Onderzoek verkiezingsfraude Ninove

Maar ALS er misbruik gemaakt is dan moet dat toch gewoon onderzocht worden en bij schuld gevolg aan gegeven?

Je kan daar toch niet onderuit en dat onder het tapijt vegen omdat ze dan de calimero kunnen uithangen?
Mee akkoord maar je begrijpt niet volledig het punt dat ik maak, denk ik. (Maar ik vind het lastig dit exact neer te pennen op een tekstforum waarbij je elkaars emoties niet kan zien en je ook elkaar niet face to face kan corrigeren of dieper in detail gaan :))

JPV heeft mijn punt in die zin beter begrepen.
Men mag wat mij betreft zoveel slaan en roepen als ze willen. Als er nieuwe verkiezingen komen, dan is dat omdat er gefoefeld is en dan zijn alle andere argumenten 'void'
Ik begrijp je hoor. Ik ben het grotendeels eens met al je posts hier (Ik heb ze een beetje in stilte gelezen de laatste 48 uur ;)). Maar ik heb gewoon even goed nagedacht en gewoon mijn mening geuit en dat is het dan ook hé :D

Als er een dusdanige fraude vastgesteld is, ongeacht van welke partij, dat deze de verkiezingsuitslag zou beïnvloed hebben en er wordt klacht ingedient bij de Raad voor Verkiezingsbetwistingen; dan moet men wel actie ondernemen.

En mijn neutrale mening is: er is momenteel een schandaal waarbij zowel hier als in de media als op andere social media kanalen wel heel hard met de vinger in 1 richting gewezen wordt. Zonder concrete bewijzen. Ik denk dat een herkiezing hoedanook de beste oplossing is, voor alle partijen. Want zonder, gaat dit de hele legislatuur boven Forza hun hoofd gehouden worden, net zoals er nu al met de vinger gewezen wordt.
Nu ja min of meer (voor 95% of zo) ben ik het eens met de meerderheid hier. Alleen heb ik hier en daar een licht afwijkende mening er over maar goed dat is ok.

Laatst bewerkt:
In Nederland zit PVV toch ook in de regering dus waarom kan dat in België niet?
Omdat de Walen er een doodsangst voor hebben, en die hebben toch veel te zeggen hier.

Die hebben op Vlaams of lokaal niveau niks te zeggen.

Een regering met het vb kan simpelweg omdat elke andere partij behalve NVA als standpunt heeft dat het vb niet met hun partijprogramma combineerbaar is. Zo simpel is het.

Net zoals het vb nooit met de PVDA een regering wil vormen.
De regering in Nederland is allesbehalve perfect, maar daar kan je wel zeggen dat de politiek rekening houdt met de wil van de kiezer, hier daarintegen.
De wil van de kiezer wordt perfect gerespecteerd. Ik zou eens leren hoe coalities en verkiezingen werken.

Die hebben op Vlaams of lokaal niveau niks te zeggen.

Een regering met het vb kan simpelweg omdat elke andere partij behalve NVA als standpunt heeft dat het vb niet met hun partijprogramma combineerbaar is. Zo simpel is het.

Net zoals het vb nooit met de PVDA een regering wil vormen.
De wil van de kiezer wordt perfect gerespecteerd. Ik zou eens leren hoe coalities en verkiezingen werken.
Uiteraard moeien die zich met de vlaamse en lokale niveaus. Coalitie N-VA - VB ? Wij blazen alles op.

Zelf een Dedecker op lokaal niveau moet al vrezen dat een samenwerking met VB alle bruggen met Brussel doorknipt.Pure chantage.

Akkoord , partijen hoeven geen rekening te houden met wat het volk het liefst wil, maar op veel sympathie hoef je dan ook niet te rekenen.

Akkoord , partijen hoeven geen rekening te houden met wat het volk het liefst wil, maar op veel sympathie hoef je dan ook niet te rekenen.
Partijen houden wel degelijk rekening er wat het volk het liefst wil.

Meerderheid, ken je dat principe? Da's iets anders dan de grootste hebben.

Partijen houden wel degelijk rekening er wat het volk het liefst wil.

Meerderheid, ken je dat principe? Da's iets anders dan de grootste hebben.
Je bent een man van de cijfertjes , maar achter die cijfers zitten ook verhalen. Als je het normaal vindt om een partij van pakweg 44% uit te sluiten, dan heb je geen voeling met wat onder de mensen leeft. Just saying.

Goch, als onderzoek uitwijst dat FN niks verkeerd gedaan heeft moet er in mijn ogen toch geen herverkiezing zijn. En moet de rest ook zwijgen en de rechtspraak respecteren.
Goh... Ik zei ook als de verkiezingsuitslag geïmpacteerd zou zijn. Als onderzoek aantoont dat enkel de zetelverdeling bij de andere partijen anders zou zijn, dunno of dat een herkiezing zou verantwoorden. In mijn ogen wel al snap ik dat het niet zo zwart-wit is als wanneer onderzoek zou aantonen dat FN de absolute meerderheid enkel door fraude behaald heeft, en dat andere mensen daar geen herkiezing voor zouden willen.

Je bent een man van de cijfertjes , maar achter die cijfers zitten ook verhalen. Als je het normaal vindt om een partij van pakweg 44% uit te sluiten, dan heb je geen voeling met wat onder de mensen leeft. Just saying.
Als ze dan met een andere partij in zee gaan dan worden ze nog enigszins in check gehouden. Terwijl als ze uitgesloten worden, meer kans hebben om dan op termijn een absolute meerderheid te halen, denk ik. En dan is het gevaarlijker want dan doen ze gewoon hun gedacht.

Ik vind het normaal om een partij van 44% uit te sluiten als ze niet de meerderheid van de mensen kan overtuigen.

In Pepingen is er een partij die 49,8% van de stemmen had. Ze zit niet in de meerderheid. Perfect normaal, want de meerderheid stemde niet voor hen, maar voor een andere partij.

In Rotselaar is er een partij die slechts 40,8% van de stemmen had, maar wel de meerderheid van de zetels, maar dus met 3747 ruim 1554 minder dan alle andere partijen samen (op zo'n 9200 stemmen). Als je je dan toch vragen moet stellen, is het over een dergelijke minderheidsschepencollege.

Maar de regels zijn de regels en je kent ze van voorafaan. Als je een programma maakt dat blijkbaar geen andere partijen kan overtuigen om mee samen te werken, moet je zelf maken dat je nét meer dan de helft van de zetels hebt. Jammer genoeg moeten we daar mogelijks vanaf deze verkiezingen aan toe voegen: "op een democratische manier".

Als Forza Ninove meer dan 40% van de mensen kan bereiken is er toch bij die gematigde partijen een probleem dat het die ontgoochelde (of om de tuin geleide?) kiezers niet kan bereiken. Het succes van een extreme partij is het falen van een gematigde partij. Tegelijk heeft zo'n extreme partij wel een nut: er leeft iets in de maatschappij waar de huidige politiek geen antwoord op biedt.

Als Forza Ninove meer dan 40% van de mensen kan bereiken is er toch bij die gematigde partijen een probleem dat het die ontgoochelde (of om de tuin geleide?) kiezers niet kan bereiken. Het succes van een extreme partij is het falen van een gematigde partij. Tegelijk heeft zo'n extreme partij wel een nut: er leeft iets in de maatschappij waar de huidige politiek geen antwoord op biedt.
Dat zo'n 40% als een signaal kan dienen, ben ik volledig eens. Ik heb het enkel over wie in een meerderheid zou moeten/niet moeten.

Ik vind het normaal om een partij van 44% uit te sluiten als ze niet de meerderheid van de mensen kan overtuigen.

In Pepingen is er een partij die 49,8% van de stemmen had. Ze zit niet in de meerderheid. Perfect normaal, want de meerderheid stemde niet voor hen, maar voor een andere partij.

In Rotselaar is er een partij die slechts 40,8% van de stemmen had, maar wel de meerderheid van de zetels, maar dus met 3747 ruim 1554 minder dan alle andere partijen samen (op zo'n 9200 stemmen). Als je je dan toch vragen moet stellen, is het over een dergelijke minderheidsschepencollege.

Maar de regels zijn de regels en je kent ze van voorafaan. Als je een programma maakt dat blijkbaar geen andere partijen kan overtuigen om mee samen te werken, moet je zelf maken dat je nét meer dan de helft van de zetels hebt. Jammer genoeg moeten we daar mogelijks vanaf deze verkiezingen aan toe voegen: "op een democratische manier".
In Pepingen wellicht 2 partijen. Dat is niet dezelfde vergelijking.

Ik zou geen Tania De Jonghe willen zijn die dan een allegaartjes-coalitie moet vormen om toch maar die grootste partij niet mee te betrekken. Jij vindt dat normaal , ik niet. En ja dat mag , maar ik heb het daar ethisch zeer moeilijk mee.

Dat zo'n 40% als een signaal kan dienen, ben ik volledig eens. Ik heb het enkel over wie in een meerderheid zou moeten/niet moeten.
Dat is het politieke spel. Of je nu met 7 partijen in de meerderheid zit of met 2, een meerderheid is een meerderheid. Maar een radicale partij met een enorm kiespercentage zou toch een teken aan de wand moeten zijn. Bart De Wever zei ook dat hij het sociale signaal heeft begrepen nadat PvdA de tweede partij is geworden. Dat je daarmee aan de slag gaat in plaats van dat signaal te negeren vind ik dan ook een goede zaak.

In Pepingen wellicht 2 partijen. Dat is niet dezelfde vergelijking.
Waarom niet? Er zijn (relatief gezien) méér mensen die stemmen voor die 2e partij in Pepingen dan voor Forza Ninove. Ik dacht dat de wil van het volk telde?

Ik zou geen Tania De Jonghe willen zijn die dan een allegaartjes-coalitie moet vormen om toch maar die grootste partij niet mee te betrekken. Jij vindt dat normaal , ik niet. En ja dat mag , maar ik heb het daar ethisch zeer moeilijk mee.
Een allegaartjescoalitie die blijkbaar wel verenigd is rond 1 ding: een partij die de mensenrechten niet als basisprincipe houdt, hoeven we niet. Zou dat dan misschien een betere coalitie zijn dan een allegaartjescoalitie Forza Ninove - NVA?

Waarom niet? Er zijn (relatief gezien) méér mensen die stemmen voor die 2e partij in Pepingen dan voor Forza Ninove. Ik dacht dat de wil van het volk telde?

Een allegaartjescoalitie die blijkbaar wel verenigd is rond 1 ding: een partij die de mensenrechten niet als basisprincipe houdt, hoeven we niet. Zou dat dan misschien een betere coalitie zijn dan een allegaartjescoalitie Forza Ninove - NVA?
Dat in Pepingen slaat nergens op. Dat is kiezen tussen 2 partijen. Of ga je een bestuur maken waar iedereen inzit ?

Een coalitie Forza-N-VA zou veel logischer zijn dan een lokaal Vivaldi'tje.

En blijkbaar liggen veel mensen in Ninove niet wakker he over hoe die partij geframed wordt door derden? Anders haal je ook nooit 40+ procent.

Dat in Pepingen slaat nergens op. Dat is kiezen tussen 2 partijen. Of ga je een bestuur maken waar iedereen inzit ?
Maar wat wil je nu? Een partij die 44% haalt moet aan de macht komen maar how how, als het 49,8% is moet dat niet noodzakelijk. Hoe onlogisch ben je bezig als je dan zegt dat de wil van het volk telt?

Maar wat wil je nu? Een partij die 44% haalt moet aan de macht komen maar how how, als het 49,8% is moet dat niet noodzakelijk. Hoe onlogisch ben je bezig als je dan zegt dat de wil van het volk telt?
Maja das echt appelen en peren vergelijken. In Ninove zijn toch meer dan 2 partijen ?

Maja das echt appelen en peren vergelijken. In Ninove zijn toch meer dan 2 partijen ?
Is het de wil van het volk of het aantal partijen dat primeert?

Is het welk ok dat je stem genegeerd wordt als je voorkeur gedeeld wordt door 49,8% van de stemgerechtigden, maar niet ok als die door minder gedeeld wordt en de andere niet besloten om in 1 lijst op te komen ?

Is het de wil van het volk of het aantal partijen dat primeert?

Is het welk ok dat je stem genegeerd wordt als je voorkeur gedeeld wordt door 49,8% van de stemgerechtigden, maar niet ok als die door minder gedeeld wordt en de andere niet besloten om in 1 lijst op te komen ?
Ik ken de politieke situatie niet in Pepingen.

Ik ken de politieke situatie niet in Pepingen.
Dus hoe het resultaat van een verkiezing tot een meerderheid moet leiden hangt af van je interpretatie van de politieke situatie en niet gewoon hoe het volk stemt?

Dat lijkt nogal sterk op 'als de coalitie mijn goesting niet is, is het gewoon niet de wil van het volk die gerespecteerd wordt'

Dus hoe het resultaat van een verkiezing tot een meerderheid moet leiden hangt af van je interpretatie van de politieke situatie en niet gewoon hoe het volk stemt?

Dat lijkt nogal sterk op 'als de coalitie mijn goesting niet is, is het gewoon niet de wil van het volk die gerespecteerd wordt'
Nee totaal niet. Ik vind die vergelijking met Pepingen gewoon absurd. Je hebt daar 2 partijen ( 2 lokale partijen ) die zich in een nek-aan-nekrace bevonden. Als je maar 2 partijen hebt , is het logisch dat er ene in de oppositie belandt. Moeilijk is dat toch niet.

In Ninove ga je (ook met evt herverkiezingen) 1 partij hebben die duidelijk als winnaar uit de bus komt. Maakt me helemaal niet uit wat voor een partij dat is. Maar om dan gewoon die partij en zn kiezers aan de kant te zetten.(mensen zijn gewoon cijfers). Ik ben daar niet voor. Maar het mag idd, maar van mij moet je daar geen begrip voor verwachten.

Terug
Bovenaan