Opnieuw op eigen benen na een lange relatie

Is dat eigenlijk een ding die goed zou kunnen werken dat de kleine in het huis blijft en wij gewoon verhuizen.

Dat is toch op de lange termijn ok niet haalbaar als er dan mensen zouden een andere partner hebben opeens?
Dat kan zeker, dat bestaat en heet birdnesting. Mijn ouders hebben dat 20 jaar geleden gedaan, nog voor die term bestond denk ik :tongue:
Als kind vonden wij dat top (het is ook gewoon beter voor de kinderen), maar ze hadden op dat moment natuurlijk nog geen andere partner. Als het kan en je ziet het allebei zitten, zou ik dat zeker overwegen.

Is dat eigenlijk een ding die goed zou kunnen werken dat de kleine in het huis blijft en wij gewoon verhuizen.

Dat is toch op de lange termijn ok niet haalbaar als er dan mensen zouden een andere partner hebben opeens?
Als dat emotioneel en financieel haalbaar is, kan dat zeker.

Mijn nicht heeft (/had) ook zo'n regeling met haar ex-man. Hij had een klein appartement dicht bij het huis en zij is een stuk verder gaan wonen. De weken dat zij bij de kindjes is gaat hij in het appartement slapen. Ale zo was het toch een tijdje, denk dat zoiets ook niet permanent haalbaar is. Hun kleinste was nog klein bij de scheiding dus het was wel een manier om de impact op hem zo minimaal mogelijk te houden tot de kindjes op een leeftijd waren waarop ze het allemaal wat beter konden begrijpen en al gewoon waren dat mama en papa niet meer samen zijn. Natuurlijk moet je dan ook wel 3 woonsten kunnen betalen wat niet voor iedereen mogelijk is, maar het kan zeker een optie zijn.

Toen we net uit elkaar waren heb ik dit boek even voorgelegd en gelezen. Staan wel een aantal samenlevingsvormen in en wat ook goed kan zijn voor de kleine.

Binnenkort woont ze op een 5-tal minuten fietsen van hier en dat lijkt me ook ideaal voor de dochter zodat ze op haar fiets kan kruipen en hierheen kan komen wanneer ze er zin in heeft als ze eens een week daar zou zijn.

Courage!

Iets meer dan anderhalf jaar geleden is mij exact overkomen wat jou overkomen is, al is er 1 groot verschil: wij waren reeds 26 jaar samen, waarvan 12 jaar getrouwd, en hebben twee jongvolwassen kinderen. Mijn echtgenote had nood aan een druk sociaal leven terwijl ik eerder een huismus was, en ik gunde haar dat best wel, maar toch zorgde het voor frustraties. Tot ze tenslotte op een winterachtige zondagochtend tegen mij zei: ik wil scheiden. Zonder ooit enig signaal vooraf te geven ...

Bleek dat zij al heel ver stond in dit proces, en we hebben hier ook open kunnen over praten. Maar dat nam niet weg dat ik exact voelde wat jij nu voelt: ongeloof, blinde paniek, 10 kilo vermagerd op 2 maand tijd, depressie, verdriet ... het hier neerpennen zorgt instant weer voor een knoop in mijn maag. Wij hebben eerst nog een aantal maanden aangemodderd, maar uiteindelijk bleek dat het onvermijdbaar was. Ondanks dat ik werkelijk alles geprobeerd heb, en tot alles bereid was. Wees daar dus op voorbereid dat ze inderdaad niet meer op haar beslissing zal terugkomen.

Daarna heb ik beslist om mee te werken en alles op een serene manier op te lossen. Wij hebben eigenlijk ook nooit echt ruzie gemaakt, en daar ben ik wel blij om. Ok, soms moest ik eens diep inademen en mijn woorden inslikken. Maar uiteindelijk is het enkel maar minder emotioneel belastend als je samen de rust kan bewaren.

Tot daar het 'slechte' nieuws.
Het advies dat velen hier geven dat alles goed komt, en dat de tijd zijn werk moet doen, ... die oneliners en adviezen kwamen mij de oren uit. Ik kon het niet meer horen en ik werd er zelfs kwaad om. Want net zoals jou had ik het gevoel dat mijn leven verwoest was, dacht ik enorm na over het welzijn van de kinderen, dat niks nog zin had. En ja, ook donkere gedachten hoorden daar bij.

En ik ga er niet flauw over doen: zelfs vandaag heb ik nog een bepaalde tristesse, heerst er nog ongeloof over wat mij overkomen is, en zijn er momenten waarop ik het nog heel lastig heb. Maar er is 1 groot verschil: de hemel klaart wel degelijk op, die mindere momenten worden minder talrijk, en voor een heel klein beetje geloof ik zelfs opnieuw in een leven met een andere partner.

Dus neem je tijd, laat je verdriet toe, omring je met mensen die jou graag zien, maar probeer ook rustig te blijven. Probeer een oplossing te vinden met jouw partner, ook al is dat niet de oplossing die je wenst. Op den duur had ik ook een mantra: "ooit komt alles goed". En ook al geloofde ik er zelf allerminst in, ondertussen doe ik dat wel.

Ik wens je veel moed en sterkte, maar ik wens je ook zo snel mogelijk geloof in een nieuwe (weliswaar andere) toekomst.

Iets meer dan anderhalf jaar geleden is mij exact overkomen wat jou overkomen is, al is er 1 groot verschil: wij waren reeds 26 jaar samen, waarvan 12 jaar getrouwd, en hebben twee jongvolwassen kinderen. Mijn echtgenote had nood aan een druk sociaal leven terwijl ik eerder een huismus was, en ik gunde haar dat best wel, maar toch zorgde het voor frustraties. Tot ze tenslotte op een winterachtige zondagochtend tegen mij zei: ik wil scheiden. Zonder ooit enig signaal vooraf te geven ...

Bleek dat zij al heel ver stond in dit proces, en we hebben hier ook open kunnen over praten. Maar dat nam niet weg dat ik exact voelde wat jij nu voelt: ongeloof, blinde paniek, 10 kilo vermagerd op 2 maand tijd, depressie, verdriet ... het hier neerpennen zorgt instant weer voor een knoop in mijn maag. Wij hebben eerst nog een aantal maanden aangemodderd, maar uiteindelijk bleek dat het onvermijdbaar was. Ondanks dat ik werkelijk alles geprobeerd heb, en tot alles bereid was. Wees daar dus op voorbereid dat ze inderdaad niet meer op haar beslissing zal terugkomen.

Daarna heb ik beslist om mee te werken en alles op een serene manier op te lossen. Wij hebben eigenlijk ook nooit echt ruzie gemaakt, en daar ben ik wel blij om. Ok, soms moest ik eens diep inademen en mijn woorden inslikken. Maar uiteindelijk is het enkel maar minder emotioneel belastend als je samen de rust kan bewaren.

Het advies dat velen hier geven dat alles goed komt, en dat de tijd zijn werk moet doen, ... die oneliners en adviezen kwamen mij de oren uit. Ik kon het niet meer horen en ik werd er zelfs kwaad om. Want net zoals jou had ik het gevoel dat mijn leven verwoest was, dacht ik enorm na over het welzijn van de kinderen, dat niks nog zin had. En ja, ook donkere gedachten hoorden daar bij.

En ik ga er niet flauw over doen: zelfs vandaag heb ik nog een bepaalde tristesse, heerst er nog ongeloof over wat mij overkomen is, en zijn er momenten waarop ik het nog heel lastig heb. Maar er is 1 groot verschil: de hemel klaart wel degelijk op, die mindere momenten worden minder talrijk, en voor een heel klein beetje geloof ik zelfs opnieuw in een leven met een andere partner.

Dus neem je tijd, laat je verdriet toe, omring je met mensen die jou graag zien, maar probeer ook rustig te blijven. Probeer een oplossing te vinden met jouw partner, ook al is dat niet de oplossing die je wenst. Op den duur had ik ook een mantra: "ooit komt alles goed". En ook al geloofde ik er zelf allerminst in, ondertussen doe ik dat wel.

Ik wens je veel moed en sterkte, maar ik wens je ook zo snel mogelijk geloof in een nieuwe (weliswaar andere) toekomst.

Ik denk dat die nuance belangrijk is inderdaad, bij bepaalde mensen zal er altijd een bepaald verdriet blijven over wat niet meer is. Maar dat is op zich oké.

Helemaal vergeten en loslaten is moeilijk, maar uiteindelijk krijg je meer en meer dagen waarop de zon af en toe schijnt. En dan ben je uiteindelijk blij dat je die ook terug meemaakt.

Gewoon nu eerst even door de vreselijke periode waarin je eerst moet accepteren dat het je overkomen is. Daar had ik het moeilijk mee. Ik kon het gewoon niet geloven.

En omarm als zij het op een "mooie" manier wil afronden. Als ze eerlijk is over hoe ze haar voelt, begrip toont voor jou, en jullie samen het beste voor jullie kind willen.. dat is ook al iets.
Want geloof me, het kan ook anders, helaas.

