Opmerkelijke huizen te koop

Je haalt het er niet uit momenteel, behalve als je heel erg creatief/foutief boekhouden doet "door de warmtepomp besparen we 2k aan onroerende voorheffing"
Zo een uitspraken mogen van mij wel genuanceerder. Dat dat vind ik ook niet waar. Je moet altijd het totaal plaatje zien.
Voor onze wensen kwam een warmtepomp wel goedkoper uit. (Ki maakte voor ons ook niet uit, zonder warmtepomp hadden we evengoed 100% vrijstelling)

Wilt dat daarom zeggen dat het dan voor iedereen goedkoper uit komt, neen.
Ik denk ook dat voor het grotendeel van de mensen het antwoord eerder neen is.

En dat is dus zever, want zonder warmtepomp had je ook sowieso 5 jaar lang 50% korting gehad op KI. Of je kon meer zonnepanelen leggen en ook aan die 100% korting geraken.

Je haalt het er niet uit momenteel, behalve als je heel erg creatief/foutief boekhouden doet "door de warmtepomp besparen we 2k aan onroerende voorheffing"
- ‘meer de 2k per jaar’. Op 5 jaar tijd zal dat eerder 11-12k aan onroerende voorheffing zijn
- 6% btw op de volledige installatie (incl alle leidingen): een 2,5k winst als ik louter de 21% op de gasinstallatie vergelijk met 6% op de gasinstallatie

Het verschil tussen warmtepomp en gas was 15k, we halen enkel met bovenstaande 14,5k op.
Weet niet of we met de gasinstallatie de 50% besparing op onroerende voorheffing zouden gehaald hebben. Ik weet dat we bij de allereerste gesprekken het aantal zonnepanelen moesten opdrijven om onder de 30 te vallen, op dat moment was van warmtepomp nog geen sprake.

Daarnaast zal door de warmtepomp de verkoopwaarde ook wel hoger liggen. Het huis zal sowieso beter in de markt liggen.

Prachtig prachtig prachtig vind ik het. En zelfs nog aanvaardbaar ver van Kessel-Lo ( ;) ). Maar zelf zou ik wel even mijn gevel hebben laten reinigen, zeker met die vraagprijs.
Zelfs ziekenhuizen zijn tegenwoordig niet meer zo wit en kil ingericht. Ik zou nooit gelukkig kunnen worden in zo'n huis, ik krijg al stress als ik naar de foto's kijk :lol:

- 6% btw op de volledige installatie (incl alle leidingen): een 2,5k winst als ik louter de 21% op de gasinstallatie vergelijk met 6% op de gasinstallatie
Deze snap ik niet. Dus het verschil in BTW-voet op de gasinstallatie is 2500 euro? Dan zou de gasinstallatie 16666 euro (exclusief BTW!) gekost hebben? Dat is wel heel duur voor een gasketel hoor. Tenzij je er andere componenten (sanitair, VVW) in verwerkt hebt die volgens de fiscus zeker niet onder die 6% BTW mogen vallen. Ik citeer even uit de FAQ van de overheid:
Niet-beoogd:
- componenten sanitair (vb. douche, bad, mengkranen, etc.) en verwarming (vb. radiatoren, vloerverwarming) in de woning
- thermostaat

Zelfs ziekenhuizen zijn tegenwoordig niet meer zo wit en kil ingericht. Ik zou nooit gelukkig kunnen worden in zo'n huis, ik krijg al stress als ik naar de foto's kijk :laugh:

Idd, zo van die minimalistische designs met gangen van 3 meter breed en overal dezelfde triestige tegel, wie voelt zich daar oprecht in thuis. Moet toch al een serieuze hoek af zijn aan degene die 1,8mil wil geven aan zoiets, en dan nog in Wommelgem. 😂

Keuzes maken is 1 ding, maar als je een woning ter waarde van anderhalf miljoen kunt zetten, dan is financiële zelfs geen argument meer. Dan is een warmtepomp voor je budget zo'n kleine prutsinvestering dat het gewoon nonsensicaal is om dat in 2020 niet te doen. Enfin, in mijn ogen maakt je dat een asociale kl****.

Dat dat voor de modale Vlaming in 2020 niet zo is is vanzelfsprekend. Een lening van meer dan 400 000 euro zit er voor de meesten gewoon niet in, dan moet je effectief harde keuzes maken.

En ja, als je het echt persoonlijk wil maken, ik heb dat allemaal wel gedaan in mijn woning, inclusief CLT houtbouw, houtwolisolatie, warmtepomp.... ook uit 2020, en met een véél lager budget. De compromissen die daarvoor gemaakt zijn zijn zelf hard werken , en vooral gewoon kleiner wonen.

Keuzes maken is 1 ding, maar als je een woning ter waarde van anderhalf miljoen kunt zetten, dan is financiële zelfs geen argument meer. Dan is een warmtepomp voor je budget zo'n kleine prutsinvestering dat het gewoon nonsensicaal is om dat in 2020 niet te doen. Enfin, in mijn ogen maakt je dat een asociale kl****.

Dat dat voor de modale Vlaming in 2020 niet zo is is vanzelfsprekend. Een lening van meer dan 400 000 euro zit er voor de meesten gewoon niet in, dan moet je effectief harde keuzes maken.

En ja, als je het echt persoonlijk wil maken, ik heb dat allemaal wel gedaan in mijn woning, inclusief CLT houtbouw, houtwolisolatie, warmtepomp.... ook uit 2020, en met een véél lager budget. De compromissen die daarvoor gemaakt zijn zijn zelf hard werken , en vooral gewoon kleiner wonen.
Dat is helemaal geen woning van 1,5 miljoen. Het is niet omdat ze dat belachelijke bedrag vragen dat de bouw van die woning dat gekost heeft hé.

Uiteraard is het een dure woning, maar zoals gezegd, in 2020 was zelfs voor de duurdere woningen op dat moment een aardgasketel nog een te overwegen keuze.

Dat je als mens met wat burgerzin andere technieken kiest, zeker met dat budget, begrijp ik absoluut. Maar aan dat interieur te zien denk ik niet dat daar de prioriteiten lagen en dat het milieu die bouwheren ene f*** kon schelen.

Maar dan nog, we bouwen hier al zo streng (en duur) op isolatie- en techniekgebied, ik vind niet dat iemand zich moet schamen omdat hij nog een aardgasketel heeft geplaatst in 2020.

Koop eens een huis met tankstation!

Ze vraagt wel bijna 800.000 euro voor haar 'bescheiden' woonst. :unsure:

Gl om tegenwoordig iets deftig onder de 300k te vinden dat groter is dan 100m^2 en/of geen oud kot van 300 jaar oud is en niet in het grootste gat van Vlaanderen ligt.

800.000 lijkt voor dit wel te veel. Merchtem is totaal geen dure gemeente. Maarja, beter hoog beginnen zeker? Wel goede EPC en ook zeer veel ruimte.

Gl om tegenwoordig iets deftig onder de 300k te vinden dat groter is dan 100m^2 en/of geen oud kot van 300 jaar oud is en niet in het grootste gat van Vlaanderen ligt.

800.000 lijkt voor dit wel te veel. Merchtem is totaal geen dure gemeente. Maarja, beter hoog beginnen zeker? Wel goede EPC en ook zeer veel ruimte.
Ik beweerde dan ook nergens dat dit voor max 300.000 zou weg mogen gaan.

Terug
Bovenaan