Onderzoek verkiezingsfraude Ninove

Gerecht afwachten , een geldboete kan ook.

Los daarvan, als je meer dan 40% haalt, en je belandt in de oppositie, welk signaal geeft een stadsbestuur dan aan zijn bevolking? Dan zeg je gewoon dat de helft van uw stad geen rol speelt, en we weten allemaal dat zo een Vivaldi-coalitie ook gewoon niet werkt.
Als je een coalitie maakt die 60 procent haalt zeg je tegen die andere 40 procent ook dat ze geen rol spelen he.

Zolang je als coalitie meer haalt dan 50% van de zetels volg je toch de wil van het volk. Positief ninove en vooruit-groen hebben samen bijna evenveel stemmen als Forza ninove, en zouden dus als ze samen een coalitie vormen een even groot deel van de bevolking vertegenwoordigen. Alleen hebben ze door hoe de zetelverdeling werkt 2 zetels minder.
De grootste partij negeren werkt nooit bevorderend. Op veel sympathie hoef je dan niet te rekenen.

Wil je gewoon heel die heisa rond herverkiezingen?
Wil je dat er minstens 6 jaar lang een zweem van verkiezingsfraude rond het stadsbestuur van Ninove blijft hangen?

Wie voorstander is van eerlijke verkiezingen aanvaardt dat het resultaat nietig kan worden verklaard wanneer blijkt dat iemand het spel niet eerlijk heeft gespeeld. In Ninove is de inzet groot, maar dat wil toch niet zeggen dat het maar onder de mat mag worden geveegd?

Wil je dat er minstens 6 jaar lang een zweem van verkiezingsfraude rond het stadsbestuur van Ninove blijft hangen?

Wie voorstander is van eerlijke verkiezingen aanvaardt dat het resultaat nietig kan worden verklaard wanneer blijkt dat iemand het spel niet eerlijk heeft gespeeld. In Ninove is de inzet groot, maar dat wil toch niet zeggen dat het maar onder de mat mag worden geveegd?
Dan heeft de oppositie in ieder geval al een stok om mee te slaan. Dat lijkt me eigl handiger dan om herverkiezingen te houden en dan met een Vivaldi-coalitie de macht te grijpen.

Dan heeft de oppositie in ieder geval al een stok om mee te slaan. Dat lijkt me eigl handiger dan om herverkiezingen te houden en dan met een Vivaldi-coalitie de macht te grijpen.
Maar elke partij in Ninove maakt gebruik van volmachten (hebben ze allemaal al bevestigd) en er is door het parket nog geen woord gerept waar de fraude zou zitten.... Misschien wachten op de resultaten van het onderzoek voor men met wat-als scenario's komt zwaaien.

Nu zijn het opeens al 1000 volmachten die onderzocht zullen worden .

Op het nieuws direct de Forza in beeld maar inderdaad parket heeft gezegd dat ze alle volmachten heeft op geeist voor onderzoek …dus nog altijd niets geweten hoe ,wat , wie en wanneer . ;)

5% heeft in Ninove gestemd met volmacht, iemand een idee of dat een normaal cijfer is?

Edit: nog geen bewijs natuurlijk- als een partij bewust gaat flyeren en veel mensen gaan daar vrijwillig op in: goede campagne of gemiste kans voor andere partijen? Die medische attesten is dan weer een heel ander verhaal.

Laatst bewerkt:
Nu zijn het opeens al 1000 volmachten die onderzocht zullen worden .

Op het nieuws direct de Forza in beeld maar inderdaad parket heeft gezegd dat ze alle volmachten heeft op geeist voor onderzoek …dus nog altijd niets geweten hoe ,wat , wie en wanneer . ;)
Ze onderzoeken alle volmachten van heel Ninove blijkbaar. Dus dat zijn niet noodzakelijk 1000 volmachten waarmee gefraudeerd is.

5% lijkt me nu geen extreem hoog cijfer?

5% heeft in Ninove gestemd met volmacht, iemand een idee of dat een normaal cijfer is?

Edit: nog geen bewijs natuurlijk- als een partij bewust gaat flyeren en veel mensen gaan daar vrijwillig op in: goede campagne of gemiste kans voor andere partijen? Die medische attesten is dan weer een heel ander verhaal.
Dat wist ik niet dat een (medisch) attest verplicht was. Dus gewoon "ik kan niet gaan" is niet voldoende als reden. Voor dokters moet dat toch ook een extra workload geven voor de verkiezingen.

Laatst bewerkt:
Op VTM nieuws, waar ook het cijfer van 1000 volmachten en 5% vandaan komt voor zover ik weet, werd gezegd dat dit volgens politicologen veel was.
Ook wel grappig dat de huidige burgemeester (Tania de Jonge) aan de journalist te weten gaf dat zij persoonlijk 15 volmachten binnengehaald had. Ter info: er waren 139 kandidaten in Ninove (volgens de voorkeurstem oplijsting van VRT nws toch) + van elke partij ook nog partijsoldaten die niet zelf opkwamen die volmachten konden "binnenhalen" natuurlijk ;)

VB zal de Calimero uithangen als Guy hangt, maar dit is met vuur spelen als hij dit zou hebben gedaan. We moeten de resultaten echter afwachten. Wie weet is het van een andere partij.

Als er gesjoemeld is met volmachten, en dat heeft geen gevolgen, dan geef je ook het signaal "F*** You , wij doen gewoon ons goesting."

Je kan jezelf ook de vraag stellen waarom men dan geen nieuwe verkiezingen heeft gehouden bij de federale verkiezingen, waar toch zonder twijfel ook heel veel jongerenv (-18) hebben gestemd voor het federale. Het werd eerst afgedaan als menselijk fouten maar dan bleek het toch ietsje groter als eerst gedacht.

Ik zeg niet dat het een fait divers is, als blijkt dat het om een aanzienlijk aantal stemmen gaat ja dan moeten de democratie gerespecteerd worden en vind ik het niet meer als logisch dat er heverkiezingen zijn. Los van het feit of dit extra woede of een grotere overwinning kan en mogelijks opleveren voor Forza Ninove.

Even kijken naar de bigger picture.

Het is toch wel heel toevallig dat er verkiezingsfraude zou gebeurd zijn de eerste keer dat een VB-burgemeester de sjerp wint. Volgens mij zoekt men een stok om mee te slagen.

Het kan toch niet zijn dat mn enkel in Ninove op dergelijke wijze volmachten heeft geregeld, en door andere partijen op andere plaatsen niet?

Nu, laat de procedure maar zijn werk gaan.

Het kan toch niet zijn dat mn enkel in Ninove op dergelijke wijze volmachten heeft geregeld, en door andere partijen op andere plaatsen niet?

Waarom zou dat niet kunnen? Laat duidelijk zijn: het kopieren van ziektebriefjes en die zonder naam toevoegen aan een volmacht om te kunnen stemmen in andermans naam was vroeger ook al verkiezingsfraude, daar is NIKS aan veranderd.

Dat je nog mensen ronselt en niet wist dat dit niet mocht, dat zou, zeker lokaal voor een lijst die mss geen connectie heeft met nationaal, nog kunnen (ook al zijn er genoeg vormingen geweest vanuit de overheid over de nieuwe regels). Maar dat van de ziektebriefjes is wel echt duidelijk gefoefel en zou vroeger evengoed bestraft zijn. Partijen weten dus dat ze dat niet mogen doen.

Het is toch wel heel toevallig dat er verkiezingsfraude zou gebeurd zijn de eerste keer dat een VB-burgemeester de sjerp wint. Volgens mij zoekt men een stok om mee te slagen.

Roepen voor een sterker gerecht, maar nog voor er iets uitkomt, dat gerecht al ondermijnen door te spreken over een heksenjacht. Ik zal het niet snel begrijpen. Strenger voor anderen dan?

Het parket is een onderzoek gestart na melding van een vrederechter, uren vóór de stemmen werden geteld. Had Forza Ninove geen absolute meerderheid gehaald, dan was dat onderzoek er net zo goed geweest.

Btw, in Bilzen hebben ze bij de vorige legislatuur hun gemeenteraadsverkiezingen moeten overdoen van de Raad van State en het VB zat daar voor niks tussen: Bilzenaren moeten opnieuw gaan stemmen voor gemeenteraadsverkiezingen

Laatst bewerkt:

Het is niet enkel in Ninove, vorige verkiezingen zijn er herverkiezingen geweest wegens fraude in meerdere gemeentes + deze verkiezing zijn er op nog andere plaatsen onderzoeken lopende.
En hoe kan je het over een stok om mee te slaan hebben als nog niet eens benoemd is welke partij aan het frauderen zou zijn? Heel veel blabla terwijl enkel je laatste zin van belang is: de procedure is lopende en we weten nog zo goed als niks concreet.

Als er gesjoemeld is by all means straf hem af. Versta mij nirt verkeerd. Wel weer toevallig dat het bij VB moet zijn.

Al lees ik nu net een tweede case die zich zou afspelen in Veurne.

Het enige verschil is dat als een andere partij sjoemelt dan is dat een voetnoot in de krant.

Omdat nu mogelijks het VB betrokken is is het bijna het nieuws vd dag. ;)

Maar goed laten we gewoon het onderzoek afwachten.

Ook in Alken zou intussen een onderzoek geopend zijn.
Die volmachten blijft natuurlijk iets dat vatbaar is voor misbruik, maar je kan het moeilijk volledig verbieden. Bij ons in de gemeente waren er zowel bij de vorige als de huidige verkiezingen toch ook geruchten hierover (als in de rusthuizen afgaan of een huisdokter die op een lijst staat en zijn patiënten voorstelt een attest te schrijven).

Ik las ook dat de raad voor verkiezingsbetwistingen (die eventueel de verkiezingen ongeldig kan verklaren) nog geen klacht had ontvangen. Die zou van een andere kandidaat moeten komen. Toont misschien aan dat het wel gewoon een wijdverspreid fenomeen is en niet zozeer op één partij te pinnen. De aftredend burgemeester in Ninove zou ook al verklaard hebben dat ze zelf een 15-tal volmachten had verzameld (die ze dan dus aan 14 anderen moet uitdelen als ik het goed begrijp?).

Terug
Bovenaan