Onveilig voelen op straat

Punt dat ik met mijn initiële reactie wou maken: ik lees regelmatig (ook in de reactie waar ik initieel op reageerde) dat bepaalde regio's "no gone"-zones zijn, maar waarbij dan blijkt dat de betrokkene eigenlijk nooit in die regio/buurt komt :crazy:.

Meer dan 20 jaar daar zelf gewoond, ouders en familie wonen daar alsook nog vrienden die ik al bijna 30 jaar ken, ... Niet bepaald tweedehand informatie hoor...
Lijkt me dat jouw mening gevormd door tijdens woon-werk verkeer het station eens te doorkruisen met de trein dan toch wel een pak minder relevant is hoor... :wink:

Er is niet lang geleden een dame verkracht geweest die 's morgens op weg was naar haar werk in AZ Groeninge te Kortrijk. De dader heeft ze nadien proberen te wurgen maar dat kon voorkomen worden door tussenkomst van een passant.

2 weken geleden is een dame verkracht geweest in de trappenhal van de ondergrondse parking (Schouwburgplein) te Kortrijk.

M'n vrouw neemt dezelfde weg als in dat eerste geval 's morgens naar haar werk met de fiets. Ik zou graag hebben dat ze pepperspray met zich meeneemt. Na dergelijke gebeurtenissen heb ik weinig schrik van Politie, die zouden de pepperspray eventueel kunnen afnemen maar ik hoop toch op begrip om een boete te vermijden.

Vrouw vind dat ik overdrijf. Zij heeft geen schrik. Ik heb geen schrik op straat, maar wel voor m'n vrouw en kinderen. Zo'n verhalen, zo dichtbij, maakt me toch een pak waakzamer.

Uit nieuwsgierigheid: over welk station gaat het dan?
Ik vermoed Brussel Noord - Aarschotstraat? Ik wandel daar 4x per week voorbij. Ik leef nog :unsure: Ik heb mijn geld nog. :unsure:

An sich doen die mannen niks, die zijn met hun eigen (drugs?) bezig, maar je moet wel goed opletten op zakkenrollers en bedelaars (voor geld). Ik vermoed dat veel van die mannen drugs snuiven en tabak rollen.

@ns_man geloof dat dat Brussel Noord is.
Veel buitenlands volk en het voelt daar vrij onveilig, maar in praktijk valt het wel mee.
Al praat ik nu wel als man. Als vrouw weet ik het niet zo, maar ik heb nog niemand zien lastig vallen.

Natuurlijk moet je daar niet om 2 u in de nacht voorbij wandelen hé. Dat zou ik nu ook weer niet doen.

M'n vrouw neemt dezelfde weg als in dat eerste geval 's morgens naar haar werk met de fiets. Ik zou graag hebben dat ze pepperspray met zich meeneemt.
Ja de kans is klein maar als vrouw pepperspray meenemen is geen overbodige luxe. (mijn mening) Je weet maar nooit ..

Veel buitenlands volk en het voelt daar vrij onveilig, maar in praktijk valt het wel mee.
Al praat ik nu wel als man. Als vrouw weet ik het niet zo, maar ik heb nog niemand zien lastig vallen.

Natuurlijk moet je daar niet om 2 u in de nacht voorbij wandelen hé. Dat zou ik nu ook weer niet doen.

Laatst iemand op televisie die uitlegde dat er een verschil is in inrichting van de openbare ruimte vwb mannen
en vrouwen. Soms met een simpele oplossing is de veiligheid voor vrouwen te vergroten. Bijvoorbeeld door
in tunnels de verlichting niet door het midden van de tunnel te laten lopen maar aan weerskanten.
Als de verlichting door het midden van de tunnel loopt, zet dat diegene die loopt in de spotlight maar als
oplettend persoon zie je dan aan je zijkanten niets, terwijl daarvan juist een aanvallen kan komen.
Naast goede verlichting zijn ook goede zichtslijnen belangrijk. De openbare ruimte blijkt voornamelijk door
en voor mannen te zijn bedacht.

Laatst iemand op televisie die uitlegde dat er een verschil is in inrichting van de openbare ruimte vwb mannen
en vrouwen. Soms met een simpele oplossing is de veiligheid voor vrouwen te vergroten. Bijvoorbeeld door
in tunnels de verlichting niet door het midden van de tunnel te laten lopen maar aan weerskanten.
Als de verlichting door het midden van de tunnel loopt, zet dat diegene die loopt in de spotlight maar als
oplettend persoon zie je dan aan je zijkanten niets, terwijl daarvan juist een aanvallen kan komen.
Naast goede verlichting zijn ook goede zichtslijnen belangrijk. De openbare ruimte blijkt voornamelijk door
en voor mannen te zijn bedacht.

Vreemd voorbeeld want mannen hebben datzelfde probleem in de tunnel. Waarom moet dat altijd zo'n wij/zij verhaal zijn? Kan het niet gewoon zijn dat men daar gewoon nooit deftig over nagedacht heeft in functie van de veiligheid?

Vreemd voorbeeld want mannen hebben datzelfde probleem in de tunnel. Waarom moet dat altijd zo'n wij/zij verhaal zijn? Kan het niet gewoon zijn dat men daar gewoon nooit deftig over nagedacht heeft in functie van de veiligheid?

Dat was dus anders, zei de onderzoeker (die dus mannen en vrouwen had ondervraagd). En ook logisch want het merendeel dat lastig gevallen wordt, zijn overwegend vaker vrouw dan man. Als ik kijk naar familie en vrienden, klopt dat wel. Veel mannen die ik ken, zijn niet op hun hoede buiten (tenzij in een hele slechte buurt). En dus is het voor een vrouw belangrijker dan voor een man om niet alleen te weten wie er voor haar loopt maar ook of er achter haar loopt of aan links of rechts.

Het is niet zo gek. Heel geneeskunde is eigenlijk gestoeld op het mannenlijf. Zo zijn de symptomen van een hartaanval bij een vrouw anders dan bij een man. Dat is nog niet zo lang geleden ontdekt. Er hebben dus heel veel vrouwen rondgelopen met de symptomen van een aankomend hartfalen maar totaal misgediagnosticeerd. Dat werden dan aanstellers genoemd. Hoeveelheid en dosis medicijnen zijn ook vaak afgestemd op het mannenlijf, niet op vrouwenlijven.

De veiligheidsriem in de auto: gemaakt voor het doorsnee mannenlijf. Voor bijv vrouwen zit de riem te hoog, vaak in hun nek. Daarom zie bij ongelukken ook veel striemen en wonden in de nek door de riem.. Oortjes, voor veel vrouwen te groot.. idem… net als de muis, toetsenbord… voor mannenhanden, noem maar op. Vrouwen bestaan nauwelijks voor de industrie.

Laatst bewerkt:
Vrouwen bestaan nauwelijks voor de industrie.
Veel van die zaken zijn ongetwijfeld zo voor historische redenen, maar ondertussen zijn denk ik het merendeel van de artsen, zeker huisartsen, zelf vrouwen. Veel van die producten die je oplijst kan je ook ondertussen in andere maten vinden hoor. De trend is dus wel wat aan het keren.

En veiligheidsriemen kan je instellen in een wagen.
Als het zo simpel was, was er geen verschil tussen lange vrouwen en korte mannen. Echter:

De studie wees uit dat de vrouwen met een autogordel om liefst 73 procent meer risico lopen op ernstig letsel dan mannen die een gordel dragen. Het gaat daarbij vooral om verwondingen aan het onderlichaam, maar ook op andere types letsel lopen vrouwen een groter risico. Eventuele factoren die bij het ontstaan van letsel een rol kunnen spelen, zoals de ernst van de botsing, leeftijd, postuur en body mass index van de automobilist, en de leeftijd van het voertuig zijn in die berekening al gecompenseerd.

De onderzoekers hebben nog geen idee hoe ze het verschil moeten verklaren.

Het is echt niet zomaar verzonnen. Het klopt echter wel wat @Sylverscythe zegt, dat het tij aan het keren is en dat er wat meer aandacht voor een niet-man-centrische aanpak komt, om het zo maar te zeggen. Maar als al je fundamenten op die manier zijn opgesteld, is dat wel nog een héél lang werk. In de medische wereld is dat algemeen bekend, en zeker bij jongere disciplines als sportwetenschappen, is er heel veel gewoon onbruikbaar voor vrouwen.

Natuurlijk hebben sommige mannen datzelfde probleem in de tunnel, maar mannen hebben statistisch de gevolgen veel minder. Dus is het minder belangrijk om daar aandacht aan te schenken. Los van dit specifieke voorbeeld, misschien zijn er wel degelijk nog (biologische) verschillen tussen man en vrouw in dit geval met dat licht, geen idee.

Ik vind niet dat het hiermee een wij-zijverhaal wordt... ik vind vooral dat je niet zomaar automatisch kunt zeggen dat mannen het ook hebben.

Als het zo simpel was, was er geen verschil tussen lange vrouwen en korte mannen. Echter:
"De onderzoekers hebben nog geen idee hoe ze het verschil moeten verklaren."
Het is echt niet zomaar verzonnen. Het klopt echter wel wat @Sylverscythe zegt, dat het tij aan het keren is en dat er wat meer aandacht voor een niet-man-centrische aanpak komt, om het zo maar te zeggen. Maar als al je fundamenten op die manier zijn opgesteld, is dat wel nog een héél lang werk. In de medische wereld is dat algemeen bekend, en zeker bij jongere disciplines als sportwetenschappen, is er heel veel gewoon onbruikbaar voor vrouwen.

Is de hoofdreden daarvoor niet simpelweg omdat er in crashtesten steeds gewerkt wordt met dummies die gebouwd zijn volgens de anatomie van een man? Alle auto's worden gedesigned om die dummies zo veilig mogelijk uit een crash te krijgen.

Al heeft dat niets meer te maken met het onderwerp van dit topic, excuses.

Is de hoofdreden daarvoor niet simpelweg omdat er in crashtesten steeds gewerkt wordt met dummies die gebouwd zijn volgens de anatomie van een man? Alle auto's worden gedesigned om die dummies zo veilig mogelijk uit een crash te krijgen.

Klopt.

Net zoals een CPR (reanimatie) vaker succesvol is bij mannen dan bij vrouwen. Je moet tussen de ´tepellijn´ pompen en als er een vrouw neervalt op straat gaan mensen minder geneigd zijn om hun handen tussen de borsten te plaatsen dan bij een man.

Bijgevolg zijn ook alle CPR testen (of toch die dat ik elke twee jaar moet doen) op mannelijke poppen.

Alle onderzoekers zeggen dat er niet simpelweg één reden voor is.
En of dat nu expliciet ligt aan de gordel of aan de testdummies, dat zijn twee zijden van dezelfde munt: er is geen aandacht geweest voor vrouwen, en nu zitten we met een ongewilde ongelijkheid. Of dat nu komt vanuit gebrekkig onderzoek rond de gordel, of gebrekkig onderzoek rond de testdummies, dat maakt daarin toch weinig tot geen verschil?

Het heeft op zich wel te maken met het topic, omdat het hier al een paar keer ging over de blinde vlek voor vrouwen in onderzoeken, oa dat onderzoek rond die tunnel.

En veiligheidsriemen kan je instellen in een wagen.

Ik heb in een auto gezeten waar de hoogte van de riem aan te passen was, ik geloof, een Alfa Romeo. Het was simpel te doen door aan de deurzijde met een schuif de riem hoger of lager te zetten. Maar in andere autos heb ik zo iets niet gehad.. Ook in een redelijk nieuwe Porsche (een auto bekend om de vele opties) was dat niet. Het is eigenlijk op heel veel vlakken zo. Sommige koekenpannen zijn voor mijn handen ook net te groot.. zou mij niet verbazen als die ook een mannenhand zijn afgestemd.

Ik heb in een auto gezeten waar de hoogte van de riem aan te passen was, ik geloof, een Alfa Romeo. Het was simpel te doen door aan de deurzijde met een schuif de riem hoger of lager te zetten. Maar in andere autos heb ik zo iets niet gehad.. Ook in een redelijk nieuwe Porsche (een auto bekend om de vele opties) was dat niet. Het is eigenlijk op heel veel vlakken zo. Sommige koekenpannen zijn voor mijn handen ook net te groot.. zou mij niet verbazen als die ook een mannenhand zijn afgestemd.
Er zijn maar heel weinig moderne auto's die dat niet hebben hoor, maar bij veel modellen moet je het niet meer manueel aanpassen, maar werkt het met een soort geleider.
De hoogte-instelling van een gordel heeft imo ook niets te maken met je geslacht, aangezien een man van 1m60 hetzelfde probleem zal ervaren als een vrouw van 1m60. Dat probleem situeert zich dan ergens ter hoogte van de nek, terwijl het verschil in letsels bij verkeersongevallen net in het onderlichaam te vinden is.

Er zijn maar heel weinig moderne auto's die dat niet hebben hoor, maar bij veel modellen moet je het niet meer manueel aanpassen, maar werkt het met een soort geleider.
De hoogte-instelling van een gordel heeft imo ook niets te maken met je geslacht, aangezien een man van 1m60 hetzelfde probleem zal ervaren als een vrouw van 1m60. Dat probleem situeert zich dan ergens ter hoogte van de nek, terwijl het verschil in letsels bij verkeersongevallen net in het onderlichaam te vinden is.

Vrouwen hebben een andere bouw dan mannen en dan bedoel ik niet het voor de handliggende.. Vrouwen hebben bijvoorbeeld een langere hals, een korter lijf waardoor een riem anders zit. Er zijn dus weldegelijk verschillen, zelfs bij eenzelfde lengte.

Alle onderzoekers zeggen dat er niet simpelweg één reden voor is.
En of dat nu expliciet ligt aan de gordel of aan de testdummies, dat zijn twee zijden van dezelfde munt: er is geen aandacht geweest voor vrouwen, en nu zitten we met een ongewilde ongelijkheid. Of dat nu komt vanuit gebrekkig onderzoek rond de gordel, of gebrekkig onderzoek rond de testdummies, dat maakt daarin toch weinig tot geen verschil?

Het heeft op zich wel te maken met het topic, omdat het hier al een paar keer ging over de blinde vlek voor vrouwen in onderzoeken, oa dat onderzoek rond die tunnel.
Hetgeen ik gelezen heb in een gepubliceerd boek is nochtans dat de testdummies de hoofdreden zijn. Misschien dat er intussen bijkomende inzichten zijn, maar kom er dan mee af i.p.v. zo'n vage reactie te geven en doen alsof je mijn punt verlegt door een wasem van woorden te posten.

Jij geeft aan dat er een blind spot is m.b.t. opgedane verwondingen in het verkeer. Ik antwoord aanvullend met een bewezen oorzaak over die blind spot. En dan reageer jij dat geen verschil maakt wat nu de reden is?

Waarom meen je te moeten vragen dat het weinig tot geen verschil maakt wat nu de oorzaak is? Wat bedoel je nu met die vraag?

Waarom mag ik hier niet gewoon een inzichtelijke reactie posten en moet je het toxisch maken door te doen alsof ik onverschillig ben over de ongelijkheid hierover? Het vinden van de oorzaak is net essentieel om de ongelijkheid weg te werken, dus het maakt een gigantisch verschil.

Vrouwen hebben een andere bouw dan mannen en dan bedoel ik niet het voor de handliggende.. Vrouwen hebben bijvoorbeeld een langere hals, een korter lijf waardoor een riem anders zit. Er zijn dus weldegelijk verschillen, zelfs bij eenzelfde lengte.
Ja, dat besef ik en toen ik het poste had ik al het voorgevoel dat dit de reactie ging worden. Laten we het dan op een gelijke romplengte ipv gelijke lichaamslengte houden.

Terug
Bovenaan