Op kot gaan nog nodig in deze cyberspace tijden?

Ik heb in september 2020 een vak gevolgd aan de faculteit pol & soc van de KU Leuven. Dat was héérlijk efficiënt. De hoorcolleges waren door corona vervangen door "kennisclips", samenvattingen van 20 à 30 minuten per hoorcollege. Daar zat een stevig tempo achter, maar net omdat je het thuis op je computer bekeek (waar je kunt stoppen om naar een grafiek te kijken, terugspoelen als je een redenering niet begrijpt, ...) was dat een erg interessante lesvorm.
Er waren dus 12 kennisclips voor de 14 hoofdstukken van het handboek. Ik heb die doorheen het academiejaar bekeken en snel het bijhorende hoofdstuk gescand / gelezen. Er was ook nog een online Q&A-sessie met de prof van 2 uur.
De week voor het examen in januari heb ik alle kennisclips opnieuw bekeken (1 dag), het handboek van voor naar achter gestudeerd met de slides ernaast (2 lange dagen) en 1 lange dag mijn notities geblokt voor het examen.
In totaal heb ik ongeveer 60 uur gespendeerd aan dat vak van 4 stp, als niet pol & soc'er (handelsingenieur), en ik haalde mooi 17/20. Als ik had moeten pendelen, was ik alleen al 60 uur onderweg geweest van en naar die hoorcolleges.
 
Hangt een beetje af van instelling tot instelling. Zelf zit ik nog aan de VUB en heb een jaar en delen van dit jaar online les gehad. De huidige interim rector speelt met het idee om naar 50% verplicht digitaal te gaan en dat is ook de rede dat die man mijn stem niet zal krijgen bij de komende rectorverkiezingen.

Voor jouw situatie als werkstudent lijkt puur online mij wel doenbaar, dat is een andere motivatie dan iemand die er juist aan begint.

Kijk ik naar de situatie nu: mensen komen nog amper naar de les maar letterlijk elke decaan heeft een mail rondgestuurd om te wijzen op het algemeen slechte niveau van de examens in januari. Nieuwe studenten zien de lessen op hun eigen tempo maar het is online zo makkelijk om het zicht op die virtuele stapel te verliezen waardoor je tijdens de blok voor een verrassing komt te staan en ze eventueel direct voor tweede zit gaan. Proffen klagen vooral over de lage opkomst. Zelf kan ik mij heel moeilijk concentreren op online lessen en de studenten dat de lessen online volgen doen dat ook aan een trager tempo, door te pauzeren of de video te vertragen. Een video van 2 uur neemt gemakkelijk 3 uur of langer de tijd. Voor mij mag het online gegeven dus zo snel mogelijk afgeschaft worden.
Zal wss afhangen van richting ook. Bij ons zijn de resultaten beter sinds online colleges.
 
Hij volgt avondonderwijs. Zoals ik al zei zijn werkstudenten en dergelijke nu wel de minderheid die het in dit systeem beter doet.
Ik denk niet dat dit klopt. De punten waren globaal gezien beter in het online systeem. Genoeg comments dat uitleggen waarom dat ook het geval is: terugspoelen, uw eigen schema opstellen, ...

In een aula zitten is gewoon niet voor iedereen, en zeker niet voor mij. Afdwingen dat masterstudenten in een aula zitten (of het vak volledig online volgen) is zinloos. De universiteit heeft echt wel de infrastructuur om dit te kunnen trekken, volgens mij moeten ze de keuze gewoon laten aan de (master)student.
 
Ik denk niet dat dit klopt. De punten waren globaal gezien beter in het online systeem. Genoeg comments dat uitleggen waarom dat ook het geval is: terugspoelen, uw eigen schema opstellen, ...

In een aula zitten is gewoon niet voor iedereen, en zeker niet voor mij. Afdwingen dat masterstudenten in een aula zitten (of het vak volledig online volgen) is zinloos. De universiteit heeft echt wel de infrastructuur om dit te kunnen trekken, volgens mij moeten ze de keuze gewoon laten aan de (master)student.

Een zoveelste diploma-inflatie dus. Of denk je dat je later op uw werk ook meetings zal kunnen terugspoelen om te horen wie wat gezegd heeft? Leren luisteren en deftige notities leren maken is ook een skill.

Neen, allemaal mensenschuw vanachter hun PC'tje zitten tokkelen en zelfs uw telefoon niet meer durven pakken. Want dat is ook een trend die je nu ziet bij schoolverlaters: die durven hun gsm zelfs niet meer pakken. "Ik krijg daar stress van", "liever chat", "liever mail", ... Go figure.

"In een aula zitten is niet voor iedereen". Ah zo, en dus moet de universiteit zich maar opnieuw aanpassen aan de student? En als morgen "studeren niet voor iedereen is", moet de universiteit dan ook stoppen met de vraag om te studeren? Alles op maat van de heilige student, en dat nog normaal vinden ook.
Waarom zou de student zich niet moeten aanpassen aan de universiteit?

Nogmaals: op unief zitten is zoveel meer dan louter kennisoverdracht.
 
Een zoveelste diploma-inflatie dus. Of denk je dat je later op uw werk ook meetings zal kunnen terugspoelen om te horen wie wat gezegd heeft? Leren luisteren en deftige notities leren maken is ook een skill.
In een vergadering kan je al eens vragen om iets te herhalen of te verduidelijken ja, in een aula met 400 man ligt dat moeilijker.
 
Ik ben inderdaad werkstudent. Nu is het wel zo dat de mensen in mijn richting die deze master volgen -denk ik- wel gemotiveerder zijn dan de doorsnee 19-jarige. De mensen die er zitten willen écht slagen. Dat doet ook veel. Verklaart ook deels waarom indien de keuze tussen on campus en online er is, het merendeel toch fysiek aanwezig is.
 
Een zoveelste diploma-inflatie dus. Of denk je dat je later op uw werk ook meetings zal kunnen terugspoelen om te horen wie wat gezegd heeft? Leren luisteren en deftige notities leren maken is ook een skill.
Jullie doen niet standaard een opname van de meeting?
 
Ik denk niet dat dit klopt. De punten waren globaal gezien beter in het online systeem. Genoeg comments dat uitleggen waarom dat ook het geval is: terugspoelen, uw eigen schema opstellen, ...

In een aula zitten is gewoon niet voor iedereen, en zeker niet voor mij. Afdwingen dat masterstudenten in een aula zitten (of het vak volledig online volgen) is zinloos. De universiteit heeft echt wel de infrastructuur om dit te kunnen trekken, volgens mij moeten ze de keuze gewoon laten aan de (master)student.
De universiteit is zoals de meeste openbare instellingen nogal ondergefinancierd en onderbemand, zeker op vlak van onderwijs, wat voor veel mensen een ongewenste nevenactiviteit is ten opzichte van het wetenschappelijk onderzoek waarvoor ze geld binnenhalen. Dat de infrastructuur het dus wel kan trekken, mja eerlijk gezegd vond ik het bij momenten toch een klucht hoor. Gebruik eens gewoon een bord om iets wat verder te onderbouwen ten opzichte van de slides: ah nee, dan konden ze op de opname dan niet goed zien door positie van de camera en belichting. Live streaming vonden alle studenten een ramp doordat het vaak onderbroken raakte. Ja, dat kan allemaal opgelost raken, in de praktijk echter ligt veel op vlak van moeite en investering toch wel vaak bij de docent, die (zie hierboven) al werk genoeg heeft.

Ik weet dat het personeel sowieso het onderspit zal delven tegenover het gemak van de studenten, maar ik ben er ook niet van overtuigd dat die punten nu echt beter zijn. Ik vraag me af waarom er dan alarmen afgaan op vlak van studierendement? Ook zijn de hoorcolleges nooit verplicht geweest, en mensen die "niet in een aula kunnen zitten" (wat ik een nogal zwak excuus vind), konden altijd gewoon aan zelfstudie doen toch? Was dat al niet het voordeel van de universiteit? Nu krijg je mensen die hoorcolleges wél nodig hebben, die denken last-minute zich door alle video's te sleuren. 0 kennisverwerving tijdens het academiejaar krijg je dan niet rechtgetrokken.

Er zullen wel vakken zijn waar het niet voor uitmaakt omdat de prof. zijn cursus komt aflezen natuurlijk, alsook zijn er ongetwijfeld richtingen met hopen springuren waar dit een serieuze efficiëntieboost kan inhouden. Ik spreek echter vanuit het oogpunt van de (toegepaste) wetenschappen, waar de studenten de hele dag les hebben, met daartussen ook verplichte practica. We zien dan dat studenten tijdens die practica geen idee hebben want ze moeten de video's nog bekijken bijvoorbeeld. Je zit altijd met studenten die er de kantjes vanaf lopen natuurlijk, maar ik heb de indruk dat die groep groter wordt. Uiteraard zijn de goede studenten geholpen met die opnames natuurlijk, want die steken er sowieso tijd in.
 
Laatst bewerkt:
Een zoveelste diploma-inflatie dus. Of denk je dat je later op uw werk ook meetings zal kunnen terugspoelen om te horen wie wat gezegd heeft? Leren luisteren en deftige notities leren maken is ook een skill.

Neen, allemaal mensenschuw vanachter hun PC'tje zitten tokkelen en zelfs uw telefoon niet meer durven pakken. Want dat is ook een trend die je nu ziet bij schoolverlaters: die durven hun gsm zelfs niet meer pakken. "Ik krijg daar stress van", "liever chat", "liever mail", ... Go figure.

"In een aula zitten is niet voor iedereen". Ah zo, en dus moet de universiteit zich maar opnieuw aanpassen aan de student? En als morgen "studeren niet voor iedereen is", moet de universiteit dan ook stoppen met de vraag om te studeren? Alles op maat van de heilige student, en dat nog normaal vinden ook.
Waarom zou de student zich niet moeten aanpassen aan de universiteit?

Nogmaals: op unief zitten is zoveel meer dan louter kennisoverdracht.
Ik ga soms wel akkoord maar dit gaat wat te kort door de bocht. Ik ben werkstudent en moet op mijn werk veel meetings doen. Een meeting is iets anders dan een hoorcollege. Een meeting is interactief en vaak minder moeilijk. Een hoorcollege is puur eenzijdige kennisoverdracht. Twee totaal verschillende dingen. Ik ben heel blij dat ik hoorcolleges kan pauzeren of terugspoelen, dat staat los van al dan niet kunnen meedoen aan professionele vergaderingen.
 
Een zoveelste diploma-inflatie dus. Of denk je dat je later op uw werk ook meetings zal kunnen terugspoelen om te horen wie wat gezegd heeft? Leren luisteren en deftige notities leren maken is ook een skill.

Neen, allemaal mensenschuw vanachter hun PC'tje zitten tokkelen en zelfs uw telefoon niet meer durven pakken. Want dat is ook een trend die je nu ziet bij schoolverlaters: die durven hun gsm zelfs niet meer pakken. "Ik krijg daar stress van", "liever chat", "liever mail", ... Go figure.

"In een aula zitten is niet voor iedereen". Ah zo, en dus moet de universiteit zich maar opnieuw aanpassen aan de student? En als morgen "studeren niet voor iedereen is", moet de universiteit dan ook stoppen met de vraag om te studeren? Alles op maat van de heilige student, en dat nog normaal vinden ook.
Waarom zou de student zich niet moeten aanpassen aan de universiteit?

Nogmaals: op unief zitten is zoveel meer dan louter kennisoverdracht.
Sorry, maar dit vind ik grotendeels zever. Natuurlijk kan ik een meeting doen fysiek. Je haalt gewoon een deel argumenten naarboven dat irrelevant zijn.

Times change, waarom hoor je voor een hoorcollege allemaal in 1 ruimte te zijn? Fysiek meeten is enkel nuttig wanneer het nuttig is. Voor groepswerken, samen schrijven enz. zit ik samen, dat is efficienter. Thuis een lesje kijken en volgens mij ook veel efficienter. Je leert zoveel meer. Ik doe meestal 2x zo lang over één les aangezien ik tijdens pauzeer en related material lees.

En trouwens, werken begint toch ook gewoon van thuis te worden...?
 
Laatst bewerkt:
Neen, allemaal mensenschuw vanachter hun PC'tje zitten tokkelen en zelfs uw telefoon niet meer durven pakken. Want dat is ook een trend die je nu ziet bij schoolverlaters: die durven hun gsm zelfs niet meer pakken. "Ik krijg daar stress van", "liever chat", "liever mail", ... Go figure.

Ik ben er honderd procent zeker van dat dat tien of twintig jaar geleden ook zo was. Als je weinig belt, heb je niet snel de neiging om te bellen. Beetje podiumvrees. Dat heeft niets te maken met de discussie.
 
Sorry, maar dit vind ik grotendeels zever. Natuurlijk kan ik een meeting doen fysiek. Je haalt gewoon een deel argumenten naarboven dat irrelevant zijn.

Times change, waarom hoor je voor een hoorcollege allemaal in 1 ruimte te zijn? Fysiek meeten is enkel nuttig wanneer het nuttig is. Voor groepswerken, samen schrijven enz. zit ik samen, dat is efficienter. Thuis een lesje kijken en volgens mij ook veel efficienter. Je leert zoveel meer. Ik doe meestal 2x zo lang over één les aangezien ik tijdens pauzeer en related material lees.

En trouwens, werken begint toch ook gewoon van thuis te worden...?
Efficienter in tijdswinst ja zeker en vast. Efficientie op gebied van studeren ( werkstudenten buiten beschouwing gelaten) is er nu in ieder geval niet echt. Als het in juni hetzelfde wordt zal er toch is nagedacht moeten worden
 
Sorry, maar dit vind ik grotendeels zever. Natuurlijk kan ik een meeting doen fysiek. Je haalt gewoon een deel argumenten naarboven dat irrelevant zijn.

Times change, waarom hoor je voor een hoorcollege allemaal in 1 ruimte te zijn? Fysiek meeten is enkel nuttig wanneer het nuttig is. Voor groepswerken, samen schrijven enz. zit ik samen, dat is efficienter. Thuis een lesje kijken en volgens mij ook veel efficienter. Je leert zoveel meer. Ik doe meestal 2x zo lang over één les aangezien ik tijdens pauzeer en related material lees.

En trouwens, werken begint toch ook gewoon van thuis te worden...?

Ik merk persoonlijk dat het niet het "online" lesgeven is dat het probleem is, maar het feit dat ik een hybride vorm (les op campus, maar wel met online mogelijkheid tot volgen) moet aanbieden. 90% wil de lessen online bekijken, 10% wil naar de campus komen. Opnamemateriaal blijft beperkt in onze leslokalen, en notities/oefeningen/aantekeningen op een krijt/stiftbord vind ik nog altijd aangenamer en makkelijker dan op een smartboard met opname & stream. Maar dan staat de camera weer niet goed gepositioneerd, waardoor studenten thuis je aantekeningen niet goed kunnen zien, is de audio niet oké, hebben de online streamers een vraag uit het lokaal niet deftig gehoord,... Ik ben eigenlijk meer bezig met de technische details van de lessen op te nemen, online te plaatsen, te merken dat de opname niet al te goed is waardoor er commentaar komt van studenten,... dan de effectieve kennisoverdracht.

Ikzelf verkies on-campus, maar als de universiteit me online lessen oplegt leg ik me daar zeker bij neer. Een hybride vorm met hoorcolleges digitaal en monitoraten op campus kan zeker, maar dat lukt niet voor elk vak.

Waar ik wel het schijt van kreeg is het gezeik van studenten de afgelopen 2 jaar dat ze het enorm zwaar hadden door al de online lessen. Ze waren, althans bij ons toch, alle online lessen en sessies kotsbeu. Van zodra we verplicht werden om beide vormen (campus en online) aan te bieden en ik mijn studenten de keuze liet, wou toch 90% plots alles online volgen. En dat waren net diegene die zo hard hebben "afgezien" van het hele online gebeuren.

Ik moet @mac-bc hierboven wel bijtreden. Ik geef nu al 10j les en zie het instromingsniveau (en bijgevolg het uitstromingsniveau) jaar na jaar dalen. Het niveau van de eerstejaars dit jaar is het laagste ooit, en dat kan ik rechtstreeks verklaren door de gemiste lessen en examens in hun 3e graad secundair door de corona pandemie. Vrij zeker dat we binnen x-aantal jaar spreken over de 'lost generation'.
 
Ik merk persoonlijk dat het niet het "online" lesgeven is dat het probleem is, maar het feit dat ik een hybride vorm (les op campus, maar wel met online mogelijkheid tot volgen) moet aanbieden. 90% wil de lessen online bekijken, 10% wil naar de campus komen.
Daar kan ik je wel in volgen. Als een les me nu een goeie reden gaf om te komen (bvb. een prof dat het bord gebruikt) zou ik dat respecteren en gewoon afkomen. Dat was tevens ook het geval voor de eerste keer (maart 22) dat ik sinds de pandemie in een hoorcollege zat. Als er een meerwaarde is tov. thuis meevolgen, waarom niet? Het ding is, vaak is dat gewoon niet zo... Als de prof niks op het bord schrijft of ik geen vragen heb dat ik gewoon kan googlen, wat is dan het nut? Ik geloof persoonlijk niet in die meta-kennis quatch, kun je toch ook krijgen van naast het vak extra materie te lezen?

Een hybride vorm met hoorcolleges digitaal en monitoraten op campus kan zeker, maar dat lukt niet voor elk vak.
Hier ben ik dus wel weer fan van. Video's kun je gerust thuis installeren maar monitoraten, oefensessies enz. on campus als je als student het gevoel hebt dat je vragen zal hebben is top.


Alles wat ik ook zeg is enkel van toepassing voor hogere jaars. Ik denk dat een doorsnee (1ste) bach. student gewoon nog niet met de vrijheid/verantwoordelijkheid omkan met een vak online te volgen. Die komen dan niet af en dan buizen ze. De verder je zit in je studie de meer dat je de afweging kan maken van wat je tot nov/dec of april/mei kan laten zonder iets te kijken op voorhand.
 
Ik merk persoonlijk dat het niet het "online" lesgeven is dat het probleem is, maar het feit dat ik een hybride vorm (les op campus, maar wel met online mogelijkheid tot volgen) moet aanbieden. 90% wil de lessen online bekijken, 10% wil naar de campus komen. Opnamemateriaal blijft beperkt in onze leslokalen, en notities/oefeningen/aantekeningen op een krijt/stiftbord vind ik nog altijd aangenamer en makkelijker dan op een smartboard met opname & stream. Maar dan staat de camera weer niet goed gepositioneerd, waardoor studenten thuis je aantekeningen niet goed kunnen zien, is de audio niet oké, hebben de online streamers een vraag uit het lokaal niet deftig gehoord,... Ik ben eigenlijk meer bezig met de technische details van de lessen op te nemen, online te plaatsen, te merken dat de opname niet al te goed is waardoor er commentaar komt van studenten,... dan de effectieve kennisoverdracht.
Dit dus hé, hybride is gewoon noch vlees, noch vis. Vaak het slechtste van beide werelden. Dat kán allemaal wel technisch perfect maar in de realiteit van een universiteit of hogeschool valt dat toch vaak tegen.
 
Daar kan ik je wel in volgen. Als een les me nu een goeie reden gaf om te komen (bvb. een prof dat het bord gebruikt) zou ik dat respecteren en gewoon afkomen. Dat was tevens ook het geval voor de eerste keer (maart 22) dat ik sinds de pandemie in een hoorcollege zat. Als er een meerwaarde is tov. thuis meevolgen, waarom niet? Het ding is, vaak is dat gewoon niet zo... Als de prof niks op het bord schrijft of ik geen vragen heb dat ik gewoon kan googlen, wat is dan het nut? Ik geloof persoonlijk niet in die meta-kennis quatch, kun je toch ook krijgen van naast het vak extra materie te lezen?

