En waar ga je in tussentijd dan wonen ?
Want jou koper zal toch niet willen wachten om in te trekken en zelf heb je (denk ik) toch ook de winst nodig om opnieuw te bouwen.
of je moet 2 leningen afbetalen
We wonen nu in een gekocht huis, met nog een kleine lening.
Nieuw huis (grond is in bezit zonder lening) heeft een extra lening die reeds loopt en samen afbetaald wordt met de huidige + overbruggingskrediet verkoop huidige woning.
Met de woonmarkt die echt te zot aan het worden is, maken we grotere kans om de nieuwe woonst met winst te verkopen dan de huidige.
Nieuwe staat op veel betere locatie en wordt beter afgewerkt, je moet natuurlijk een koper vinden
Ook zijn onze nieuwe buren van aangename mensen naar bijna onuitstaanbare mensen geëvolueerd tijdens de bouw.

Enige 'probleem' is dan weer nieuwe goede bouwgrond vinden, of huis vinden dat mag afgebroken worden,...
Maar ook hiervoor hebben we al enkele mooie projecten gezien.

Bekijk in dat geval goed hoe je verkoopt: toepassing BTW zodat je de eigen betaalde BTW kan recupereren en misschien onder Wet-Breyne zodat de grond valt onder registratiestelsel en gebouw BTW (ipv BTW op het geheel). Interessante piste in de huidige markt om snel te verkopen maar wel goed te bekijken hoe je het aanpakt.

Inderdaad, is ook nog maar een eerste gedacht, ook moet je een groot deel van de winsten laten vallen dacht ik bij een verkoop binnen korte tijd. Ik ga ook enkel maar verkopen bij voldoende winst, voor enkele 10k ga ik de moeite niet doen.

Amai, chapeau.

Ik kan mij dat gewoon niet zo goed voorstellen omdat ik zelf echt een hekel heb aan klussen. Het gaat nooit zo vlot als je zou willen. We hebben tijdens onze renovatie ook slechte ervaringen gehad met aannemers etc. Dat maakt dat ik er zeker niet voor zou kiezen om het nog eens allemaal opnieuw te doen.

Maar anderen vinden dat dan weer wel leuk om mee bezig te zijn, gelukkig maar.

Wij hebben ook onze peren gezien tijdens het project hoor, nog lang niet af trouwens.
Maar keuze tussen er wonen, mooie winst nemen en nieuw project gaat misschien niet zo makkelijk zijn.
 
We wonen nu in een gekocht huis, met nog een kleine lening.
Nieuw huis (grond is in bezit zonder lening) heeft een extra lening die reeds loopt en samen afbetaald wordt met de huidige + overbruggingskrediet verkoop huidige woning.
Met de woonmarkt die echt te zot aan het worden is, maken we grotere kans om de nieuwe woonst met winst te verkopen dan de huidige.
Nieuwe staat op veel betere locatie en wordt beter afgewerkt, je moet natuurlijk een koper vinden
Ook zijn onze nieuwe buren van aangename mensen naar bijna onuitstaanbare mensen geëvolueerd tijdens de bouw.

Enige 'probleem' is dan weer nieuwe goede bouwgrond vinden, of huis vinden dat mag afgebroken worden,...
Maar ook hiervoor hebben we al enkele mooie projecten gezien.



Inderdaad, is ook nog maar een eerste gedacht, ook moet je een groot deel van de winsten laten vallen dacht ik bij een verkoop binnen korte tijd. Ik ga ook enkel maar verkopen bij voldoende winst, voor enkele 10k ga ik de moeite niet doen.



Wij hebben ook onze peren gezien tijdens het project hoor, nog lang niet af trouwens.
Maar keuze tussen er wonen, mooie winst nemen en nieuw project gaat misschien niet zo makkelijk zijn.
Als je iets verkoopt, en dan onmiddelijk erna iets nieuw koopt in dezelfde markt, dan maak je geen winst he ;).
Je gaat ervan uit dat je winst gaat maken, ik kan u nu al vertellen dat dit niet zo zal zijn. Je moet al minstens 21% stijgen in waarde om nog maar een euro winst te hebben.
 
Als je iets verkoopt, en dan onmiddelijk erna iets nieuw koopt in dezelfde markt, dan maak je geen winst he ;).
Je gaat ervan uit dat je winst gaat maken, ik kan u nu al vertellen dat dit niet zo zal zijn. Je moet al minstens 21% stijgen in waarde om nog maar een euro winst te hebben.
Als ik zie wat er hier in de buurt verkocht wordt zonder maar 1 dag op de gekende sites of in de portefeuille van een interim te zitten en weet wat ons huis +/- gaat kosten, dan is de kans op meer dan 21% winst bestaande.

We zien wel als het af is natuurlijk en of de madam nog even langer wilt wachten op een nieuwe huis.
 
Als je iets verkoopt, en dan onmiddelijk erna iets nieuw koopt in dezelfde markt, dan maak je geen winst he ;).
Je gaat ervan uit dat je winst gaat maken, ik kan u nu al vertellen dat dit niet zo zal zijn. Je moet al minstens 21% stijgen in waarde om nog maar een euro winst te hebben.
Waarom 21% stijgen?
 
Als je iets verkoopt, en dan onmiddelijk erna iets nieuw koopt in dezelfde markt, dan maak je geen winst he ;).
Je gaat ervan uit dat je winst gaat maken, ik kan u nu al vertellen dat dit niet zo zal zijn. Je moet al minstens 21% stijgen in waarde om nog maar een euro winst te hebben.
Ik denk dat hij wel terug opnieuw zou bouwen willen bouwen, dus niet zijn woning verkopen om dan vervolgens een andere woning te kopen. Dus ja, dan kun je wel over winst spreken of spreken over dik betaalde werkuren (ligt er maar aan hoe je het ziet).

Ik snap u redenering ook niet goed waarom dat jij nu al kunt zeggen dat ze geen winst gaan maken? Je kent de woning niet en je weet niet voor hoeveel hij het kan verkopen en voor hoeveel hij het heeft gebouwen. Ik kan u nu al vertellen dat ik al verschillende mensen ken die er winst uit hebben gehaald.

Dat je minstens 21% moet stijgen om nog maar 1 euro winst te maken snap ik ook niet. Het klinkt precies of je denkt dat u woning 100.000 excl BTW heeft gekost, dat dat ook daadwerkelijk de waarde is op de markt. Zo'n woning heb ik nog nooit tegengekomen (of het moet een zeer uitzonderlijke woning zijn).
Mijn definitie van winst is ook hetgeen wat je overhoudt na alle kosten. (notaris, BTW, registratierechten,...)
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat hij wel terug opnieuw zou bouwen willen bouwen, dus niet zijn woning verkopen om dan vervolgens een andere woning te kopen. Dus ja, dan kun je wel over winst spreken of spreken over dik betaalde werkuren (ligt er maar aan hoe je het ziet).

Ik snap u redenering ook niet goed waarom dat jij nu al kunt zeggen dat ze geen winst gaan maken? Je kent de woning niet en je weet niet voor hoeveel hij het kan verkopen en voor hoeveel hij het heeft gebouwen. Ik kan u nu al vertellen dat ik al verschillende mensen ken die er winst uit hebben gehaald.

Dat je minstens 21% moet stijgen om nog maar 1 euro winst te maken snap ik ook niet. Het klinkt precies of je denkt dat u woning 100.000 excl BTW heeft gekost, dat dat ook daadwerkelijk de waarde is op de markt. Zo'n woning heb ik nog nooit tegengekomen (of het moet een zeer uitzonderlijke woning zijn).
Mijn definitie van winst is ook hetgeen wat je overhoudt na alle kosten. (notaris, BTW, registratierechten,...)
Bouwgrond + werkuren + materiaal kost gewoon meer dan een huis.

De kans dat uw nieuwbouwwoning meer waard is dan ze gekost heeft, is miniem (waarom zou iemand anders ooit een huis kopen).

En je bouwt uw huis voor 100.000€, maar je betaalt 121.000€. Dat maakt het huis echter nog geen 121.000€ waard. De BTW is een kost bovenop de waarde van het huis. En als je effectief snel verkoopt, dan ga je nog problemen krijgen omdat je dan handelt en dus belastingen op de winst moet betalen.
 
Bouwgrond + werkuren + materiaal kost gewoon meer dan een huis.

De kans dat uw nieuwbouwwoning meer waard is dan ze gekost heeft, is miniem (waarom zou iemand anders ooit een huis kopen).

En je bouwt uw huis voor 100.000€, maar je betaalt 121.000€. Dat maakt het huis echter nog geen 121.000€ waard. De BTW is een kost bovenop de waarde van het huis. En als je effectief snel verkoopt, dan ga je nog problemen krijgen omdat je dan handelt en dus belastingen op de winst moet betalen.
Het gaat hier over iemand dat veel zelf doet of veel meehelpt, daarom dat ik ook zei je moet maar zien wat je als winst beschouwd. Oftwel kun je het zien als winst of je ziet het als dik betaalde werkuren. Of je kunt u uren tellen dat je er in hebt gestoken en dat vermenigvuldigen met u huidig uurloon en de overschot daarboven is winst.

De kans dat een nieuwbouwwoning meer waard is dan ze heeft gekost is klein, als je de bouw volledig laat zetten. (maar in geval van Castil is dat overduidelijk niet).

Hier ben je toch fout in. Als je een woning bouw voor 100.000€ excl, betaal je inderdaad 121.000€. Maar wilt niet zeggen dat de woning 100.000€ waard is, de waarde wordt bepaald door de huidige woning markt. BTW is geen belasting bovenop de waarde van het huis, registratierechten is dat wel.
Elke woning dat hier bv verkocht wordt voor 400.000 excl BTW, is een woning dat meer als €400.000 waard is.
Zeggen dat je bij een nieuwbouw 21% meer betaald is niet correct.
 
Bouwgrond + werkuren + materiaal kost gewoon meer dan een huis.

De kans dat uw nieuwbouwwoning meer waard is dan ze gekost heeft, is miniem (waarom zou iemand anders ooit een huis kopen).

En je bouwt uw huis voor 100.000€, maar je betaalt 121.000€. Dat maakt het huis echter nog geen 121.000€ waard. De BTW is een kost bovenop de waarde van het huis. En als je effectief snel verkoopt, dan ga je nog problemen krijgen omdat je dan handelt en dus belastingen op de winst moet betalen.
Bij een nieuwbouw (Een woning is nieuw tot en met 31 december van het tweede jaar dat volgt op het jaar van de eerste ingebruikneming of bewoning. Voorbeeld: een woning die voor het eerst in 2021 in gebruik is genomen is nieuw tot en met 31.12.2023) kan je verkopen onder btw stelsel zodat de btw (€ 21.000) terug aftrekbaar wordt.

Problemen is relatief he, je kan de meerwaarde (16,50% belast) aangeven in de personenbelasting.
Je aankoopprijs mag je al forfaitaire verhogen met 25% alvorens je 1 EUR belast wordt.
 
We wonen nu in een gekocht huis, met nog een kleine lening.
Nieuw huis (grond is in bezit zonder lening) heeft een extra lening die reeds loopt en samen afbetaald wordt met de huidige + overbruggingskrediet verkoop huidige woning.
Met de woonmarkt die echt te zot aan het worden is, maken we grotere kans om de nieuwe woonst met winst te verkopen dan de huidige.
Nieuwe staat op veel betere locatie en wordt beter afgewerkt, je moet natuurlijk een koper vinden
Ook zijn onze nieuwe buren van aangename mensen naar bijna onuitstaanbare mensen geëvolueerd tijdens de bouw.

Enige 'probleem' is dan weer nieuwe goede bouwgrond vinden, of huis vinden dat mag afgebroken worden,...
Maar ook hiervoor hebben we al enkele mooie projecten gezien.



Inderdaad, is ook nog maar een eerste gedacht, ook moet je een groot deel van de winsten laten vallen dacht ik bij een verkoop binnen korte tijd. Ik ga ook enkel maar verkopen bij voldoende winst, voor enkele 10k ga ik de moeite niet doen.



Wij hebben ook onze peren gezien tijdens het project hoor, nog lang niet af trouwens.
Maar keuze tussen er wonen, mooie winst nemen en nieuw project gaat misschien niet zo makkelijk zijn.

Specifieke reden voor?
Er moet toch iets verkeerd gelopen zijn dan?
 
Korte omschrijving van ons project (had het hier al ergens neergeschreven)
Alles inclusief btw en andere kosten.
Dure grond, maar zeer goed gelegen, 330k
Woning 250m2 + volledig onderkelderd 650k. Op de woning zelf sparen we (op voorlopig schema) kleine 100k uit.
Pak nog dat het ons all in 900k kost.

Hier in de buurt, verbouwing van 5 jaar geleden, zelfde stijl, zelfde grootte, ook tuin maar minder mooi uitzicht is op geen dag verkocht voor 1.250.000 euro.
Voor 300k - kosten wil ik al is verkopen 😃.

Maar alles met een grote maar en wat als natuurlijk.
Als verschillende immo´s het op 1m schatten, of minder kan ook steeds. Dan gaan we er gewoon wonen want buiten de buren is ons ´ideaal´ huis.
 
Korte omschrijving van ons project (had het hier al ergens neergeschreven)
Alles inclusief btw en andere kosten.
Dure grond, maar zeer goed gelegen, 330k
Woning 250m2 + volledig onderkelderd 650k. Op de woning zelf sparen we (op voorlopig schema) kleine 100k uit.
Pak nog dat het ons all in 900k kost.

Hier in de buurt, verbouwing van 5 jaar geleden, zelfde stijl, zelfde grootte, ook tuin maar minder mooi uitzicht is op geen dag verkocht voor 1.250.000 euro.
Voor 300k - kosten wil ik al is verkopen 😃.

Maar alles met een grote maar en wat als natuurlijk.
Als verschillende immo´s het op 1m schatten, of minder kan ook steeds. Dan gaan we er gewoon wonen want buiten de buren is ons ´ideaal´ huis.
Je moet wel zien dat je tegelijkertijd zicht hebt op een alternatief.

Heeft ook niet veel zin om 300k-kosten winst te maken, indien je 400k extra moet geven (bovenop de huidige prijs voor de woning) om uw nieuw project te realiseren natuurlijk. Omdat de prijzen daar even sterk gestegen zijn voor het mogelijk te maken wat je wenst.

U dus niet blind staren op de potentiële winst maar het in zijn geheel bekijken.
 
Voor 300k - kosten wil ik al is verkopen 😃.
Wil je dan niet graag eerst elders een nieuwe grond kopen, voordat je het verkoopt?

Hier zitten wij zowat in dezelfde situatie.
We wonen hier ook zeer graag en een zeer goed huis (ben er in 2019 in getrokken). Daarom dat ik eerst wel een nieuwe grond wou kopen, dat volledig onze wens is, voordat ik een te koop bord in mijn voortuin zet. Zou zeer spijtig zijn moest ik het hier verkopen voor meer geld, maar vervolgens geen deftige bouwgrond vinden waar ik opnieuw zou kunnen beginnen.
 
Specifieke reden voor?
Er moet toch iets verkeerd gelopen zijn dan?
Jammer genoeg jaloezie.
Grond had sentimentele waarde voor hen, hun kinderen speelde hier altijd op en hun bod van 10k minder was jaar ervoor niet aanvaard.
Daarna waren ze nog steeds vriendelijk maar bij onze bouwaanvraag, die afweek van de verkavelingqvoorwaarden van 1970 maar niet van de nieuwe, hebben ze klacht ingediend tot aan de provincie toe.

Wij telkens alles gewonnen want in ons recht.
Zijn nog verschillende keren op de grond geweest om dingen na te meten tot ik met dreigendere taal heb duidelijk gemaakt dat we hier niet met gediend zijn.
 
  • Verdrietig
Waarderingen: 515
Jammer genoeg jaloezie.
Grond had sentimentele waarde voor hen, hun kinderen speelde hier altijd op en hun bod van 10k minder was jaar ervoor niet aanvaard.
Daarna waren ze nog steeds vriendelijk maar bij onze bouwaanvraag, die afweek van de verkavelingqvoorwaarden van 1970 maar niet van de nieuwe, hebben ze klacht ingediend tot aan de provincie toe.

Wij telkens alles gewonnen want in ons recht.
Zijn nog verschillende keren op de grond geweest om dingen na te meten tot ik met dreigendere taal heb duidelijk gemaakt dat we hier niet met gediend zijn.

Dat is inderdaad heel jammer.
Lijkt me ook dat een grote breuk is in vertrouwen dus moeilijk te herstellen. Aan de andere kant lijken het me oudere mensen ;).
Slechte buren kunnen je leven wel zuur maken.
Aan de andere kant : het is je droomwoning volgens dat ik lees, niemand die zegt dat je beste vrienden moet zijn met je buren. :D
 
Je moet wel zien dat je tegelijkertijd zicht hebt op een alternatief.

Heeft ook niet veel zin om 300k-kosten winst te maken, indien je 400k extra moet geven (bovenop de huidige prijs voor de woning) om uw nieuw project te realiseren natuurlijk. Omdat de prijzen daar even sterk gestegen zijn voor het mogelijk te maken wat je wenst.

U dus niet blind staren op de potentiële winst maar het in zijn geheel bekijken.

Klopt volledig.
Maar ook daar, we hebben nog steeds ons huis nu dat mag verkocht worden.

Wil je dan niet graag eerst elders een nieuwe grond kopen, voordat je het verkoopt?

Hier zitten wij zowat in dezelfde situatie.
We wonen hier ook zeer graag en een zeer goed huis (ben er in 2019 in getrokken). Daarom dat ik eerst wel een nieuwe grond wou kopen, dat volledig onze wens is, voordat ik een te koop bord in mijn voortuin zet. Zou zeer spijtig zijn moest ik het hier verkopen voor meer geld, maar vervolgens geen deftige bouwgrond vinden waar ik opnieuw zou kunnen beginnen.

Van oorsprong een lang verhaal, korte samenvatting.
6jaar geleden op zoek naar huis/bouwgrond, deze grond kwam te koop maar toen nog minder financiële middelen, rekenen, rekenen en ineens was grond offline dus we dachten verkocht.
Wij kopen een huis dat ons aanstaat, maar met bedoeling hier ooit weg te gaan.
2 jaar later komt de grond terug te koop als verkaveling voor 2 gronden, zelfde verkopers als voorheen. (Ze dachten er zelf op te bouwen maar blijven uiteindelijk toch in Antwerpen.) Direct gebeld met bod van hun vraagprijs 2 jaar ervoor als 1 grond en eigenaar was akkoord.

Even getwijfeld om het zelf te verkavelen en hierop al een 50k winst te nemen, uiteindelijk besloten te bouwen.

Dus de grond kwam sneller dan gedacht, willen we verhuizen naar het nieuw huis, graag maar hier blijven zitten is zeker geen ramp. Dus neen ik moet geen nieuwe grond op het oog hebben vooraleer ik verkoop.

Dat is inderdaad heel jammer.
Lijkt me ook dat een grote breuk is in vertrouwen dus moeilijk te herstellen. Aan de andere kant lijken het me oudere mensen ;).
Slechte buren kunnen je leven wel zuur maken.
Aan de andere kant : het is je droomwoning volgens dat ik lees, niemand die zegt dat je beste vrienden moet zijn met je buren. :D

Rond de 65 jaar, hopelijk snel slecht te been en rusthuis in 😃
Beste vrienden gaan we niet meer worden, hoop alleen dat de andere buren gaan meevallen, wat voorlopig wel zo lijkt.
Is een beetje, iedereen kent iedereen deel van de straat.
 
Als je iets verkoopt, en dan onmiddelijk erna iets nieuw koopt in dezelfde markt, dan maak je geen winst he ;).
Je gaat ervan uit dat je winst gaat maken, ik kan u nu al vertellen dat dit niet zo zal zijn. Je moet al minstens 21% stijgen in waarde om nog maar een euro winst te hebben.
Je moet geen 21% stijgen om winst te maken... Als je een (nieuwbouw)woning verkoopt binnen de x jaar en BTW aanrekent aan de koper dan kan je zelf je betaalde BTW recupereren.

Bouwen kost: 100
BTW: 21
Je betaalt 121

Verkoop: 200
BTW: 42
Nieuwe koper betaalt 242

Jij trekt 21 BTW terug dus stort 21 door.
Winst 100

Al betwijfel ik of je op korte termijn een marge van 100% kan pakken. Is maar voorbeeld he.
 
Veel geld, maar zal wel snel verkocht geraken.

Bij zo'n berichten vraag ik me altijd af waarom mensen iets bouwen om dat dan 5 jaar later al terug te koop te zetten.
Zo'n bouw, dat levert toch veel stress. Ik vind dat zonde van alle energie die je erin hebt gestoken, als je dat dan meteen opnieuw verkoopt.
Staat al een tijdje te koop, dus zo snel raakt het blijkbaar toch niet verkocht.
We weten natuurlijk niet wat de reden van verkoop is.
Het staat te koop voor 1.485.000 euro met 2.490 m² grond of voor 1.545.000 euro met 21.930 m² grond.
heeft hier anders lange tijd geleden al eens gestaan.
Ik dacht dat ik het hier al eens gezien had, maar na even door het topic bladeren vond ik het niet meer terug.
droomwoning :love2: wel "lelijke" keuken imo
Die keuken vind ik eerlijk gezegd nog niet zo lelijk, de indeling van de woning daarentegen, daar heb ik wel nogal mijn bedenkingen bij
Dat is precies de mooier afgewerkte versie van dit: https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/villa/te-koop/ninove/9400/9265568?searchId=6078148857bd7

Mij spreekt die blokkendoos-architectuur iets minder aan. Voor de grote dozen gaat dat vaak nog, dat in Scherpenheuvel is wel dik ok. De kleinere blokkendozen spreken me minder aan. Puur persoonlijke smaak.
Wat de indeling betreft is dat in Ninove toch wel de betere.
 
Prachtige villa in Scherpenheuvel, ligt langs de baan Diest - Scherpenheuvel.

Mooie woning. Met oog voor afwerking en detail. Randje af té strak misschien, maar dan ben ik aan het vitten. Aan het gebouw kun je eigenlijk geen negatief woord zeggen.

Maar die ligging... Ik zag: "centrale locatie" dus ik dacht: tiens, dat glooiend landschap had ik nog niet eerder gezien op de grote markt van Brussel. Blijkt nu dat ze daarmee bedoelen dat het op de verbindingsweg ligt tussen Diest en f*cking Scherpenheuvel of all places. Weer zo'n typische lelijke lintbebouwing langs één of andere steenweg. Bekijk dat nu eens op Google Earth, dat is gewoon de slechtste locatie denkbaar.

Dus afgeschreven voor mij. Zou ik nooit moeten hebben. Verklaart ook direct waarom het nog niet verkocht is.
 
Laatst bewerkt:
Mooie woning. Met oog voor afwerking en detail. Randje af té strak misschien, maar dan ben ik aan het vitten. Aan het gebouw kun je eigenlijk geen negatief woord zeggen.

Maar die ligging... Ik zag: "centrale locatie" dus ik dacht: tiens, dat glooiend landschap had ik nog niet eerder gezien op de grote markt van Brussel. Blijkt nu dat ze daarmee bedoelen dat het op de verbindingsweg ligt tussen Diest en f*cking Scherpenheuvel of all places. Weer zo'n typische lelijke lintbebouwing langs één of andere steenweg. Bekijk dat nu eens op Google Earth, dat is gewoon de slechtste locatie denkbaar.

Dus afgeschreven voor mij. Zou ik nooit moeten hebben.
We kunnen nu eenmaal niet allemaal het kasteel van laken bewonen hé met uitzicht op het glooiend landschap van dat mooie groen eromheen. :p
 
Terug
Bovenaan