Opleiding chemie

Liesbeth

New member
Hallo allemaal!

Ik ben aan het overwegen om de opleiding chemie te volgen aan de hogeschool. Mijn vraag is of er hier mensen zijn die deze opleiding gedaan hebben of kennissen hebben die chemie gevolgd hebben. Zo ja:
- Wat vond je ervan?
- Op welk school heb je gezeten?
- Wat is de moeilijkheidsgraad?
- Adviseer je deze opleiding?
- Is het werk dat je uitvoert fysiek zwaar?
- Hoe zijn de labo's? Ik heb zelf zeer weinig labo ervaring.

Aanvullende informatie is altijd welkom :)

Alvast bedankt!

Hallo allemaal!

Ik ben aan het overwegen om de opleiding chemie te volgen aan de hogeschool. Mijn vraag is of er hier mensen zijn die deze opleiding gedaan hebben of kennissen hebben die chemie gevolgd hebben. Zo ja:
- Wat vond je ervan? Ik volgde reeds chemie in het middelbaar, dus logischer wijs vond ik dat wel interessant.
- Op welk school heb je gezeten? ///
- Wat is de moeilijkheidsgraad? Sommigen vonden het moeilijk, anderen makkelijk... Als je studeert mag dat nooit een probleem zijn.
- Adviseer je deze opleiding? Als je interesse hebt in labowerk, een job als operator of als je eventueel verder studeert voor een "ingenieursfunctie" dan wel. Als je het doet voor het geld zoek je best iets anders want dan zou je wel eens bekocht kunnen uitkomen
- Is het werk dat je uitvoert fysiek zwaar? Gemiddeld gezien waarschijnlijk niet. Maar je kan met dat diploma duizend en één jobs gaan doen dus de kans is reëel dat er al eens een fysiek "zware" tussen zit. Vroeger oudere collega's gehad die na verloop van tijd toch zeiden dat het lange rechtstaan soms een probleem was.
- Hoe zijn de labo's? Ik heb zelf zeer weinig labo ervaring. Ik vond de labo's analytische chemie en consoorten enorm saai. Ik volgde wel niet puur chemie als afstudeerrichting net omwille van die afkeer van dat mg en mL werk. De labo's meet en regeltechniek, fysica, etc., de labo's die dus meer in lijn lagen met mijn afstudeerrichting vond ik dan weer zeer interessant.

Aanvullende informatie is altijd welkom :)

Alvast bedankt!
Chemie is een opleiding waar je alle richtingen mee uit kan. Ik heb ex-klasgenoten die het bij hun bachelor hebben gelaten en zijn gaan werken, maar ik ken ook voldoende mensen die later voor industrieel ingenieur zijn gegaan via een schakeljaar. Eén iemand is nadien nog verder gegaan voor diploma burgerlijk ingenieur een andere is gaan doctoreren (beiden met succes voor zover ik hoor).

Als je binnen chemie (chemie/biochemie/procestechnieken, dus als je niet kiest voor biomedische, etc) bleef had ik niet de indruk dat de afstudeerrichting veel uitmaakte in de verdere carrière.

Destijds begonnen ze in het eerste jaar volledig van nul dus eventuele achterstanden uit het middelbaar maakten weinig tot niets uit. Desondanks blijft het toch een serieuze brok informatie die de vakgebieden soms overschrijdt. Ik had zo een aantal vakken in het eerste jaar die mij totaal niet interesseerde en waar ik bijgevolg ook praktisch niets voor studeerde. De vakken die ik toen volgde in het 2de en 3de jaar vond ik dan weer zeer tof en daar kon ik dan ook uren werk insteken.
Dat eerste jaar mag je dus zeker niet onderschatten want je gaat een hoop vakken hebben die je niet interesseren afhankelijk van je afstudeerrichting. Bijgevolg zie je ook dat dat eerste jaar een bloedbad is onder de studenten. Wij zijn dat jaar begonnen met 180 en we zijn met een 80-tal naar het volgende jaar gegaan meen ik mij te herinneren.

Laatst bewerkt:
Procestechnologie -
kun je richting technoloog werken dit is geen fysieke baan.

Procesoperator is echter waar de meeste zich richten en het meeste arbeidsmarkt is, dit is een fysieke functie vaak met 2/3 van de functies in een volcontinu functie.
(Hoge verloningen, waar sommige pas na hun 40ste nog niet aan komen, hebben hier ook een dedicated topic over)

Biochemie/Chemie-
Meer banen richting labo, beide zijn goed om te schakelen richting een master. En als je toch een richting moet kiezen zou ik voor biochemie gaan. Daar is in België redelijk veel markt voor. (Vaak hoor ik wel dat biochemie wat moeilijker is).

Labo werken kan heel saai zijn maar ook boeiend, persoonlijk zou ik alleen maar richting zou R&D mij het meest boeien. Maar die functies zijn vaak alleen weggelegd voor master/Phd’s. Of na een aantal jaar ervaring en hogerop werken, associate scientist kun je worden eventueel. Qua salarissen zul je in de labo lager zitten (zeker eerste 5-10 jaar) dan bijvoorbeeld een procesoperator. Maar daarbij zit je niet in regen en wind. Shift laboranten zijn er niet meer zoveel als vroeger (besparingen) maar sommige grote bedrijven hebben deze nog wel. En ze verdienen zeker niet slecht.
Sidenote: labowerk kan ook wel zwaar zijn afhankelijk van laboratoria en testen. Maar over het algemeen is het doenbaar als gezonde man/vrouw

Laatst bewerkt:
Chemie is een stuk moeilijker dan biochemie. Chemisten doen op de unief ook vaak schamper over biochemisten.

Wat wel waar is: De mooiste (en meeste!) meiden studeren biochemie. Toch iets minder wiskundig georienteerd.

Terug
Bovenaan