Qua organisatie naar onze dochter toe zal dat toch grotendeels bij mij liggen.Vraag uit interesse. Wat deed jij als vader? Wie draagt alle organisatie rond de dochter?
Ik snap inderdaad niet dat ze zoveel werkt en dat boven haar dochter plaatst. Maar wat ik zelf als mama ervaar, is dat uw hoofd mentaal non-stop ‘aan’ staat. Ik ben continu lijstjes aan het afvinken qua organisatie/huishouden voor de dochter. En dat gaat van de meest onnozele dingen zoals het klaarzetten van haar rugzakje van de creche, zorgen dat er steeds voldoende pampers klaarliggen, alle mogelijke afspraken rond de dochter beheren, continu waken over haar kledingmaten etc. De papa, die doet veel operationeel zoals op haar letten/een pamper verversen/afzetten op de creche/ operationele hulp in het huishouden (boodschappen/koken) maar vraag hem niet wat er in haar rugzakje moet of wat er op de boodschappenlijst voor de dochter moet of zelf maar welke kledingmaat ze vandaag heeft want hij is daar mentaal allemaal niet mee bezig. Mijn vriend die ploft na het opruimen van de keuken in de zetel en dan begint zijn ontspanning, mijn hoofd ratelt verder om te zorgen dat alles klaar ligt voor de komende dag en eventueel zelf al verder dan dat (nog vlug bestellingen plaatsen). Ik vind nooit echt ‘rust’.
Ik hoor dat wel bij meerdere mama’s. En denk dat dat iets natuurlijk/instinctief is ingebakken bij de meeste mama’s.
Misschien vond zij daarbij een vlucht in haar werk? En was ze te ‘op’ om energie te vinden om met de dochter buiten te komen?
Ik schakel de knop ‘werk’ net bewust meer af ter compensatie van de dochter. Maar iedereen vangt dat op zijn eigen manier op.
Op dagelijkse basis maakt mijn vrouw onze dochter klaar voor het school. Ik daarentegen zorg meestal dat ze de avond ervoor gewassen is, haar boterhammen klaar zijn voor het school, eten maken, haar huiswerk doen, alles afruimen,.. Ook gewoon omdat ik vaak alleen thuis ben en het dus ook niet anders kan. Maar op de dagen dat we beide thuis zijn na het school, is dat niet zoveel verschillend als hierboven.
De dingen die ik doe zijn wel dingen die zij ook doet, maar dan moet ik het wel vragen. Uit zichzelf zal ze dat niet snel doen.
Ik moet wel zeggen dat zij diegene is die op wekelijkse basis het huis volledig kuist en alles strijkt.
Ik denk dat ze nu sinds ze in de horeca werkt, vooral vlucht van de situatie en door het gebrek aan gevoelens liever niet teveel bij mij wilt/wou omgaan. En dan door hard te werken, snap ik ergens wel dat ze dan de dagen dat ze thuis is, niet teveel wil doen (al doet ze op die dagen meestal ook wel de kuis). Maar dat gaat soms ten koste van onze dochter.
Maar ik wil haar absoluut niet bestempelen als een slechte moeder, want ze ziet onze dochter doodgraag en het feit dat ze zo hard werkt doet ze ook voor een groot stuk om onze dochter te kunnen geven wat nodig is. Gewoon niet wat mijn idee is van een moeder.
.