oude tegels recupereren

derp

Well-known member
mijn madam heeft mij op een nieuwe missie gestuurd om oude cementtegels te gaan recupereren over de vier uithoeken van het vaderland om onze gang mee te doen.

Het gaat om 10m2 gang, de tegels hebben nog lijm er aan hangen en moeten dus ook nog proper gemaakt is. Das de luxe die ge hebt wanneer ge 7m zwanger zijt, ge kunt eigenlijk om het even wat vragen en als vent zijt ge min of meer verplicht van te volgen.

Ik heb een camionette (VW transporter) waar ik de tegels mee ga halen. Iemand die ervaring heeft met het volgende?
- hoe transporteer ik die tegels best zonder dat ze onderweg kapot gaan en dat ik ze toch een beetje gemakkelijk in- en uit kan laden? Ik hoop dat de ophanging dat een beetje kan dragen, maar 10m2 zou nog wel moeten lukken denk ik, en anders rij ik wel 2x op en af. Maar voor het transport: oude dekens? bubble wrap? iets van dozen?
- iemand life hacks voor het verwijderen van de restanten lijm die nog aan de tegels hangen te verwijderen?

Groet
anoniempje
 
mijn madam heeft mij op een nieuwe missie gestuurd om oude cementtegels te gaan recupereren over de vier uithoeken van het vaderland om onze gang mee te doen.

Het gaat om 10m2 gang, de tegels hebben nog lijm er aan hangen en moeten dus ook nog proper gemaakt is. Das de luxe die ge hebt wanneer ge 7m zwanger zijt, ge kunt eigenlijk om het even wat vragen en als vent zijt ge min of meer verplicht van te volgen.
Eigenlijk vraag je dus of er iemand een artikel kent die zegt dat babies een hoger risico hebben op het kweken van allergieën als er net bouwwerken in de woning gebeurd zijn?

Gezien tegels vervoerd worden "slechts" beschermd door karton, vermoed ik dat het wel zal meevallen. En als je echt zeker wil zijn, koop dan zoiets:


ideaal om achteraf te gebruiken om jezelf op uit te leven als je weer niets kan doen omdat de baby nog aan het slapen is.
 
Om de lijm (zal wel mortel zijn) er achteraf af te krijgen zou ik een jig bouwen met een slijpschijf met frees op die op de juiste hoogte boven een werkblad hangt. Uw tegels er door schuiven en ze zijn proper.

 
Eigenlijk vraag je dus of er iemand een artikel kent die zegt dat babies een hoger risico hebben op het kweken van allergieën als er net bouwwerken in de woning gebeurd zijn?

Gezien tegels vervoerd worden "slechts" beschermd door karton, vermoed ik dat het wel zal meevallen. En als je echt zeker wil zijn, koop dan zoiets:

ne propere tegel stapelt zich schoon, maar als daar lijm aan hangt krijgen een oneffen oppervlak dat langs alle kanten wiebelt, dus zal toch een klein beetje iets moeten voorzien denk ik. maar idd, met bubble wrap zouden we al een heel eind moeten geraken. Ik had ook al gedacht van wat van die colruyt plooibakken te gaan halen en die daar dan wat oude dekens in te leggen.

Om de lijm (zal wel mortel zijn) er achteraf af te krijgen zou ik een jig bouwen met een slijpschijf met frees op die op de juiste hoogte boven een werkblad hangt. Uw tegels er door schuiven en ze zijn proper.

Ik heb geen slijpschijf, ik kan er wel ergens ene lenen als het moest zijn maar ik heb wel echt geen goed beeld van wat ge precies hiermee bedoelt om eerlijk te zijn :D
 
tegels worden vaak in kartonnen dozen vervoerd, of in houten kratten.
Dus als je ze iet of wat kan inkapselen zodat ze niet teveel heen en weer vliegen in je camionette, zie ik niet echt een probleem hoor
 
  • Leuk
Waarderingen: derp
Ik heb geen slijpschijf, ik kan er wel ergens ene lenen als het moest zijn maar ik heb wel echt geen goed beeld van wat ge precies hiermee bedoelt om eerlijk te zijn :D
Een jig maken voor op een tafel te zetten, waar je een slijpschijf in hangt met de schijf horizontaal op dezelfde hoogte als de dikte van een tegel. Dan uw tegels er 1 voor 1 door schuiven zodat ze proper zijn.

Zoiets:


Je gaat waarschijnlijk wel de kap van de machine moeten doen. En ik zou dat buiten doen want dat gaat gigantisch stof geven.
 
  • Leuk
Waarderingen: derp
ik kom hier efkes zeggen dat de tegels ondertussen (voor de helft) hier zijn geraakt. Ik durfde wel niet alles in ene keer mee te pakken dus ik moet dit weekend weer naar Diest om de rest nog te gaan halen.

Vandaag ook voor de eerste keer aan de slag geweest ermee. Merci voor uw suggestie @Muscleduck maar heel mijn garage ligt vol met bouwmateriaal voor het moment dus ik heb geen ruimte om iets in elkaar te klussen gelijk gij nu voorstelt, hoewel ik op dit moment met plezier een paar 100 euro zou neertellen om iemand anders zijn opstelling te gebruiken -.-

Mijn werkwijze om de tegels proper te krijgen is om de tegel verticaal in een werkbank te klemmen, en dan langs alle 4 de kanten met een 125mm slijpschijf inkepingen te maken in de mortel. Dan schiet er enkel nog het centrale deel mortel over, daar maak ik dan ook paralelle groeven in en dan tik ik de restanten mortel er uit met een hamer en beitel. In het begin was het flink sukkelen, duurde gemakkelijk een kwartier per tegel, maar nu kan ik het wel in minder dan 5 minuten.

Het zijn ongeveer 400 tegels dus 2000 minuten dus 33u werk, niet gerekend dat ik nog een keer op en af naar Diest moet rijden om de rest van de tegels te gaan halen. De werkmannen komen om het uur bij mij staan om een saf te roken en mij in mijn gezicht uit te lachen.
SHPIJT.

Mijn Albanese kameraad/werkman die klemt gewoon zo'n tegel tussen zijn voeten en gebruikt een grote slijpschijf om dan van boven naar onder de helft af te slijpen, tegel draaien, andere helft... die doet zo'n tegel in 30 sec ofzo, maar ik ben gegarandeerd een stuk voet kwijt binnen de kortste keren als ik dat probeer.
 

foto 1: das wat overschiet als ik langs alle kanten met een 125mm slijpschijf langs de randen afga. Tis eigenlijk dat er nog afhalen wat het meeste tijd kost. Ma op zich begin ik er nu wel handig in te worden.
foto 2: de tegel in kwestie. links wat ik op een voormiddag gedaan heb, rechts de hoop die ik had gehoopt integraal te verwerken vandaag -.-
foto 3: @Muscleduck zijn opstelling eens proberen te maken, maar het is het gedeelte 'houder voor de slijpschijf' wat een beetje tegensteekt. De tegels zijn 18mm dik, de slijpschijf rust op het blad op 25mm, dus ik moet sowieso de tegel nog omhoog brengen met iets om die in het snijvlak te krijgen, en dan nog een soort van houder maken die ook tegelijk kan dienen als 'pusher' voor de tegels zodat ze niet wegvliegen, en dan nog een houder voor de slijpschijf, en dat moet dan ook nog eens allemaal loodrecht zijn en juist uitkomen met de tegel... op zich wel echt een goed idee maar ik heb toch schrik dat ik iets maak waarbij ik per ongeluk een paar vingers verlies.
 
Laatst bewerkt:

foto 1: das wat overschiet als ik langs alle kanten met een 125mm slijpschijf langs de randen afga. Tis eigenlijk dat er nog afhalen wat het meeste tijd kost. Ma op zich begin ik er nu wel handig in te worden.
foto 2: de tegel in kwestie. links wat ik op een voormiddag gedaan heb, rechts de hoop die ik had gehoopt integraal te verwerken vandaag -.-
foto 3: @Muscleduck zijn opstelling eens proberen te maken, maar het is het gedeelte 'houder voor de slijpschijf' wat een beetje tegensteekt. De tegels zijn 18mm dik, de slijpschijf rust op het blad op 25mm, dus ik moet sowieso de tegel nog omhoog brengen met iets om die in het snijvlak te krijgen, en dan nog een soort van houder maken die ook tegelijk kan dienen als 'pusher' voor de tegels zodat ze niet wegvliegen, en dan nog een houder voor de slijpschijf, en dat moet dan ook nog eens allemaal loodrecht zijn en juist uitkomen met de tegel... op zich wel echt een goed idee maar ik heb toch schrik dat ik iets maak waarbij ik per ongeluk een paar vingers verlies.

Zo'n opstelling met slijpschijf dat is toch vragen om miserie, neen? Ik denk dat je veel beter bent van de tegel in te klemmen en dan gewoon manueel de slijpschijf erop te zetten. Bij bovenstaande opstellingen moet uw schijf één keer verkeerd bijten en je hebt er het raden naar hoe de kickback gaat zijn. 't is het niet waard vind ik.
 
Het zijn ongeveer 400 tegels dus 2000 minuten dus 33u werk, niet gerekend dat ik nog een keer op en af naar Diest moet rijden om de rest van de tegels te gaan halen. De werkmannen komen om het uur bij mij staan om een saf te roken en mij in mijn gezicht uit te lachen.
SHPIJT.
I feel your pain.

Ik heb voor mijn huis 26000 recup bakstenen nog eens extra gekuist en aangeduid langs welke kant ze gemetst moesten worden omdat ik weinig cement- en geen verf-resten wou en een bepaalde kleur voor ogen had. Daar nog eens zo'n 20000 halfkes van gezaagd en nog nen hoop driekwarten. Geen idee hoeveel uur ik bezig ben geweest maar dikwijls gevloekt en willen opgeven. Wel tevreden van het resultaar maar dat doe ik ook NOOIT meer!
 
  • Leuk
Waarderingen: derp
:unsure: kwil niks zeggen maar volgens mij ligt dat motiefke gewoon in de Impermo :unsure:
Dit hé, voor 500€ vindt ge zeker ergens zo 10m² aan tegelkes, ik zou het wel weten.

Je kan dan natuurlijk dit leuke verhaal niet vertellen aan iedereen die uwe gang binnenkomt. :tongue:
 
Ik zie het verschil precies toch altijd wel bij die oude motiefkes->nieuwe tegels - dat heeft geen karakter imo.
 
Terug
Bovenaan