Het liefst van al geef ik mijn theorielessen op campus. Geen zin om naar de lessen te komen? Geen probleem, slides, cursus en extra teksten en schema's staan online.

Daar kan ik je wel in volgen. Als een les me nu een goeie reden gaf om te komen (bvb. een prof dat het bord gebruikt) zou ik dat respecteren en gewoon afkomen. Dat was tevens ook het geval voor de eerste keer (maart 22) dat ik sinds de pandemie in een hoorcollege zat. Als er een meerwaarde is tov. thuis meevolgen, waarom niet? Het ding is, vaak is dat gewoon niet zo... Als de prof niks op het bord schrijft of ik geen vragen heb dat ik gewoon kan googlen, wat is dan het nut? Ik geloof persoonlijk niet in die meta-kennis quatch, kun je toch ook krijgen van naast het vak extra materie te lezen?


Hier ben ik dus wel weer fan van. Video's kun je gerust thuis installeren maar monitoraten, oefensessies enz. on campus als je als student het gevoel hebt dat je vragen zal hebben is top.


Alles wat ik ook zeg is enkel van toepassing voor hogere jaars. Ik denk dat een doorsnee (1ste) bach. student gewoon nog niet met de vrijheid/verantwoordelijkheid omkan met een vak online te volgen. Die komen dan niet af en dan buizen ze. De verder je zit in je studie de meer dat je de afweging kan maken van wat je tot nov/dec of april/mei kan laten zonder iets te kijken op voorhand.

Maar dat hybride systeem is momenteel merde. Ik MOET zowel voor mijn hoorcollege's als de monitoraten online en on-campus voorzien. Monitoraten moeten telkens in kleine lokalen plaatsvinden, en daar heb ik geen opnamemateriaal. Dan zit er niets anders op dan die oefeningen later ook nog eens digitaal uit te werken. Terwijl dat gewoon dubbel werk is, en ik ook niet dezelfde nuances kan leggen in een online opname dan een offline monitoraat (net door dat gebrek aan interactie). Ik blijf nog altijd vinden dat studenten zich moeten neerleggen bij de instructies en voorkeuren van de proffen, niet omgekeerd.
 
Dit dus hé, hybride is gewoon noch vlees, noch vis. Vaak het slechtste van beide werelden. Dat kán allemaal wel technisch perfect maar in de realiteit van een universiteit of hogeschool valt dat toch vaak tegen.
Hangt er toch ook wat van af hé. Wij geven al onze lessen hybride, weliswaar aan een volwassen doelpubliek. Mensen worden gestimuleerd om te komen voor de groepsvorming maar als het niet lukt (ziekte, kinderen) of ze willen niet (vaak afstand) kunnen ze online meevolgen. En achteraf is er een opname voor iedereen. Diegenen die online meevolgen beseffen dat er minder interactie met hen zal zijn, dat is dan hun keuze. Voor ons is dat geen extra moeite, je zet gewoon de camera aan en je deelt je scherm met je ppt terwijl je die gelijktijdig projecteert voor de zaal. En af en toe kijk je eens voor vragen in de chatbox. Met wat extra budget kan je ook gewoon microfoons op de tafels zetten dat de mensen thuis de vragen van de groep kunnen horen en je hangt een speaker aan je laptop dat de groep ook hun gesproken vragen kan horen. Easy peasy en iedereen is tevreden. Wij hebben daar hele goede feedback van gekregen. Omdat de groepsvorming voor ons wel belangrijk is doen wij een minderheid van de lessen wel verplicht fysiek (geen online aanbod) en ook lessen met veel interactie doen we enkel fysiek want als het doel interactie is is dat wel makkelijker als iedereen fysiek in dezelfde ruimte zit. Maar hoorcolleges of echt gewoon kennisoverdracht? Dat maakt voor de lesgever toch niet uit of dat nu hybride is of niet. Maar voor de student heeft het enorm veel voordelen. Ik hoop dat wat wij doen de standaard zal worden, deels verplicht fysiek voor de interactieve/groepsvormende lessen en deels hybride voor de klassieke kennisoverdracht.
 
Terug
Bovenaan