Ongeval en verzekeringen

CalamityDisko24

Active member
Ik heb zaterdag een ongeval gehad met mijn Audi E-tron GT waarbij ik niet in fout was. Ik was rustig op een steenweg aan het rijden terwijl plots iemand vanuit een parking recht voor mijn neus de baan oprijdt. Er is redelijk veel schade. Impact rond de 50 km/u tegen een wagen die dwars de straat probeert over te steken. Dus meer dan enkel carrosserieschade.


De tegenpartij is dus aansprakelijk en de kosten zijn dan ook voor de verzekering van de tegenpartij, alhoewel we beiden bij dezelfde maatschappij zijn verzekerd.

Maar ik zit met het volgende in:
- Hoe kan ik na reparatie weten dat er geen onderhuidse schade is? Zelfs na reparatie krijg ik niet dezelfde wagen terug; maar een refurb waarvan de inhoudelijke integriteit misschien wel gecompromiteerd is.
- Als ik de wagen die ik bijna een jaar geleden nieuw heb gekocht aan €133.000 terug tweedehands wil verkopen, zal ik er een stuk minder voor krijgen aangezien het nu een wagen betreft met een (zwaar) schadeverleden. Kan ik daarvoor een extra schadevergoeding eisen bovenop de reparatie ten belope van het waardeverlies van de wagen?
- Ik heb zelf een full omnium net om waardeverlies te vermijden. Ik ben twee jaar verzekerd voor de volledige aankoopwaarde van het voertuig. Kan ik op één of andere manier hierop beroep doen en het volledige bedrag of een nieuwe wagen op te eisen?
 
Ik heb zaterdag een ongeval gehad met mijn Audi E-tron GT waarbij ik niet in fout was. Ik was rustig op een steenweg aan het rijden terwijl plots iemand vanuit een parking recht voor mijn neus de baan oprijdt. Er is redelijk veel schade. Impact rond de 50 km/u tegen een wagen die dwars de straat probeert over te steken. Dus meer dan enkel carrosserieschade.
Waarom denk je dat er meer is dan enkel carrosserieschade? Aan de foto te zien ga je mss nog wat schade hebben aan de ophanging rechtsvoor, maar dat is meestal vrij simpel te herstellen.

De tegenpartij is dus aansprakelijk en de kosten zijn dan ook voor de verzekering van de tegenpartij, alhoewel we beiden bij dezelfde maatschappij zijn verzekerd.

Maar ik zit met het volgende in:
- Hoe kan ik na reparatie weten dat er geen onderhuidse schade is? Zelfs na reparatie krijg ik niet dezelfde wagen terug; maar een refurb waarvan de inhoudelijke integriteit misschien wel gecompromiteerd is.
Een degelijke expert gaat dat wel goed genoeg bekijken om te zorgen dat alle beschadigde onderdelen vervangen worden. Een degelijke garagist/carrossier zal dat ook wel tot een goed einde brengen.

- Als ik de wagen die ik bijna een jaar geleden nieuw heb gekocht aan €133.000 terug tweedehands wil verkopen, zal ik er een stuk minder voor krijgen aangezien het nu een wagen betreft met een (zwaar) schadeverleden. Kan ik daarvoor een extra schadevergoeding eisen bovenop de reparatie ten belope van het waardeverlies van de wagen?
Nee, geen schadevergoeding. Maar waarom zou je minder krijgen? Er lijkt me geen schade te zijn waarvoor je een keuring na ongeval moet gaan doen.

- Ik heb zelf een full omnium net om waardeverlies te vermijden. Ik ben twee jaar verzekerd voor de volledige aankoopwaarde van het voertuig. Kan ik op één of andere manier hierop beroep doen en het volledige bedrag of een nieuwe wagen op te eisen?
Nee, dat zou wel heel makkelijk zijn om rap een nieuwe auto te vragen. Zolang hij niet total loss is, krijg je enkel de schade vergoed.
 
Nee, geen schadevergoeding. Maar waarom zou je minder krijgen? Er lijkt me geen schade te zijn waarvoor je een keuring na ongeval moet gaan doen.

Sowieso, als je met een herstelde wagen de markt op gaat, ga je er toch minder voor krijgen in de wetenschap dat de wagen voorwerp is geweest van een crash, zelfs al is de wagen perfect hersteld. Ook die schade zou moeten vergoed worden. Ik heb hier online wat onderzoek naar gedaan en dat is wel degelijk iets wat vergoed kan worden, al is het bedrag dat je dan krijgt vaak het onderwerp van twist.

 
Sowieso, als je met een herstelde wagen de markt op gaat, ga je er toch minder voor krijgen in de wetenschap dat de wagen voorwerp is geweest van een crash, zelfs al is de wagen perfect hersteld. Ook die schade zou moeten vergoed worden. Ik heb hier online wat onderzoek naar gedaan en dat is wel degelijk iets wat vergoed kan worden, al is het bedrag dat je dan krijgt vaak het onderwerp van twist.

Maar hoe gaat die koper dat ooit weten als er geen keuring na ongeval is geweest?
Je linkt trouwens naar een Nederlandse site, het lijkt me niet dat het iets is dat in België ook gebeurt.
 
Sowieso, als je met een herstelde wagen de markt op gaat, ga je er toch minder voor krijgen in de wetenschap dat de wagen voorwerp is geweest van een crash, zelfs al is de wagen perfect hersteld. Ook die schade zou moeten vergoed worden. Ik heb hier online wat onderzoek naar gedaan en dat is wel degelijk iets wat vergoed kan worden, al is het bedrag dat je dan krijgt vaak het onderwerp van twist.

En je linkt naar iets uit een ander land? :unsure:
 
Maar hoe gaat die koper dat ooit weten als er geen keuring na ongeval is geweest?
Je linkt trouwens naar een Nederlandse site, het lijkt me niet dat het iets is dat in België ook gebeurt.

Je verkoopt dergelijke wagens meestal niet aan een particulier, maar aan een professionele verkoper die vaak zelf onderhoud, carrosseriewerken en dergelijke uitvoeren. Als ik de wagen aan een Audi-dealer verkoop, ga je die niet zomaar om de tuin leiden.

En je linkt naar iets uit een ander land? :unsure:

Idd, maar het principe blijft hetzelfde. Of het net zoals in Nederland ook hier via gerechtelijke weg kan worden afgedwongen weet ik niet. Vandaar mijn vraag of er mensen zijn die hier in België ervaring mee hebben.
 
Maar hoe gaat die koper dat ooit weten als er geen keuring na ongeval is geweest?
Je linkt trouwens naar een Nederlandse site, het lijkt me niet dat het iets is dat in België ook gebeurt.
Ik kan als particulier ook gewoon weten dat een auto in een ongeval geweest is. Een lakdiktemeter kost 20€ ofzo...
 
Ik kan als particulier ook gewoon weten dat een auto in een ongeval geweest is. Een lakdiktemeter kost 20€ ofzo...
Kan dan ook gewoon zijn dat er een stuk herspoten is geweest zonder dat het een ongeval was natuurlijk. BV je vrouw er mee laten rijden die krassen maakt in de bumper. Ik zeg maar iets.
 
Kan dan ook gewoon zijn dat er een stuk herspoten is geweest zonder dat het een ongeval was natuurlijk. BV je vrouw er mee laten rijden die krassen maakt in de bumper. Ik zeg maar iets.
Dat kan natuurlijk, maar het zou mij als mogelijke koper al direct een héél pak voorzichtiger maken... En dus is er effectief wel een "waardeverlies"
 
Weet je al zeker dat ze gaan herstellen?
In mijn geval had ik vergelijkbare schade (iX3) en is de wagen eerst op een soort veiling gezet. Tegenwoordig zijn de prijzen voor "wrakken" best hoog. Als het hoogste bod + herstellingskost (die me toch aanzienlijk lijkt) hoger is dan wat de verzekering als restwaarde heeft voor je wagen, verklaart men de wagen economisch total loss.
 
Weet je al zeker dat ze gaan herstellen?
In mijn geval had ik vergelijkbare schade (iX3) en is de wagen eerst op een soort veiling gezet. Tegenwoordig zijn de prijzen voor "wrakken" best hoog. Als het hoogste bod + herstellingskost (die me toch aanzienlijk lijkt) hoger is dan wat de verzekering als restwaarde heeft voor je wagen, verklaart men de wagen economisch total loss.

De restwaarde is in mijn full omnium verzekering gelijk aan de nieuwprijs voor de eerste twee jaar. Bij een total loss moeten ze mij dus de volledige nieuwprijs betalen. Dus ik zie niet in welke situatie iemand méér zou betalen dan de nieuwprijs min de herstellingskosten.
 
Hangt er een beetje vanaf hoe hoog de herstelkosten zijn maar dat wordt meestal ruim genomen. Als iemand denkt van veel goedkoper te kunnen herstellen in het buitenland kan dit uitkomen. Lijkt onwaarschijnlijk maar dat dacht ik ook in mijn geval.
 
De restwaarde is in mijn full omnium verzekering gelijk aan de nieuwprijs voor de eerste twee jaar. Bij een total loss moeten ze mij dus de volledige nieuwprijs betalen. Dus ik zie niet in welke situatie iemand méér zou betalen dan de nieuwprijs min de herstellingskosten.
Iemand die slecht is in het ramen van herstellingskosten.
 
Dacht wel dat het nieuwprijs was zonder btw dat ze dan uitkeren . ;)
Aan particulieren is het wel degelijk met BTW. Twee weken terug nog vonnis ontvangen in een eigen zaak met een total loss en de rechter vermelde toch duidelijk dat de BTW wel wordt uitgekeerd omdat het een particuliere wagen betreft.
 
Aan particulieren is het wel degelijk met BTW. Twee weken terug nog vonnis ontvangen in een eigen zaak met een total loss en de rechter vermelde toch duidelijk dat de BTW wel wordt uitgekeerd omdat het een particuliere wagen betreft.
Dat is dan voor de tegenpartij, daar komt jouw eigen full omnium verzekering niet in tussen. 😉
 
Dat is dan voor de tegenpartij, daar komt jouw eigen full omnium verzekering niet in tussen. 😉
Tegenpartij had een omnium, is in fout gesteld en krijgt de BTW toch van hun verzekeraar hoor. Particulieren krijgen hun BTW terug. Anders zou je zelfs met een full omnium 21% waardeverlies hebben.


"
- Als het voertuig hersteld kan worden, betaalt de maatschappij de herstelkosten, zoals bepaald door de expert, btw inbegrepen.

- Als het voertuig perte totale wordt verklaard, betaalt de verzekeraar de verzekerde waarde, btw inbegrepen."


Nu, gelijk @anders. hieronder ook al zegt: ook niet-recupereerbare BTW krijg je terug als firma. Een omnium zou direct een pak minder interessant worden anders.

Er stond ook in dat vonnis dat ze hun inschrijvingstaks terug krijgen, maar ik herinner mij van mijn eigen omnium (jaren terug), dat je dat wel als optie moet laten verzekeren?
 
Tegenpartij had een omnium, is in fout gesteld en krijgt de BTW toch van hun verzekeraar hoor. Particulieren krijgen hun BTW terug. Anders zou je zelfs met een full omnium 21% waardeverlies hebben.
Klopt, bedrijven krijgen ook het stuk niet-recupereerbare BTW terug trouwens.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan