Opgelicht via Facebook marketplace

fredenevy

Active member
Via Facebook Marketplace een Playstation Portal gekocht voor 150 euro.
Geld overgeschreven naar zijn rekening.
Heeft mij foto's doorgestuurd van de portal.
Ik kon ook afhalen, maar Tongeren was precies wat ver. Daarom gekozen om te versturen via Bpost.
Heeft foto van zijn bankkaart doorgestuurd. Dus leek me OK.
Sinds de overschrijving niets meer gehoord.
Morgen wordt de pv opgemaakt.
Zou echt wel uit Tongeren zijn, want heb ondertussen zijn adresgegevens ook.
 
Via Facebook Marketplace een Playstation Portal gekocht voor 150 euro.
Geld overgeschreven naar zijn rekening.
Heeft mij foto's doorgestuurd van de portal.
Ik kon ook afhalen, maar Tongeren was precies wat ver. Daarom gekozen om te versturen via Bpost.
Heeft foto van zijn bankkaart doorgestuurd. Dus leek me OK.
Sinds de overschrijving niets meer gehoord.
Morgen wordt de pv opgemaakt.
Zou echt wel uit Tongeren zijn, want heb ondertussen zijn adresgegevens ook.
Hou er maar rekening mee dat je je geld nooit meer zal terug zien.

Onder de 500€ en volgens mij is het zelfs opgetrokken naar 800€ doet het parket er niets mee als het geen enorme serie diefstal is.

Enige dat je kan hopen is dat de dader schrik krijgt van de politie en zelf het geld terug stort maar het zou me verwonderen.
 
De nieuwe scam die je vaak tegen komt op 2dehands.be en vooral Marketplace is dat iemand een product verkoopt aan heel mooie prijs, inclusief goede beschrijving, gegevens, etc. Maar de locatie is zo ver dat ze je overtuigen tot verzending, wat ze uiteraard nooit gaan doen.
 
De nieuwe scam die je vaak tegen komt op 2dehands.be en vooral Marketplace is dat iemand een product verkoopt aan heel mooie prijs, inclusief goede beschrijving, gegevens, etc. Maar de locatie is zo ver dat ze je overtuigen tot verzending, wat ze uiteraard nooit gaan doen.
Hoe kan de scammer nu weten van waar de toekomstige koper afkomstig is?
Als de koper van Tongeren was geweest ging hij gewoon afhalen toch?
 
Wat je eigenlijk altijd kan doen is om gelijk welke reden en waar je ook woont altijd vragen voor afhaling. Als de verkoper dan zo iets heeft van, van waar ben je, of woon je niet te ver, kan je gewoon zeggen dat je soms in die regio moet zijn of daar werkt of zo. Als de verkopen dan begint af te haken of rond de pot te draaien is het een reden om het niet te vertrouwen. Als de verkoper er gewoon normaal rond doet en zegt ja is goed, kom maar etc etc, dan kan je nog altijd een dag afspreken en dan later zeggen dat je er niet kan geraken uitzonderlijk en toch vragen om te verzenden. Op die manier kan je de verkoper al wat aftoetsen en weet je vaak wel al wat meer. Nu moet je dit niet elke keer gaan doen ook, als het over iets klein gaat dat niet veel kost kan je gewoon het risico nemen... of je wacht tot je iemand vind meer in de buurt. Maar als het gaat over iets duur en ver, kan je dit wel altijd doen als je twijfelt, of je doet zoals mij en gaat er gewoon effectief ter plaatsen om, als het dan toch iets duur en speciaal is, is de trip het meestal wel waard.

Basicly moet je iedere online verkoper die je niet kent aanschouwen als een oplichter en ze zelf op de proef stellen.
 
Laatst bewerkt:
Dat is best wel onmogelijk bij een verzending eh xD

Zelf iets verkopen en verzending gevraagd? Eerst geld 100% op jouw rekening en dan verzenden. Zelf iets kopen? Altijd ophalen tenzij de koper akkoord is om te verzenden met betaling achteraf.

Geen uitzonderingen.

Ooit eens ene die ook leuk wou doen en het als "eerlijk" voorstelde dat hij verzond nadat ik het halve bedrag zou overmaken. Toen ik erop wees dat ik dan nog altijd "de helft" kan betalen om niets te krijgen was het ook gedaan :)
 
Zelf iets verkopen en verzending gevraagd? Eerst geld 100% op jouw rekening en dan verzenden. Zelf iets kopen? Altijd ophalen tenzij de koper akkoord is om te verzenden met betaling achteraf.

Geen uitzonderingen.

Ooit eens ene die ook leuk wou doen en het als "eerlijk" voorstelde dat hij verzond nadat ik het halve bedrag zou overmaken. Toen ik erop wees dat ik dan nog altijd "de helft" kan betalen om niets te krijgen was het ook gedaan :)
Als je men andere post leest ga je merken dat deze min of meer hetzelfde zegt :)
 
Zelf iets verkopen en verzending gevraagd? Eerst geld 100% op jouw rekening en dan verzenden. Zelf iets kopen? Altijd ophalen tenzij de koper akkoord is om te verzenden met betaling achteraf.

Geen uitzonderingen.
Probleem is dan wel als je allebei dit standpunt hebt, ga je dus nooit iets kunnen kopen, maar ook nooit iets kunnen verkopen..

Ik geniet voorkeur om het object zelf te halen en dan ter plaatse te betalen. Vooral voor goedkopere objecten, maar dan zorg ik ook ervoor dat dit nooit heel ver is (maximaal uurtje rijden)
 
Probleem is dan wel als je allebei dit standpunt hebt, ga je dus nooit iets kunnen kopen, maar ook nooit iets kunnen verkopen..

Toch wel, je kan altijd de koper laten ophalen als verkoper, en dat is jouw baseline voor kopen ook. Dat is dus altijd een optie, tenzij het natuurlijk heel ver is. Dan is er maar geen koop :)
 
De gulden middenweg zit ergens tussenin, ik denk dat ik wel al 100 keer iets online gekocht/verkocht heb op verschillende platformen , zowel afhaal als verzenden. Het grootste punt is gewoon een goeie inschatting kunnen maken en het risico afwegen, nog nooit ben ik bedot geweest, mss toevallig, ik weet het niet... Ik heb in elk geval al zeker kopen en verkopen afgezegd omdat het me niet aan stond, maar die dat ik gedaan heb, zelf met vooraf betalen waren altijd in orde. Gewoon niet iedereen blind vertrouwen en gewoon goed aftasten als je verzending met voorafbetaling overweegt, er zijn genoeg red flags en trucjes om dit te zien en te voorkomen.

Als je echt 100% zeker wil zijn, ja dan gewoon nooit iets laten verzenden, klaar.
 
Hoe kan de scammer nu weten van waar de toekomstige koper afkomstig is?
Als de koper van Tongeren was geweest ging hij gewoon afhalen toch?
Een voorbeeld die ik net tegen kwam:


Dit is een scam.
 
Een profiel op FB opgericht in 2024 (in dit geval) doet bij mij ook al wat alarmbellen afgaan...
Heeft ondertussen een ander profiel aangemaakt om die portal te verkopen.
Via zijn oud profiel (waarop ik "gekocht" had) verkoopt hij nu een PS vr2 voor 300 euro...
 
Tja, ik heb ooit een s20+ gekocht van iemand op dit forum in Edegem, zeer sympathieke man die met zijn gezin kwam naar de sporthal, en wat bleek bij installatie thuis, er was geknoeid met de rom en daardoor was knox tripped.
Heb dus ook nooit kunnen genieten van de telefoon.

Is uiteraard een pak minder erg dan iemand die u bewust bedot voor u geld.
Het is inderdaad frappant dat als je rekeningnummer en zo hebt dat je niet gewoon via de politie je geld kan terugkrijgen.
Hopelijk komt het nog in orde.
 
Terug
Bovenaan