Kortom, niemand doet na 124 pagina's zelfs geen poging tot oplossing "want als anderen het niet weten, dan wij ook niet"?
Mijn oplossing is het voorstel van Clinton en de rest van begin jaren 2000, waar Israël veel toegevingen deed om het te laten slagen, maar waar Arafat gewoon droogweg geweigerd heeft.
En zelfs geen tegenvoorstel deed, maar daarna een intifada startte, mét steun van de bevolking.
Voor- en tegenstanders waren er toen van overtuigd dat dit een deftig voorstel was, waar Israël veel verder toegevingen deed dan gedacht, en waren ontgoocheld in Arafat.
Maar als Hamas dan iets doet zoals 7 oktober, dan is de speeltijd gedaan en moeten ze eerst kapot vooraleer daar opnieuw over gesproken kan worden.
'Maar de bevolking zal radicaliseren'.
Ja ga naar huis.
Radicaler? Radicaler dan kleuters en bejaarden kidnappen, peuters verbranden, en ouders de ogen uitsteken terwijl de kinderen aan het kijken zijn om die daarna ook een ledemaat af te snijden?
Wel ja, ik denk dat het plafond van radicaliteit daar wel bereikt is.
Ps: heel speciaal ook dat wereldwijd de zeer linkse zijde de would-be sharia-staat steunt.
Maar dat zal aan mij liggen.
(En het efficiënte Rusland/China propaganda systeem uiteraard. Zie de US waar zelfs een landsverrader de polls kan leiden terwijl de economie boomt.)