OS 2024 | Algemeen + kleinere sporten

Over 8 jaar dan OS Fortnite en League of Legends?
Het feit dat er steeds minder jonge mensen naar de OS kijken, heeft niks met de OS an sich te maken. Er kijken ook steeds minder jonge mensen naar het WK bv, of naar de TV uberhaupt zelf. En je kan jezelf afvragen of dat echt zo'n slechte evolutie is. De Olympische Spelen zijn zo bloated de dag van vandaag, dat de gigantische kost ervan zorgt dat er quasi geen kandidaatsteden meer zijn. Lijkt mij een veel belangrijkere nefaste evolutie die omgekeerd dient te worden.
Zeker omdat ik in een survey las dat jongeren dan wel minder lang kijken naar de OS, ze blijven wel bezeten van het evenement en zijn veel actiever online op sociale media betreffende de OS.

Voor mij persoonlijk zijn er wel een hoop "sporten" die mogen verdwijnen: breakdans, skateboarden, zeilen (jaja, dat is er al sinds editie 1 bij, maar veel sport vind ik daar niet aan), moderne pentathlon, paardensport, golf. Ik vind er betrekkelijk weinig Olympische Sport aan eigenlijk. Hetzelfde kan gezegd worden over schieten of boogschieten (wat dat sport aspect betreft), maar dat klinkt veel Olympischer voor de een of andere reden. Al zou ik er geen traan om laten als die zouden verdwijnen.

Boogschieten op zich hoort wel op de OS, maar met al die hulpstukken ziet het er niet uit. Lijkt niet eens meer op een boog 😋 golf mag inderdaad weg, boeit de golfers zelf op zich ook niet al te hard dat olympisch tornooi.

Wat betreft de jeugd inderdaad die kijken gewoon veel minder sport, veel minder tv in 't algemeen, kunnen geen volledige films meer kijken want duurt allemaal te lang. Heeft niks met de OS zelf te maken. Maar we kunnen toch wel concluderen dat de OS enorm leven onder de mensen, ook de jeugd. Er passeert ook gigantisch veel OS op tiktok bijvoorbeeld, alle hoogtepunten hebben ze gezien. Ik was in mijn jonge jaren ook niet super geïnteresseerd in een hele dag atletiek, gymnastiek en hockey kijken. Is wat eigen aan kind zijn veronderstel ik. Wielrennen bijvoorbeeld boeide mij ook niet. Als je wat ouder wordt dan leer je dat wel meer appreciëren en heb je meer geduld.

Overigens moeten we nu ook niet overdrijven in de interesse van jeugd in breakdance of skateboarden. Da's toch maar een héél klein deeltje van de sportende jeugd dat je daarmee aanspreekt.

Voetbal blijkbaar de cash cow van het IOC, daarom ook dat het de enige competitie is met 16 landenteams (ipv ook maar 12 voor de vrouwen). Ik ben het voor de rest ermee eens, zaalvoetbal zou veel toffer zijn, geen minuut voetbal gekeken deze Olympische Spelen.

Is dat echt zo? Op basis van uitzendrechten dan, of hoezo? Heb je daar per toeval een recente bron voor? Zou ik wel interessant vinden om te lezen, omdat het moeilijk in te beelden is dat U-23 zo populair zou zijn.

Boogschieten op zich hoort wel op de OS, maar met al die hulpstukken ziet het er niet uit. Lijkt niet eens meer op een boog 😋 golf mag inderdaad weg, boeit de golfers zelf op zich ook niet al te hard dat olympisch tornooi.
Je mag gerust vinden dat golf weg maar dat klopt gewoon niet.
WEU6OGYGUOMHKZCGXJZKA4BIA4.jpg

Scottie Sheffler die dit jaar toernooi na toernooi wint maar toch enkel hier zo geëmotioneerd is dat hij moet wenen.

Is dat echt zo? Op basis van uitzendrechten dan, of hoezo? Heb je daar per toeval een recente bron voor? Zou ik wel interessant vinden om te lezen, omdat het moeilijk in te beelden is dat U-23 zo populair zou zijn.

Niet echt een lijvig artikel maar het gaat vooral over de ticket sales en dat er weinig nieuwe locaties voor moeten opgebouwd worden en er meteen in grote stadions kan gespeeld worden. Ook in Parijs las ik nu dat de tickets voor het voetbal het vlotst verkochte.

Dat is dus meteen ook de reden waarom voetbal als enige ploegsport met 16 begint (en dat zou ook een eis van FIFA zijn)

Niet echt een lijvig artikel maar het gaat vooral over de ticket sales en dat er weinig nieuwe locaties voor moeten opgebouwd worden en er meteen in grote stadions kan gespeeld worden. Ook in Parijs las ik nu dat de tickets voor het voetbal het vlotst verkochte.

Dat is dus meteen ook de reden waarom voetbal als enige ploegsport met 16 begint (en dat zou ook een eis van FIFA zijn)

Dat verklaart waarom voetbal, ondanks dat het U-23 is, zo prominent aanwezig blijft. Weinig kans dat het dus ooit vervangen zou worden door zaalvoetbal.

Al was zo'n finale als die van gisteren natuurlijk wel heel goede reclame.

Laatst bewerkt:
Boogschieten vind ik absoluut op de OS horen. Is voor mij persoonlijk zelfs een soort van basissport en eentje uit de concentratie/focus-tak. Voetbal op de OS boeit mij helemaal niet zelfs. Letterlijk 0 minuten naar gekeken, ook al omdat we nog maar pas een EK hebben gehad en ik nog altijd pissed ben op die mottige Rode Duivels 😒 Enfin, morgen alweer de laatste dag van de OS...... Dit wordt zo'n zwart gat en dikke vette reality check ;(

Ben aan het terugkijken naat het gewichtheffen +102kg, iemand enig idee waarom ze de witte strepen op de tenue van die Syriër en Algerijn afplakten met zwarte tape?

Ben aan het terugkijken naat het gewichtheffen +102kg, iemand enig idee waarom ze de witte strepen op de tenue van die Syriër en Algerijn afplakten met zwarte tape?
Maximaal 1 manufacturer logo per kledijstuk toegelaten en mag een bepaalde grootte niet overschrijden. De Three Stripes wordt gezien als Adidas logo en overschrijden de maximale toegelaten grootte.

Tjah, IOC regels 🤷‍♀️ Dat had iets te maken met sponsors die geklaagd hadden over zichtbare logos van concurrerende niet-sponsors ofzo? Enkel wel jammer dat atleten dan plots niet op het platform mogen enzo en erdoor lifts gaan beginnen missen. Langs de andere kant zijn dat wel regels die al lang gekend zijn dus 't is wel ook wel de schuld van de teams/coaches dat ze daar geen rekening mee gehouden hebben

Die versie van de Marseillaise is een toespeling naar die van de Tokio OS waar Parijs "ontwaakt" (en er een touch mildheid uit corona meespeelde):

Even een sjaal een paar minuten geleden een seconde in beeld, met daarop "free Palestine", in de delegatiegroep.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan