Op de camping

Ik las iets heel anders dan “5 persoons bukhanka” 🤭. Wel heel cool!

In mijn dromen zie ik mij ook in zo’n hangmat kamperen, maar in’t echt durf ik dat precies nog niet 🤓. Wanneer zou je gaan?
Deze zomer waarschijnlijk, ik kan gemakkelijk 5 weken verlof opnemen dan. Met een beetje rek zelfs 6.
Avontuurlijk omdat je wel eens meer in panne kan staan dan je lief is in zo een oud ding? 😉
Die 'oude' dingen worden gewoon nog nieuw gemaakt :D https://www.autoscout24.be/nl/aanbo...nce-gris-fb3dfa67-f6ac-4c1e-abc7-7f222392078a

Naar waar trek je met de moto?
Ook al vaak willen doen, maar geen vrienden die meewillen 😭
Hoogstwaarschijnlijk richting de Balkan. Als ik daar zo beelden zie van mannen die daar de TET doen :love:


En deze wil ik jullie ook niet onthouden, maar is toch wat te ver imo ;)

 
Waar heb je hem gehuurd?
Wij hebben vorig jaar in het najaar een campervan, Ford Nugget, gehuurd bij Viavie in Overijse. (Was via een aanbieding bij Joker, maar in de toekomst zou ik eerder rechtstreeks bij hen gaan.)
Heel fijne camionette om mee te rijden, goeie adaptieve cruise controle, sterke motor (vlotjes 160 op de autosnelweg in Duitsland).

Hierna toch al wel wat met het idee beginnen te spelen om bij vervanging misschien 1 van onze beide auto's in te wisselen voor een campervan met uitklapdak. Buiten om echt in een binnenstad te parkeren en een iets hoger verbruik, heeft dat nog weinig nadelen ten opzichte van een gewone wagen.
Denk dat het idee niet zo origineel is, gezien toyota met hun nieuwe crossover daar volledig op in speelt: volledig ombouwbaar, waardoor je zowel een lege camionette met veel laadruimte, eentje met 1 of 2 achterbanken of een volledig ingerichte campervan. Juist spijtig dat het nog vrij nieuw is, 't zal nog wachten zijn op een wat uitgebreidere tweedehandsmarkt.

Hoe zie je jezelf comfortabel reizen in die Campervan met 2 kinderen? Dat moet dan toch al een grote lange ducato/boxer zijn? Mij lijkt dat best klein om daar met 4 in te slapen? Hoeveel kost de huur van zo een Campervan in het hoogseizoen?

Die kleine vans genre vito, transporter of dure marcopolo, california, nugget,bullet zijn nice, maar daar slaap je max met 2 in. Bovendien kan je daar niet in recht staan. Enige plus is het feit dat je min of meer een gewone personenwagen hebt waar je gewoon de stad mee in kan.

In de versies van de vans met een uitklapdak, zit er een bed in het dak. Als je gewoon geparkeerd staat, klap je dat mee omhoog en kan je daardoor comfortabel rechtstaan. 's Avonds haal je die naar beneden om te slapen. Van de zithoek beneden kan je dan een tweede tweepersoonsbed maken. 't Is wat meer werk omdat je dan de zithoek telkens tot bed moet omvormen, maar je kan daar zeker met 4 personen, zelfs 4 volwassenen comfortabel in slapen.
 
In de versies van de vans met een uitklapdak, zit er een bed in het dak. Als je gewoon geparkeerd staat, klap je dat mee omhoog en kan je daardoor comfortabel rechtstaan. 's Avonds haal je die naar beneden om te slapen. Van de zithoek beneden kan je dan een tweede tweepersoonsbed maken. 't Is wat meer werk omdat je dan de zithoek telkens tot bed moet omvormen, maar je kan daar zeker met 4 personen, zelfs 4 volwassenen comfortabel in slapen.
Met 4 volwassenen lijkt me nu toch wel optimistisch?
Akkoord dat je de zetels beneden kan uitklappen naar bed, maar waar leg je al de bagage voor 4 personen?
Er is toch niet zoveel bergruimte, of heb ik het mis?

Ik zat zelf met het idee om een Nugget (plus) aan te schaffen in de toekomst, en dan de zitbank te verwijderen en een kast in de plaats te zetten omdat ik met redelijk veel wandel/klim gerief zit tijdens reizen.
 
Met 4 volwassenen lijkt me nu toch wel optimistisch?
Akkoord dat je de zetels beneden kan uitklappen naar bed, maar waar leg je al de bagage voor 4 personen?
Er is toch niet zoveel bergruimte, of heb ik het mis?

Ik zat zelf met het idee om een Nugget (plus) aan te schaffen in de toekomst, en dan de zitbank te verwijderen en een kast in de plaats te zetten omdat ik met redelijk veel wandel/klim gerief zit tijdens reizen.

De vraag ging dan ook over kunnen slapen met 4 personen. En dat kan perfect.

Qua inpakken ga je je inderdaad wel moeten beperken, maar dat is niet anders als je met 4 met 1 auto op reis zou gaan. In die nuggets zit wel een vrij ruime kleerkast achteraan. Wij zijn 3 weken weg geweest en die zat bijlange niet vol met alle kledij en toiletgerief.
Onder de achterbank zit ook nog een grote ruimte voor spullen. Wij hadden daar onze reserveschoenen in zitten en voor de rest was dat gevuld met hoofdkussens en fleece dekentjes, die je ook op de zetel kan laten liggen indien nodig en een hoop gezelschapsspelletjes, wat niet echt noodzakelijk is. Dus als je met 4 bent, zou je die ruimte ook voor bagage kunnen benutten.
Met 2 voor 3 weken hebben wij op geen enkel moment moeten nadenken hoe we efficiënt konden inpakken en was er eigenlijk overal nog wel wat plek over. Dus als je met 4 zou zijn of specifiek materiaal mee wil nemen, gaat dat misschien wel een denkoefening vragen, maar lijkt het me niet echt problematisch.
 
Plaatsgebrek hebben wij niet met onze sleurhut :tongue: 300kg laadvermogen in de caravan plus de koffer van de Tucson.
De honden op de achterbank en aan het voeteneinde nog plek voor een hoop materiaal.

We zouden voor ons twee eigenlijk toekomen met een kleinere wagen, maar voor de caravan heb je er een nodig met wat trekvermogen (1700-2000kg is toch wel comfortabel). Hoe sommige mensen met hun Clio'tje een caravan door de Alpen trekken :oink: is mij een raadsel.

Als ik nu kijk naar de nieuwste modellen van auto's zie ik die trekvermogens alleen maar dalen (milieunormen denk ik), hopelijk komt daar nog verandering in. Een elektrische (of hybride) wagen is eigenlijk een ideale trekker.
 
Daktent op een landcruizer of zo'n UAZ expedition zie ik 100% zitten, maar een mobilhome of caravan zegt me helemaal niks.
Alleen is het een dure aangelegenheid allemaal, waardoor je bijna exclusief zo moet gaan reizen om het te verantwoorden en als alleenstaande zie ik dat nu niet zo zitten.
 
Deze zomer waarschijnlijk, ik kan gemakkelijk 5 weken verlof opnemen dan. Met een beetje rek zelfs 6.

Die 'oude' dingen worden gewoon nog nieuw gemaakt :D https://www.autoscout24.be/nl/aanbo...nce-gris-fb3dfa67-f6ac-4c1e-abc7-7f222392078a


Hoogstwaarschijnlijk richting de Balkan. Als ik daar zo beelden zie van mannen die daar de TET doen :love:


En deze wil ik jullie ook niet onthouden, maar is toch wat te ver imo ;)

Als je ooit eens in mijn kanten zijt zekers eens de sani pass doen met de moto

 
Denk dat het idee niet zo origineel is, gezien toyota met hun nieuwe crossover daar volledig op in speelt: volledig ombouwbaar, waardoor je zowel een lege camionette met veel laadruimte, eentje met 1 of 2 achterbanken of een volledig ingerichte campervan. Juist spijtig dat het nog vrij nieuw is, 't zal nog wachten zijn op een wat uitgebreidere tweedehandsmarkt.
Welke nieuwe crossover bedoel je juist?

En over het wildkamperen: aan de kuststreken wordt dit meer en meer aan banden gelegd. In Portugal zijn ze hier het laatste jaar enorm streng op geworden. Moesten er daar voldoende deftige campings zijn, tot daar aan toe...
In noord + noordwest Spanje waren ze hier in september ook streng op. Plaatsen waar je vroeger nog gedoogd kon overnachten krijgen nu `s avonds en s `ochtends controle door de politie.

Nadelen van een vito/transit/transporter vind ik dan wel het gebrek aan een deftig sanitair...
 
Vrijdag ga ik de caravan afhalen. Ik vind het al spannend op zich. Buiten op de rijschool nooit met een aanhangwagen achter mij gereden.

Iemand tips voor goede binnenlandse campings voor met 4 kinderen?
 
Hier is de caravan twee weken geleden verkocht. We gaan de komende jaren terug wat verdere reizen binnen Europa doen en je bent toch wel beperkt in de afstanden die je kan afleggen. Uiteindelijk met de huidige marktprijzen amper verlies gemaakt ook...
Vrijdag ga ik de caravan afhalen. Ik vind het al spannend op zich. Buiten op de rijschool nooit met een aanhangwagen achter mij gereden.

Iemand tips voor goede binnenlandse campings voor met 4 kinderen?
Je bent er sneller mee weg dan je denkt hoor. Het is na een tijdje rijden eerder niet vergeten dat er een groot gevaarte achter je hangt.
Le Prahay aan de Semois vonden wij de moeite. Verder heb je natuurlijk Limburg in Voeren hoewel daar minder te doen is voor kinderen wel een zalig sanitair.
Voor de rest heb je in de grotere campings vaak wat meer kinderanimatie, maar die meden wij eigenlijk :unsure:
 
Dit jaar eerste keer sinds we kinderen hebben nog eens gaan kamperen met de tent en het is ons vrij goed bevallen, we zijn er al een tijdje aan uit dat we een mobilhome willen. Maar dit was toch even de bevestiging dat de kinderen het ook schitterend vinden.
Hou de 2dehands markt al half jaar in de gaten maar heb de indruk dat je bijna instant moet klaar staan met geld voor de goeie zoekertjes.
 
Vorige vrijdag caravan gaan halen, zaterdag tel maandag ons eerste tripje gedaan naar de camping van de Blaarmeersen.

Toch een serieus stresske gehad toen ik mij vast had gereden op de camping. Die weggetjes en bochten zijn echt wel zeer klein. Gelukkig staat er een mover op de caravan zodat ik kon afkoppelen en hem dan zo naar de standplaats brengen.

Eerste nacht was zwaar aangezien het ook voor de kinderen nieuw was en wat moeilijker deden om te gaan slapen.

Maar op naar de volgende trip.
 
Deze thread even onder het stof uithalen. Wij hebben in ons verlof, voor het eerst, een camper/mobilhome gehuurd voor een week.
Nadat we toch een aantal weekendjes weg waren geweest die toch serieus tegen waren gevallen wouden we eens iets totaal anders proberen. Dat mijn schoonouders een camper hebben, heeft ons misschien ook wel meer in deze richting geduwd (om het nu eens te proberen bedoel ik dan).

Wat mij persoonlijk het meeste "schrik" aanjaagt is dat we in september ons tweede kindje verwachten (nr. 1 is er nu dik 2). Het idee van een camper heeft mij altijd super hard aangetrokken, maar ik vraag me af hoe doenbaar het is met kinderen in een camper. Zeker wanneer ze richting de leeftijd van 5 of ouder gaan.

Ik denk dat we gaan afzakken naar het zwarte woud. Zijn er hier ervaringsdeskundige die nog tips/tricks hebben? Bepaalde apps/websites die het leven gemakkelijker kunnen maken? Moet je elke slaapplaats ruim op voorhand vastleggen of kan je de dag zelf nog iets zoeken afhankelijk van het gereisde traject?
 
Wat mij persoonlijk het meeste "schrik" aanjaagt is dat we in september ons tweede kindje verwachten (nr. 1 is er nu dik 2). Het idee van een camper heeft mij altijd super hard aangetrokken, maar ik vraag me af hoe doenbaar het is met kinderen in een camper. Zeker wanneer ze richting de leeftijd van 5 of ouder gaan.
Ik ben door IJsland getrokken met een 4 en 8-jarige in een campervan en heb dat nog eens herhaald toen ze 8 en 12 waren. Zo'n campervan is nog een stuk krapper dan de gemiddelde camper en door het klimaat daar is buiten leven niet altijd mogelijk. Voor de kinderen (en mijzelf) waren dat de leukste reizen die we hebben gedaan. Ik zou daar dus zeker niet mee inzitten. Vooral heel jonge kinderen lijkt mij lastiger als ouder dan wanneer ze al wat meer hun plan kunnen trekken.

Neem wat entertainment mee voor de kinderen en dat komt wel in orde. Tablet met wat films op of streaming (wij hadden wifi over 4G ingebouwd in de campervan), wat speelgoedautootjes, Lego/Duplo, ... Niet overdrijven, ze houden zich wel bezig in de omgeving. Wij zaten elke dag op een andere locatie, alleen dat al maakt het voor kinderen telkens weer een nieuwe ontdekking. Op een aantal campings zaten er ook leeftijdsgenootjes, dan zaten die te spelen met een groep van Amerikaanse, Japanse, Italiaanse, ... kinderen. Komt wel goed 🙂

Neem zo'n hoes (matrasbeschermer) mee tegen nachtelijke pipi-accidentjes.
Op voorhand locaties vastleggen: Hangt af van waar je naartoe gaat, in hoeverre die campings al volzet zijn. In IJsland nooit gedaan (op 90% van de campings kan je daar ook niet reserveren, maakt het reizen ook veel flexibeler).
Het Zwarte Woud is schoon maar kan heel regenachtig zijn.
Ik verzamel kotszakjes uit het vliegtuig in mijn auto voor wanneer iemand wagenziek wordt.
 
Laatst bewerkt:
Wij zijn misschien aan het overwegen om een kampeertent aan te kopen.

Ik vermoed dat niet iedereen zomaar naar de decathlon gaat.

Zijn er bvb. Websites waar je goed kunt vergelijken/ zoeken of hele goede echte winkels (regio Kortrijk - Gent )?

Is er bvb. Ook een soldenperiode voor tenten ?
 
Wij zijn misschien aan het overwegen om een kampeertent aan te kopen.

Ik vermoed dat niet iedereen zomaar naar de decathlon gaat.

Zijn er bvb. Websites waar je goed kunt vergelijken/ zoeken of hele goede echte winkels (regio Kortrijk - Gent )?

Is er bvb. Ook een soldenperiode voor tenten ?
Niets mis met decathlon, wij zijn net terug van 10 dagen vogezen met een Quechua air seconds 5.2 fresh and black. 3 onweders doorstaan zonder enig probleem :smile:. Zalige tent, heel ruim en eenvoudig op te zetten / op te breken!
 
Terug
Bovenaan