Onderzoek verkiezingsfraude Ninove

In principe dus onmogelijk om voor meerdere personen een volmacht uit te voeren, tenzij je uw eigen stembrief vervalst en er meerdere kopieën van maakt.

Je kan natuurlijk nog altijd zo veel volmachten laten uitvoeren als je personen hebt om dit te doen.
is inderdaad i.p. onmogelijk. Belet natuurlijk niet de situatie dat men de stempel niet correct controleert bij afgifte van eigen stembrief of dat de persoon in kwestie een duplicaat gaat afhalen van zijn stembrief op het gemeentehuis tussen de uitoefening van de 1e volmacht en 2e volmacht. In dat geval zou die stempel opnieuw verdwenen zijn, maar dan gaat het al ver m.i.

naar mijn ervaring brengt iedere kandidaat vader, moeder, de bomma, de buurvrouw en de kinderen van de buurvrouw mee die ieder zélf komen stemmen en éénmaal met volmacht.

naar mijn ervaring brengt iedere kandidaat vader, moeder, de bomma, de buurvrouw en de kinderen van de buurvrouw mee die ieder zélf komen stemmen en éénmaal met volmacht.
Dat gaat bij elke partij wel gebeuren in de praktijk. De vraag is hoe structureel dit meer gebeurt bij Forza Ninove dat het een oneerlijk voordeel zou worden t.o.v. de andere partijen.

Nu velen gemeenten ook opteren om een digitale kopie van de kiesbrief te laten opsturen naar Mijn Burgerprofiel moet je zelfs niet meer langs het gemeentehuis voor een duplicaat, maar kan je er op voorhand zelf zoveel afdrukken als je maar wilt.

En

SAMEN-kandidaat wordt betrapt met 15 volmachten op zak in Boortmeerbeek.

Voor interpretatie vatbaar maar is toch wel ronselen wat mij betreft
Dit ga je wel terugvinden voor zowat elke lokale partij en is volgens mij niet echt het probleem. Je mag mensen informeren en helpen met volmachten. Je mag hen niet persoonlijk aanspreken. Een brief sturen om een volmacht te vragen is een probleem, een programmaboekje dat algemeen verdeeld is met daarin hoe een volmacht aan te vragen is in mijn ogen minder een probleem. Je zal op de website van verschillende partijen dezelfde info vinden, meestal met een email of dergelijke bij voor als je hulp wil.

Dit ga je wel terugvinden voor zowat elke lokale partij en is volgens mij niet echt het probleem. Je mag mensen informeren en helpen met volmachten. Je mag hen niet persoonlijk aanspreken. Een brief sturen om een volmacht te vragen is een probleem, een programmaboekje dat algemeen verdeeld is met daarin hoe een volmacht aan te vragen is in mijn ogen minder een probleem. Je zal op de website van verschillende partijen dezelfde info vinden, meestal met een email of dergelijke bij voor als je hulp wil.
Nee dat mag niet
Een flyer geven is persoonlijk aanspreken he, een flyer maken ook
Dat zijn geen AI gegenereerde documenten uitgedeeld door robots

Nee dat mag niet

Een facebook post en op een webpagina ook. Je moet maar eens op google kijken. Zowat elke partij heeft op zijn website een hoe een volmacht aanvragen met lokale politieker om te contacteren indien je zeker wil zijn dat je stem naar de juiste partij gaat. Hier is een voorbeeld van groen : https://www.groen.be/volmacht-geven

Het probleem zou hier zijn dat er fraude is gepleegd met doktersarttesten heb ik net gelezen.

Nee dat mag niet

Het zal aan het parket zijn want het is niet duidelijk gedefiniëerd.

Meer info in het artikel van VRT:

Waar duidelijk instaat dat dit een onderdeel van een verkiezingsfolder was, geen flyer. Iets wat in andere partijen hun verkiezingsfolder/op hun website/via facebook ook vermeld is.
Zelfs die SMS in dat artikel is dubbel, want ze vragen niet specifiek achter volmachten en zeggen enkel dat een volmacht geven een mogelijkheid is.
De getuigenissen zijn iets anders natuurlijk, maar dat is natuurlijk niet te bewijzen.
En als je in het VRT artikel kijkt, staat er ook meer info over de wettekst, dewelke voor interpretatie vatbaar is. Dus het enige dat gaat tellen is welke interpretatie het parket gebruikt.

Nee dat mag niet

Ze zoeken vrijwillig de grijze zones op natuurlijk.
Een flyer uitdelen met die info in is nog iets anders dan actief volmachten ronselen in rusthuizen.

Als ik nu kijk op de site van Groen bijvoorbeeld, staat er ook vermeld dat je Groen in je gemeente kan contacteren om een volmacht te geven.
Minder direct als wat er in Forza Ninove hun folder staat weliswaar, daar staat het telefoonnummer er gewoon bij.

Van vrt:
Het verzamelen van volmachten zou ook fysiek gebeuren. Een Ninoofs woonzorgcentrum bevestigt ons dat iemand van de partij langskwam in een poging om bewoners te spreken over het geven van een volmacht. De directie rook onraad en greep in.
Veel oudere mensen zijn fysiek niet in staat om zich naar het stembureau te begeven. Een volmacht is voor hen de enige manier om te stemmen. Forza Ninove lijkt zich te focussen op oudere mensen. Een inwoner van Ninove legt uit hoe haar moeder "op zeer agressieve wijze" benaderd werd door een kandidaat op de Forza-lijst. Dat de vrouw weigerde, zou haar niet in dank zijn afgenomen.
Dat gaat natuurlijk te ver als het klopt.

Laatst bewerkt:
Een facebook post en op een webpagina ook. Je moet maar eens op google kijken. Zowat elke partij heeft op zijn website een hoe een volmacht aanvragen met lokale politieker om te contacteren indien je zeker wil zijn dat je stem naar de juiste partij gaat. Hier is een voorbeeld van groen : https://www.groen.be/volmacht-geven

Het probleem zou hier zijn dat er fraude is gepleegd met doktersarttesten heb ik net gelezen.
Hier moet je al zelf naar de website gaan en iemand van Groen volmacht geven is als je niemand anders hebt, toch groot verschil wat mij betreft

Hier moet je al zelf naar de website gaan en iemand van Groen volmacht geven is als je niemand anders hebt, toch groot verschil wat mij betreft
En bij Forza moet je zelf naar een nr bellen i.p.v. naar een website gaan en dan is het exact hetzelfde. Is dat zo'n groot verschil?

Lijkt meer de kern van de zaak te zijn
"
De voorzitter stelde vast dat een viertal kopieën van hetzelfde doktersattest aan volmachten waren toegevoegd. In Ninove is de vrederechter, die daar moest toezien op de verkiezingen, op onderzoek gegaan. De vrederechter heeft dan een melding gedaan bij het parket. Volgens VRT NWS zijn er zondag honderd volmachtformulieren in beslag genomen. Het is niet zeker dat de mogelijke fraude Forza Ninove ten goede kwam of een andere partij."

Ja je krijgt de nummer aangeboden (je wordt dus benaderd) ipv dat je zelf op zoek gaat
Ik zal eens door mijn oud papier gaan maar dat is bij andere partijen hier in de buurt ook in de folder gedrukt. Wederom, was een vermelding in de folder (volgens VRT) en geen specifieke flyer.

Benieuwd naar de gevolgen hiervan. Zou hij zijn sjerp alsnog kunnen kwijtspelen?

Volgens (betalend) artikel Nieuwsblad:

Wat riskeren vermeende fraudeurs?​

Het ronselen van stemmen is strafbaar. Wie zich schuldig maakt, riskeert correctioneel te worden vervolgd en kan een gevangenisstraf en een boete krijgen. Over de verkiezingsuitslag zelf spreekt het parket zich niet uit.
Het is de Raad voor Verkiezingsbetwistingen, een onafhankelijk Vlaams administratief rechtscollege, dat de bezwaren behandelt die tegen een lokale verkiezing worden ingebracht en die de juistheid nagaat. Als er effectief bewijzen zijn van fraude, zal moeten worden nagegaan of eventueel gesjoemel met volmachten de uitslag heeft beïnvloed. “Wij kunnen kandidaten boetes opleggen, schorsen en in extreme gevallen de verkiezingen nietig verklaren”, zegt Matthijs.
Is dus een strafrechtelijk onderzoek/procedure die nu opgestart is. Kan later nog een staartje krijgen maar is allemaal afwachten wat het parket vindt en beslist. Dan moet de procureur generaal ook een advies geven voor de eedaflegging van de burgemeesters in december.

Het zal allemaal afhangen van de aantallen vermoed ik. Vorige keer in Neufchâteau was het een winst met 16 stemmen en een tiental (bewezen) valse volmachten dus daar zijn de verkiezingen wel opnieuw gehouden + een strafrechtelijke straf:

Benieuwd naar de gevolgen hiervan. Zou hij zijn sjerp alsnog kunnen kwijtspelen?

Het zou gaan over om en bij de 100 volmachten.
Denk niet dat het veel uitmaakt en geen effect hebben op het resultaat.

Ik denk dat dit het omgekeerde effect gaat hebben en indien ze daar de verkiezing nietig verklaren. Hij nog meer stemmen haalt.

Het zou gaan over om en bij de 100 volmachten.
Denk niet dat het veel uitmaakt en geen effect hebben op het resultaat.

Ik denk dat dit het omgekeerde effect gaat hebben en indien ze daar de verkiezing nietig verklaren. Hij nog meer stemmen haalt.
100 volmachten (wss allemaal dan in de gemeente?) in beslag genomen, maar intussen staat dit op de nieuwssites

Hetzelfde doktersattest zou voor vier verschillende volmachten gebruikt zijn

Terug
Bovenaan