Over pakjes, koeriers, douanekosten, invoerrechten enz.

Clowns van DPD moesten een breekbare bestelling leveren, duidelijk aangegeven met oranje lint in allerlei talen.
Ze slagen erin van de inhoud van 1 van die dozen te breken en op de opname van mijn deurbel kan ik ze horen overleggen hoe ze die doos gaan draaien zodat het zo min mogelijk opvalt dat er iets gebroken is :mad:

Jammer dat ik bij zo'n gebroken leveringen nooit thuis ben.

Hier vandaag goede ervaring met DPD. Pakket ging geleverd worden half uurtje voor ik van’t werk thuis kwam. Nogal duur pakket, maar wel 25kg, dus niet iets dat ge vlot ff mee zwiept int passeren. Rijhuis, dus geen optie om achteraan te zetten. Had gevraagd bij leveringsvoorkeuren, waar je naartoe kan via de mail met levermoment die ze sturen, om het wat uit het zicht achter de vuilbakken te leggen.
Kom thuis en onze restafvalbak is al van het trottoir gehaald (vanmorgen ophaling) en samen met gft bak, beiden zo geplaatst dat pak van op straat amper zichtbaar was.

Heb dat bij PostNL ook eens gevraagd. Toen stond het voor de voordeur, meer in het zicht was haast onmogelijk.

Als Amazon iets gaat verzenden met COLIS_PRIVE_BELU is het altijd hart vasthouden hier. Dat zijn hier allochtonen die met zo'n oude Mercedes rondrijden en gewoon pakjes in hun auto smijten. Wat ik daar allemaal al met meegemaakt heb:
- Leveren 90% van de keren bij de buren. En niet zomaar de buren, al bij 4 verschillende huizen in onze straat geleverd.
- Zetten het pakje keidroog neer gewoon aan de brievenbus van de buren, zonder te bellen (buren waren thuis, ik was thuis)
- Pakje staat op geleverd, nergens te vinden. 2 dagen later plots geleverd bij een buur
- Bellen aan en gaan direct weg, zonder te weten of er iemand thuis is
- Leveren letterlijk na 23u en later (enfin, daar kan ik niets op tegen hebben, het zat tenminste in de brievenbus toen - het was klein genoeg)

PostNL: Die rosse voenk zet ALLES aan de voordeur, die belt en gaat direct weg. Thuis of niet thuis. Soms kom ik thuis van mijn werk en kan je hier pakjes rapen in de straat als je wilt.

Bpost is gewoon altijd 100% in orde hier. Zetten alles mooi op de veilige plaats indien er niemand thuis is.

GLS, DPD, DHL komen hier amper aan bod. Maar de zeldzame keren was dat in orde.

Toch ook verschrikkelijk, TNT op de website zeggen dat er niemand thuis was, een bericht achter gelaten en ze wachten op contact.
Ik ben de hele middag op mijn bureau met zicht op de oprit, niemand gezien, geen bericht in de brievenbus.
Contact TNT gaat vlot maar dat is in de UK, die kunnen niet helpen, verwijzen naar fedex, daar is het een ramp om geholpen te worden door iets niet virtueel en op alle track en trace en automatische dingen kunnen ze niets herkennen met het TNT shipping nummer.

Klein vraagje, ik heb een artikel gekocht via Bol.com dat ik wil terugsturen. Ik heb het artikel aangemeld voor retour en een retourlabel gekregen om te scannen door Bpost. So far so good. Maar hetzelfde artikel zit verpakt in 2 aparte dozen. Zo is het uiteraard ook bij mij toegekomen en zo heb ik het terug ingepakt. Maar toen ik het ging aanmelden bij Bpost vandaag zei de dame van het loket “2 dozen = 2 retourlabels nodig”, begrijpelijk wel en er kleven ook 2 plakkers op de dozen in geval dat 1 van de 2 verloren gaat. Ik heb Bol.com al gecontacteerd want dit retourlabel was ook maar 1 keer te scannen natuurlijk. Iemand dit al meegemaakt? Ik hoop dat ik snel een 2de retourlabel krijg (al is het tegen betaling)?

> Maar hetzelfde artikel zit verpakt in 2 aparte dozen.

Hoe moet ik mij dit precies inbeelden? Heeft Bol.com dan ook 2 verzendlabels gebruikt om het tot bij u te krijgen?

> Maar toen ik het ging aanmelden bij Bpost vandaag zei de dame van het loket “2 dozen = 2 retourlabels nodig”

Euhm, het is 1 label per pakket, niet per doos.

Als een pakket bestaat uit 2 dozen die aan elkaar vastzitten op de een of andere manier - wat overigens niet aan te raden is, want als die loskomen dan is er een probleem - dan moet er maar 1 label op. Ik zou wel opletten met 2 keer hetzelfde label op 1 pakket te kleven want dan ga je die aan het loket waarschijnlijk verwarren, zeker als je ze erop wijst. Dus: gewoon afgeven en niet erop wijzen, of afgeven in een postpunt of een automaat oid waar ze nog minder kijken naar zo'n zaken.

Als het twee dozen zijn die apart verzonden zijn - wat eigenlijk wel raar is, ik denk niet dat ik ooit 1 hoeveelheid van 1 afzonderlijk artikel besteld heb dat in meer dan 1 pakket geleverd werd - dan heb je 2 pakketten en dus 2 labels nodig, en had Bol.com u er ook twee moeten sturen net zoals ze er toch 2 nodig gehad hebben om het tot bij u te krijgen. Nu, in principe zou het moeten werken om twee keer hetzelfde label te gebruiken omdat retourlabels geen prepaid labels zijn en bpost Bol.com gewoon twee keer kan factureren, maar volgens de voorwaarden van bpost mag het niet dus die van het loket kan en mag weigeren. Wat je eventueel zou kunnen doen is de twee dozen samen in 1 grote doos steken die je nog ergens hebt liggen, en dan het retourlabel daarop kleven.

> Maar hetzelfde artikel zit verpakt in 2 aparte dozen.

Hoe moet ik mij dit precies inbeelden? Heeft Bol.com dan ook 2 verzendlabels gebruikt om het tot bij u te krijgen?
Op elk van de dozen kleeft een verzendlabel, maar geen idee of het ook aparte barcodes / track and trace-nummers zijn. De 2 dozen samen vormen 1 artikel en dus 1 aankoop en ze zijn samen aangekomen.

Euhm, het is 1 label per pakket, niet per doos.

Als een pakket bestaat uit 2 dozen die aan elkaar vastzitten op de een of andere manier - wat overigens niet aan te raden is, want als die loskomen dan is er een probleem - dan moet er maar 1 label op. Ik zou wel opletten met 2 keer hetzelfde label op 1 pakket te kleven want dan ga je die aan het loket waarschijnlijk verwarren, zeker als je ze erop wijst. Dus: gewoon afgeven en niet erop wijzen, of afgeven in een postpunt of een automaat oid waar ze nog minder kijken naar zo'n zaken.

Als het twee dozen zijn die apart verzonden zijn - wat eigenlijk wel raar is, ik denk niet dat ik ooit 1 hoeveelheid van 1 afzonderlijk artikel besteld heb dat in meer dan 1 pakket geleverd werd - dan heb je 2 pakketten en dus 2 labels nodig, en had Bol.com u er ook twee moeten sturen net zoals ze er toch 2 nodig gehad hebben om het tot bij u te krijgen. Nu, in principe zou het moeten werken om twee keer hetzelfde label te gebruiken omdat retourlabels geen prepaid labels zijn en bpost Bol.com gewoon twee keer kan factureren, maar volgens de voorwaarden van bpost mag het niet dus die van het loket kan en mag weigeren. Wat je eventueel zou kunnen doen is de twee dozen samen in 1 grote doos steken die je nog ergens hebt liggen, en dan het retourlabel daarop kleven.
Ik begrijp het niet helemaal maar het klinkt alsof paragraaf 1 en 2 elkaar tegenspreken. De dozen zijn niet aan elkaar bevestigd. Dus ik begrijp die van Bpost wel dat op elke doos een ticket moet kleven, maar ik zou dan gewoon denken dat hetzelfde retourlabel op beide dozen kan gekleefd worden. En daar was zij niet mee akkoord.

Wie bepaalt eigenlijk hoeveel bpost mag aanrekenen voor de inklaring bij de douane? Ondertussen zitten ze al aan €18.50 "kosten voor douaneformaliteiten".
God, wat een absoluut kutbedrijf is dat toch.

zij bepalen dat zelf. die 18.50 is gewoon de kost die zij aanrekenen om uw pakje aan te geven bij de douane.
vergelijk het als de kost die uw garagist zou aanrekenen om met uw auto tot bij de keuring te rijden: de keuring zelf zit daar niet in.

Dat tarief valt niet onder de gereguleerde tarieven die gelden voor bpost, dus ze kunnen inderdaad aanrekenen wat ze willen.

Vergeet niet: voor de invoering van IOSS was het 24 EUR. Maar dan waren er ook nog geen kosten indien de waarbij invoer onder de 22 EUR lag. Na de invoering van IOSS is het dan verlaagd tot 15 EUR (voor alle zendingen die geen IOSS zijn dan), ondertussen wordt het weer stelselmatig verhoogd.

Het bedrag is natuurlijk veel hoger dan de werkelijke kost (meestal toch). Met je 18,50 EUR subsidieer je m.i. vooral wat zaken:
- de douanekosten voor IOSS en DDP want die zijn er ook nog altijd - weliswaar veel minder - maar worden niet aangerekend aan de bestemmeling
- de douanekosten voor de velen die hun pakje weigeren gelet op de kosten of waarbij voor welke reden dan ook het misloopt (bij mij bijvoorbeeld: nooit melding gehad van bpost dat er een zending uit de EU binnenkwam, noch via brief noch elektronisch).

Het is interessant om te overwegen een andere firma te gebruiken, want je bent eigenlijk altijd goedkoper af:
- UPS: waarde tot 22 EUR: 7,90 EUR, waarde >22 EUR: 2,75% (minimum 16,40 EUR)
- FedEx: waarde tot 50 EUR: 30% (minimum 5 EUR), waarde 50-600 EUR: 15 EUR
- DHL Express: 2,75% (minimum 14,50 EUR)

Dat tarief valt niet onder de gereguleerde tarieven die gelden voor bpost, dus ze kunnen inderdaad aanrekenen wat ze willen.
Dus als ze morgen ipv 18,5€ plots 1850€ daarvoor aanrekenen dan kan je daar 'niets' tegen doen en is dat gewoon zo? :tongue:

Er zijn drie manieren om niet op "het aanbod" van bpost (met bijhorende tarieven dus, waar je dan mee akkoord gaat) om de douaneverwerking van uw pakje te doen in te gaan. Enfin, er zijn er nog, maar dit zijn de meest courante:

1 - Verzoeken dat de verzender gebruik maakt van IOSS (tot 150 EUR), of van DDP (boven 150 EUR).
=> Nu, de UPU ondersteunt geen DDP, dus DDP is niet beschikbaar voor klassieke post, als in: Amerikaanse particulier gaat iets afgeven aan USPS voor een particulier hier. De manier waarop het dan wel beschikbaar is, is via geprivatiseerde onderaannemingen van postbedrijven, weliswaar op contractuele basis waarin een zeker volume verwacht wordt. Landmark Global is een onderaanneming van bpost die afhandeling met DDP doet, onder meer Amazon maakt daar gebruik van. Pitney Bowes is nog ene.
=> IOSS bestaat ook niet in de ogen van de UPU, maar wordt wel rechtstreeks door bpost ondersteund omdat het moet van de EU. Anno 2024 blijft het dramatisch om buitenlandse verzenders - buiten de grote platformen dan - te vinden die gebruik willen maken van IOSS. De EU heeft dat m.i. compleet verkeerd ingeschat. De EU-consumenten zitten met de gevolgen.

Het is ergens onbegrijpelijk dat na jaren van ongeziene inflatie de grens van 150 EUR nog steeds ongewijzigd is. Maar misschien is dat ook wel de bedoeling.

2 - Het pakket weigeren of niet op het aanbod ingaan. Je zal het dan ook niet ontvangen, en anderen moeten dan de kosten van de verwerkingen die met jouw pakket gepaard gingen subsidieren.

3 - Zelf de douaneinklaring doen. Kost geen geld (tenzij verplaatsingskosten), wel tijd. Dit is iets dat eigenlijk eens proefondervindelijk gedaan moet worden met meerdere mensen hier die dit zien zitten en in de buurt van een douanekantoor zitten, en de ervaringen bundelen. Komt er op neer dat je de documentatie opvraagt van bpost, je dan zelf naar het douanekantoor gaat, daar de BTW/invoer betaalt, en het betaalbewijs naar bpost stuurt, waarna je het zonder extra kosten ontvangt. Verdient eigen topic IMHO. Werkt ook met UPS, FedEx, DHL Express, etc, maar deze werken enkel met het douanekantoor van Brucargo (FedEx ook die van Luik), terwijl bpost bv die van Gent gebruikt voor zendingen uit het VK, die van Brucargo voor zendingen uit de VS, etc.

Laatst bewerkt:
Is verzenden naar pakjesautomaat van bpost de voordeligste manier van verzenden?

Is verzenden naar pakjesautomaat van bpost de voordeligste manier van verzenden?
Bpack 24/7 (pakjesautomaat) en Bpack@bpost (postpunt) zijn inderdaad de goedkoopste verzendmethodes van bpost.

Maar deze zijn beide niet de goedkoopste optie voor een binnenlandse pakjeszending.

Homerr, Mondial Relay, DPD en GLS hebben allemaal een aanbod dat goedkoper is, mits voorwaarden. Natuurlijk, het is maar de vraag of je je ontvanger een dienst bewijst door voor een van die firma's te kiezen (DPD is wel nog ok, soms).

Je kan Bpost ook laten weten dat je het zelf wil doen: https://www.bpost.be/nl/faq/moet-ik-mijn-zending-bpost-inklaren.
Dat is inderdaad het emailadres dat je moet contacteren om de documentatie te krijgen, die je dan naar het douanekantoor moet meebrengen om de kosten te betalen. Die documentatie moet je trouwens gratis krijgen. Die 18,50 EUR die bpost aanrekent is technisch niet zozeer voor de "douaneformaliteiten" zoals ze zelf beweren, wel voor het voorschieten van de BTW/invoerrechten aan de douane. De andere douaneformaliteiten, zoals het opstellen van de documentatie en het effectief presenteren aan de douane, werden immers reeds betaald door de afzender.

Reeds betaald door de afzender? Jazeker. Nog eens naar het voorbeeld van de Amerikaanse particulier: als die naar het USPS kantoor gaat en betaalt voor z'n pakket naar hier, dan is het mogelijke tarief bijvoorbeeld $33.05 (30 EUR). Daarin zit per de UPU-regels inbegrepen het binnenlands transport naar de luchthaven (Newark meestal), de vlucht naar Zaventem (in de cargo hold van een United Airlines passagiersvlucht meestal), de douaneformaliteiten hier (niet de verschuldigde BTW/invoerrechten), het binnenlands transport hier, en de aflevering hier. De Amerikaanse particulier betaalt dus USPS voor de formaliteiten die bpost zal doen, bpost stelt de documentatie op, doet de presentatie, en mag dat dan via UPU aanrekenen aan USPS (samen met hun vergoeding voor binnenlands transport en aflevering).

De benodigde documentatie is dus reeds betaald* en moet je zonder kosten** afgeleverd worden. Daarmee dan naar het douanekantoor (niet gelijk welk kantoor helaas, het kantoor dat bpost gebruikt voor die zending, voor een zending uit de VS is dat Brucargo), daar betalen, betaalbewijs krijgen, betaalbewijs inscannen en terugsturen naar bpost, bpost komt het afleveren zonder 18,50 EUR toeslag.

* er zijn uitzonderingen: non-routine (complexe) douaneaangiftes bijvoorbeeld zijn niet altijd (volledig) inbegrepen in het verzendtarief en mag bpost wel apart aanrekenen. Ook de dienst van het voorschieten van de importkosten - de 18,50 EUR waar het hier dus over gaat - is zo'n uitzondering die apart aangerekend mag worden
** bpost mag wel iets aanrekenen als je verzoekt om de documentatie per post opgestuurd te krijgen ipv digitaal of per fax

Zoals ik zei, dit vereist eigenlijk een aparte topic om al de ins and outs en subtiele details en vooral ook ervaringen te bundelen. Vrij complexe materie maar voor wie regelmatig iets bestelt van buiten de EU en in de buurt van een douanekantoor woont kan dit wel een forse besparing opleveren.

Laatst bewerkt:
Bpack 24/7 (pakjesautomaat) en Bpack@bpost (postpunt) zijn inderdaad de goedkoopste verzendmethodes van bpost.

Maar deze zijn beide niet de goedkoopste optie voor een binnenlandse pakjeszending.

Homerr, Mondial Relay, DPD en GLS hebben allemaal een aanbod dat goedkoper is, mits voorwaarden. Natuurlijk, het is maar de vraag of je je ontvanger een dienst bewijst door voor een van die firma's te kiezen (DPD is wel nog ok, soms).
Ik hou het ook op bpost.

Niets mis met Mondial Relay. Al oneindig veel pakjes ontvangen/verzonden via Vinted, ook al gebruikt om andere online verkochte zaken te verzenden binnen BE en naar NL. Het duurt gewoon iets langer, maar de tijd dat het 2 weken duurde is ook al lang achter ons.

De prijs van Mondia is onlangs wel duurder geworden voor nationaal pakketje, er is nu wel minder meerwaarde tegenover bPost postpunt naar postpunt verzending. Voor heel kleine/lichte zaken is het wel nog een relatief goedkoop alternatief voor een tracking alternatief te hebben. Voor internationaal te verzenden naar bv. omringende buurlanden is het heel scherp geprijsd.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan