Opmerkelijke huizen te koop

Pascal maakte voor het eerst kennis met een triplet gebouw tijdens het ontwerp van ‘Light Falls’, een constructie met 70 woonunits.

“Light Falls is een project waar het triplet-verhaal voor het eerst vergund, gebouwd en vlot verkocht werd”,

Ja ik bedoel de 3 volle verdiepingen. Bij de meeste gronden is de nokhoogte bij plat dak toch max. 7m ofzo?
Als je de huizen ernaast ziet, zie je die 3 volle verdiepingen ook er boven uit toren. Ik vind het erg bijzonder dat het wel kan als je 'in het wereldje zit', de regels kan je toch niet negeren?

Je verwart denk ik kroonlijsthoogte en nokhoogte. Kroonlijsthoogte is meestal 6m of 6m50. Men voorziet dan vaak dat je een dak mag hebben tussen de 0° (dus plat) en 45°. Wanneer je dan, zoals vaak, 15m diep op het gelijkvloers mag en 12m op de verdieping, is de maximale nokhoogte 12m50. Zolang je dan binnen dat gabarit blijft gaat men dat moeilijk kunnen weigeren, tenzij men natuurlijk expliciet platte daken bv gaat verbieden.

Schermafbeelding 2025-06-30 132928.png

Hier lijkt het wel dat de bouwdieptes sowieso dieper/groter zijn dan standaard, waardoor dit er wel vrij gigantisch uitziet. Maar op zich is die 3de bouwlaag niet onlogisch of vreemd. Wanneer je er een hellend dak op zet heb je ook een 3de (en met die diepte zelfs een 4de) bouwlaag, alleen onder schuine dakvlakken.

In de provincie Antwerpen is bij een bouwdiepte van 12m op de verdieping het dakvolume wel vaak beperkt tot 9m diep (en dus een nokhoogte tot 11m).

@stungunner dank voor de inzichtelijke reactie. Voelt wat als een 'loophole' aan als dit als een hellend dak zou tellen. Alé, de kroonlijsthoogte zou ik in dit geval het bovenste verdiep van tellen.. Lijkt me toch de geest van de wet te zijn alleszins

Men is inderdaad zeer ver gegaan om een spuuglelijk concept zo maximaal mogelijk uit te voeren. Het zal daar gezellig zijn met deze temperaturen. Ramen die tot voorbij het plafond in de hoogte gaan is ook een trend die ik maar niet kan vatten.

Ergens op een desolate plek op een Ardense heuvel met mooi uitzicht en omgeven door bossen zou ik het nog een beetje snappen. Maar langs een lint tussen de akkers en andere woningen? Nee...

@stungunner dank voor de inzichtelijke reactie. Voelt wat als een 'loophole' aan als dit als een hellend dak zou tellen. Alé, de kroonlijsthoogte zou ik in dit geval het bovenste verdiep van tellen.. Lijkt me toch de geest van de wet te zijn alleszins

Mja, een loophole is het niet echt hé, dit telt ook niet als hellend dak, het gaat gewoon om het maximale toegestane volume. Je bouwt zelfs minder qua volume dan het volledig toegestane gabarit, dus minder storend voor de omgeving qua lichten en zichten.

Men is inderdaad zeer ver gegaan om een spuuglelijk concept zo maximaal mogelijk uit te voeren. Het zal daar gezellig zijn met deze temperaturen. Ramen die tot voorbij het plafond in de hoogte gaan is ook een trend die ik maar niet kan vatten.

Ergens op een desolate plek op een Ardense heuvel met mooi uitzicht en omgeven door bossen zou ik het nog een beetje snappen. Maar langs een lint tussen de akkers en andere woningen? Nee...

Smaken verschillen natuurlijk, ik vind ze op zich wel mooi. En ze staan aan het einde van een smalle straat, daar waar een grindweg begint, omgeven door glooiende velden, dus het is echt wel een mooie ligging. En ze zullen wel volledige klimatisatie hebben, wees gerust.

Wat mij er vooral zou storen is de gigantische inkijk, zeker ook 's avonds wanneer de lichten branden. Daar passeren redelijk wat fietsers en wandelaars en die kijken allemaal los binnen door die grote raampartijen.

Speciale is ook dat er tussen die 2 blokken, die 2 aparte woningen zijn, er een inrit is naar de volledige onderkeldering.

Dus jij kent veel eensgezinswoningen naast elkaar op een gemeenschappelijke kelder met centrale inrit? :unsure:
Veel, wat is veel?
Maar ik ken ik Hasselt toch zo een wijk waar meerdere groepen van huizen een gezamenlijke inrit delen naar garages in de kelder.
Ook in het Leuvense ben ik ooit eens zoiets tege gekomen.

Dus jij kent veel eensgezinswoningen naast elkaar op een gemeenschappelijke kelder met centrale inrit? :unsure:
Ik woon in zo een woning. Telt dat ;).

Daarnaast ben ik dat in het verleden al eens tegengekomen ja toen ik op zoek was naar een woning. Het is al wat meer de uitzondering om dat tegen te komen naar een ondergrondse garage. Maar bij bovengrondse garages is dat al wat meer toepasselijk. Maar het principe is hetzelfde.

Veel, wat is veel?
Maar ik ken ik Hasselt toch zo een wijk waar meerdere groepen van huizen een gezamenlijke inrit delen naar garages in de kelder.
Ook in het Leuvense ben ik ooit eens zoiets tege gekomen.
Ik woon in zo een woning. Telt dat ;).

Daarnaast ben ik dat in het verleden al eens tegengekomen ja toen ik op zoek was naar een woning. Het is al wat meer de uitzondering om dat tegen te komen naar een ondergrondse garage. Maar bij bovengrondse garages is dat al wat meer toepasselijk. Maar het principe is hetzelfde.

Wijken en verkavelingen waar ze dat doen is natuurlijk iets anders dan buren die elke een eigen open bebouwing bouwen en beslissen om die samen op een gigantische onderkeldering met inrit te bouwen. Dat is echt niet courant en dus, mja, speciaal.

Wijken en verkavelingen waar ze dat doen is natuurlijk iets anders dan buren die elke een eigen open bebouwing bouwen en beslissen om die samen op een gigantische onderkeldering met inrit te bouwen. Dat is echt niet courant en dus, mja, speciaal.

Voor mij was dat gewoon een praktische oplossing die gangbaar is (erfdienstbaarheid) om op die wijze hun open bebouwingen te kunnen maximaliseren.

Maar ok, dat is out of the box en dus speciaal dan.

Voor mij was dat gewoon een praktische oplossing die gangbaar is (erfdienstbaarheid) om op die wijze hun open bebouwingen te kunnen maximaliseren.

Maar ok, dat is out of the box en dus speciaal dan.
Allemaal fijn tot je die erfdienstbaarheid moet 'onderhouden'... Leuk als je overeenkomt met je buur en je de taak wat verdeelt, maar als die de boel telkens vuil achterlaat en jij het mag opkuisen, sta je daar mooi te blinken en mag je meteen al naar het vredegerecht.

Ik vind het moeilijk deze in enkele woorden samen te vatten :shutup: Lelijk & driehoek lijken me alvast toepasselijk

Je bedoelt uniek en architecturaal? :biglaugh:

Inderdaad een zeer onpraktisch huis, duidelijk geval van form over function. En lelijk is hier zelfs geen kwestie van smaak denk ik...

De K3 tjes hebben goed geboerd. Nu een reunie, want er moet een nieuwe villa komen zeker na de scheiding, of het geld raakt op.
Misschien net wat te design en clean (super cleane immo fotos geven die indruk ook snel), maar niet slecht.

Overstromingsgevoelig blijkbaar. En kwa modern cubisme, niet slecht maar langs buiten oa ook niet super.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan