Dan vraag ik mij echt af wat volgens u een goedkope afwerking is.
Ik woon nu 3,5 jaar in onze woning en ik moet ook nog de helft van de kamers verven, een paar plinten zetten, een trapleuning laten steken, 2 extra lavabos laten plaatsen, nog wat zaken afwerken etc. Beetje bij beetje alles afwerken zoals iedereen dat moet doen.
Het is niet omdat iemand dat een goedkoop interieur vindt dat men een bouwsnob is
De afwerking van die woning is gewoon ok, daar is echt niks mis mee. Die tegel is zoals gezegd een deftige 60x60 zoals doorgaans in elk lastenboek standaard zit. Schilderdeuren is gewoon niks mis mee. Het buitenschrijnwerk is langs beide zijden in RAL, dat is al een extra. De gevelsteen die overigens toon op toon is gevoegd is ook geen standaard, dergelijke kleuren zijn altijd wat duurder dan het doorsnee oranje of geel. Op het dak liggen stormpannen, ook al een niveautje hoger dan de standaard sneldekpannen. Ik lees hier "amper kasten in de keuken". Ik tel +- 6,6lm aan kasten. Dat is gewoon ok. Niet heel veel, maar ook niet opvallend weinig. Voor de rest is er met de afwerking van die keuken en de toestellen ook niks mis. Idem voor de toestellen en afwerking in de badkamer (waarover ik hier lees "amai, dat is toch niet meer van deze tijd"), ik vermoed wel dat er nog een glazen wand aan de douche komt. En idd, de leuning aan de trap moet er ook nog komen wellicht; die ene foto is overigens wel van de trap naar de zolder, of de trap naar +1 een leuning heeft kunnen we niet zien. Dan heb je nog details zoals dakrandprofiel in RAL kleur en afleiders in antrazink, dit kost allemaal niet veel extra maar hieraan zie je wel dat men niet voor de goedkoopste oplossingen heeft gekozen maar wel degelijk op bepaalde afwerkingsdetails heeft gelet.
Nogmaals, dat 2.000€/maand te veel is voor deze woning, helemaal akkoord, maar zeggen dat deze woning zo goedkoop mogelijk werd afgewerkt is zever.
En met dat snobisme bedoel ik niet jou persoonlijk hoor (hoewel je deze woning ook "zo goedkoop als mogelijk afgewerkt" noemt, terwijl het dat echt niet is), maar ik zie het wel dagelijks in mijn werk. Mensen, en dan vooral jonge koppels, die steen en been klagen dat bouwen te duur en onbetaalbaar is geworden, maar een 60x60 tegel in de living? Ja neen hé, dat moet een gietvloer zijn. En een pivoterende steellook tot aan het plafond moet er ook in natuurlijk. En beikes, nee, toch geen schilderdeur zeker, het moeten Xinix-deuren tot aan het plafond zijn, op zijn minst. En hoeveel m², 160? Daar kunt ge toch niet in leven, ik moet minstens 220m² hebben, ah ja, toch een beetje ruimte hé. En een zolderluik, allé kom, wie doet dat nu nog, nee, die vaste trap moet er in en het zal geen gewone beuken trap zijn hé,...
Onlangs zo ook nog een koppel gehad, was nu wel een iets ouder koppel. En de basismaterialen (die echt al deftig zijn) maar afkraken. Oei, nee, dat is te goedkoop, dat trekt op niks, dit moet echt groter en beter,... om dan tot het budget te komen, die hadden laat ons zeggen het budget voor een woning echt aan de basisafwerking (maar dan echt geen enkel specialleke) van +-120m². Terwijl ze nu een oude woning hadden van 260m² en "de nieuwbouw moest toch niet veel minder zijn". Tja.
Enfin, bouwen is uiteraard duur (geworden), maar met wat compromissen zou het voor veel mensen een pak goedkoper kunnen, maar blijkbaar zijn woningen zoals deze volgens sommigen bijna onleefbaar door hun "goedkoper dan goedkope" afwerking.