Vega
Well-known member
Zelf onderdoor zit? We hebben het hier over kinderen die ziek zijn en waar je opvang voor regelt, kom jij weer af met een ouder die er onderdoor zit... Krijg een flashback naar de startende IT'er van gisteren die nog maar net bezig was als zelfstandige, zijn been brak, maandenlang buitenstrijd was en geen gewaarborgd inkomen voorzien had.... Weer de gemiddelde zeker?Als je er zelf onderdoor zit? Wat is het verschil met iemand die een ziektebriefje krijgt omwille van stresssymptomen/beginnende burnoutklachten?
Dat is net voorkomen dat die persoon langdurig uitvalt.
Komaan, even normaal doen, alsof we het hier hebben over de ouder die alles alleen moet regelen en er volledig onderdoor gaat... We hebben het hier over kinderen die ziek zijn en waar je opvang voor dient te voorzien, punt. Ik heb zelf al met zieke kinderen thuis gezeten, dat is niet plezant maar daar ga je voor alle duidelijkheid niet aan onderdoor hé? En kom nu aub weer niet af met als voorbeeld een kindje dat al 3 weken aan het sukkelen is en een ganse dag niets binnen houdt, ook daar hebben we het niet over.
Maar soit, om op uw vraag dan te antwoorden, als de dokter voor de ouder óók een briefje geeft omdat de ouder zelf ziek is, geen probleem daarmee (uiteraard).
Ik zeg niet dat ik de wijsheid in pacht heb maar voor mij is het zeer simpel, er zijn oplossingen/mogelijkheden te vinden wanneer je kind ziek is:Ik zeg nergens dat fraude ok is hoor. Het is trouwens niet omdat een dokter iemand thuiszet en die volgens een leek niet ziek is, dat het sowieso fraude is. Maar ik denk niet dat iedereen alles opgelost krijgt met familiaal verlof en dan betaald of onbetaald verlof. En uiteraard is misbruik zoals dat doen om betaald te blijven worden enkel maar af te keuren.
Veel zaken die jij als oplossingen ziet vind ik nogal hard je eigen situatie veralgemenen. Verlof nemen, betaald of onbetaald, dat moet toch goedgekeurd worden? En het eerste is beperkt en het 2de een gunst dacht ik. En dan thuiswerken, ik wil zo iemand eens een normale werkdag van 8u zien presteren, door thuiswerk op te nemen voor een ziek kind. Ook enkel maar mogelijk voor bepaalde bureaujobs.
- Familiaal verlof vragen (dat is dan wel maar 1 dag zoals JPV zegt)
- Grootouders vragen om op te passen op het zieke kind
- Kennissen/vrienden/buren/overige familie vragen om op te passen op het zieke kind
- Zelf verlof vragen (goedkeuring werkgever nodig)
- Thuiswerk combineren met op je zieke kind te passen (goedkeuring werkgever nodig)
- Thuisoppas krijgen via een daarvoor voorziene onderneming (een jaar of 5-6 geleden werkte bij ons de OZ nog samen met zo'n bedrijf)
Om maar te zeggen, de mogelijkheden zijn legio en zijn heus niet enkel voor mij persoonlijk toepasbaar hoor. Maar ja, het is plan trekken en een beetje moeite doen. Neen, het gemakkelijke is => Ziektebriefke van de dokter. Sorry maar dat vind ik gewoon niet correct. Ik heb overigens al thuisgewerkt en tegelijkertijd op een ziek kind van 4 jaar gelet. Ik zal u maar zeggen dat een kind dat ziek is en thuis blijft niet meteen het meest actieve kind is. En voor die enkele dagen in't jaar heb ik er ook geen probleem mee om dat kind dan te "verwennen" met een ganse dag tablet/TV, dat kan je écht wel combineren met een kantoorjob. In plaats van werken van 8u30 tot 17u00 heb ik gewerkt van 8u00 tot 18u00 met daarin serieuze pauzes maar dan wel gewoon op mijn gemak aan 8u geraakt... Ook dit, plan trekken. En ja, ook daarvoor heb je wat empathie van je werkgever voor nodig maar hoef je niet een ziektebriefje te vragen/krijgen wanneer je zelf niet ziek bent.
Je zegt "kaarten uitspelen" maar waar we hier over bezig zijn is niet meer kaarten uitspelen maar gewoon fraude plegen hoor. Als ik jouw vergelijking eventjes afmaak van "wat de werknemer doet, doet de werkgever ook", zouden we een voorbeeld moeten geven waarin de werkgever gewoon fraude pleegt en de wet overtreedt in het nadeel van zijn werknemer... Het kot zou hier te klein zijn als er iemand post dat zijn/haar werkgever de werknemer 's morgens naar huis gestuurd heeft met de boodschap dat ze vandaag niet moet werken en vandaag ook niet betaald zou worden (is zowat het beste equivalent dat ik kan bedenken aan frauduleus een ziektebriefje gebruiken).Reality check: als het slecht gaat economisch dan dankt een werkgever je gewoon af. Geen enkel bedrijf houdt werknemers aan boord ‘uit sympathie’.
Lopen je werknemers er de kantjes vanaf: zoek er andere. Vind je geen betere werknemers aan dezelfde arbeidsvoorwaarden: dan zit er iets fout bij de verwachtingen van de werkgever.
Zowel werkgever als werknemer speelt z’n kaarten uit. Gaat het economisch goed dan heeft de werknemer leverage, gaat het slecht dan heeft de werkgever leverage. Al de rest is naïeve kumbaya-quatsch.
Fraude is in mijn boekje nog altijd teken dat je vooral zelf niet zo moreel puur bent als dat je zelf denkt, ook al is het "maar" ten nadele van de werkgever. Wat je zegt klopt wel volledig, het is tegenwoordig de verwachting dat beide ouders zomaar 40u werken, een stel kinderen opvoedt, na het werk nog naar de fitness gaat, elke dag verse gezonde maaltijden bereidt, in het weekend toffe dingen gaat doen, die kinderen moeten natuurlijk ook hun na-schoolse activiteiten hebben, etc... Dat allemaal terwijl je (uiteraard) 2 auto's hebt per gezin, een huis met een mooie tuin en best elk jaar 2x op vakantie of je hebt niet geleefd.Persoonlijk heb ik vooral de indruk dat alles moeten combineren iets is dat mensen wordt aangepraat en dat de overheid dit ook stimuleert. Als je ziet hoe in de aanloop van de vorige verkiezingen er plots problemen werden gemaakt van ouders die thuisblijven voor de kinderen en/of het huwelijksquotiënt, want iedereen moet werken en stuur kinderen maar naar de crèche waar een slecht betaalde twintiger voor 8 tegelijk zal zorgen.
Wij hebben echt niet zo'n geweldige regelingen voor ouders vergeleken met buurlanden.
Ondertussen is de gemiddelde werkvloer ingewikkelder dan vroeger, werken meestal beide ouders, en hebben mensen meer dan vroeger door dat de werkgever hun vriend niet is. Ik zou fraude eerder als een teken zien dat zoiets niet optimaal is maar goed.
Maar soit, dat is nog een andere discussie en heeft denk ik niets met de empathie van de werkgever te maken of de correctheid in het gebruik van ziektebriefjes.