tip voor smorges als ontbijt?
![]()
Uiteindelijk komt het gewoon neer op wat minder calorieën innemen natuurlijk.Ontbijt skippen? Ik doe dit nu al een tijdje en zie eigenlijk enkel voordelen, neem pas eerste calorieën bij lunch en heb eigenlijk nauwelijks honger, gewoon glas water is voldoende… probeer het eens, wie weet valt het wel mee

glycemische index van "normaal" brood is ongeveer even hoog als een klontje suiker, als je er voldoende groenten bij doet is het goed, maar het brood op zich is tricky, want al die suikers zorgen voor stijging van je bloedsuikerspiegel en dus dipje paar uur later waardoor je weer honger gaat hebben.Wat is er trouwens mis met een normaal brood? Ik eet nog steeds elke morgen nen boterham met kippewit, ei & groeten, vult enorm en de laatste keer dat ik het berekende was het ~400 kcal
De iets betere versie daarvan is deze:Iemand een tip voor smorges als ontbijt?
Absoluut niet. Wandelen met uw goudvis is geen evidentie.wat Carrion zegt klopt allemaal