Onverwachte prijsverhoging geboekte reis

Silence

Well-known member
Een vraag ivm onze geboekte rondreis.

07/01 hebben wij een rondreis (Peru) geboekt via een reisbureau bij een reisorganisatie en een voorschot gegeven.

Deze reis stond weliswaar nog in "aanvraag" wegens geen gegarandeerd vertrek op die datum.

19/01 heb ik het reisbureau gecontacteerd omdat we nog steeds niets hadden gehoord EN dat de reis intussen wel "gegarandeerd vertrek" stond.
Reisbureau laat me weten al 2x contact te hebben opgenomen met de organisatie, maar wegens drukte deze nog niet was bevestigd.

Vandaag 01/02 krijgt mijn vriendin telefoon van het reisbureau. De organisatie heeft laten weten dat ze de vliegtuigtickets bij KLM niet meer konden aankopen aan de prijs op de bestel/aanvraag bon.
We zouden nu +450€ extra moeten bijbetalen.

Uiteraard ga ik morgen terugbellen dat het niet onze fout is dat zij bijna een maand treuzelen op het in orde te maken.
Maar wat is de kans dat ik die kost zelf moet betalen? Heb ik een poot om op te staan, bijna een maand na reservering.
 
Een vraag ivm onze geboekte rondreis.

07/01 hebben wij een rondreis (Peru) geboekt via een reisbureau bij een reisorganisatie en een voorschot gegeven.

Deze reis stond weliswaar nog in "aanvraag" wegens geen gegarandeerd vertrek op die datum.

19/01 heb ik het reisbureau gecontacteerd omdat we nog steeds niets hadden gehoord EN dat de reis intussen wel "gegarandeerd vertrek" stond.
Reisbureau laat me weten al 2x contact te hebben opgenomen met de organisatie, maar wegens drukte deze nog niet was bevestigd.

Vandaag 01/02 krijgt mijn vriendin telefoon van het reisbureau. De organisatie heeft laten weten dat ze de vliegtuigtickets bij KLM niet meer konden aankopen aan de prijs op de bestel/aanvraag bon.
We zouden nu +450€ extra moeten bijbetalen.

Uiteraard ga ik morgen terugbellen dat het niet onze fout is dat zij bijna een maand treuzelen op het in orde te maken.
Maar wat is de kans dat ik die kost zelf moet betalen? Heb ik een poot om op te staan, bijna een maand na reservering.

Vrij zeker dat een reisbureau/reisorganisatie gedekt gaat zijn door zijn algemene voorwaarden.

Voorbeeldje van een reisorganisatie:

Algemene reisvoorwaarden: artikel 5 en artikel 8
Prijsverhogingen tot 8%; kan niet gratis annuleren
Prijsverhoging meer dan 8%: reiziger mag gratis annuleren.


artikel 19 tot en met 25.


Je kan altijd van je tak maken om ergens een percentje af te krijgen :p
 
@DogFacedGod
Artikel 5 geeft de volgende voorwaarden
Prijsverhogingen zijnalleen toegestaan als rechtstreeksgevolg van veranderingenin: a)de prijs van passagiersvervoer die is toeteschrijven aan de toegenomen kost prijs van brandstof of van andere energiebronnen, of
b)de hoogte van belastingen of vergoedingen over de in de overeenkomst begrepen reisdiensten, die worden geheven door niet direct bij de uitvoering van de pakketreis betrokken derden met inbegrip van toeristen belastingenen vertrek-ofaankomst belasting in havens en op vliegvelden,of
c) de wisselkoersen die voor de pakketreis van belang zijn

Volgens mij bedoel jij dan onder punt B ? Maar dit heeft toch volgens mij niets te maken met ons probleem.
Bij het moment van aanvraag/boeken waren er voldoende stoelen aan die prijs (kantoormedewerker heeft zelf op de KLM website gekeken wat beschikbaar was en hoeveel een upgrade zou kosten)
Echter door het treuzelen van de organisatie hebben zij die stoelen niet meer kunnen inkopen aan die prijs, dat is toch niet mijn fout/probleem?

Zo is het makkelijk reizen boeken: klanten lokken aan lage prijs en dan "oei niks meer beschikbaar in economy class, tzal extra kosten"

Seffes eens bellen, ben benieuwd
 
Enkel bij pakketreizen mogen ze de prijsstijgingen doorrekenen naar de klant toe.
Ik vermoed dat aangezien ze nog niet hadden geboekt dat je redenen van artikel 5 niet gelden.

Heb je al voorschot enzo betaald ???

Wat wel raar is dat je reisbureau via een reisorganisatie werkt die blijkbaar boekingen veel later doet.
Dan ga je toch altijd prijsverschillen hebben.
 
Aangezien je spreekt over een rondreis, neem ik inderdaad aan dat het om een pakketreis gaat. Prijsaanpassingen zijn slechts in een beperkt aantal gevallen mogelijk dan, maar zeker niet het voorbeeld hierboven gegeven.

Trouwens, van zodra je dat voorschot hebt betaald = overeenkomst komt tot stand met alle rechten/verplichtingen van beide partijen (dus feit dat zij nog niet zouden hebben geboekt e.d. is allemaal niet van belang).

Op basis van de info hier gegeven sta je dus recht in je schoenen. Je vindt over deze kwestie hier een pak info: https://economie.fgov.be/nl/themas/...-rechten-als-reiziger/u-boekte-een-pakketreis
 
Enkel bij pakketreizen mogen ze de prijsstijgingen doorrekenen naar de klant toe.
Ik vermoed dat aangezien ze nog niet hadden geboekt dat je redenen van artikel 5 niet gelden.

Heb je al voorschot enzo betaald ???

Wat wel raar is dat je reisbureau via een reisorganisatie werkt die blijkbaar boekingen veel later doet.
Dan ga je toch altijd prijsverschillen hebben.

Het is daar halven burgeroorlog in Peru dus mss moet ge u reis gewoon annuleren of naar Cuba te gaan in de plaats.

https://www.npr.org/2023/01/30/1152...-civil-unrest-show-little-signs-of-letting-up

Aangezien je spreekt over een rondreis, neem ik inderdaad aan dat het om een pakketreis gaat. Prijsaanpassingen zijn slechts in een beperkt aantal gevallen mogelijk dan, maar zeker niet het voorbeeld hierboven gegeven.

Trouwens, van zodra je dat voorschot hebt betaald = overeenkomst komt tot stand met alle rechten/verplichtingen van beide partijen (dus feit dat zij nog niet zouden hebben geboekt e.d. is allemaal niet van belang).

Op basis van de info hier gegeven sta je dus recht in je schoenen. Je vindt over deze kwestie hier een pak info: https://economie.fgov.be/nl/themas/...-rechten-als-reiziger/u-boekte-een-pakketreis
Bedankt allemaal!
@Misterblort Ja klopt, maar we wouden nog even de kat uit de boom kijken ivm de problemen ter plaatse.
Indien het zou aanhouden tot de zomer zou de organisatie zelf de reis annuleren en terugbetalen.
Cuba zijn we enkele jaren geleden al geweest

We hebben inderdaad al iets meer dan 1800€ voorschot betaald begin januari.
Wij dachten boek het via een reisbureau ipv online, dan kan er nog minder mis gaan.. Ja mis gedacht dus
 
Bon dus zonet gebeld
Er was een standaarreis 18dagen, daar had de organisatie een aantal lotnummers voor ingekocht op de vluchten

Omdat wij nog kozen voor een extra 4 daagse verlenging in de Amazone jungle (als optie boekbaar bij hun pakketreis)
Zouden zij ipv de standaardvlucht op dag N nog retourtickets voor ons hebben moeten aankopen op dag N+4
En deze zijn dan bijna 450€ duurder

Opties zijn:
- Bijbetalen en vertrekken
- Deze reis annuleren en de standaadreis boeken op de website aan vermeldde prijs (Nu duurder + 300€ korting kwijt)
- Geld terugvragen

Viel totaal niet mee te praten voor de rest.
 
Ik vraag mij ook af wat er nog verder te praten valt? Voor uw extra reis moeten zij kosten doen, dus is het logisch dat ge extra betaalt, toch?
 
Ik vraag mij ook af wat er nog verder te praten valt? Voor uw extra reis moeten zij kosten doen, dus is het logisch dat ge extra betaalt, toch?
Hangt er vanaf , hé. Ze wisten op voorhand dat ze dat moesten doen, lijkt me? Als ze nu pas de tickets boeken en die duurder blijken, dan is dat hun risico (het omgekeerde, dat ze goedkoper waren, gingen ze ook niet laten weten, hé)

Denk dat hij hier nog altijd een punt heeft hoor. De reis moet uitgevoerd worden aan de voorwaarden zoals bepaald. Later boeken is een risico die ze zelf moeten nemen.
 
Denk dat hij hier nog altijd een punt heeft hoor. De reis moet uitgevoerd worden aan de voorwaarden zoals bepaald. Later boeken is een risico die ze zelf moeten nemen.

Akkoord. Er is een overeenkomst die moet worden uitgevoerd.

Ik zou hier toch op mijn strepen staan en alsnog proberen uw rechten af te dwingen. @Silence bekijk eens de webpagina van de FOD die ik hierboven linkte, daar staan normaal enkele modelbrieven voor dergelijke discussies. Desnoods ook eens de polis van je rechtsbijstand (of zelfs reisverzekering) nakijken om na te gaan of dit gecoverd wordt.
 
Akkoord is toch met reisbureau??
Niet met die reisorganisatie?

Wie moet er dan verschil betalen?

Reisbureau waar je geboekt hebt, moet ervoor zorgen dat je de reis krijgt die je hebt geboekt (aan overeengekomen prijs).

Wie onderling (bureau of organisator) dat bijkomend bedrag moet ophoesten, maakt voor jou niet uit.
 
Ik snap niet dat mensen nog pakket reizen boeken eigenlijk. Ikzelf heb dit nog nooit of te nimmer gedaan. (en heb nu toch wel al ondertussen 200 keer in een vliegtuig gezeten denk ik)


Altijd via skyscanner zelf goedkoopste vlucht boeken, en betalen met je creditcard of paypal (met chargeback mogelijkheid).
Hotels via booking.com gratis annuleerbaar.

Eigenlijk kan je niet veiliger zijn dan dit. Nooit geen gezever dat de prijs ineens omhoog gaat....
 
Ik snap niet dat mensen nog pakket reizen boeken eigenlijk. Ikzelf heb dit nog nooit of te nimmer gedaan. (en heb nu toch wel al ondertussen 200 keer in een vliegtuig gezeten denk ik)


Altijd via skyscanner zelf goedkoopste vlucht boeken, en betalen met je creditcard of paypal (met chargeback mogelijkheid).
Hotels via booking.com gratis annuleerbaar.

Eigenlijk kan je niet veiliger zijn dan dit. Nooit geen gezever dat de prijs ineens omhoog gaat....
- voor sommige bestemmingen (ik heb het dan vooral over all-in hotels, waar ik ervaring mee heb en waar ik niet uit mijn hotel kom behalve om naar de luchthaven te gaan) is het vaak goedkoper. Niet altijd. Ik heb al rechtstreeks en alles apart geboekt, ik heb al pakketreizen geboekt.

- ik boek nooit via Skyscanner en de Bookings van deze wereld - als ik geen pakketreis boek, dan boek ik alle elementen bij de aanbieder zelf (vliegtuigtickets bij de maatschappijen zelf, hotels rechtstreeks bij het hotel).
Toen Corona losbarstte had ik 5 vliegtuigtickets bij 4 maatschappijen uitstaan, allen zeer netjes terugbetaald (KLM x 2, Ryanair, Brussels Airlines en TUIfly).
Bij heel veel hotelketens heb ik inmiddels een hogere status die je niet opbouwt als je via booking ofzo boekt, en heel vaak kan je ook tot 1/3 dag(en) op voorhand kosteloos annuleren. Vaak krijg ik bij hotels gratis upgrades van kamer, gratis andere voordelen,…

Topicstarter kan het been stijf houden maar aan de andere kant moet je er wel nog mee op reis. Ik zou annuleren en zelf beginnen puzzelen, tenzij het echt werkelijk goedkoper is (en blijft) als je die €450 bij gaat betalen.
 
Hangt er vanaf , hé. Ze wisten op voorhand dat ze dat moesten doen, lijkt me? Als ze nu pas de tickets boeken en die duurder blijken, dan is dat hun risico (het omgekeerde, dat ze goedkoper waren, gingen ze ook niet laten weten, hé)

Denk dat hij hier nog altijd een punt heeft hoor. De reis moet uitgevoerd worden aan de voorwaarden zoals bepaald. Later boeken is een risico die ze zelf moeten nemen.
Ik heb het nog eens bekeken.
Op de website staat het volgende:

Dag 1 heenreis
Dag 17 terugreis
Totaal prijs staat er langs: +-5500€
Nog op hetzelfde scherm staat er "Boek extra nachten" -> +490€ per persoon

Dan komt er
Dag 1 heenreis
Dag 17 tussenvlucht
Dag 20 terugvlucht
Prijs -> +-6500€

Dus ik zou denken dat die prijsstijging voor dat verblijf + de vluchten is inbegrepen.
Hier staat dan bij "Jouw boeking wordt zo snel mogelijk bevestigd door onze reisspecialisten. Binnen 12 dagen laten we je weten of jouw boeking gegarandeerd door kan gaan"
Binnen 12 dagen hebben we niks gehoord, pas na 1 maand.

Wat zij nu dus zeggen is: "Wij hadden tickets ingekocht aan een goedkoop tarrief voor retour op dag 17, jullie willen dag 20 pas terugkomen, hier hadden we geen tickets voor ingekocht dus hier is de meerprijs ervoor"

Akkoord. Er is een overeenkomst die moet worden uitgevoerd.

Ik zou hier toch op mijn strepen staan en alsnog proberen uw rechten af te dwingen. @Silence bekijk eens de webpagina van de FOD die ik hierboven linkte, daar staan normaal enkele modelbrieven voor dergelijke discussies. Desnoods ook eens de polis van je rechtsbijstand (of zelfs reisverzekering) nakijken om na te gaan of dit gecoverd wordt.
Ik heb dit reeds bekeken op de FOD economie.
Natuurlijk cheap ass die ik ben, reisbureau in Maastricht en NL reisorganisatie. Ik veronderstel dat deze documenten/website dan niet geldig is.

Ik snap niet dat mensen nog pakket reizen boeken eigenlijk. Ikzelf heb dit nog nooit of te nimmer gedaan. (en heb nu toch wel al ondertussen 200 keer in een vliegtuig gezeten denk ik)

Altijd via skyscanner zelf goedkoopste vlucht boeken, en betalen met je creditcard of paypal (met chargeback mogelijkheid).
Hotels via booking.com gratis annuleerbaar.

Eigenlijk kan je niet veiliger zijn dan dit. Nooit geen gezever dat de prijs ineens omhoog gaat....
Heel simpel. 1e keer een georganiseerde groepsreis van meerdere weken.
Hotels, excursies, transport tussen hotels,gids alles inbegrepen. Wij kunnen alletwee geen letter Spaans.
 
Topicstarter kan het been stijf houden maar aan de andere kant moet je er wel nog mee op reis. Ik zou annuleren en zelf beginnen puzzelen, tenzij het echt werkelijk goedkoper is (en blijft) als je die €450 bij gaat betalen.
Hier zit ik dus ook mee. Mijn vriendin zei meteen "annuleren"
Langs de andere kant denk ik, gaat ge een reis van 3 weken int water laten vallen voor 450€

T steekt alleen enorm hard dat het zo'n voldongen feit is, eens proberen de organisatie zelf te contacteren wat er is misgegaan.
 
En stond die prijs van 6500 dan ook ergens in de e-mail die je vervolgens ontving?

Betreft trouwens EU-regelgeving dus onverkort geldig in NL, zie ook: https://europa.eu/youreurope/citizens/travel/holidays/package-travel/index_nl.htm
Ja kopie meegekregen van het reisbureau

"Hierbij hebben wij het genoegen u het volgende te bevestigen"
1. Deelnemers
2. Reisgegevens "In opdracht van u hebben we voor de periode van 05-09 t/m 25-09 bemiddeld bij reisorganisatie X in de rondreis genaamd "18 daagse Peru"

Met verlenging 4-daags Amazone verblijf

Dag 1: Amsterdam - Lima (+ vluchturen)
Dag 17: Cusco - Lima
Dag 20: Lima - Amsterdam

3. Verzekeringen
Geen reis of annuleringsverzekering

4. Prijsspecificatie
2 reissom : 2x 3022 = 6044€
Reserveringskosten 25€
Calamiteitenfonds 2,5€
SGR Pakket/Samengestelde reis 2x5€ = 10€
Totaal 6126,10€
Voorschot 1837€
Restant te voldoen voor xx = 4289,10€

Dit is wat er oa op staat

Dus wij hebben die reis kunnen boeken aan 6044€ begin januari Met 4 dagen Amazone incl
Boek ik vandaag dezelfde reis bij hen is het 6401€

Nu zoals ik hun begrijp is de accomodatie ginds wel in orde en vastgelegd, maar de vlucht terug dus nog niet.
Ik kom hier niet meer aan uit, maar ik zal ze toch nog eens mailen met door jou bijgevoegde info. Bedankt alvast!
 
Is het geen optie om de terugvlucht te nemen op dag N+5 of N+3 ? Het scheelt soms enorm van dag tot dag hé. Heb je zelf de berekening voor de vluchten al eens gemaakt ? is het idd duurder om op die dag terug te vliegen?

EDIT: even gecheckt. Met KLM vlieg je voor 960€ pp heen en terug op de normale data (5 tot 25), 1051€ (van 5 tot 29) en 1059 (van 5 tot 30).
De vluchten zijn idd wat duurder. Voor 91€ x 2 = 182 rekenen ze jou dus 450 aan. Ik zou hen dat voorleggen als ze echt niet willen meewerken. Maar eerst wett.elijk idd kijken of je wel extra moet betalen.

5 tot 28 kost de vlucht zelfs 849pp, dat is 200€ minder in totaal. Kan je van die 4 dagen jungle geen 3 maken ?

Dat is wat @TRUMP ook zegt. Alles wat zij doen zou je zelf ook kunnen doen. Dan ben je zoveel flexibeler en betaal je een pak minder. Gewoon effe wat opzoekwerk.

Naast immomakelaars zijn reisbureau's toch 1 van de makkelijkste jobs om geld te scheppen lijkt me zo
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan