Album of the week Opgezwolle - Eigen wereld

Een hele opgave voor mij. Rap/hip-hop luister ik amper en dan ook Nederlandstalig. Maar bon, zoals hier al aangehaald, is de productie wel goed. Op muzikaal vlak wel een goeie flow bij momenten maar andere momenten ook nog al 'dense' (hoe vertaal ik dit juist?). En met bijna 70 minuten lengte duurt het dan wat te lang.
Tekstueel kan ik er (nog) niet veel over kwijt.
 
Maar hoezo is de productie 'goed'? ik vond het nogal afgeleid en zwak.
mix is ook niet denderend.

Ze laten de instrumenten ook bijna nooit ademenen, continu erover rappend;
behalve bij gekkenhuis, daar geven ze het wat ademruimte en dat is te merken (viel mij op, toch)
 
Een hele opgave voor mij. Rap/hip-hop luister ik amper en dan ook Nederlandstalig. Maar bon, zoals hier al aangehaald, is de productie wel goed. Op muzikaal vlak wel een goeie flow bij momenten maar andere momenten ook nog al 'dense' (hoe vertaal ik dit juist?). En met bijna 70 minuten lengte duurt het dan wat te lang.
Tekstueel kan ik er (nog) niet veel over kwijt.
Ja zowat hetzelfde voor mij.

Het is allemaal mijn ding zo niet, maar het klinkt nog wel ok I guess. Enkel dat nummer Elektro Stress werkte op mijn zenuwen, ik kreeg er zowaar stress van, dus het is mogelijks wel de bedoeling van het nummer? :unsure: opzet geslaagd in dat geval, ik wil dat nummer nooit meer horen.
 
Gekkenhuis: nu weet ik waar 'How Much a Dollar Cost' van komt.
Ok, 'Elektro Stress' is grappig.
Ik heb nooit echt iets macho, of gangster of zulke dingen ervaren met opgezwolle die vaak geassocieerd worden met hip hop.
Ze zijn gematigder dan ik aanvankelijk dacht.
Heb niet meteen extreme teksten gehoord.
Ik hoor dat die man Rashid nog steeds vast zit
Geen zorgen, we houden fakkels nog steeds brandend
Een nieuwe generatie mafkezen op de straten
En je weet hoe dat gaat, daar valt niet mee te praten
Ik zit in een andere fase, ik ben sowieso meer een smoker
Met zo'n teksten kan ik leven.
Tegenwoordig zou dat ongetwijfeld ietske agressiever zijn qua tekst.
Bij 'tunnelvisie' idem, dat kan erger.

Een keer voor de culturele verrijking, maar hier stopt het.
Genoeg rap / hiphop aub voor de komende weken.
 
Mijn vriend en ik kijken soms naar sketches van De Ideale Wereld op YouTube, en ik ontdekte gisteren de Drillrappers.
Eigenlijk klinkt dat best cool, en het feit dat het satire is, is natuurlijk erg leuk. Zet die mannen op een festival en het is gegarandeerd een hit, niet enkel voor de fans van het genre.

Maar het gaat natuurlijk over dit album. Ik had al van de artiest gehoord, maar dat was het.
De eerste 5 nummers vind ik best goed, beter dan ik had gedacht. Chille en coole vibe, rap is niet overheersend. Vanaf de titeltrack is het minder mijn ding, wordt het rappen ook drukker imo. Het in één keer beluisteren vind ik dan ook moeilijk omdat ik het rappen wat beu wordt op den duur, maar een paar nummers lukken wel. Over het algemeen best een cool album lijkt mij.
 
Maar hoezo is de productie 'goed'? ik vond het nogal afgeleid en zwak.
mix is ook niet denderend.

Ze laten de instrumenten ook bijna nooit ademenen, continu erover rappend;
behalve bij gekkenhuis, daar geven ze het wat ademruimte en dat is te merken (viel mij op, toch)
Tijdens mijn eerste luisterbeurt merkte ik volledig het tegendeel op, "hah, ze laten de producer een moment hebben, mooi mooi,". Krijgt echt wel ademruimte hoor. Maar denk gezien uw achtergrond dat jij gewoon sowieso al meer fan zou zijn van puur de instrumentale versie?

Iets wat ik iedereen probeer wijs te maken mbt hip hop, luister eerst niet naar de tekst maar naar de "flow" van de woorden als instrument.

Verder zijn die drums en tekenende "call en repeat" bass van de befaamde "boom bap" stijl dat in de jaren 80 en 90 zijn hoogdagen beleefde echt wel mooi gelaagd. Ook veel speelse en leuke samples. Het is simpel en repetitief, iets wat niet iedereen kan smaken in deze formule.

Voorlopig favoriete nummer puur door die basketball drum, de heerlijke Urbanus tag en de melancholische synth: "MADE IN NL!".

"Gebleven" vind ik dan ironisch genoeg te "corny" dat er wat over gaat met zijn zagerige chorus en is dan ook het enige nummer dat ik skip.
Dus ja, dikke fan. Dit ga ik nog veel beluisteren.

Lijkt wel nergens digitaal beschikbaar buiten streamen. Kijk ik eens op discogs voor 2ehands cd.. holy shit die prijzen.
 
Tijdens mijn eerste luisterbeurt merkte ik volledig het tegendeel op, "hah, ze laten de producer een moment hebben, mooi mooi,". Krijgt echt wel ademruimte hoor. Maar denk gezien uw achtergrond dat jij gewoon sowieso al meer fan zou zijn van puur de instrumentale versie?
Niet altijd het geval, zang of rap voegt meestal nog een laag toe, die dan in de instrumentale versie soms overduidelijk ontbreekt.
Dat lijkt mij hier echt wel het geval.
De beats zijn ook heel simpel gehouden; heeft zijn charme, zeker, maar ik mis iets.
Iets wat ik iedereen probeer wijs te maken mbt hip hop, luister eerst niet naar de tekst maar naar de "flow" van de woorden als instrument.
Naar de tonen en het ritme luisteren inderdaad, werkt ook met zang, maakt het voor mij aangenamer.
 
Straf album en zou het een derde korter zijn voor mij een regelrechte classic, enkele nummers schrappen en als b-sides zou geen kwaad kunnen. Nu merkte ik dat mijn aandacht begon te verslappen waardoor ik er in twee luisterbeurten ben doorgegaan.

Gekkenhuis en Hoedenplank springen er meteen uit, simpelweg fantastische hiphop schijven. Productie van de hele plaat is retestrak met bijna constant een donkere ondertoon. Teksten... meestal hit en soms zwaar uit de bocht (looking at you 'Passievrucht').

Blij dat ik hier eindelijk tijd voor genomen heb en dat ik nu weet dat die gasten uit Zwolle komen. :unsure:
 
Terug
Bovenaan