Opgelicht op 2dehands.be. Gegevens van de verkoper bekend. Hoe legaal mijn geld terugvorderen?

Met een goede advocaat raakt alles opgelost zeker :laugh:
Die mens zit helaas in Canada wat het sop de kolen niet waard maakt. Zo echt veel geld was het niet.

Zijn bedrijf waar ik in geinvesteerd heb, bestaat nog altijd. Of wat dacht je? :angry:
Maar mijn investering uitbetalen (Amper +-200 dollar - wat voor hem pocketgeld is)? Ah neen he, ik ben maar ne onnozele Belg.
Om rijk te worden moet je blijkbaar ne klootzak zijn. Ik steek er mijne tijd niet meer in.

Ik ben sindsdien mijn geloof in de medemens een beetje verloren.
 
Die mens zit helaas in Canada wat het sop de kolen niet waard maakt. Zo echt veel geld was het niet.

Zijn bedrijf waar ik in geinvesteerd heb, bestaat nog altijd. Of wat dacht je? :angry:
Maar mijn investering uitbetalen (Amper +-200 dollar - wat voor hem pocketgeld is)? Ah neen he, ik ben maar ne onnozele Belg.
Om rijk te worden moet je blijkbaar ne klootzak zijn.

Ik ben sindsdien mijn geloof in de medemens een beetje verloren.
Ja geld brengt altijd het slechte in de mensen naar boven, en om rijk te worden moet je inderdaad een klootzak zijn.
 
Ik ben 20+ jaar geleden door iemand opgelicht. Ik weet die mens ook gewoon wonen. Ik heb nog altijd geen cent gezien, die mens lacht mij gewoon vierkant uit. Dus ik zou daar toch niet zo zeker van zijn hoor.

Je zegt zelf dat je van die zaak van 10 jaar geleden ook nog geen rotte cent gezien hebt.

Noem mij een negativist, maar zolang ik het geld niet teruggestort zie op mijn rekening ..

Anyways veel geluk met deze zaak.
ik weet wat me te doen staat ...
 
Ik zou er maar vrede mee nemen dat je het kwijt bent. Pv gaat naar het parket en zij beslissen wat ermee gaat gebeuren. Alles onder de 500€ seponeren ze sowieso tenzij er meerdere gevallen zijn die door dezelfde opgelicht werden.
En dan nog zou ik er de eerste 2 jaar niet teveel van verwachten.
Gaan afdreigen zou ik ook niet doen of je gaat daar dan nog een klacht voor aan je been hebben.

Bij mij is 2dehands kopen gaan ophalen of het moet een prul zijn waarvan ik het dan minder erg vind als ik opgelicht ben.
Echt dit, ik snap niet dat mensen altijd maar weer willen een wild vreemde zaken laten verzenden die redelijke waarde hebben en dat op voorhand willen betalen. Haal gewoon persoonlijk de spullen op en betaal ze daar ter plekke, dat is nog altijd het veiligst van al. Maar achteraf heeft men geen probleem om eens naar die persoon te gaan voor hem af te dreigen :wallbash: :wallbash:
 
Als je met Paypal betaald zou hebben kan je daar eens proberen maar lijkt me geen veelvoorkomende methode op 2dehands.
Is geen optie. Als je bij een 2dehands.be-transactie met PayPal wil betalen, dan is dit buiten 2dehands.be om. Bij oplichting terug opnieuw lastiger om te bewijzen dat het om een verkoop gaat, dus verwacht niet dat PayPal snel gaat tussenkomen.

Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld Discogs die een duidelijke link hebben met PayPal en waar een betaling gelinkt wordt aan een order.
In geval van oplichting kan je als koper vrij makkelijk beroep doen op de PayPal bescherming.

2dehands.be biedt ook een online betalingsplatform aan. Verkopers die daarop geregistreerd staan, zijn officieel bekend met hun identiteit en bankgegevens.
Wel niet duidelijk of zij ook zo gemakkelijk zouden tussenkomen bij oplichting, zoals PayPal dit doet.
 
Echt dit, ik snap niet dat mensen altijd maar weer willen een wild vreemde zaken laten verzenden die redelijke waarde hebben en dat op voorhand willen betalen. Haal gewoon persoonlijk de spullen op en betaal ze daar ter plekke, dat is nog altijd het veiligst van al. Maar achteraf heeft men geen probleem om eens naar die persoon te gaan voor hem af te dreigen :wallbash: :wallbash:
Soms gaat het wel goed.
Ik heb een aantal jaar geleden een 3950x CPU verkocht voor €490 aan iemand uit Nederland.
Die persoon heeft dat geld overgeschreven op mijn rekening nog voor dat ik de CPU heb opgestuurd.
Ik vond ook wel dat die persoon heel wat vertrouwen had een online wildvreemde zoals ik maar uiteindelijk heb ik die CPU mooi verpakt opgestuurd en was hij heel tevreden.

Ik zou het eerlijk gezegd wel niet zien zitten om zomaar €490 over te maken zonder direct de goederen te ontvangen...
 
Ja geld brengt altijd het slechte in de mensen naar boven, en om rijk te worden moet je inderdaad een klootzak zijn.
het is wel een feit dat klootzakken er altijd mee weg komen. Kopers, verkopers, huurders, verhuurders, ... Die met slechte intenties winnen altijd heb ik al ondervonden de afgelopen 15 jaar.
 
Er zou een systeem van snelrecht moeten bestaan waar dergelijke zaken direct worden opgelost, zonder een papiermolen etc. Gewoon oppakken, slachtoffer vergoeden en direct een straf.
je bedoelt het vredegerecht?

(en oppakken zonder papiermolen, ik hoop dat je beseft dat dit geen goed idee is?)
 
je bedoelt het vredegerecht?

(en oppakken zonder papiermolen, ik hoop dat je beseft dat dit geen goed idee is?)
Voor 1 op 1 misdrijven zou dat toch geen probleem mogen zijn? Als je betrapt wordt met gsm achter het stuur is het toch ook onmiddellijk betalen. Men zou toch een soort "snelrechtsysteem" op poten kunnen zetten voor andere misdrijven?
 
Voor 1 op 1 misdrijven zou dat toch geen probleem mogen zijn? Als je betrapt wordt met gsm achter het stuur is het toch ook onmiddellijk betalen. Men zou toch een soort "snelrechtsysteem" op poten kunnen zetten voor andere misdrijven?
Zelfs bij een simpele verkoop is méér mogelijk dan enkel "ik heb het niet gekregen, dus ben opgelicht".

Wij hebben onlang via vinted een pakketje ontvangen op de naam van mijn vrouw, terwijl zij nog NOOIT iets besteld heeft via vinted (enkel verkocht). Die persoon, uit het Antwerpse, heeft dat pakketje blijkbaar wél op naam van mijn vrouw (maar met dure spullen in waar mijn vrouw totaal niet in kan en absoluut haar smaak niet is) verstuurd, maar dan 3 maand geleden.

Moet zo iemand "opgepakt" worden enkel omdat dat pakje niet toegekomen is bij de juiste persoon? Is daar snelrecht voor nodig, of moet men de tijd krijgen om uit te zoeken wat er gebeurd is?
 
Soms gaat het wel goed.
Ik heb een aantal jaar geleden een 3950x CPU verkocht voor €490 aan iemand uit Nederland.
Die persoon heeft dat geld overgeschreven op mijn rekening nog voor dat ik de CPU heb opgestuurd.
Ik vond ook wel dat die persoon heel wat vertrouwen had een online wildvreemde zoals ik maar uiteindelijk heb ik die CPU mooi verpakt opgestuurd en was hij heel tevreden.

Ik zou het eerlijk gezegd wel niet zien zitten om zomaar €490 over te maken zonder direct de goederen te ontvangen...

Mijn simpele stelregels voor 2dh:
  • Kopen: nooit vooraf betalen, wat meestal neerkomt op zelf gaan halen.
  • Verkopen:
    • Opsturen kan, maar enkel indien het geld volledig op mijn rekening staat
    • Ik wil eventueel nog gaan brengen, maar doe dat enkel zomaar indien het dichtbij is. Wanneer ik even moet rijden, dan verwacht ik ook dat het geld op mijn rekening staat eerst. Twee keer klodden gehad dat ik met een verkocht product terug naar huis mocht keren (ene die geen goesting meer had om te kopen, en een andere die het niet wou omwille van een reden die heel duidelijk vermeld stond in mijn zoekertje)
    • En anders moeten ze maar ophalen

Ik weet dat ik assymetrisch werk (ik betaal zelf niet vooraf maar verwacht dat wel van kopers) maar ik vertrouw mijzelf wel en anderen niet.
 
Zelfs bij een simpele verkoop is méér mogelijk dan enkel "ik heb het niet gekregen, dus ben opgelicht".

Wij hebben onlang via vinted een pakketje ontvangen op de naam van mijn vrouw, terwijl zij nog NOOIT iets besteld heeft via vinted (enkel verkocht). Die persoon, uit het Antwerpse, heeft dat pakketje blijkbaar wél op naam van mijn vrouw (maar met dure spullen in waar mijn vrouw totaal niet in kan en absoluut haar smaak niet is) verstuurd, maar dan 3 maand geleden.

Moet zo iemand "opgepakt" worden enkel omdat dat pakje niet toegekomen is bij de juiste persoon? Is daar snelrecht voor nodig, of moet men de tijd krijgen om uit te zoeken wat er gebeurd is?
In mijn geval is er bewijs van kwaad opzet. Totaal andere situatie.
Jij weet hem wonen en hij u niet?
Bel eens aan en maak duidelijk dat als hij niet binnen x termijn betaalt je het hier niet bij laat. Met wat geluk is hij geschrokken dat jij hem weet wonen en kiest hij eieren voor zijn geld. Achter de pc de held uithangen is gemakkelijk.
Het ging weldegelijk om een keyboard warrior. Eentje die zijn sporen vrij slecht heeft uitgewist alvorens iemand op te lichten. Een redelijk groot machtsgevoel van achter zijn scherm, tot ik na wat speurwerk een hoop persoonlijke gegevens en locaties over deze persoon heb gevonden. Zodra ik dit even op tafel heb gelegd was een uur later plots het geld terug op mijn rekening gestort. Ik had dus echt te maken met iemand die van achter een scherm "don't know me, can't touch me" aan oplichterij deed. Zodra hij door had dat hij weldegelijk getraceerd werd was het plots gedaan. Ik was bereid om enkele stappen te ondernemen maar gelukkig is het zo ver niet moeten komen.

2dehands.be --> al jaren hetzelfde systeem van beoordelingen: ik kan deze oplichter geen beoordeling nalaten.
 
In mijn geval is er bewijs van kwaad opzet. Totaal andere situatie.

Het ging weldegelijk om een keyboard warrior. Eentje die zijn sporen vrij slecht heeft uitgewist alvorens iemand op te lichten. Een redelijk groot machtsgevoel van achter zijn scherm, tot ik na wat speurwerk een hoop persoonlijke gegevens en locaties over deze persoon heb gevonden. Zodra ik dit even op tafel heb gelegd was een uur later plots het geld terug op mijn rekening gestort. Ik had dus echt te maken met iemand die van achter een scherm "don't know me, can't touch me" aan oplichterij deed. Zodra hij door had dat hij weldegelijk getraceerd werd was het plots gedaan. Ik was bereid om enkele stappen te ondernemen maar gelukkig is het zo ver niet moeten komen.

2dehands.be --> al jaren hetzelfde systeem van beoordelingen: ik kan deze oplichter geen beoordeling nalaten.
Wat is uw bewijs, dat de tegenpartij geen bewijs heeft van iets op te sturen?
 
Wist je dat foto's maken en een video maken van het feit dat je een duur product opstuurt, niet als bewijs wordt aanzien?
Je kan immers na het maken van die foto's en video's alsnog het artikel uit de doos gehaald hebben. Dat bewijst dus helemaal niks.

Aangetekend versturen, MET bewijs van ontvangst & bewijs van gewicht van de zending? Dat is dan weer géén bewijs dat het product in de doos zat. Je kan immers iets helemaal anders in de doos gepropt hebben als verkoper. Het bewijst alleen maar dat de koper IETS ontvangen heeft. (Dit kan dus gewoon een lege doos zijn)

Kort gezegd: Een heel erg kwaadwillende koper krijgt ondanks al uw maatregelen meestal gewoon gelijk. Dus die koper kan dan het artikel gewoon houden, en in bepaalde gevallen ook gewoon zijn of haar geld terugclaimen. Let daar aub mee op!

Dus let goed op de manier van betalen. Gebruik een betaalmethode waar een chargeback heel moeilijk of onmogelijk is en laat de koper vooraf betalen (als verkoper) of laat hem gewoon het product bij u thuis ophalen (dat is het veiligste voor zowel de koper als de verkoper).
 
Aanzetten tot agressie is niet nodig.
Wat is uw bewijs, dat de tegenpartij geen bewijs heeft van iets op te sturen?
zeggen dat het is opgestuurd met bpost, terwijl het label van bpost zegt dat het pakje nooit is binnengebracht, en het feit dat na het ontvangen van het geld alle contact is stopgezet.

Lijkt me voldoende om aan te tonen dat er geen goede intenties zijn, niet? Ok, dit is geen bewijs, net zoals als ik op zijn gezicht zou slaan ook niet bewezen kan worden. De getuige had misschien een optische illusie waargenomen of had de zon in zijn ogen en kon niet goed zien wat er gebeurde. Wie weet wou ik gewoon mijn arm even strekken terwijl ik in perspectief achter het slachtoffer stond, op het moment dat hij een kramp kreeg in zijn nek waardoor zijn hoofd naar achteren bewoog. Kan louter toeval zijn he!
 
Echt dit, ik snap niet dat mensen altijd maar weer willen een wild vreemde zaken laten verzenden die redelijke waarde hebben en dat op voorhand willen betalen. Haal gewoon persoonlijk de spullen op en betaal ze daar ter plekke, dat is nog altijd het veiligst van al. Maar achteraf heeft men geen probleem om eens naar die persoon te gaan voor hem af te dreigen :wallbash: :wallbash:
Is het slim? Misschien niet. Maar iemand afdreigen als het effectief blijkt dat hij met geld van u is gaan lopen? Wat een ridicule idee is me dat! :rolleyes:
 
zeggen dat het is opgestuurd met bpost, terwijl het label van bpost zegt dat het pakje nooit is binnengebracht, en het feit dat na het ontvangen van het geld alle contact is stopgezet.

Lijkt me voldoende om aan te tonen dat er geen goede intenties zijn, niet? Ok, dit is geen bewijs, net zoals als ik op zijn gezicht zou slaan ook niet bewezen kan worden. De getuige had misschien een optische illusie waargenomen of had de zon in zijn ogen en kon niet goed zien wat er gebeurde. Wie weet wou ik gewoon mijn arm even strekken terwijl ik in perspectief achter het slachtoffer stond, op het moment dat hij een kramp kreeg in zijn nek waardoor zijn hoofd naar achteren bewoog. Kan louter toeval zijn he!
Dat je een trackingnummer kreeg waaruit bleek dat het pakje nooit verzonden is lijkt me idd bewijs, of het genoeg is... Allicht niet gezien het geldbedrag.

De rest is gewoon (marginale) zever. Volgende keer gewoon weten en geen derde keer in die val trappen en gaan afhalen.
 
Dat je een trackingnummer kreeg waaruit bleek dat het pakje nooit verzonden is lijkt me idd bewijs, of het genoeg is... Allicht niet gezien het geldbedrag.

De rest is gewoon (marginale) zever. Volgende keer gewoon weten en geen derde keer in die val trappen en gaan afhalen.
Lesje geleerd.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan