Op kot gaan nog nodig in deze cyberspace tijden?

belloc

Active member
Hello,

Ik ben al een aantal jaar afgestudeerd als industrieel ingenieur (sinds 2017), maar ik speel wat met het idee om nog een master ingenieurswetenschappen wiskundige ingenieurstechnieken bij te doen.
Nu is er de afgelopen jaren een digitale verschuiving geweest: het wordt gangbaarder om digitale lesopnames te volgen etc. Dat heeft als potentieel voordeel dat de student vrijer is in zijn tijdsgebruik en locatie.

Op Twitter zie ik dan berichten als dat het niet echt meer nodig is om op kot te gaan. Of: 'men zit op kot om lesopnames te volgen', wat een beetje geldverspilling is volgens mij. De tijdsgeest is verschoven sinds ik student was.

Ik woon nu in West-Vlaanderen. Ik overweeg een opleiding in Leuven. Pendelen is niet doenbaar, dus ik zou op 'kot' moeten, klassiek gezien.
Maar is het in deze digitale tijden nog nodig voor kot te hebben?
Kan je bijvoorbeeld bij KU Leuven master ir. perfect de meeste hoorcolleges van thuis volgens, zonder dat je bijv. tips mist voor de examens? Specifiek voor ir., kan bijv. Matlab huiswerk/labo's gewoon 100% thuis maken?
Is het doenbaar om bijv. een kamer te huren, wanneer men examens moet maken?
Nu zijn er nog een aantal vakken (cases studies, seminaries) waar het wat moeilijker ligt. Dat is nog een geval apart om te bespreken.
Ik vraag me af of er studenten zijn die me hierin voor geweest zijn (bijv. andere masters ir.).

Ik ben benieuwd wat jullie denken.
 
Ikzelf heb besloten om na x tijd terug te gaan studeren. Dus ik werk fulltime en volg een graduaatsopleiding in avondonderwjis.
Mijn gevoel is dat het zeer sterkt afhangt van je instelling. Odisee, vives spelen al langer op het concepts van afstandsonderwijs en doen dit zeer goed. Helaas is het veel te ver voor mij (limburg) en helaas staan de hogescholen en universiteiten in Limburg en Leuven hier wat achter naar mijn gevoel.

Voor universiteiten lijkt me dit wel makkelijk zeker als je ingenieurswetenschappen gaat doen, omdat die vakken vaak zeer theoretisch zijn en de labo's in sommige gevallen vanuit thuis kunnen gemaakt worden (althans voor IR computerwetenschappen).

DUS bottomline: hangt zeer sterk af van hogeschool/universiteit en daar dan nog eens van uw opleidingshoofd... ik raad wel aan om toch zo dicht mogelijk bij thuis te studeren. Ik weet niet wat u situatie is maar ondanks dat ik het zeer interessant vind ben ik niet zeker als ik de opleiding ga afmaken omdat ik toch een stuk moet rijden.
 
Ik heb geen ervaring met de opleiding waar jij het over hebt, maar enkele algemene bedenkingen:

De huidige situatie waar lesopnames beschikbaar moeten zijn, en er toch on-campus wordt lesgegeven, heeft een beetje de doos van Pandora geopend. Uiteraard is dat allemaal logisch, komende uit een pandemie, maar het ziet er echt naar uit dat de studenten de weg naar de campus amper terugvinden. In een ideale wereld is dat geen probleem, maar de ervaring leert dat de tijd die studenten in de leerstof steken achteruit gaat, en als gevolg ook het studierendement (cijfers wijzen uit dat de vorige examenperiode algemeen slecht was). Op zich is dit ook logisch, naar de hoorcolleges gaan is voor veel studenten een eerste manier om de leerstof te assimileren, en die wordt nu thuis met de nodige afleiding gesimuleerd door opnames. En dan zwijgen we over de studenten die last-minute ontdekken dat 24 uur aan opnames niet snel snel worden bekeken.

Er komt dus ook wel wat tegenreactie van de docenten, die zien dat ze nu bij momenten voor een bijna leeg lokaal staan om een video op te nemen. Ja, je kan de interactiviteit proberen op te drijven, maar hoorcolleges zijn niet verplicht, en een passieve groep online motiveren is niet eenvoudig. Je hebt dan ook mensen die zich afvragen waarom ze er nog moeite insteken en niet gewoon de opnames van vorig jaar delen. Ik vind dat een verontrustende evolutie. Je hebt ook, zoals dat gaat, proffen die gewoon hun eigen zin doen en opnames/online lessen bemoeilijken. Dat is spijtig, maar niet iets waar makkelijk tegen opgetreden wordt.

Uiteraard is het de groep niet-conventionele studenten (werkstudenten bv.) die hier wel profijt uithaalt, ook omdat die meestal al meer gedreven zijn en een zekere maturiteit/discipline hebben.

Kortom, ik zou er niet zomaar van uitgaan dat alles digitaal zal zijn of blijven. Allerhande praktische onderdelen/vakken, met verplichte aanwezigheid, zullen waarschijnlijk sowieso on-campus zijn. Als je bv. een werkstudent bent kan je altijd onderhandelen met de prof., maar het is niet gezegd dat er dan iets uit de bus komt waardoor je er niet moet zijn. Het lijkt me uit de post dat je fulltime wil studeren, dus ik denk dat je dan sowieso op weinig begrip gaat kunnen rekenen.
 
Als universiteit zou ik dat direct terug afschaffen, die online lessen.

Er zijn nu al 1001 afleidingen als student die verleidelijk zijn om lessen te skippen. De enige motivatie die je nog kon hebben is dat je uitleg, klemtonen, oefeningen, ... mist. Als dat nu ook allemaal op een dienblaadje wordt aangeleverd op eender welk moment dan is het hek toch helemaal van de dam? Wie zal er nog naar de les gaan? En als iemand van de groep het waagt om naar de les te gaan terwijl een aantal vrienden gaan zuipen op café, wat moet die dan nog als argument gebruiken? De sociale druk zal nog veel groter worden om lessen te skippen.

En niet alleen die inherente motivatie. Het zorgt ook voor een hechtere groep bij wie je terecht kan voor vragen, twijfels, ervaringen te delen, connecties te maken in de sector later, ... Wat gaan we doen? Alle lessen online en vanaf dat je afgestudeerd bent moet je dan van uw werk naar semi-verplichte netwerking-evenementen om de mensen te leren kennen met wie je destijds normaal samen in de klas had moeten zitten? :crazy:

Ik hoop dat mensen beseffen dat "Student zijn" zoveel meer is dan alleen kennisoverdracht. In wat voor asociale, kille, (nog meer) vereenzaamde, ... maatschappij kom je terecht wanneer iedereen enkel nog achter zijn PC'tje naar de unief gaat?

Groetjes, iemand die zelf veel te veel gebrost heeft en die qua kennisoverdracht eigenlijk ook weinig aan de lessen had. Maar wel iemand die veel te laat beseft heeft wat de impact is van de "meta-kennis" die je opvangt door in de hoorcolleges te zitten. Gelukkig waren er nog de semi-verplichte werkcolleges en verplichte labo's.
 
Voor mij was unversiteit een Bildungs-ervaring: ik vergaarde niet alleen kennis, maar schaafde ook mezelf bij als mens. Ik begrijp dat dit niet voor iedereen van tel is en dat sommige mensen enkel geïnteresseerd zijn in kennisoverdracht en niets anders. Werkstudenten gaan ook al met een andere ingesteldheid naar de les dan iemand die van het secundair onderwijs komt, die hebben een heel andere context. Ik vond dat sociaal contact een enorme meerwaarde en dat heeft ervan gemaakt dat ik mijn studententijd enorm koester. Mogelijk romantiseer ik die periode wel en zeker naarmate ik ouder word, maar zo werkt nostalgie zeker?

Omdat ik op een boogscheut van Antwerpen woonde ben ik niet op kot gegaan. Dat had wel het geval geweest als ik naar Gent of Leuven was getrokken, mogelijk had me dat als mens ook wel geholpen om zelfstandig te leven, wat op Hotel Mama moeilijker gaat.
 
Ik denk niet dat kot echt nodig is, hangt een beetje af van verplichte lessen/labo's lijkt me.

Ik hoop alleszins dat de hoorcolleges in haar klassieke vorm wat verleden tijd blijken te zijn (contra hierboven), want die kunnen perfect online plaatsvinden of in een videocast. Ik stel wel vast dat er meer in meer naar een hybridevorm gaat, wat me prima lijkt. Veel online, en af en toe een contactmoment in de vorm van een Q&A. Uiteindelijk gaat het om kennisoverdracht, als studenten zich efficienter kunnen organiseren en beter kunnen studeren dankzij onlinelessen: vooral behouden, zou ik zeggen.

Uiteindelijk zijn er altijd nog genoeg groepswerken met dank aan de onderfinanciering van het hoger onderwijs, dus genoeg momenten dat je met elkaar in contact komt.
 
Een klassiek hoorcollege kan inderdaad perfect online plaatsvinden, maar een discussiecollege lijkt me beter om fysiek te laten plaatsvinden.
 
Ik hoop alleszins dat de hoorcolleges in haar klassieke vorm wat verleden tijd blijken te zijn (contra hierboven), want die kunnen perfect online plaatsvinden of in een videocast. Ik stel wel vast dat er meer in meer naar een hybridevorm gaat, wat me prima lijkt. Veel online, en af en toe een contactmoment in de vorm van een Q&A. Uiteindelijk gaat het om kennisoverdracht, als studenten zich efficienter kunnen organiseren en beter kunnen studeren dankzij onlinelessen: vooral behouden, zou ik zeggen.
Maar in de praktijk lijkt het toch dat veel studenten zich niet efficiënter kunnen organiseren, en gewoon minder in contact komen met de leerstof. Wat ik merk is dat studenten die sowieso al gemotiveerd en efficiënt zijn dit goed gebruiken, want die komen zo veel ze kunnen naar de les én bekijken die opnames, dus geen problemen met notities. Maar de studenten die minder goed georganiseerd zijn, of gewoon hun weg nog zoeken (wij hebben veel buitenlandse instroom), die lopen vaak verloren want ze kunnen die opnames later toch bekijken.

We kunnen dit natuurlijk deels opvangen door alles schoolser en minder vrijblijvend te maken, met een hoop tussentijdse evaluaties, maar persoonlijk lijkt me dit ook tegengesteld aan de geest van de universiteit. Ook voor de docenten is het allemaal vrij ondankbaar, geef eens les van 8-10 op een vrijdagmorgen, om te zien dat 5% van de studenten komen opdagen.

 
Bij ons waren er al livestreams + lesopnames voor alle hoorcolleges voor de covid periode. Slaagcijfers liggen hoog en aula’s zaten toch goed gevuld. Vooral handig voor de niet-kotstudenten die anders vlot 3 uur in het openbaar vervoer zitten en ’s ochtens 2 uur vroeger moeten opstaan. Ook redelijk wat werkstudenten die hier gebruik van maken.

Er zijn naast de hoorcolleges genoeg praktijklessen om mensen te leren kennen en een ‘groepsgevoel’ te krijgen.
 
Ik snap oprecht niet dat je als student ervoor zou kiezen om van thuis uit de lessen te volgen, in de veronderstelling dat je geen uren onderweg bent naar de campus. Het contact op de campus met andere studenten en de prof was mij daarvoor te belangrijk. Ik zie nu ook wel hetzelfde gebeuren op de werkvloer. Veel collega's zien er al tegenop om gemiddeld 2 dagen per week naar kantoor te komen. :unsure:

Ik voel zelf de mentale impact van thuiswerken extreem hard, ik word er ongelukkig van. Misschien dat dit verandert eens mijn 'home office' af is, al komt dat natuurlijk niet met collega's met wie je kunt overleggen. En het is zeker niet zo dat ik dikke vriendjes ben met mijn collega's.

Om op de vraag van de topicstarter te antwoorden: als werkstudent vind ik het wel een compleet andere situatie. Als je dan de motivatie hebt om de studie te doen, kunnen opnames enkel handig van pas komen zodat je je dagen zelf kunt plannen.
 
Alles hangt af van de context. Focust de opleiding zich op werkstudenten of op voltijds onderwijs? Ik volg een master in avondonderwijs specifiek gericht op werkstudenten aan de VUB. Daar is het regime 1 week on campus, 1 week online alternerend. Nu kan je perfect nooit komen en alles online volgen lijkt me. Ook omdat mensen van heel ver moeten komen en niet altijd om 17u in centrum Brussel geraken.
 
Hangt een beetje af van instelling tot instelling. Zelf zit ik nog aan de VUB en heb een jaar en delen van dit jaar online les gehad. De huidige interim rector speelt met het idee om naar 50% verplicht digitaal te gaan en dat is ook de rede dat die man mijn stem niet zal krijgen bij de komende rectorverkiezingen.

Voor jouw situatie als werkstudent lijkt puur online mij wel doenbaar, dat is een andere motivatie dan iemand die er juist aan begint.

Kijk ik naar de situatie nu: mensen komen nog amper naar de les maar letterlijk elke decaan heeft een mail rondgestuurd om te wijzen op het algemeen slechte niveau van de examens in januari. Nieuwe studenten zien de lessen op hun eigen tempo maar het is online zo makkelijk om het zicht op die virtuele stapel te verliezen waardoor je tijdens de blok voor een verrassing komt te staan en ze eventueel direct voor tweede zit gaan. Proffen klagen vooral over de lage opkomst. Zelf kan ik mij heel moeilijk concentreren op online lessen en de studenten dat de lessen online volgen doen dat ook aan een trager tempo, door te pauzeren of de video te vertragen. Een video van 2 uur neemt gemakkelijk 3 uur of langer de tijd. Voor mij mag het online gegeven dus zo snel mogelijk afgeschaft worden.
 
Tussen maart 20 en 22 geen enkele keer in een aula gezeten. Aangezien het m'n laatste semester is toch een paar keer gegaan, maar ik vind het toch maar niks.

Op de KUL doen ze niet moeilijk over live-lessen enz. Team mates voor groepswerken kun je ook gewoon via een online forum vinden. De bvb. Matlab werkcollege's dat ik heb kun je ook gewoon volledig thuis doen. Dit was ook het geval voor de paar vakken waar ik overlap heb/had met mathematical engineering.

Dat gezegd zijnde, als west-vlaming zit ik toch gewoon op kot in Leuven. Het sociaal contact bij medestudenten (al ken ik quasi niemand van mijn richting) is voor mij onmisbaar. Dat is de doorslaggevende factor.
 
Tussen maart 20 en 22 geen enkele keer in een aula gezeten. Aangezien het m'n laatste semester is toch een paar keer gegaan, maar ik vind het toch maar niks.

Op de KUL doen ze niet moeilijk over live-lessen enz. Team mates voor groepswerken kun je ook gewoon via een online forum vinden. De bvb. Matlab werkcollege's dat ik heb kun je ook gewoon volledig thuis doen. Dit was ook het geval voor de paar vakken waar ik overlap heb/had met mathematical engineering.

Dat gezegd zijnde, als west-vlaming zit ik toch gewoon op kot in Leuven. Het sociaal contact bij medestudenten (al ken ik quasi niemand van mijn richting) is voor mij onmisbaar. Dat is de doorslaggevende factor.

(X) DOUBT

Ik merk net dat men al een semester lang op zoek is naar uitvluchten om de online lessen te schrappen. Recent nog een docent die liep te klagen dat er te weinig volk in de les zat en dat hij dan beter geen les geeft. We zitten allemaal online te kijken idioot.

Sorry dat moest er even uit.
 
Als werkstudent zijn de online lessen echt een geschenk en wellicht de voornaamste reden dat ik slaag (ben 1 van de weinige werkstudenten in mijn richting).
Zou het zonde vinden als die geschrapt zouden worden of op zen minst geen lesopnames van vorige jaren beschikbaar zijn. Ik snap het punt van studenten extra verleiding te geven om lessen te skippen maar op unif mag men toch een zekere discipline verwachten.
 
Ik snap oprecht niet dat je als student ervoor zou kiezen om van thuis uit de lessen te volgen, in de veronderstelling dat je geen uren onderweg bent naar de campus. Het contact op de campus met andere studenten en de prof was mij daarvoor te belangrijk. Ik zie nu ook wel hetzelfde gebeuren op de werkvloer. Veel collega's zien er al tegenop om gemiddeld 2 dagen per week naar kantoor te komen. :unsure:

Ik voel zelf de mentale impact van thuiswerken extreem hard, ik word er ongelukkig van. Misschien dat dit verandert eens mijn 'home office' af is, al komt dat natuurlijk niet met collega's met wie je kunt overleggen. En het is zeker niet zo dat ik dikke vriendjes ben met mijn collega's.

Om op de vraag van de topicstarter te antwoorden: als werkstudent vind ik het wel een compleet andere situatie. Als je dan de motivatie hebt om de studie te doen, kunnen opnames enkel handig van pas komen zodat je je dagen zelf kunt plannen.
Het meest aantrekkelijke is dat je uw eigen schema kunt volgen.

Geen zin om op te staan => sta een uur later op en kijk een opname
Prof spreekt nogal traag => snelheid x 1.5
Prof zit te sukkelen om slides te vinden => skip die paar minuten.
Pauzes tussen lessen kan je skippen , of net zelf kiezen wanneer je pauze neemt.
Iets niet verstaan => terugspoelen

Zelf al zit je op kot: Een les om 8:30 betekent dan misschien om 7:30-7:45 opstaan om te ontbijten, aankleden, naar school fietsen. Met een livestream kan je tot 8:25 blijven liggen en ontbijten tijdens de les.

Verder zijn er toch meestal genoeg practica voor het sociaal contact en als je het goed aanpakt is het dus allemaal veel efficiënter.
 
Als werkstudent zijn de online lessen echt een geschenk en wellicht de voornaamste reden dat ik slaag (ben 1 van de weinige werkstudenten in mijn richting).
Zou het zonde vinden als die geschrapt zouden worden of op zen minst geen lesopnames van vorige jaren beschikbaar zijn. Ik snap het punt van studenten extra verleiding te geven om lessen te skippen maar op unif mag men toch een zekere discipline verwachten.
Schrappen gaan ze niet doen en ja er zou discipline moeten zijn. Alleen zit je nu met studenten die allemaal (van 1ste bachelor tot master) 2 lockdown jaren hebben meegemaakt waarbij studeren het enige was wat overbleef van het studentenleven, dan is het logisch dat iedereen die discipline wat laat varen en dat het moeilijker is. Ik heb lessen geweten in 3de bachelor dit jaar waar de prof 10 minuten moest de aula stilkrijgen na een pauze (bijna zoals een klas in het middelbaar) gewoon omdat die studenten dat niet gewoon zijn in een aula te zitten terwijl ze wel al 3 jaar studeren.

Het meest aantrekkelijke is dat je uw eigen schema kunt volgen.

Geen zin om op te staan => sta een uur later op en kijk een opname
Prof spreekt nogal traag => snelheid x 1.5
Prof zit te sukkelen om slides te vinden => skip die paar minuten.
Pauzes tussen lessen kan je skippen , of net zelf kiezen wanneer je pauze neemt.
Iets niet verstaan => terugspoelen

Zelf al zit je op kot: Een les om 8:30 betekent dan misschien om 7:30-7:45 opstaan om te ontbijten, aankleden, naar school fietsen. Met een livestream kan je tot 8:25 blijven liggen en ontbijten tijdens de les.

Verder zijn er toch meestal genoeg practica voor het sociaal contact en als je het goed aanpakt is het dus allemaal veel efficiënter.
Hangt af van richting tot richting. Ikzelf heb politieke wetenschappen gedaan eens het 2de jaar zat ik daar in kleinere groepen en is discussieren een belangrijk deel van de les dan is aanwezig zijn in het hoorcollege echt een must (les gehad van Jonathan Holslag die kerel buisde zelfs gewoon iedereen die hij nooit in de les had gezien). Dat dat in hoorcolleges fysica of ingenieur minder het geval is kan wel natuurlijk.
 
Ik ben werkstudent. Voor mij is alles online een zegen. Ik zou overdag naar alle lessen gaan niet kunnen combineren met mijn job, nu kan ik gewoon 's avonds en in het weekend de opnames bekijken en zo alles verwerken. Als ik iets niet snap of het gaat te snel kan ik pauzeren en het opnieuw bekijken, iets dat in een fysieke les niet kan. En ik heb goede punten ook, betere punten dan in mijn eerste opleiding. Het zou mij nooit lukken zonder opnames.

Echter moet je soms wel nog fysiek naar de campus, voor oefensessies die niet worden opgenomen, voor groepswerken, voor presentaties soms... Ik ben ook van WVL maar ben ondanks het online verhaal toch blij dat ik aan de UGent studeer, net omdat je er toch nog af en toe fysiek moet zijn. En dan kan je (ik) het niet riskeren om op en af te gaan naar Leuven, dat is voor mij te ver. Er is geen garantie dat je alles online zal kunnen (blijven) doen en zodra er 1 vak is waar je alles fysiek aanwezig moet doen en dan naar Leuven moet ben je gesjareld.
 
Terug
Bovenaan