Sterkte in ieder geval, je bent niet de enige die door zoiets moet, en uiteindelijk raak je er wel door, maar het laat littekens na, dat ontkent niemand.

Ge kunt inderdaad op zo ne moment weinig goeds zeggen en alleen maar luisteren.
Dus als ge wilt ranten hier, gewoon doen. Het kan helpen.

@Chickenlal
Veel sterkte.
Ik ben enkele maanden geleden ook uit elkaar gegaan maar dit was een gemeenschappelijke beslissing, dus een volledig andere insteek. Een relatie van 10+ jaar, 2 jonge kinderen en een huis.
Tijdens de periode dat we nog samen woonden probeerden we al zoveel mogelijk te leven alsof we reeds apart woonden, vooral naar de kinderen toe dan. Zo werden wij en zij geleidelijk aan gewoon aan de situatie en gingen we frustraties uit de weg. Dus in de weekends apart activiteiten doen met de kinderen. En daarnaast vooral alles van praktische zaken geleidelijk aan bespreken en bespreekbaar houden. Wij kwamen wel gewoon nog overeen dus dat maakte het allemaal wat gemakkelijker.

Voor mij persoonlijk is de boel pas ingestort toen ze effectief verhuisd is. Kort nadien ben ik volledig gecrashed. Maar dat kwam ook omdat ik opeens heel snel iemand heb leren kennen, wat heel goed voelde maar tegelijkertijd ook voor heel wat complexiteit zorgde en ik ben er emotioneel aan onder doorgegaan.

Wat inderdaad helpt is erover praten met derden, desnoods iemand professioneel. Ik ben vrij gesloten maar ik ben er toch zo open mogelijk over geweest tegen verschillende mensen omdat ik niet anders kon. Het moest eruit want anders ging ik gewoon dieper zakken.

Ik heb dus eergisteren ook beslist knopen door te hakken.

In plaats van het trage afscheid moet ik ze loslaten, dus zo zit ik nu al enkele dagen bij mijn ouders.
Makkelijker is dat helaas helemaal niet...

Ten eerste zit ik terug in mijn oude kamer, waar onze relatie begonnen is thuis, zodus de cirkel is rond.
Ten tweede zie ik ze nu helemaal niet meer behalve bij als ik eens de kleine ga halen, maar de hele dag lang zit ik natuurlijk nog wel te piekeren en te denken wat zou ze aan het doen zijn dit en dat. De hele dag lang wil ik sms'en sturen, maar ik moet me beheersen en proberen zo weinig mogelijk contact te houden.

Dat is de enige manier dat ze kans heeft om mij ooit te gaan missen denk ik .

Een andere beslissing die ik heb gemaakt is om voor mezelf te zorgen. Ben de laatste maanden / jaar nu 18kg vermagerd, ik ga er nog een paar kg bij doen tot ik echt goed sta. Ik ga proberen te sporten, ben vandaag al gaan zwemmen. Ik ga allemaal nieuwe kleren kopen want alles is te groot.

En ik ga zorgen dat ik altijd deftig gekleed ben als ik buiten kom en als ze mij zou zien, ipv altijd in vodden of werkkleren.

Ik wil dat elke keer ze mij ziet dat ze denkt amai
Is het niet voor haar, dan is het toch goed geweest voor mezelf in de toekomst.

Zoals hierboven beschreven zal inderdaad de grootste crash pas komen als ze haar spullen moet verzamelen thuis en effectief gaat verhuizen...

Morgen gaat ook heftig zijn, dan ga ik terug thuis slapen want zij is naar de gentse feesten met overnachting, dat was al gepland. Dat wordt weer een slapeloze nacht.

Denk da nie

en dan nog, ze weet toch ook dat ik haar terug wil hé :)

Dus als ze meeleest, Geef mij nog een fucking kans :cheer:

Los van de reden waarom ge het doet.

Maar sporten, uzelf verzorgen en netjes kleden zijn sowieso goede zaken voor uw mentale en fysieke gezondheid. Dus zeker blijven doen en ik duim mee 🙏

Denk da nie

en dan nog, ze weet toch ook dat ik haar terug wil hé :)

Dus als ze meeleest, Geef mij nog een fucking kans :cheer:
Het voelt wat vreemd om jou nu precies te zien doen en voelen wat ik anderhalf jaar geleden zelf heb meegemaakt.

Ik wil zeker niet degene zijn die zegt dat je geen hoop mag hebben — er is altijd een kans dat het goedkomt. Maar wat realisme kan geen kwaad.

Ik heb toen ook alles geprobeerd om haar te overtuigen dat ik haar graag zag en er 100% voor wilde gaan. En hoewel ze dat geloofde, waren haar gevoelens helaas weg — en als die weg zijn, is er vaak geen weg terug. Dat was mijn harde realiteit.
Ik begon te fitnessen, gezonder te eten, beter voor mezelf te zorgen ... alles om opnieuw indruk op haar te maken. Maar het risico is dat je, ondanks al je moeite, niet krijgt wat je hoopte — en dan dreig je alles weer te laten vallen.

Doe het daarom vooral voor jezelf. Laat je nu motiveren door hoop, maar als het toch anders loopt, blijf dan doorgaan
Ik heb ook een dip gehad, maar uiteindelijk meer dan 10 kg verloren en ben nu fitter dan ik in jaren ben geweest. Dat doet veel met je zelfbeeld en helpt echt om de breuk te verwerken.

Succes man! En blijf vooral hier ventileren als dat je kan helpen ;)

Misschien iemand een idee?

Is het gebruikelijk bij co-ouderschap dat het groeipakket gedeeld wordt? Of op een kindrekening gezet wordt?
Ik bedoel dan het volledige groeipakket. Inclusief basisbedrag, jaarlijkse schoolbonus, jaarlijkse schooltoeslag, etc...

Is het gebruikelijk bij co-ouderschap dat het groeipakket gedeeld wordt? Of op een kindrekening gezet wordt?
Geen idee wat gebruikelijk is. Hier komt dat op de kindrekening. Idem schooltoeslag en dergelijke aangezien alle schoolkosten ook van die rekening worden betaald.

Misschien iemand een idee?

Ik bedoel dan het volledige groeipakket. Inclusief basisbedrag, jaarlijkse schoolbonus, jaarlijkse schooltoeslag, etc...
Of het gebruikelijk is weet ik niet. Bij mijn stiefzoon is de afspraak dat het volledige groeipakket plus een jaarlijkse bijdrage van elke ouder op een aparte kindrekening gestort wordt en daar vervolgens alle kosten afgaan die exclusief zijn voor het kind (dus niet enkel medische kosten, kleren en schoolkosten maar ook bv. abbo gsm en playstation,...).
Moet wel zeggen dat ik dit een goede regeling vind omdat hiermee (in ons geval) het groeipakket ruimschoots volstaat om de kosten te dekken en ondertussen een buffer aan te leggen voor het kind (stiefzoon wordt over enkele maanden 13 en er staat rond de 10 000 euro op zijn kindrekening).

Het is nu wel een beetje off-topic, maar het grote verschil zit hem erin dat het bij mij er niet als een toonzaal moet uitzien en dat ik wat taken verdeel onder de kinderen + niet achter hun gat loop. Als ze iets laten slingeren is het direct terugkomen en weggooien of aan de kant doen. En zo leren ze het ook gewoon uit zichzelf doen wat ook positief is naar later toe als ze zelf een huishouden hebben.
* afgesplitst van een ander topic

Dan slaat de opmerking genre "Ik weet niet waarover zij liep te neuten, ik vind het huishouden runnen nu ik single ben easypeasy!" op nog minder. Want ik ging met mijn opmerkingen uit van ongeveer dezelfde taken nog.
Nu zeg je eigenlijk: "Ik weet niet waarom zij altijd liep te zuchten, ik doe minder taken, ik doe ze ofwel minder grondig ofwel veel minder frequent en ik vind het helemaal niet lastig!".

Efkes verduidelijken voor mensen die het ander topic niet hebben gelezen: ik vond dat je "het huishouden doen" in sitautie A en situatie B niet kon vergelijken omdat een compleet gezin met meer factoren rekening moet gehouden worden dan wanneer je single bent of in een LAT zit.
En ik ben het helemaal eens met een aantal zaken hoor:
- als single is het veel minder lastig om je huishouden te doen dan wanneer je een koppel bent
- kinderen mogen gerust opgevoed worden in "uwen eigen rommel opruimen", zal VEEL frustraties schelen als ouder maar ook toekomstige partners zullen er happy mee zijn als iemand van thuis uit heeft meegekregen dat er geen magische poetskabouters zijn die 's nachts alles onzichtbaar op de juiste plek leggen en schoonmaken.

Het is absoluut een voordeel van opnieuw op eigen benen staan, dat je gewoon doet waar je zin in hebt, laat liggen waar je geen zin in hebt en geen rekening moet houden met een ander als het op zaken komt als "hoe hoor je een wasmachine te laden", "vaatwassers vullen voor dummies"' en vele andere frustraties die nu magisch verdwenen zijn. 😁

Terug
Bovenaan