Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Zo zouden jij en ik reageren, maar zal hij ook zo reageren? Dat weet toch niemand hier?Ik zeg hier niet dat hij niet moet gestraft worden, in stel enkel dat hij al gestraft is door het verlies van een vriend, waar bij hij aan het stuur zat. Elke bijkomende straf, gaat er niet extra voor zorgen dat hij niet hetzelfde nog eens gaat doen.
wat als een 17-jarige zijn kleuterbroertje doodschiet omdat de 17-jarige stoer aan het doen was met het pistool?in het kort ja. Want ge gaat appelen met peren vergelijken.
Mijn visie is dat je als samenleving moeilijk een gezamenlijk standpunt kunt innemen wat gewenst/ongewenst gedrag is, maar bij de veroordeling van gedrag 100% de individuele kaart gaat trekken, zonder rekening te houden met bestaande maatschappelijke structuren, biologische aspecten enz..
Dus wanneer wij als maatschappij besluiten, via wetenschappelijk onderzoek, dat elke vrouw op 20 jaar biologisch haar impulscontrole ten alle tijde onder controle kan hebben (dus geen enkel verzachtende factor kan meespelen) dan kan/moet dat gedrag anders bekeken worden ja.
Voor mij is dit hetzelfde als een kleuter die zijn broertje doorschiet omdat ze met een pistool van hun ouder aan het spelen zijn, die gaat toch ook niet aanklagen voor doodslag
Ge kunt wel concluderen dat de tactiek niet werkt, maar ge kunt niet aanhalen waarom het niet werkt.Een kwajongensstreek is iets waar je een ander wat last mee kan bezorgen, maar dat niet zo gevaarlijk is dat er een hoog risico is dat er doden bij vallen. Dat jongeren soms die risico's niet correct kunnen inschatten, ok. Maar rondrijden met een wagen op de openbare weg is overduidelijk gevaarlijk, daarover moet je niet mee afkomen van 'ze wisten niet hoe gevaarlijk dit is'. Hoe hard wordt er overal in het nieuws, de politiek, op school, ... gehamerd op verkeersveiligheid? Iedereen weet toch meerdere plaatsen waar gedenkplaatjes hangen voor verkeersdoden die er vielen?
Als je op je 16-17 jaar niet beseft dat dit enorm gevaarlijk is en dan schort er iets, meer dan simpelweg 'onderontwikkeld brein'. We spreken hier ook niet over even een cirkeltje rijden op een verlaten parking of een boerenbaantje tussen de velden, maar 100km/u op een baan met meerdere huizen en rijen bomen dicht bij de weg waardoor je omstaanders amper op tijd kan zien en met 0.0 ruimte voor om uit te wijken.
Misschien was ik gewoon een broekschijter op die leeftijd, maar geen haar op mijn hoofd dat eraan dacht om zoiets te doen.
Dit catalogeren als zijnde een gevolg van 'peer pressure + onder ontwikkeld brein' lijkt mij wat kort door de bocht, lijkt mij dat er ook iets aan de opvoeding scheelt.
Dat is een bullshit argument hé. Het is niet omdat misdaden blijven voorkomen dat afschrikking geen enkel effect heeft. De vraag is hoeveel die misdaden zouden voorkomen indien men niet aan afschrikking deed. Daarmee wil ik niet beweren dat afschrikking wél werkt (of in voldoende mate), maar enkel dat je niet kan concluderen dat het niet werkt omdat er nog steeds misdaad is.
Je gaat er maar vanuit dat de dader voldoende pijn heeft door het verlies van die vriend (als het al een vriend is, kan evengoed een voor hem onbekende zijn) maar dat is niet gezegd. De ene gaat zoiets veel sneller verwerken dan de andere. En er zitten genoeg psychopaten in de cel die geen enkel berouw hebben van hun daden. Als maatschappij kan je niet op zulke dingen rekenen qua straffen van daders.https://www.gezondleven.be/gedragsveranderingstechnieken/straffen
Ik zeg hier niet dat hij niet moet gestraft worden, in stel enkel dat hij al gestraft is door het verlies van een vriend, waar bij hij aan het stuur zat. Elke bijkomende straf, gaat er niet extra voor zorgen dat hij niet hetzelfde nog eens gaat doen.
En dat is toch de bedoeling van een straf/sanctie ervoor zorgen dat ongewenst gedrag niet meer voorkomt.
Welke link bedoel je, deze?Ge kunt wel concluderen dat de tactiek niet werkt, maar ge kunt niet aanhalen waarom het niet werkt.
Een mogelijke oefening is dan om uwe tactiek te veranderen en kijken wat er gebeurd of men gaat verder onderzoek voeren waarop die tactiek onvoldoende werkt. En dan verwijs ik terug naar mijn link over straffen. Zijn de voorwaarden voor effectief straffen voldaan?
@Nahrtent helemaal akkoord met je betoog.
Spijtig genoeg lijkt straffen in België vooral gericht op het bevredigen van de maatschappij dat de 'slechterikken hun verdiende loon krijgen'.
Zonder na te denken dat als iemand doodslag pleegt deze maximum 30 jaar in het gevang zit. Is die 20 jaar oud, komt die dus op zijn 50 vrij.
En dan zal hij/zij dus toch terug echt deel moeten uitmaken van de maatschappij!
Maar ik vat straffen ruim op. Dat is niet enkel gevangenisstraf, maar ook gemeenschapsdienst.
Als men nu gewoon zou zeggen: "kwajongensstreek met per toeval slechte afloop, laten we maar gaan want het brein is niet volgroeid".
Welke les leren deze jongen, andere tieners en de maatschappij daaruit? Dat als je jong bent, alles mag?
Een kleuter straffen we toch ook als die iets fout doet om zo het goede gedrag aan te leren.
Zo'n tiener zou dan te oud zijn om nog bij te sturen, maar is nog niet volgroeid om verantwoordelijk gesteld te worden? Rare opvatting.
Zo zouden jij en ik reageren, maar zal hij ook zo reageren? Dat weet toch niemand hier?
Jij en ik zouden zoiets waarschijnlijk ook niet doen, dus de normen bij die jongen liggen duidelijk anders. Waarom dan niet bij het berouw tonen?
Ik vind wel dat hij aangeklaagd moet worden en een veroordeling krijgen (wanneer alles bewezen is etc). De strafmaat, dat is dan aan de rechter om uit te spreken, na deze jongen en psychologen gehoord te hebben die met de jongen gesproken hebben.
En daar mogen gerust heel wat voorwaardelijke straffen bij zijn en beperkingen, bvb nu geen zware straf, maar wel als hij nog eens te snel rijdt binnen de eerste 10 jaar, of andere (zware) overtredingen.
Maar om zo maar te zeggen: "het is goed jongen, je zal het je wel aantrekken, spons erover". Neen, dat gaat te ver.
Je gaat er maar vanuit dat de dader voldoende pijn heeft door het verlies van die vriend (als het al een vriend is, kan evengoed een voor hem onbekende zijn) maar dat is niet gezegd. De ene gaat zoiets veel sneller verwerken dan de andere. En er zitten genoeg psychopaten in de cel die geen enkel berouw hebben van hun daden. Als maatschappij kan je niet op zulke dingen rekenen qua straffen van daders.
Akkoord dat ik een aanname maak dat deze jongen geen psychopaat is en het verlies van zijn vriend wilt voelt binnenkomen.Welke link bedoel je, deze?
Sorry maar dit vind ik een redelijk nutteloze link. Wat wil je juist zeggen? Niets in deze link zegt dat de dader al voldoende gestraft is door het verlies van zijn vriend, niets zegt dat extra straffen niet zou werken. Het verlies van zijn vriend is een direct gevolg en werkt daardoor beter dan een straf na lange rechtsprocedure, akkoord. Maar je kan onmogelijk inschatten in welke mate hij effectief begaan is met die vriend of er effectief een schuldgevoel aan over houd.
Hell, het kan zelfs zijn dat die dode vriend de aansteker was van het joyriden, dat de dader eerst niet mee wou doen maar dan door peer pressure toch bezweek, en dat hij nu kwaad is dat hij door de wereld als slechterik bekeken wordt terwijl die dode vriend de aansteker was. Voor de duidelijkheid: dit is verzonnen, om aan te tonen dat je er niet op kan vertrouwen dat de dader voldoende gestraft is door zijn eigen schuldbesef.
Niets komaan. Het is correct dat het proces moet gebeuren voor de rechtbank. Maar het moment dat je iemand hebt die lijkt het met de mantel der liefde te bedekken omdat die er verschillende uitvluchten bezigt om het toch maar te downplayen als zijnde een kwajongensstreek of iets dat elke jongere toch wel kan overkomen. Dan is dat gewoon de grootste nonsens die er is. Ongeacht van het feit dat je naar die mensen de boek niet moet gooien zodanig dat hun toekomst volledig naar de haaien is. DAT is voor mij het voordeel dat hun minderjarigheid hen geeft.Wat als we een proces maken op basis van krantenartikels en veronderstellingen?
Wat als we daarbij meteen ook de ouders in het vizier nemen zonder dat we ook maar enige aanleiding hebben dat die opvoedkundig zouden hebben gefaald?
Wat als we dan ook meteen de ontwikkelingspsychologie overboord gooien?
Komaan he.
Gelukkig maar. Nu, ik zou het aantal jongeren dat stommiteiten begaat echt niet onderschatten. Het zijn immers enkel de gevallen met dramatische afloop die het nieuws halen.
Maar in mijn ogen is het een uit de hand gelopen kwajongensstreek.
Daarbij mag je inderdaad de vraag mag/moet stellen wat maakt dat ze besluiten dat een auto nemen en rijden zonder rijbewijs een goed idee is.
Echter vind ik het hypocriet om enkel naar de jongeren te kijken die aan het stuur zat op het moment van de ongeval. Zeker als blijkt dat iedereen achter het stuur heeft gereden. Zijn dan de andere minder in fout omdat hun ritje geen ongevallen heeft veroorzaakt? De andere hebben toch hetzelfde risico gedrag getoond dan de bestuurder?
En nogmaals in mijn ogen hebben ze allemaal levenslang gekregen, die hun leven gaat nooit meer hetzelfde zijn als ervoor idem voor hun families en omgeving. Hetgeen ik hoop is dat ze voldoende begeleiding krijgen zodat het niet meer voorkomt.
dat er normvervaging is, wil ik zeker niet ontkennen. De vraag is alleen wie daar verantwoordelijk voor is.
Maar belletje trek, grafitti spuiten kunnen ook zware gevolgen hebben door bepaalde omstandigheden. Akkoord dat het risico op deze zware gevolgen veel minder groot is.
Het uitgangspunt blijft voor mij dat beide gedragingen vanuit dezelfde motivatie komt, maar dat de mogelijke gevolgen bepalen hoe "zwaar" we het gedrag gaan veroordelen.
Misschien dan ook overstappen op het realistische mensbeeld waarbij je naast begeleiding en kansen geven, ook een stuk corrigerend moet werken via het bestraffen van verkeerd gedrag. Naast het duiden waarom dat verkeerd gedrag verkeerd was.En ik houd vast aan mijn naïef positief mensbeeld, dat we de jongen begeleiding en kansen moeten geven zodat hij tot inzicht komt en dan zijn aandeel in de situatie kan erkennen.
Als die 17 was had die toch mogelijks zijn theorie al kunnen hebben en ook al in de oefenperiode kunnen zitten voor zijn praktisch rijexamen
Wettelijk gezien was het dus mogelijk dat die al met de wagen mocht rijden?
Dan mogen we toch veronderstellen (en hopen) dat die de gevolgen van zo'n (rij)gedrag kan inschatten?
Die mocht dan wettelijk niet op dat uur en met die bijrijders/passagiers rijden neegeen enkele van de jongere had een voorlopig rijbewijs.![]()
Dodelijk ongeval met jongeren in Brasschaat: "Bestuurder had geen rijbewijs" | VRT NWS Nieuws
In Brasschaat is afgelopen nacht een 16-jarige jongen overleden bij een verkeersongeval. In een flauwe bocht reed de bestuurder van de wagen tegen een boom. Volgens de eerste vaststellingen reed hij 100 kilometer per uur in een zone 50. Alle inzittenden van het voertuig (4 jongens en 1 meisje)...www.vrt.be
Het zou ook niet uitmaken, want dan nog mocht die wettelijk niet met de auto rijden. Zo iemand mag enkel met een begeleider rijden en mag geen passagiers hebben. Hier was geen begeleider en vier passagiers.
vrijdag na 22u mogen ze ook de baan niet meer op, het accident gebeurde kort voor middernacht.
