Onderzoek verkiezingsfraude Ninove

Eigenlijk zouden mensen die zelf op een lijst staan geen volmachten mogen ontvangen.
Ik zou het nog doortrekken naar enkel voor de dichte familie. Er gaan dan wel wat mensen uit de boot vallen die nu een volmacht meegeven met een vriend, maar er gaat toch veel minder misbruik van kunnen worden gemaakt.

Ik zou het nog doortrekken naar enkel voor de dichte familie. Er gaan dan wel wat mensen uit de boot vallen die nu een volmacht meegeven met een vriend, maar er gaat toch veel minder misbruik van kunnen worden gemaakt.
Ik dacht dat je enkel volmacht kon geven aan iemand die in uw gemeente woont en als je dan geen familie in de gemeente hebt..

Ik dacht dat je enkel volmacht kon geven aan iemand die in uw gemeente woont en als je dan geen familie in de gemeente hebt..
Er zullen er zoals ik al zei inderdaad altijd zijn die daardoor hun volmacht niet kunnen geven. Maar als je daardoor dergelijke fraude al kan stopzetten, is dat maar een klein verlies imo.

Als er gesjoemeld is by all means straf hem af. Versta mij nirt verkeerd. Wel weer toevallig dat het bij VB moet zijn.

Al lees ik nu net een tweede case die zich zou afspelen in Veurne.
Hoe kan je - gezien het stem geheim - weten dat al die mensen op Forza Ninove stemmen die met volmacht stemmen.

Ga je het hun vragen? En gaan die eerlijk antwoorden?
Ga je kijken wie met die volmacht heeft gestemd? En weet je dat iets 100% zeker?

Het parket is een onderzoek gestart na melding van een vrederechter, uren vóór de stemmen werden geteld. Had Forza Ninove geen absolute meerderheid gehaald, dan was dat onderzoek er net zo goed geweest.

Btw, in Bilzen hebben ze bij de vorige legislatuur hun gemeenteraadsverkiezingen moeten overdoen van de Raad van State en het VB zat daar voor niks tussen: Bilzenaren moeten opnieuw gaan stemmen voor gemeenteraadsverkiezingen
Dat had hier wel een andere reden toen

Zo werden in een aantal bureaus minder stembiljetten geteld dan er in de stembussen zaten. En die onregelmatigheden hadden een potentiële invloed op de zetelverdeling.

De Tijd gebruikt een andere methode en voegt de "instructie" van Forza Ninove voor volmachtstemmers toe aan het aantal stemmen en blijkt dat quasi elke kandidaat 1000 stemmen achter hun naam heeft wat bij individuele kiezers een "raar" gedrag is. Ergo, het zijn de volmachtstemmers.

"Dat kan erop wijzen dat een kleine 1.000 kiezers alle bolletjes op de lijst van Forza Ninove inkleurden, wat de partij volmachtstemmers aanraadt."

3CJYuOt.png

In mijn gemeente zijn er ook aan de lopende band volmachten uitgedeeld. Beperken tot familie 1e/2e graad of persoon die op hetzelfde adres woont. Ze schuimen gewoon de rustoorden af om volop te graaien.

Het enige verschil is dat als een andere partij sjoemelt dan is dat een voetnoot in de krant.

Omdat nu mogelijks het VB betrokken is is het bijna het nieuws vd dag. ;)

Maar goed laten we gewoon het onderzoek afwachten.
Was het in Antwerpen geweest ging het even groot nieuws zijn hoor.

De verkiezing in die gemeente werd op voorhand al met argusogen gevolgd. Niet vreemd dat fraude daar dan ook gevolgd werd.

De Tijd gebruikt een andere methode en voegt de "instructie" van Forza Ninove voor volmachtstemmers toe aan het aantal stemmen en blijkt dat quasi elke kandidaat 1000 stemmen achter hun naam heeft wat bij individuele kiezers een "raar" gedrag is. Ergo, het zijn de volmachtstemmers.

"Dat kan erop wijzen dat een kleine 1.000 kiezers alle bolletjes op de lijst van Forza Ninove inkleurden, wat de partij volmachtstemmers aanraadt."

3CJYuOt.png
Als je het artikel leest, gebruiken ze wel nog methoden die niet echt op feiten gebaseerd zijn. Zo spreken ze over 2000 volmachten omdat de opkomst 10% hoger ligt dan het gemiddelde; wat natuurlijk geen steek houdt.

Het blijft dus speculeren zolang er geen informatie van het parket beschikbaar is en je gaat de vreemdste/wildste theorieën wel tegenkomen; blijkbaar zelfs in kranten.

Was het in Antwerpen geweest ging het even groot nieuws zijn hoor.

De verkiezing in die gemeente werd op voorhand al met argusogen gevolgd. Niet vreemd dat fraude daar dan ook gevolgd werd.

Blijkbaar niet want hier zijn er geen klachten over volmacht stemmers . ;)
En ja die zijn er hier ook geweest voor alle partijen ; ;)
Dacht ook zo eens een flyer te hebben gekregen om uit te leggen hoe je volmacht kon geven en nee was niet van het VB .

Ze zouden bij de evaluatie van de verkiezingen alleszins het volmachtensysteem moeten herbekijken. En het ronselen specifieker omschrijven maar het is nu al duidelijk dat het een grijze zone is die je moeilijk kan afbakenen.

In HLN lees je een anekdote dat iemand haar demente moeder werd belaagd voor een stem voor Forza Ninove. Of het waar is, weet ik niet.

Ik hoop dat er snel duidelijkheid volgt.

Blijkbaar niet want hier zijn er geen klachten over volmacht stemmers . ;)
En ja die zijn er hier ook geweest voor alle partijen ; ;)
Dacht ook zo eens een flyer te hebben gekregen om uit te leggen hoe je volmacht kon geven en nee was niet van het VB .
Een volmacht geven en uitleg geven over hoe je met volmacht stemt is dan ook geen probleem.

Zelfs met 15 volmachten rondlopen en die verdelen aan vriendin/kennissen is geen probleem. Je kan die gewoon van andere mensen krijgen die weten dat je opkomt.

Het is het ronselen van volmachten, bvb in rusthuizen, dat een probleem is. Zo'n flyer lijkt me niet ronselen, dat is gewoon uitleggen hoe de wet werkt, da's nog altijd niet verboden, ook niet voor Forza Ninove.

Dat zijn dan weer van die titels waar ik het van krijg. Er is nog steeds een onderzoek gaande waarin schuld of onschuld moet aangetoond worden.

Nu al eenzijdig een getuigenis in de titel zetten en als waarheid verkondigen en dat zeker in een onderzoek rond politieke inmenging en waar betrokkenen dus al bij al redelijk felle gevoelens kunnen hebben over de ene of andere partij met als gevolg daarom misschien de zaak gekleurd zien of bewust zo voorstel lijkt me allesbehalve correct.

Dat zijn dan weer van die titels waar ik het van krijg. Er is nog steeds een onderzoek gaande waarin schuld of onschuld moet aangetoond worden.

Nu al eenzijdig een getuigenis in de titel zetten en als waarheid verkondigen en dat zeker in een onderzoek rond politieke inmenging en waar betrokkenen dus al bij al redelijk felle gevoelens kunnen hebben over de ene of andere partij met als gevolg daarom misschien de zaak gekleurd zien of bewust zo voorstel lijkt me allesbehalve correct.

Wat verwacht je ook van zo'n rioolgazet.

Mensen die op de lijst staan zouden sowieso geen volmacht mogen uitvoeren om politieke inmenging te vermijden, vind ik. Maar daarmee houdt ge maar een klein deel van de volmachten tegen, als Forza daar een heel leger heeft (als er 35 man op die lijst staat, is dat maar een fractie van het aantal volmachten dat in Ninove is uitgevoerd).
Als men overal de stemplicht afschaft kan men misschien beter het hele volmachtensysteem gewoon afschaffen, het lijkt mij een verschrikkelijke administratieve rompslomp, geeft extra werkdruk bij artsen en het is moeilijk te controleren.

Op de radio zei men vanochtend dat Forza slechts met om en bij de 100 stemmen een absolute meerderheid heeft behaald.

Dat gedoe met volmachten zou dus toch een staartje kunnen (en moeten) krijgen lijkt me. Maar we wachten eerst het onderzoek af, want dat het om (enkel) Forza stemmen zou gaan is voorlopig een aanname.

Misschien een domme vraag, maar kan het parket zien op welke partij er gestemd is met een volmachtformulier?
Want er is stemgeheim... dus m.a.w. men kan misschien met dat onderzoek wel aantonen dat er vervalste documenten (doktersbriefjes) gebruikt zijn voor volmachten, maar men kan dat niet koppelen aan een bepaalde partij. Tenzij men getuigenissen gaat verzamelen over het ronselen van volmachten door partij X.

Klopt volgens mij niet. Heb de Imperiali-zetelverdeling nagerekend en kom net als De Tijd uit op 508 stemmen marge.

Ok, bedankt. Het was radio willy, dus ofwel zeiden ze het verkeerd, ofwel heb ik het niet goed verstaan wegens nog niet goed wakker :unsure:

508 is nog altijd niet veel natuurlijk, en potentieel overbrugbaar met volmachten

Terug
Bovenaan