Conflict tussen Israël - Palestina en omliggende gebieden

Vind je het zelf niet een beetje gek dat de Israëlische intelligence vooraf niets wist over de massale aanval op 7 oktober maar nu plots wel duizenden 'legitieme' militaire doelwitten in Gaza heeft geïdentificeerd?

Om het IDF zelf te citeren:

Alsof we ook maar enig idee hebben wat dergelijke instanties wel of niet weten? Dus neen, geen idee.
Maar de uitspraken van Netanyahu en de door Israël getolereerde geldstromen van oa Qatar naar Hamas, weten we wel:

Als je dat ziet, wordt dat "onbewust" dan niet heel moeilijk houdbaar voor jou?
Nogmaals, het gaat over gradaties. Ik geloof niet dat ze "bewust" burgers viseren met hun bombardementen. Als dit het doel was zouden we over nog grotere aantallen spreken dan nu al het geval is. Doen ze al het mogelijke om burgerslachtoffers te vermijden? Waarschijnlijk ook niet en dit kan wel degelijk een oorlogsmisdaad zijn zoals ik al eerder zei.

Hamas lanceert elke dag ook nog steeds raketten. De lanceerplaatsen zijn (neem ik aan) de eerste plaatsen die geraakt worden door Israel waarbij elke keer mogelijk burgerslachtoffers vallen. Vinden ze het erg dat dit zo is? Mogelijk niet maar dat is hun initiële doel niet.

Maar de uitspraken van Netanyahu en de door Israël getolereerde geldstromen van oa Qatar naar Hamas, weten we wel:

Als je dat ziet, wordt dat "onbewust" dan niet heel moeilijk houdbaar voor jou?

En wat is uw punt of insinuatie? Ik maakte slechts de opmerking dat we nooit zullen weten of ze al dan niet op de hoogte waren.
Waar heb ik ergens geschreven dat ik geldstromen of dergelijke ontken? Of is het speculatie? Ze hebben obscure geldstromen dus moeten ze ook op de hoogte geweest zijn van 7 oktober?

Omdat dat stuk dat jij quote specifiek ging over Israël dat in 1948 zogezegd de eerste bommen dropte.
De realiteit: Israël werd in dat jaar aangevallen vlak na zijn stichting.
Ik zou ook ruzie krijgen met mijn buurman als hij plots een stuk van mijn grond uitroept als zijn grond. De stichting van 'buurmanistan' kan dan wel als feit worden gezien door veel partijen, maar blijft een vreemd gegeven.
Kan je kritiek hebben op die stichting? Absoluut.
Stellen dat Israël toen de aggressor was? Twijfelachtig.
Dus Duitsland dat bepaalde gebieden annexeerde is geen agressie? Enige verschil dat ik zie tussen Duitsland en Israël, qua oorspronkelijke annexatie, is dat er al meer gedefinieerde grenzen waren in Europa.
Stellen dat het Palestijnse volk, waar toen overigens nog geen Palestijnse nationale identiteit leek te bestaan, ook toen enkel het slachtoffer was. Gewoonweg feitelijk onjuist.
Stellen dat iemand dit hier beweert lijkt me feitelijk onjuist.

Mijn eerdere post ging er vooral om dat jij een fetish lijkt te hebben met het al dan niet bestaan van een staat, terwijl dat in die tijd echt geen algemeen gegeven is. Je hebt daar al eerder op gehamerd, en ik zie niet in waarom een arbitraire grens bepaalde daden goedpraat.

En ipv heelder stadswijken plat te bombarderen, stuur er getrainde militaire units op af. Hoezo, dat is gevaarlijker? Is een Palestijns leven minder waard dan een Israelitisch leven? En we zijn weer aan het begin van mijn alinea...
Ach kom, nu doe jij alsof Israël iets doet wat anderen nooit doen in tijde van oorlog:
Zorgen dat ze zelf zo weinig mogelijk slachtoffers aan hun zijde hebben.

Dat is de basis van elke oorlog hoor, denk ik zo. Zorgen dat je zo weinig mogelijk eigen soldaten opoffert.
En nee , het is geen oorlogsmisdaad om bombardementen uit te voeren.

Zo kan je elke oorlog gaan analyseren als "is de tegenpartij hun leven minder waard dan het onze?"
wel natuurlijk, anders was er geen oorlog.
Uiteraard bekijkt elke partij de tegenpartij aan als "minderwaardig".

Bij zo'n claims mogen er wel wat bronnen gegeven worden.
Kortom, niemand doet na 124 pagina's zelfs geen poging tot oplossing "want als anderen het niet weten, dan wij ook niet"?

Mijn oplossing is het voorstel van Clinton en de rest van begin jaren 2000, waar Israël veel toegevingen deed om het te laten slagen, maar waar Arafat gewoon droogweg geweigerd heeft.
En zelfs geen tegenvoorstel deed, maar daarna een intifada startte, mét steun van de bevolking.
Voor- en tegenstanders waren er toen van overtuigd dat dit een deftig voorstel was, waar Israël veel verder toegevingen deed dan gedacht, en waren ontgoocheld in Arafat.

Maar als Hamas dan iets doet zoals 7 oktober, dan is de speeltijd gedaan en moeten ze eerst kapot vooraleer daar opnieuw over gesproken kan worden.

'Maar de bevolking zal radicaliseren'.
Ja ga naar huis.
Radicaler? Radicaler dan kleuters en bejaarden kidnappen, peuters verbranden, en ouders de ogen uitsteken terwijl de kinderen aan het kijken zijn om die daarna ook een ledemaat af te snijden?
Wel ja, ik denk dat het plafond van radicaliteit daar wel bereikt is.

Ps: heel speciaal ook dat wereldwijd de zeer linkse zijde de would-be sharia-staat steunt.
Maar dat zal aan mij liggen.
(En het efficiënte Rusland/China propaganda systeem uiteraard. Zie de US waar zelfs een landsverrader de polls kan leiden terwijl de economie boomt.)

Ja ga naar huis.
Radicaler? Radicaler dan kleuters en bejaarden kidnappen, peuters verbranden, en ouders de ogen uitsteken terwijl de kinderen aan het kijken zijn om die daarna ook een ledemaat af te snijden?
Idd. Ik snap echt niet dat mensen hier nog geloven in fabeltjes als:
"zorg dat ze elkaar graag hebben. Geef ze economische welvaart en behandel ze als gelijke".

Komaan zeg, wie gelooft zoiets nog.
Het is al eeuwenoud dat die haat zo diep zit, die krijg je er nooit meer uit.
En waar ligt de fout? Imo bij de Palestijnse regeringen. (toen ze Jeruzalem niet wouden delen in de jaren '40, en zoals je aanhaalt, Arafat wederom 20 jaargeleden).

Ik denk dat Netanyau dit ook wel weet, en wellicht daarom niet maalt om vele burgerslachtoffers. Hij weet dat ze toch voor eeuwig Israel zullen haten, dus waarom ze sparen.
Pas op, dit is een gewaagde zet van hem. Oorlogsmisdaad? Misschien wel. (niet aan ons om dit te zeggen).
Maar doeltreffend, is het in zijn ogen wel natuurlijk.

Idd. Ik snap echt niet dat mensen hier nog geloven in fabeltjes als:
"zorg dat ze elkaar graag hebben. Geef ze economische welvaart en behandel ze als gelijke".
Dat is toch alweer een groteske veralgemening hoor. Wie hier zegt dat? Behalve dan enkelingen die claimen dat Palestina dan maar 'een hoog technologische IT hub' had moeten worden of weet ik veel? Er wordt hier toch vooral commentaar gegeven op de enorm grove borstel die (wat mij betreft) de twee kanten hanteren.

Ik vind de leiders van beide kanten even schuldig in dit verhaal, maar de slachtoffers zijn (zoals bijna altijd het geval is) de gewone mensen. Ik vind het net daarom zo schadelijk dat er weer veralgemeend wordt, als het niet aan de hand van een anekdote van 1 persoon is op het werk is het wel aan de hand van buikgevoel. 'Ze zullen voor eeuwig Israël haten dus we bombarderen ze maar allemaal kapot'.

Als er hier straks in Vlaanderen massaal voor het Vlaams Belang gestemd wordt, is het dan correct om te zeggen dat alle Vlamingen racisten zijn? Nee toch? Of dat Vlaanderen de Walen haat? Dat dat moeilijk te vergelijken is en dat de haat ginds veel dieper zit door die decennia aan gevechten en miserie staat natuurlijk buiten kijf, maar waarom moet die bevolking toch altijd op 1 hoopje gegooid worden? Ik vind dat niets meer of minder dan ontmenselijking eigenlijk. Dat je zulke dingen zegt over bepaalde groeperingen waar je min of meer vrijwillig bij gaat zoals Hamas, IS, of weet ik veel: daar volg ik zelfs in. Maar de hele bevolking van Palestina, neen. Dat vind ik een aantal bruggen te ver.

Als anekdotes hier dan toch mogen heb ik er ook eentje: ik ken via-via iemand die van ginder afkomstig is en wiens familie daar nog zit (of zat, als ze al niet dood zijn) en die zou niets liever hebben dan dat die zinloze gevechten en moordpartijen stoppen. De haat voor de regering van Israël is er misschien wel, maar het is niet zo dat die persoon elke inwoner van Israël haat hoor.

Laatst bewerkt:
Kortom, niemand doet na 124 pagina's zelfs geen poging tot oplossing "want als anderen het niet weten, dan wij ook niet"?

Mijn oplossing is het voorstel van Clinton en de rest van begin jaren 2000, waar Israël veel toegevingen deed om het te laten slagen, maar waar Arafat gewoon droogweg geweigerd heeft.
En zelfs geen tegenvoorstel deed, maar daarna een intifada startte, mét steun van de bevolking.
Voor- en tegenstanders waren er toen van overtuigd dat dit een deftig voorstel was, waar Israël veel verder toegevingen deed dan gedacht, en waren ontgoocheld in Arafat.

Maar als Hamas dan iets doet zoals 7 oktober, dan is de speeltijd gedaan en moeten ze eerst kapot vooraleer daar opnieuw over gesproken kan worden.

Ja ga naar huis.

Ps: heel speciaal ook dat wereldwijd de zeer linkse zijde de would-be sharia-staat steunt.
Maar dat zal aan mij liggen.
(En het efficiënte Rusland/China propaganda systeem uiteraard. Zie de US waar zelfs een landsverrader de polls kan leiden terwijl de economie boomt.)

Verwacht je een beschaafde discussie te houden met dit soort posts en woordgebruik?

De eerste paragraaf was nochtans OK... maar als je het hebt over de Oslo akkoorden en Camp David summit stel je het toch ook erg eenzijdig voor. Netanyahu speelde toen ook al een vuil spelletje, en een korte blik op de wikipedia pagina van Camp David leert dat jouw paragraaf maar 1 kant van het verhaal samenvat. De moord op Yitzhak Rabin (door een extremistische zionist) heeft ook niet geholpen.

Los daarvan: akkoord dat het een gemiste kans was.
Eigenlijk toont dat aan hoe uitzichtloos de huidige situatie is, want beide kanten zijn nog meer gepolariseerd dan toen.

Als er hier straks in Vlaanderen massaal voor het Vlaams Belang gestemd wordt, is het dan correct om te zeggen dat alle Vlamingen racisten zijn? Nee toch? Of dat Vlaanderen de Walen haat? Dat dat moeilijk te vergelijken is en dat de haat ginds veel dieper zit door die decennia aan gevechten en miserie staat natuurlijk buiten kijf, maar waarom moet die bevolking toch altijd op 1 hoopje gegooid worden?
Ik denk dat die vergelijking echt niet op gaat. Sure sommige Vlamingen zullen wel iets tegen Walen hebben, om welke reden dan ook. Maar van echt haat , kan hier toch echt geen sprake zijn.
Niet op een schaal zoals Israëlieten en Palestijnen al eeuwen lang voelen. Dat is van een andere categorie.

Ik denk dat we allemaal onderschatten hoe diep die wederzijdse haat leeft en hoe fel die gevoeligheden liggen.
Exactly.
Dit is niet meer een karikaturale afgunst à la: "de Walen zijn over algemeen luierikken en die pikken ietwat teveel van de sociale zekerheid in". :rolleyes:

Ik denk dat die vergelijking echt niet op gaat. Sure sommige Vlamingen zullen wel iets tegen Walen hebben, om welke reden dan ook. Maar van echt haat , kan hier toch echt geen sprake zijn.
Niet op een schaal zoals Israëlieten en Palestijnen al eeuwen lang voelen. Dat is van een andere categorie.
Dat dat van een andere categorie is geef ik gewoon toe in mijn post hoor. Kan je nu ook nog op de rest reageren, waarbij ik aanklaag dat je een hele bevolking over dezelfde kam scheert en waarom ik dat een probleem vind en waarin ik je wijs op je zoveelste veralgemening hier in P&A, of laten we het hierbij?

Een grote handicap van de Palestijnen om in te gaan op zo'n vredesakkoorden is hun verdeeldheid. Abbas wordt nu wel druk aangesproken door o.a. Blinken, maar die heeft maar een schijnauthoriteit over de Palestijnen. Die verdeeldheid is decennialang gecultiveerd door Israël, want Hamas is een demon dat Israël zelf heeft grootgebracht en gevoed. Je zou ze kunnen vergelijken met de Vietminh die door de VS werd gesteund in WOII, maar die ze twintig à dertig jaar later moesten bekampen. Of de moehajedeen in het Afghanistan van de jaren '80, die uiteindelijk een thuishaven boden voor de plotters van 9/11.

Ter info: Netanyahu is een crimineel en een klootzak, en moet zo snel mogelijk weg.

Ook die coalitieleden zoals Ben Gvir en vele settlers "dit land is allemaal van ons van Godswege want het staat zo in het boek van huppeldepup" zijn compleet van het pad af en moeten weg.
Maar dat kan in een democratie.

Dus daar zijn we wel akkoord denk ik.

Dat dat van een andere categorie is geef ik gewoon toe in mijn post hoor. Kan je nu ook nog op de rest reageren, waarbij ik aanklaag dat je een hele bevolking over dezelfde kam scheert en waarom ik dat een probleem vind en waarin ik je wijs op je zoveelste veralgemening hier in P&A, of laten we het hierbij?
Ik scheer niemand over een kam. En ik veralgemeen ook niet. Ik zeg enkel maar wat ik denk dat er speelt in Netanyahu zijn hoofd.

En voor de rest quote ik General Zantas zijn eerdere bericht:

Persoonlijk denk ik dat het al heel veel zou helpen als Palestijnen als evenwaardige burgers in Israel aanzien zouden worden,
, en dat Palestijnse gebieden zich compleet economisch kunnen/mogen ontwikkelen.
Maak het voor Palestijnen voordeliger om met Israel samen te werken, ipv ze te behandelen als vee en onmensen. Verwijder de voedsingsbodem van haat en woede.

Daar was mijn post dus op bedoeld. Dat ik hier mensen zie posten die denken dat het tij nu nog kan gekeerd worden:
Laat ons elkaar allemaal evenwaardig behandelen, rond het kampvuur zitten en cumbaya zingen. (sorry deze laatste zin is wat sarcastisch ja).

Daar lijkt het mij echt al (decennia) te laat voor hoor.

De categorie 'zever in pakskes', inderdaad. Je kan moeilijk van een eeuwenlange vete spreken wanneer de overgrote meerderheid van de Israëliërs (de Israëlieten bestaan al een paar duizend jaar niet meer) pas in de laatste 50-80 jaar in de regio zijn gaan wonen. Daarvoor waren de Joden een piepkleine minderheid in wat nu Israël is, en hadden die Joden er een pak minder te vrezen van hun buren dan de Joden in Europa.

Ik vond deze wel opvallen tussen de berichten.

Stellen dat Israël wel degelijk een bestaansrecht heeft als veilige haven voor het joodse volk in deze wereld lijkt mij iets dat in deze thread wel eens herhaald mag worden.
Ik vind dat Joden overal ter wereld veilig moeten kunnen zijn, of we daarom per se ineens een artificiële staat moesten creëren in het MO waarvoor de oorspronkelijke bevolking maar moest verkassen om uiteindelijk in een openluchtgevangenis te belanden is een andere zaak.
Joden leefden in veiligheid en vrede in Palestina eer er door het Westen een zootje van gemaakt werd. Waarom behoeven ze zo nodig hun eigen land ten nadele van een ander volk dat daar reeds woonde?
Vinden jullie dat Israël geen staat mag zijn anno 2023?

Joden en Palestijnen waren elkaar al jarenlang aan het afknallen voor 1948, er is geen onschuldig lam of een boosaardige wolf in het verhaal te bespeuren. Ze bekleden beiden die rollen.
In mijn ogen ook de enige correcte conclusie.
Ja, maar dat weten we.

De vraag is hoe het opgelost wordt.

China heeft gekeken naar de vele oplossingen voor dergelijke situaties, en besloot daaruit dat massa indoctrinatie en 'heropvoeding' van de Oeigoeren, manu militari, de beste oplossing is.
Het was dat of complete genocide vermoed ik.

En Pakistan is ontstaan na een gedwongen volksverhuizing.

Tsjetsjenië werd manu militari opgelost door een strongman stropop van Putin te plaatsen.

De US heeft ook wat Indianen verhuisd...

Iemand voorbeelden van waar religies/levenswijzen mekaar bekampten in dezelfde regio en waar het nu peis en vree is?
Dan kunnen we dat als mogelijk voorbeeld nemen...

Terug
Bovenaan