Obi-Wan Kenobi

Disney+ Obi-Wan Kenobi

Even off-topic ivm met Solo maar vond de beeld kwaliteit gewoon slecht? (nene, ligt niet aan mijn tv) maar alles is op zich hoge kwaliteit van Star Wars in beeld kwaliteit maar deze was echt precies DVD kwaliteit met label 4K erop?
 
Op zich was de serie maar zo zo, maar deze laatste episode was wel tof. Allez, het stukje Vader vs Obi-Wan toch. Dat stuk met Reva op Tatooine was onnozel.
 
De laatste aflevering maakte een paar zaken goed.
Maar overall was deze serie gewoon niet top. Eerder...ok.
En da's ondermaats als je met deze personages aan de slag gaat. Disney heeft imo gefaald op creatief vlak, maar omdat de belangstelling vanzelfsprekend heel groot was, zullen ze wel van een groot succes spreken. Ik zei het al bij de aankondiging: Ik wil alleen een Kenobi reeks als er echt iets te vertellen valt. Dat was dus zeker niet het geval. Integendeel, ze hebben het zich moeilijk gemaakt canon te blijven. Waarom blijven grote sci-fi franchises deze fout toch maken? Oh, right. Money.

Reva is zelfs na de finale het meest nutteloze personage gebleken. Het wegcutten van het Vader-Kenobi duel naar haar oninteressante, ongeloofwaardige en slecht onderbouwde zoektocht naar Luke was simpelweg irritant.

De andere inquisitors hebben NIETS bijgedragen in deze reeks. Vreemde keuze.

Het Vader-Kenobi duel vond ik wel knap. Classic Star Wars one-Liners. Obi-Wan is eindelijk terug op krachten. Damaged Vader met Anakin duidelijk herkenbaar. De mix van zijn stem en de voicebox van Darth vond ik geslaagd. Ewan en Hayden hebben dit sterk uitgevoerd.

Je kan je afvragen waarom Disney Kenobi hier de kans laat krijgen Vader te doden, om het dan uiteraard niet te doen (al de 2de keer nu). Hadden ze misschien anders moeten aanpakken. Vader die plots backup krijgt van de Inquisitors waardoor Obi moet vluchten ofzo. Dan hadden die eindelijk ook eens een functie gehad...

Owen en Beru zijn badass :unsure:

Qui-Gon die plots verscheen was weer wat te hard 'on the nose' wat fanservice betreft. Maar ik vond het wel leuk 'm nog eens te zien.

Dusja, zeker een paar positieve elementen. Maar niet genoeg om de reeks qua niveau op te tillen naar waar ze zou moeten zitten. ZEKER met die budgetten. Where did all the centen go?

Mixed feelings, I have.
 
Vooral de split Vader/Anakin was idd erg geslaagd ja. En ik ben het ook eens dat bv de Grand Inquisitor een veel te kleine rol had. En er dus eigenlijk voor spek en bonen bij liep. Helaas.
 
Vond de laatste aflevering best wel goed.
Zet niet echt fouten recht van voordien, maar doet weinig verkeerd en dat is al een hele verademing.

Zou dit verhaal nu niet echt nutteloos noemen tbh... Had het verhaal moeten verteld worden, nee dat niet, is het nutteloos, neen dat ook niet.

Ik vind het best tof dat er een backstory is tussen Leia en Obi, geeft ook meer inzicht in waarom Leia hulp zoekt bij Obi in Episode IV en waarom ze zo in hem vertrouwd om hun effectief te kunnen redden en helpen. Ook kijk ik nu heel anders naar de band tussen beide (op een positieve manier)

Reva heeft veel te veel screentime gekregen voor het verhaaltje dat ze wouden vertellen, maar dat wil daarom niet zeggen dat ik het niet interessant vond. Zien een beetje meer hoe het er aan toe ging in die tijd en hoe iedereen op zijn manier probeert te overleven. Was op zich geen slechte side story, gewoon te veel tijd in gestoken in vergelijking mer andere personages en het verhaal had iets geloofwaardiger gemogen, maar de boodschap was wel ok.

Aanvullend op het vorige, de Inquisitors hadden meer tijd mogen krijgen IPV Reva alleen. Was leuk deze eens op het scherm te zien maar je zag er maar weinig van, tenzij je Reva mee rekend, maar ik zie haar niet als een echte Inquisitor tbh.

Dat Obi Vader weer laat leven was iets waar ik ook wel van dacht hmm, beetje cheap mss wel... maar in the end, Obi heeft Vader/Anakin nooit kunnen doden, ik zie dit gewoon symbolisch. Hij kon het de eerste keer niet, hij kon het nu ook niet en in Episode IV kan hij het ook niet.

Het gevecht vond ik wel interessant, Obi voelde wel wat overpowerd aan, maar dat komt omdat ze Vader ervoor al zo sterk hadden voorgesteld, dus als Obi ging winnen, ja dan konden ze niet anders dan hem nog sterker te maken... beetje een overkill, maar kan ik door de vingers zien.

Vond het ook best leuk dat ze nog eens aanhalen dat Vader Obi echt moet laten vallen, dat hij nog steeds veel te emotioneel attached is aan hem en hem precies ook niet kan/wil afmaken. Je herkent nog heel veel Anakin in Vader, de overloop aan emoties die hij niet onder controle kan houden. Dezelfde emoties die in Episode VI uiteindelijk ten goede gebruikt kunnen worden onder invloed van Luke. Vind ik zeer mooi geschreven.

Mijn laatste Score voor de serie is 7/10 ( beetje naar boven afgerond wel )
 
Geen fan van de laatste aflevering. Had nochtans een beetje hoop na de betere 5e aflevering.

Vaak tenenkrullende dialogen. Het stuk met Reva op Tatooine sloeg nergens op.

Voor het overige was het gewoon ´laten we Vader wat vechten met Kenobi want dat is cool en zien de fans graag´. Voor mij bracht deze serie weinig bij in de overbrugging tussen Episode III en IV.

Als je nu Episode IV kijkt, dan gaan er volgens mij een aantal zaken of dialogen ineens een stuk minder logisch zijn.
 
Het stuk met Reva op Tatooine sloeg nergens op.

Is toch gewoon simpele wraak op Obi-Wan omdat hij haar voor de 2de maal in de steek laat...?
Eerste keer als kind, toen Anakin loco ging tijdens Order 66 en ze zich in de steek gelaten voelde door alle jedi meer in meer detail Obi-Wan. Ze zegt het zelf, "waar waard ge, gij moest ons beschermen".

Obi-Wan spreekt nu opnieuw op haar in en geeft haar wat ze wou een kans op Wraak op Vader, maar hij laat haar op die manier ook aan haar lot over alleen tegen Vader. Na dat ze daar de slagen van haar leven gekregen heeft is ze gewoon nog meer kwaad op alles en iedereen, maar dus ook op Obi-Wan die haar nu weer laat stikken ( in haar hoofd ) en hoort dan over Luke en het kind dat hij beschermd.

In een furie gaat ze naar daar om wraak te nemen op een heel onethische manier omwille van alles wat haar al aangedaan is en in een complete tunnelvisie. Maar als puntje bij paaltje komt kan ze het niet doen en merkt ze nu pas echt hoe slecht ze bezig is en dat ze zelf 100% geworden is wat ze haatte en gezworen had te wreken.

Even verduidelijken, vind ik dat plot goed? Niet bepaal nee, maar om nu te zeggen dat het nergens op sloeg, das nu ook weer overdreven. Gezien alles wat ze over haar vertellen en haar backstory en emoties, snap ik haar verhaal wel, maar zou het zelf wel niet zo gedaan hebben.

Veel bijdrage is er inderdaad wel niet tussen de films, buiten dan dat je weet dat er een diepere achterliggende band is tussen Obi en Leia.
 
Gaat ze niet gewoon achter Luke aan omdat ze nu weet dat het de zoon is van Anakin/Vader?
Betwijfel of ze dat echt weet of besseft ... Ze hoort alleen maar een boodschap over een kind en een locatie geen extra info. Een link naar Vader is hier niet echt, net zoals er geen link en besef is tussen Leia en Vader. Gewoon twee kinderen die dierbaar zijn voor Obi om de een of andere reden, maar random gokken dat dat kinderen van Vader zijn zou wel wat ver gaan.
 
In mijn hoofd is het gewoon zeer logisch dat Reva wraak wilt nemen op Obi-Wan op een manier. De kans bij Vader heeft ze net verknalt, ze zit in zak en as en voelt haar waarschijnlijk opnieuw verraden door Obi-Wan. Als je op dat moment hoort dat er nog een tweede kind is dat dierbaar is voor hem, dan vind ik het niet raar dat ze net zoals ze Leia gebruikte om hem te lokken, ze nu hetzelfde zou doen via Luke. Het verschil is hier enkel dat bij Leia, ze Obi wou vangen om dichter bij Vader te komen, maar dat ze nu bij Luke het gewoon 100% op Obi-Wan gemunt heeft. Ze is dus gewoon veel agressiever en 100% het noorden kwijt in een blind rage naar hem toe, daarom dat ze hem gewoon van plan was te vermoorden en niet gewoon vangen.

Vind dit persoonlijk een logische redenering, ze wist dat ze haar kans op Vader verknalt heeft maar misschien zat er toch nog een laatste beetje wraak in op Obi-Wan, maar da is pure tunlvisie van haar zonder nadenken in pure wanhoop. Maar ze beseft nog net op tijd dat ze echt niet goed bezig is en stopt.
 
Laatste aflevering was de beste imo. Heerlijk de scene tss Vader en Obi-Wan

Vader die zegt dat niet Obi-Wan Anakin heeft vernietigd maar hijzelf, echt hoe geweldig was dat!

Reva die jaagt op Luke zonder eigenlijk goed te weten wie Luke is en vooral waarom stoorde me enorm. Weer een gemiste kans dit personage. Denk ook wel dat het deels aan de actrice ligt, vond haar zelden goed.

Al bij al een 6/10 deze serie. Moest de confrontatie tss Vader en Obi niet zo goed zijn dan had dit maar een 5 gekregen van mij. Teveel onlogische en lompe dingen die gebeuren. Ik weet dat het een beetje populair is om te bashen op SW maar had hier toch net iets meer van verwacht. Het is toch al veel beter als Boba Fett dat echt nergens over ging en het na een paar afleveringen gewoon overging in seizoen 3 van The Mandalorian.

Nu maar uitkijken naar Andor. Zou meerdere seizoenen bevatten. Ik hoop dat ze (lees: Disney) dit nu is wat duisterder kunnen maken ipv alles zo op safe en herkauwbaar te maken. Disney heeft imo nog niet veel goeds met SW gedaan buiten Rogue One.
 
Eindelijk is deze serie voorbij, het entertainment gehalte lag vrij hoog maar verder was de show in hetzelfde bedje ziek als de andere afleveringen.
 
Laatste aflevering was weer een voorbeeld van hoe heel de serie was. Er zit gewoon niets logica in die serie. Niet alles moet een oscarwaardig script hebben, maar je kan toch op zijn minst iets deftig in elkaar steken wat niet met haken en ogen in elkaar hangt?

5/10 krijgt deze van mij, alleen maar niet gebuisd omwille van Ewan McGregor en in beperkte mate Hayden.

Ze zouden SW beter een paar jaar in de schuif steken want buiten Rogue One en Mandalorian is er niets goed van gekomen van Disney.
 
Die voiceswitches tussen Anakan/Vader :drool:.

Unpopular opinion: The Mandalorian valt enkel bij iedereen in de smaak omdat het iets "nieuws" is in de franchise.
 
Terug
Bovenaan