Ik denk dat het punt vooral was dat het vreemd is om te spreken over "een kwajongensstreek waarvan de bestuurder de gevolgen niet kon inschatten" terwijl die een leeftijd heeft waarop iemand al een theoretisch rijbewijs kan hebben en mag leren rijden. Het feit dat het wettelijk toegelaten is op die leeftijd impliceert dat men er van uit gaat dat een 17-jarige die gevolgen weldegelijk kan inschatten.geen enkele van de jongere had een voorlopig rijbewijs.![]()
Dodelijk ongeval met jongeren in Brasschaat: "Bestuurder had geen rijbewijs" | VRT NWS Nieuws
In Brasschaat is afgelopen nacht een 16-jarige jongen overleden bij een verkeersongeval. In een flauwe bocht reed de bestuurder van de wagen tegen een boom. Volgens de eerste vaststellingen reed hij 100 kilometer per uur in een zone 50. Alle inzittenden van het voertuig (4 jongens en 1 meisje)...www.vrt.be
Het zou ook niet uitmaken, want dan nog mocht die wettelijk niet met de auto rijden. Zo iemand mag enkel met een begeleider rijden en mag geen passagiers hebben. Hier was geen begeleider en vier passagiers.
vrijdag na 22u mogen ze ook de baan niet meer op, het accident gebeurde kort voor middernacht.
Akoord met deze zaken, we moeten niet uitgaan van het slechtste en die persoon zijn leven moet niet onnodig verwoest worden.Nee ik weet inderdaad niet of dit werkelijk zo is, maar daar dient het onderzoek voor.
Pas dan kan er bekeken worden welke aanpak het meeste kans op slagen heeft.
En ik houd vast aan mijn naïef positief mensbeeld, dat we de jongen begeleiding en kansen moeten geven zodat hij tot inzicht komt en dan zijn aandeel in de situatie kan erkennen.
Tja dat is nu eenmaal hoe de wereld werkt. Het onderzoek loopt nog ok, maar er zijn al voldoende feiten bekend om oordelen te vellen. 'Kakken op de veroorzakers' lijkt mij vanzelfsprekend als die veroorzakers meerdere domme fouten begingen waarbij als gevolg 1 iemand sterft en men van geluk mag spreken dat het maar bij 1 bleef. Reacties vanuit de maatschappij zijn een onderdeel van hoe men omgaat men zulke dingen - als we hier zachtjes over gaan als 'gho ja domme fout, nu verder over iets anders ... ' minimaliseer je de gebeurtenis en maak je de kans groter dat zoiets in de toekomst terug gebeurt. Laat dit maar dienen als les voor alle andere jongeren die het mogelijks in hun hoofd krijgen om te gaan joyriden en aan alle ouders om een lap rond te oren te geven van elk kind dat op punt staat zoiets te doenHet is een zeer jammerlijk ongeval waar je het venijn in de maatschappij op sociale media krioelend naar boven ziet komen omdat er altijd wel een reden is om op de veroorzakers te gaan kakken. Ik verwacht me aan nog meer gezeur als de strafmaat te licht uitvalt, want Hugo (74), Frans (58) en Yvonne (65) op de commentarensectie van HLN.be ruiken bloed.
Dit zijn puberale stommiteiten waar de geschiedenis ongetwijfeld vol van staat. Dat is tragisch en dit had vermeden kunnen worden en we staan weer allemaal met een oordeel klaar terwijl het onderzoek nog lopende is en we er amper iets van af weten.
Het normbesef is niet meer wat het geweest is.En op die leeftijd weet je toch ook al dat je geen diefstal mag plegen. Dat weten zelfs kleutertjes.
Was het vroeger dan sowieso beter? Puberale wanstaltigheden zijn een oud zeer, daar kloegen ze al over in de oudheid (en vér daarvoor, maar dat is onbeschreven). Er zijn wel verschuivingen, maar ik zou die notie van "de jeugd van tegenwoordig" toch met een korrel zout durven nemen.Het normbesef is niet meer wat het geweest is.
Zelfs geen tijdelijk rijbewijs hadden ze, niemand. En dan nog, tijdelijk rijbewijs is enkel met begeleider rijden en niet na x uur s avonds etc.Als die 17 was had die toch mogelijks zijn theorie al kunnen hebben en ook al in de oefenperiode kunnen zitten voor zijn praktisch rijexamen
Wettelijk gezien was het dus mogelijk dat die al met de wagen mocht rijden?
Dan mogen we toch veronderstellen (en hopen) dat die de gevolgen van zo'n (rij)gedrag kan inschatten?